سايتهاي وردپرس FLoC گوگل را بهصورت پيشفرض مسدود ميكنند
بهانديشه متخصصين ميرسد فعالان مختلف حوزهي وب در حركتي نسبتا هماهنگ تصميم گرفتهاند مخالفت مستقيم خود را با سيستم جديد گوگل براي ايجاد پروفايل الكترونيك از متخصصان اعلام كنند. در همين زمينه، بهتازگي يكي ديگر از فعالان به جبههي مقابله با گوگل پيوسته و خبرساز شده است.
بهگزارش MSPoweruser، وردپرس (WordPress) در بيانيهاي گفته با سيستم FLoC گوگل مخالف است و FLoC ازطريق گروهبندي مردم برپايهي عادت جستوجوي آنها احتمالا به استفادهي بيشتر از دادههاي مردم و تبعيض در بين آنها منتهي ميشود. همچنين، سيستم جديد گوگل بهطور غارتگرانه مشتريان ساده را هدف قرار ميدهد و دادههاي متخصصان را بدون آگاهي خودشان به اشتراك ميگذارد.
وردپرس ميگويد بدون اقدام اين مؤسسه، اكثر وبسايتهاي غيرفني مبتنيبر وردپرس درنهايت بدون اينكه خودشان بدانند، در سيستم FLoC گوگل مشاركت و به اين غول بزرگ اهل مانتين ويو كمك ميكنند از متخصصان وب پروفايل الكترونيك تهيه كند. ازاينرو، وردپرس تصميم گرفته است كد زير را به كد منبع خود اضافه و شركتنكردن در پروژهي بزرگ FLoC گوگل را اعلام كند:
function disable_floc($headers) {$headers['Permissions-Policy'] = 'interest-cohort=()';return $headers;}add_filter('wp_headers', 'disable_floc');
وردپرس ميگويد آن دسته از ادمينهاي وب كه بهاندازهي كافي دربارهي ماهيت FLoC اطلاعات دارند، درصورت تمايل كد بالا را از سايت خود ميتوانند حذف و در سيستم FLoC مشاركت كنند. همچنين، گفته شده است كه شايد وردپرس در نسخههاي آينده ميزبان گزينهاي براي فعالسازي يا غيرفعالسازي قابليت FLoC شود تا ادمينهاي وب كار سادهتري در پيش داشته باشند.
تغيير جديد وردپرس در نسخهي ۵.۸ اين سيستم مديريت محتوا اعمال ميشود كه انتشارش براي جولاي ۲۰۲۱ (تير و مرداد ۱۴۰۰) برنامهريزي شده است. گفته ميشود وردپرس به فكر واردكردن كد غيرفعالكنندهي FLoC به نسخههاي پيشين سيستم مديريت محتواي خود نيز افتاده است تا دامنهي پوشش تغيير جديد را گستردهتر كند.
در چند وقت اخير، مخالفت جدي بسياري از مرورگرها با سيستم FLoC گوگل را شاهد بودهايم. نگراني اصلي اين است كه گوگل از سلطهي بيچونوچراي خود بر وب بهعنوان اهرمي براي فشار به دارندگان وبسايتها بهمنظور شركت در FLoC استفاده كند. اگر واقعا FLoC همهگير شود، احتمالا وردپرس نميتواند بهطورمؤثر جلوِ ادمينهاي وب را بگيرد. در چنين وضعيتي، اقدام مستقيم نهادهاي تنظيم مقررات، تنها راهكار خواهد بود. گفته ميشود پانزده دادستان كل در ايالات متحده در پي انجام اقداماتي در اين حوزه هستند.
گوگل ميكوشيد FLoC را كه برپايهي هوش مصنوعي توسعه داده شده است، جايگزين كوكيهاي متفرقه كند و تبليغات هدفمندتر نمايش دهد. FLoC با استفاده از فناوري يادگيري ماشين روي تاريخچهي جستوجو و برخي اطلاعات ديگر نظارت ميكند و متخصصان را براساس رفتارهايشان در گروههاي مختلف قرار ميدهد. اين گروهها شامل هزاران نفر با علايق مشترك خواهند بود. سپس، شركتهاي تبليغاتي شريك گوگل ميتوانند تبليغاتشان را بهطورهدفمند براي هر گروه خاص از متخصصان نمايش دهند تا اثرگذاري تبليغ بيشتر شود.
هم انديشي ها