دلايل مايكروسافت براي خريد ۱۰ ميليارد دلاري ديسكورد

سه‌شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت بعد از شكست در تصاحب تيك‌تاك و پينترست حالا سراغ پلتفرم ديسكورد رفته است. در اين مقاله دلايل مايكروسافت براي خريد اين شبكه‌ي اجتماعي مخصوص گيمرها را مطالعه خواهيم كرد.
تبليغات

چند روزي است خبر مذاكرات مايكروسافت براي خريد ديسكورد سر زبان‌ها افتاده است و طبق گزارش وال استريت ژورنال، اين غول دنياي نرم‌افزار احتمالاً قرارداد ۱۰ ميليارد دلاري تملك ديسكورد را ماه ديگر نهايي خواهد كرد. اين خبر در پي شكست مايكروسافت در تملك تيك‌تاك و پينترست رسانه‌اي شد و اگرچه اين سه پلتفرم تفاوت‌هاي بسيار اساسي با يكديگر دارند، اما هر سه در يك چيز با هم مشترك هستند و آن جامعه‌ي متخصصي بسيار بزرگ آن‌ها است.

به گزارش Verge، دليل اصلي تمايل مايكروسافت به صرف ميلياردها دلار هزينه براي تملك اين سرويس‌ها اين است كه اين كمپاني به جز ايكس باكس، هيچ جامعه‌ي متخصصي بزرگي مانند رقيبان خود چون گوگل، آمازون، فيسبوك و اپل ندارد. گوگل با تملك يوتيوب آن را به بزرگ‌ترين پلتفرم اشتراك‌گذاري ويدئو در دنيا تبديل كرد. آمازون توييچ را خريد و بر دنياي استريم چيره شد؛ فيسبوك هم اينستاگرام و هم واتساپ را تصاحب كرد تا بدين ترتيب كنترل ارتباطات اجتماعي‌ الكترونيك ميليون‌ها متخصص را به دست بگيرد؛ و اپل هم با اپ‌استور بر دنياي موبايل‌هاي هوشمند حكمروايي مي‌كند.

ديسكورد هم قرار است دسترسي مايكروسافت را به جامعه‌اي به بزرگي ۱۴۰ ميليون متخصص ماهانه‌ي فعال ممكن كند كه شامل صاحبان كانال‌هاي پربازديد يوتيوب، توليدكنندگان محتوا و البته گيمرها است. دليل اصلي علاقه‌ي مايكروسافت به تملك ديسكورد ساده است: به دست آوردن جامعه‌ي متخصصي بزرگ كه بتواند روزي به پاي جامعه‌ي متخصصي يوتيوب و اينستاگرام برسد.

جامعه‌ي متخصصان محتواساز

براي ساتيا نادلا، مديرعامل مايكروسافت، خلق و توليد محتوا اهميت بي‌حد و اندازه‌اي دارد.

ده سال آينده توليد محتوا به اندازه‌ي مصرف و جامعه‌ي مصرف‌كنندگان اهميت خواهد داشت...اگر ۱۰ سال گذشته تمركز بر مصرف بوده است و جامعه به سمت خريد بيشتر، گشت‌گذار اينترنتي بيشتر و تماشاي فيلم و سريال بيشتر روي آورده است، پشت تك تك اين فعاليت‌ها، توليد محتوا قرار دارد.

نادلا در همان اولين سال رسيدن به جايگاه مديرعاملي مايكروسافت، توجه خود را معطوف توليدكنندگان محتوا و جامعه‌ي متخصصي كرد. يكي از شركت‌هاي بزرگي كه او همان روزهاي اول به تملك مايكروسافت درآورد، استوديو سازنده‌ي ماينكرافت، يعني موجنگ، بود. نادلا همچنين براي تملك لينكدين و گيت هاب به ترتيب ۲۶٫۲ ميليارد دلار و ۷٫۵ ميليارد دلار هزينه كرد.

تصاحب گيت هاب براي به دست آوردن توجه توسعه‌دهنگان و جامعه‌ي متخصصي بسيار وسيع بود و لينكدين هم مايكروسافت را بيش‌ازپيش به دنياي كسب‌و‌كار متصل كرد و دسترسي اين شركت را به جامعه‌ي حرفه‌اي بسيار قابل‌توجهي ممكن كرد.

مرجع متخصصين ايران Satya Nadella biography

ساتيا نادلا، سومين مديرعامل مايكروسافت بعد از بيل گيتس و استيو بالمر

مايكروسافت مدت‌ها در پي تصاحب جامعه‌اي متشكل از محتواسازان براي مصرف‌كنندگان بود، اما هدفگذاري‌اش براي تملك اپليكيشن تيك تاك و پينترست به نتيجه نرسيد. اين شركت توليد‌كننده‌ي نرم‌افزار در مسيرهاي ديگري نيز شكست خورده است؛ براي مثال، چند سال بعد از روي كار آمدن نادلا، مايكروسافت به خريد سرويس استريم Beam اقدام كرد.

مايكروسافت دنبال جامعه‌ي متخصصي بزرگ ديسكورد است

اين سرويس كه مايكروسافت بعدها نام آن را به Mixer تغيير داد، به بينندگان اجازه مي‌داد ضمن تماشاي بازي‌ها در كنار استريم‌كنندگان مورد علاقه‌شان، به‌طور هم‌زمان به انجام بازي نيز بپردازند و قرار بود حريفي براي توييچ باشد، اما در نهايت با شكست روبه‌رو شد چون به جامعه‌ي مصرف‌كننده‌اي به بزرگي جامعه‌ي توييچ دسترسي نداشت. مايكروسافت اين سرويس پخش زنده را سال پيش تعطيل كرد و استريمرهاي اين پلتفرم به سمت فيسبوك گيمينگ سرازير شدند.

حالا به انديشه متخصصين مي‌رسد ديسكورد قرار است آن جامعه‌ي متخصصي بزرگ و تعاملي را كه مايكروسافت مدت‌ها به‌دنبال آن بود، دراختيار اين شركت قرار دهد. متخصصان ديسكورد را اكثرا گيمرها تشكيل مي‌دهند و كانال‌هاي ايجاد شده در اين پلتفرم عمدتا خصوصي هستند. ديسكورد ۶٫۷ ميليون سرور فعال در روز دارد و ۷۵ درصد متخصصان آن خارج از آمريكاي شمالي زندگي مي‌كنند.

در توصيف ديسكورد مي‌توان گفت اين شبكه‌ي اجتماعي، تركيب موفقيت‌آميزي از پيام‌رسان اسلك و تماس ويدئويي اخبار تخصصي است و اين قابليت استثنايي را نيز دارد تا متخصصان به‌طور رايگان هر زماني‌كه خواستند وارد كانال‌هاي صوتي شوند كه هميشه آماده و باز هستند.

پلتفرم ابري آژور و ايكس باكس

هدف مايكروسافت از تصاحب ديسكورد به جز دستيابي به جامعه‌ي متخصصي بزرگ كه روزي بتواند توان رقابت با يوتيوب و اينستاگرام را داشته باشد، آوردن سرويس‌هاي عمومي بزرگ روي پلتفرم ابري اين شركت موسوم به آژور (Azure) است. مايكروسافت در اين حوزه نيز از رقيبي چون سرويس‌هاي وب آمازون (AWS) كه به متخصصان خدمات ابري ارائه مي‌دهد، عقب مانده است.

داستان تملك ديسكورد توسط مايكروسافت زماني جذاب‌تر مي‌شود كه بدانيد اين شبكه‌ي اجتماعي در حال حاضر از سرويس ابري گوگل (Google Cloud) استفاده مي‌كند و ازآنجاكه مايكروسافت و گوگل رقيبان سرسخت يكديگر هستند، مهاجرت ديسكورد به آژور مي‌تواند پيروزي بزرگي در راستاي بلندپروازي‌هاي مايكروسافت در حوزه‌ي خدمات ابري باشد.

مرجع متخصصين ايران آژور مايكروسافت

مايكروسافت در تلاش است ديسكورد را از گوگل كلاد به پلتفرم ابري خود موسوم به آژور منتقل كند

مايكروسافت همچنين به‌تازگي ماينكرفت را از AWS به آژور منتقل كرده است و چندين سال پيش نيز Outlook براي iOS را از چنگال سرورهاي AWS بيرون آورد. اگر مايكروسافت بتواند پلتفرم‌هاي بزرگي چون ديسكورد، تيك‌تاك يا پينترست را به آژور بياورد، قدرت اين شركت در متقاعد كردن پلتفرم‌هاي ديگر به پيوستن به سرويس خدمات ابري آن بيشتر خواهد شد.

البته ديسكورد براي مايكروسافت پتانسيل رشدي فراتر از خدمات ابري در پي دارد. سال گذشته، ديسكورد پا را از حوزه‌ي گيمينگ فراتر گذاشت و براي جلب توجه جوامع متخصصان هنرمند، شبكه‌هاي ورزشي، كلوپ‌هاي مدرسه و موارد بسيار ديگر، ۱۰۰ ميليون دلار جمع‌آوري كرد؛ اين كار بسيار شبيه اقدام مايكروسافت در رابطه با مايكروسافت تيمز و بسط دادن متخصصد اين پلتفرم در حوزه‌ي صرفاً مربوط به كسب‌و‌كار به مصارف شخصي بود.

مايكروسافت در انديشه متخصصين دارد ديسكورد را از گوگل كلاد به سرويس ابري خود منتقل كند

با تمام مزيت‌هايي كه تصاحب ديسكورد براي مايكروسافت به ارمغان مي‌آورد، اين پلتفرم دردسرهاي خودش را نيز دارد. يكي از اين دردسرها سيستم نظارت بر محتواي كانال‌هاي ديسكورد است. سال گذشته، اين پلتفرم براي مبارزه با نفرت‌پراكني، گروه ويژه‌اي ايجاد كرد و تلاش‌هاي خود را در راستاي برابري نژادي افزايش داد.

ديسكورد هم مانند شبكه‌هاي اجتماعي بسياري، بايد با متخصصان مزاحم، بات‌ها و گروه‌هايي كه از اين سرويس براي هك، نفرت‌پراكني سازمان‌يافته و فعاليت‌هاي آسيب‌زننده‌ي ديگر استفاده مي‌كنند، مقابله كند. البته ديسكورد به خاطر خصوصي بودن كانا‌ل‌ها به اندازه‌ي توييتر، فيسبوك يا يوتيوب تعامل متخصصي ندارد و اين موضوع به مراتب ميزان محتواي آسيب‌زننده و پيامدهاي آن را كاهش داده است. بااين‌حال، مايكروسافت به واسطه‌ي سرويس Xbox Live تجربه‌ي بسياري در زمينه‌ي نظارت بر محتوا دارد و در چند سال اخير با رفتارهاي آزاردهنده در حوزه‌ي گيمينگ مقابله كرده است.

اگر مايكروسافت موفق به خريد ديسكورد شود، مي‌توان از همين حالا، پُلي را كه بين اين پلتفرم با ايكس باكس ايجاد خواهد شد، به وضوح تجسم كرد. فيل اسپنسر، مدير ايكس باكس، پيش از اين درباره‌ي اهميت ديسكورد گفته بود كه اين پلتفرم «جايي است كه افراد براي صحبت كردن درباره‌ي بازي، تماشاي بازي و تماشاي بازي كردن ديگران گرد هم مي‌آيند.»‌

پلتفرم Mixer اگر به جامعه‌ي متخصصي بزرگ‌تري دسترسي داشت، مي‌توانست همين كار را براي مايكروسافت انجام دهد. تصاحب ديسكورد زماني‌كه كنسول‌هاي بازي در حال تبديل شدن به كامپيوترهايي قدرتمند هستند، مي‌تواند پل ارتباطي بين اين شبكه‌ي اجتماعي را با ايكس باكس و پي‌سي محكم‌تر كند.

مرجع متخصصين ايران گيم پس ايكس باكس

گيم پس با بيش از ۱۸ ميليون عضو، ايكس باكس را براي بسياري از گيمرها به گزينه‌ي جذاب‌تري از پلي استيشن تبديل كرده است.

با اين تفاسير منطقي است كه تصور كنيم اولويت اول مايكروسافت بعد از تملك ديسكورد، آوردن اين پلتفرم به بستر ايكس باكس باشد. با اين ادغام، ايكس باكس براي بسياري از متخصصان به گزينه‌ي بسيار جذاب‌تري از پلي استيشن تبديل خواهد شد؛ اگرچه همين حالا هم تصاحب ۷٫۵ ميليارد دلاري بتسدا و سرازير شدن بازي‌هاي اختصاصي اين كمپاني به گيم پس كه بيش از ۱۸ ميليون عضو دارد، به افزايش محبوبيت ايكس باكس بين گيمرها كمك بسياري كرده است.

مايكروسافت بايد اجازه دهد ديسكورد به‌طور مستقل رشد كند

در كنار همه‌ي اين مسائل، لازم است مايكروسافت با عبرت گرفتن از اشتباهات گذشته‌ي خود، مخصوصا در رابطه با اسكايپ، اجازه دهد تملك‌هاي موفقيت‌آميزش به‌طور مستقل به مسير رشد خود ادامه دهند.

درحالي‌كه اسكايپ به خاطر تلاش مايكروسافت براي ادغام اين سرويس پيچيده به پروژه‌اي شكست خورده تبديل شد، گيت هاب، لينكدين و موجنگ عمدتا به‌صورت مستقل از مايكروسافت به توسعه‌ي خود ادامه دادند و در اين مسير، بسيار موفق عمل كردند. ازآنجاكه هدف اصلي مايكروسافت از خريد ديسكورد، دستيابي به جامعه‌ي متخصصي بزرگ آن است، بدون شك عصباني كردن جامعه‌ي ميليوني اين شبكه‌ي اجتماعي براي اين شركت گران تمام خواهد شد.

انديشه متخصصين شما متخصص اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از تصميم مايكروسافت به خريد ديسكورد چيست؟ آيا اين معامله مي‌تواند مايكروسافت را به رقيب قدرتمندتري براي گوگل و فيسبوك در حوزه‌ي جامعه‌ي وسيع متخصصي تبديل كند؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات