نارضايتي برخي از متخصصان فيسبوك از كارزار تبليغاتي عليه قابليت‌هاي حريم خصوصي اپل

چهارشنبه ۳ دي ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برخي از متخصصان فيسبوك معتقدند حملات اخير غول شبكه‌هاي اجتماعي به اپل ناشي از ويژگي‌هاي مبتني‌بر شفافيت حريم خصوصي iOS، ممكن است توجيه‌ناپذير باشد.
تبليغات

رابطه‌ي اپل و فيسبوك بسيار پيچيده و گاهي اوقات با نفرت و خشم و دشمني همراه‌ است. اين دو شركت به‌نوعي دشمن‌هاي خوني يكديگر به‌حساب مي‌آيند و از تلاش براي ضربه‌زدن به‌هم دريغ نخواهند كرد. مدتي است جدال بين آن‌ها به‌دليل قابلتي موسوم به ATT از هر زماني جدي‌تر شده است.

اعتراض فيسبوك به اين واقعيت مربوط مي‌شود كه سيستم‌عامل‌ iOS سال آينده برنامه‌ها را مجبور مي‌كند براي ارائه‌ي تبليغات هدفمند از متخصص اجازه بگيرند و انتظار مي‌رود اكثر متخصصان از اين امر امتناع كنند. اين بدان‌معني است كه برنامه‌ها نمي‌توانند به‌راحتي تبليغات شخصي را ارائه دهند؛ ازاين‌رو، فيسبوك نيز بيانيه‌هايي تمام‌صفحه در روزنامه‌ها و آگهي‌هاي درون‌برنامه‌اي و ساير كمپين‌ها براي مقابله با شفافيت حريم خصوصي اپل منتشر كرده است. حال مشخص شده است كه برخي از متخصصان خود فيسبوك نيز از حملات رسانه‌اي به اپل متعجب هستند.

فيسبوك در بيانيه‌هايش مي‌گويد سياست‌هاي حريم خصوصي اپل براي مشاغل كوچك ويرانگر خواهد بود و مشاغل براي جبران آسيب واردشده به تجارتشان ممكن است هزينه‌ي اشتراك‌ها را افزايش دهند و در‌نهايت، اينترنت به مكاني گران‌ارزش تبديل شود؛ اما اين بيانيه‌ها منتقداني نيز دارند.

براي مثال، بنياد حريم الكترونيكي (EFF) حمله‌ي فيسبوك به اقدامات ضدرديابي اپل را كارزاري خنده‌‌دار خوانده است. EFF مي‌گويد اين امر درواقع اقدامي عليه مشاغل كوچكي است كه فيسبوك آن‌ها را محور قرار داده و ادعا مي‌كند قصد دارد از آن‌ها حمايت كند؛ زيرا اغلب درآمد تبليغات هدفمند را دلالان مي‌دهند و شركت‌هاي بزرگي مثل فيسبوك دريافت مي‌كنند و اجازه‌ي خودنمايي شركت‌هاي كوچك را نمي‌دهند.

اكنون، به‌دنبال انتقادات از حملات فيسبوك به اپل مشخص شده است كه در گفت‌وگويي داخلي با محوريت كارزار تبليغاتي عليه اپل، متخصصان فيسبوك سؤالاتي درباره‌ي عواقب احتمالي اين حملات مطرح كرده‌اند و از قرار معلوم، برخي از متخصصان فيسبوك رفتار اين شركت در‌برابر اپل و قوانين حريم خصوصي را قبول ندارند. ازاين‌رو، يكي از مهندسان فيسبوك در پستي داخلي به دني لوي، رئيس بخش تبليغات فيسبوك مي‌گويد:

احساس مي‌شود با مخفي‌شدن در پشت افراد و شركت‌ها، با پيامي دلسوزانه مي‌كوشيم كار اشتباهي را توجيه كنيم. نگران نيستيم مواضع درباره‌ي حمايت از مشاغل كوچك و متوسط نتيجه معكوس بدهد؛ زيرا مردم آن را قابليتي درقبال محافظت از تجارت خودشان مي‌دانند؟

يكي ديگر از متخصصان فيسبوك در يادداشتي گفت تلاش‌هاي فعلي فيسبوك مي‌تواند به روابط‌عمومي اين شركت ضربه بزند؛ زيرا مردم به قابليت‌هاي حريم خصوصي اهميت مي‌دهند و تلاش‌هاي شركت عليه آن، با ديدي منفي ديده مي‌شود. متخصص ديگري نيز به اين نكته اشاره مي‌كند كه چگونه غول رسانه‌هاي اجتماعي مي‌توانند پيامي انتخاب كند كه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد خودش در آن زمينه كم‌كاري كرده است. گراهام مود، معاون اصلي بازاريابي محصولات فيسبوك، در پاسخ به پرسش‌هاي متخصصان مي‌گويد:

تأثيرات ويژگي‌هاي حريم خصوصي اپل، ازجمله در بخش‌هاي اصلي شركت ما [فيسبوك] كاملا واضح بوده است و تلاش نمي‌كنيم آن را مخفي كنيم. مي‌دانيد كه ما شركتي سودآور و بزرگ هستيم و مي‌خواهيم محصولاتمان با اين ظرفيت همگام و از آن بهرمند شوند؛ اما كساني كه قرار است تحت‌تأثير اين موضوع قرار بگيرند، مشاغل كوچك هستند؛ به‌همين‌دليل، آن‌ها را مخاطب پيام قرار داديم. 

افزون‌براين، برخي از متخصصان فيسبوك اذعان دارند غول رسانه‌هاي اجتماعي بايد شفافيت بيشتري انتخاب و به‌تبع آن، متخصصان را به انتخاب گزينه‌ي رديابي براي تبليغات هدفمند ترغيب مي‌كرد. معاون بازاريابي فيسبوك در‌اين‌باره مي‌گويد:

بازاريابي اپل مشغول كار روي متقاعدكردن متخصصان براي قرباني‌شدن ما است تا آن‌ها بتوانند درباره‌ي نحوه‌ي كار اينترنت تصميم بگيرند؛ حتي فراتر از دستگاه‌هايي كه آن‌ها توليد مي‌كنند. خوش‌بينم كه در زمينه‌ي فناوري كار مي‌كنم؛ زيرا فكر مي‌كنم فناوري مي‌تواند اهرمي براي دموكراتيك‌سازي دسترسي و ايجاد فرصت براي مشاغل باشد. اگر فكر مي‌كنيد اين كار با تبليغات شخصي متوقف خواهد شد، مخالفم خواهم بود.

فيسبوك با كمك برنامه‌هايش داده‌هاي بسياري از متخصصان جمع‌آوري مي‌كند؛ بنابراين، برچسب‌هاي جديد حريم خصوصي اپل تأثير بسزايي بر كاهش درآمد فيسبوك خواهد گذاشت. اين شركت پيش‌بيني مي‌كند ۶۰ درصد از درآمدش به‌دليل تغييرات يادشده كاهش خواهد يافت. گفتني است غول فناوري كوپرتينو قرار بود قابليت ATT را تا پايان سال ۲۰۲۰ در سيستم‌عامل‌هايش اجرايي كند؛ اما انتشار آن را تا اوايل سال ۲۰۲۱ به‌تأخير انداخت تا فرصت بيشتري براي ايجاد تغييرات لازم دراختيار توسعه‌دهندگان قرار دهد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات