ديزني از تغييرات گسترده استراتژي خود در حوزه سرگرمي خبر مي‌دهد

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ديزني اعلام كرد از اين پس قصد دارد تمركز اصلي خود در حوزه‌ي سرگرمي را به استريم محتوا معطوف كند. اين موضوع نشان‌دهنده‌ي تغييري اساسي در استراتژي ديزني است.
تبليغات

نقد فيلم جديد نولان:نقد فيلم Tenet

ديزني در سرويس استريم ديزني پلاس (+Disney) و ديگر شبكه‌هاي الكترونيك خود (هولو و ESPN) تمام پولي كه متخصص پرداخت مي‌كند، براي خود برمي‌دارد؛ اين يعني در ديزني پلاس برخلاف سالن‌هاي سينما و پلتفرم‌هاي ديجيتال نظير آيتونز و حتي سيستم فروش نسخه‌هاي فيزيكي فيلم‌ها، شركت ديزني درآمد خود را با هيچ نهاد ديگري شريك نمي‌شود. با توجه‌ به هزينه‌هاي پخش فيلم سينمايي، سينماها همواره ۵۰ درصد پول فروش هر بليط را مي‌گيرند.

در بازار فروش نسخه‌هاي بلو-ري فيلم‌ها بخشي از پول به فروشندگان، شركت توليدكننده‌ي فيلم و تيم‌هاي ديگر تعلق دارد. حتي وقتي ديزني فيلم خود را در آيتونز مي‌فروشد، فقط ۷۰ تا ۸۰ درصد مبلغ پرداخت‌شده توسط مخاطب را به‌دست مي‌آورد؛ بااين‌حال در ديزني پلاس تمامي پول به خود ديزني مي‌رسد.

از ماه‌ها قبل براي‌مان مشخص بود كه به‌دليل سودآور بودن پلتفرم‌هاي استريم محتوا، ديزني قصد دارد به‌طور جدي در اين حوزه متمركز شود. انتظار نداشتيم تغيير در استراتژي‌هاي ديزني به‌اين‌زودي رخ دهد؛ اما دنياگيري ويروس كرونا اوضاع را تغيير داد و باعث تسريع فرايند تغيير استراتژي ديزني شد. كوويد ۱۹ ضررهاي زيادي به صنعت سينما وارد كرد و مي‌كند. به همين دليل اكنون ديزني به‌صورت كامل در حال تغيير ساختار سازماني و مالي خود براي بردن سرويس‌هاي استريم به اولويت اول و انتقال «ساخت و اكران فيلم سينمايي» به رتبه‌ي دوم است.

ديزني به‌صورت رسمي اعلام كرد كه در آينده‌اي نزديك تمامي واحدهاي توليد محتوا را متحد مي‌كند تا اين واحدهاي تجاري تمركز خود را روي خلق و پخش محتوا از شبكه‌هاي هولو، ديزني پلاس، اي اس پي ان و استار بگذارند. حتي تبليغات شركت از اين به بعد به‌جاي تمركز روي دعوت مخاطب به سينماها، بيشتر روي تبديل كردن تماشاگر به مشترك ديزني پلاس وقت مي‌گذارد.

تحليلگري حرفه‌اي مي‌گويد ديزني علاقه‌ي خاصي به سينماها، پلتفرم‌هاي ديجيتال غير اختصاصي و حتي فروش بلو-ري‌، DVD و بلو-ري‌ 4K Ultra HD ندارد. مدتي قبل هم به‌صورت رسمي مشخص شد كه ديزني براي افزايش توجه به ديزني پلاس، توليد نسخه‌هاي فيزيكي فيلم‌ها را كاهش مي‌دهدباب چيپك، مديرعامل ديزني، اعلام كرد:

اين تصميم فقط به دوران شيوع ويروس كرونا محدود نمي‌شود و تغييري دائمي در برنامه‌هاي ما به وجود مي‌آورد. ديزني در هر حالت مشغول حركت به اين سمت بود. دنياگيري كرونا باعث شد سرعت تبديل شدن سرويس استريم به اولويت اصلي ما افزايش پيدا كند. ديزني اكنون بيشتر از ۱۰۰ ميليون مشترك در شبكه‌هاي الكترونيك اختصاصي خود دارد؛ جمعيتي كه بيشتر از نيمي از آن را مشتركين ديزني پلاس تشكيل مي‌دهند.

يكي از مهم‌ترين دلايل اتخاذ اين تصميم توسط ديزني، افزايش سرمايه‌گذاري دن لوئب در شركت است. او اعتقاد زيادي به اكران فيلم‌ در سينما ندارد و معتقد است ديزني بايد فقط روي شبكه‌هاي استريم اختصاصي خود متمركز باشد. او مي‌گويد: «اكثر سرمايه‌گذارها همين را مي‌خواهند. ديزني بايد مهم‌ترين آغازكننده‌ي اين حركت به سمت آينده‌ي سرگرمي‌هاي تلويزيوني باشد؛ جايي كه ارائه‌ي مستقيم فيلم در خانه به مخاطب بيشتر از اكران آن در سينما اهميت دارد.»

ديزني اعلام كرد تيم مديريتي اصلي خود را مشغول برنامه‌ريزي براي شبكه‌هاي استريم مي‌كند. اين خبرِ نگران‌كننده براي تمامي سينماهاي دنيا، وقتي از راه رسيد كه چندين و چند سينمادار و متخصص سالن‌هاي پخش فيلم، از عدم اكران انيميشن Soul ابراز ناراحتي شديد كرده بودند.

چيپك صحبت‌هاي خود را اين‌گونه تكميل كرد:

شركت مشغول آزمون و خطا براي درك كامل نحوه‌ي تنظيم بودجه و روش فروش فيلم‌ها و سريال‌ها به مخاطب در ديزني پلاس مي‌شود. «مولان» با ارزش ۳۰ دلار پخش شد و Soul ارزش جداگانه ندارد و صرفا داشتن اشتراك ديزني پلاس براي تماشاي آن در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دي ۱۳۹۹) كافي است. ولي در يك نكته شكي نيست؛ مخاطبان به تماشاي فيلم در پلتفرم الكترونيك علاقه دارند و سينما براي آن‌ها اهميت زيادي ندارد. ما نيز از خواسته‌هاي مخاطبان خود پيروي مي‌كنيم.

آيا واقعا اين‌طور است؟ آن هم در زماني‌كه تعداد زيادي از مخاطبان در چندين و چند كشور دنيا نشان داده‌اند كه مشتاق همراهي از سالن‌هاي سينما هستند. اكنون تعداد قابل توجهي از سينماهاي دنيا مجبور به تعطيلي شده‌اند. البته خارج از آمريكا و بريتانيا اوضاع چندان بد نيست و مثلا فيلم Tenet در كشورهاي مختلف مثل ژاپن، فروش بسيار خوبي تجربه مي‌كند. 

مقاله‌هاي مرتبط:

    بنا به ‌گفته‌ي رابي كالين و بسياري از تحليل‌گرهاي ديگر، اگر تا پايان سومين ماه سال آينده‌ي ميلادي با اكران گسترده‌ي فيلم‌هاي بزرگ مواجه نشويم، بازار سينما كوچك‌تر خواهد شد و در پي آن افراد زيادي بي‌كار مي‌شوند، سينماهاي پرتعدادي براي هميشه تعطيلي و ورشكستگي را مي‌پذيرند و سينما دگرگون مي‌شود.

    در صورتي كه واقعا ديزني و ديگر استوديوها بخواهند فيلم‌هاي بيشتري را با تأخير اكران كنند يا سراغ پخش الكترونيك آن‌ها بروند، تقريبا همه‌چيز تغيير خواهد كرد؛ زيرا با دنبال كردن روش‌هاي سودآوري جديد و تنظيم جدي‌تر بودجه، چند نوع از فيلم‌سازي براي هميشه از بين مي‌رود. امروز سرنوشت سينماها غير قابل پيش‌بيني‌تر از هميشه است.

    پس از اعلام اين خبر، ارزش سهام ديزني پنج درصد افزايش پيدا كرد.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات