بازطراحي كامپيوترهاي مك اپل با نسل دوم نمايشگر تاچ بار همراه خواهد بود

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس اختراع ثبت‌شده، اپل در حال توسعه‌ي نسل دوم نمايشگر تاچ بار مبتني بر فناوري فورس تاچ، براي استفاده در نسل بعدي كامپيوترهاي مك است.
تبليغات

مدتي است كه شايعاتي در مورد بازطراحي كامپيوترهاي مك‌ منتشر مي‌شود كه اغلب به مك‌بوك پرو ۱۴ و ۱۶ اينچي و آي‌مك‌ اشاره دارند. حال طبق اختراع جديد اپل، انتظار مي‌رود كوپرتينويي‌ها در سري لپ‌تاپ‌ محبوب مك‌بوك از نسل دوم تاچ ‌بار مبتني بر تكنولوژي فورس تاچ استفاده كنند. اختراع ثبت‌شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاري ايالات متحده، نسخه‌اي از تاچ بار (Touch Bar) را نشان مي‌دهد كه دقيقا مانند نسخه فعلي است و تنها تفاوت آن اين است كه مدل جديد از فناوري موسوم به فورس تاچ (Force Touch) استفاده مي‌كند.

حسگر فورس تاچ اولين ‌بار براي استفاده در صفحه‌نمايش نسل نخست اپل واچ معرفي شد. اين تكنولوژي به اپل واچ اجازه مي‌دهد فشار واردشده به صفحه‌نمايش را براي انجام اقدامات مختلف شناسايي كند. اين فناوري در سال ۲۰۱۵ در ترك‌پد لمسي مك‌بوك استفاده شد و سپس به تمامي لپ‌تاپ‌هاي مك اضافه شد؛ فورس تاچ استفاده‌شده در مك‌بوك اين امكان را به متخصصان مي‌دهد كه بدون دكمه‌هاي مكانيكي فرامين خود را در تمامي نقاط ترك‌پد اعمال كنند. آيفون ۶ اس در همان سال با فناوري 3D Touch معرفي شد كه اساسا همان فناوري فورس تاچ به‌ حساب مي‌آيد. متأسفانه در آيفون‌ها و اپل واچ‌هاي كنوني اين تكنولوژي حذف شده و موتور هپتيك جاي آن را گرفته است؛ اما به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد اپل هنوز اين تكنولوژي را به‌صورت كامل كنار نگذاشته و ممكن است در محصولات آينده‌ي اين شركت شاهد احياي دوباره‌ي فورس تاچ باشيم.

مرجع متخصصين ايران پتنت جديد اپل مرتبط با فورس تاچ / Force Touch

پتنت منتشرشده در وب‌سايت Patently Apple، به‌وضوح يك تاچ بار را در مك‌بوك همراه ‌با مدارهاي حساس به فشار جديد فورس تاچ نشان مي‌دهد؛ اما متأسفانه جزئيات بيشتري در مورد نحوه كاركرد آن وجود ندارد. تصور مي‌شود اپل فورس تاچ را به ‌منظور كاهش لمس‌هاي تصادفي كه متخصصان از آن شكايت دارند استفاده خواهد كرد. اين اختراع در ماه مي ۲۰۱۹ (ارديبهشت ۱۳۹۸) به ثبت رسيده است.

در حال‌ حاضر اپل تنها در مك‌بوك پرو از تاچ بار استفاده مي‌كند و با معرفي مك‌هاي جديد مجهز به پردازنده‌ M1، مشخص شده است كه فعلا قصدي براي آوردن اين نمايشگر لمسي به مك‌بوك اير ندارد و احتمالا نسل بعدي اين نمايشگرها به‌صورت انحصاري براي نسخه‌هاي پرو در انديشه متخصصين گرفته شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات