هر آن‌چه از محصولات اپل در نيمه‌ي نخست ۲۰۲۱ انتظار داريم

سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 17 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با نزديك شدن به نخستين رويداد اپل در سال جاري ميلادي، انتظار مي‌رود اپل محصولاتي از جمله كامپيوتر مك، آيپد پرو، اپل تي‌وي و موارد ديگر را در نيمه‌ي نخست ۲۰۲۱ به بازار عرضه كند.
تبليغات

سال گذشته‌ي ميلادي، اپل در يك فصل پاييز شلوغ و پركار، سه رويداد بزرگ براي معرفي محصولاتي از جمله خانواده‌ي آيفون ۱۲، اپل واچ سري ۶، آيپد اير ۴، مك‌هاي مبتني‌ بر آرم و... برگزار كرد و در انتهاي سال و با تصميمي غير منتظره، از هدفون دورموبايل‌‌ ايرپاد مكس  به‌صورت مطبوعاتي رونمايي كرد تا به‌عنوان آخرين محصول سخت‌افزاري اپل، سال ۲۰۲۰ را تكميل كند. گمان مي‌رود اين شركت در حال برنامه‌ريزي براي رويدادهاي آتي و معرفي نخستين محموله از محصولات در سال جاري ميلادي است.

محصولات بعدي اپل چه زماني معرفي مي‌شوند

مرجع متخصصين ايران تصويري از لاين آپ محصولات اپل در سال ۲۰۲۱

با توجه ‌به شايعات در مورد سخت‌افزار و زمان عرضه‌ي معمول محصولات اپل، مي‌توان به‌صورت تقريبي تشخيص داد كه غول فناوري كوپرتينو چه تاريخي را براي عرضه محصولات جديدش برگزيده است. در سال ۲۰۲۰ با شيوع ويروس كرونا، برنامه‌هاي اپل و رويدادهاي ساليانه‌اش با تأخير مواجه و كاملا متفاوت با ساليان گذشته برگزار شد؛ اما رويدادهاي سنتي و تاريخي اپل مي‌توانند به ما كمك كنند خود را براي معرفي محصولات جديد در ۲۰۲۱ آماده كنيم.

اگر تعداد محصولات معرفي‌شده در ۱۰ سال گذشته را بشماريم، تنها موردي كه در ژانويه (دي) به بازار عرضه شد، به‌روزرساني نسل سوم اپل تي‌وي در سال ۲۰۱۳ بود كه اپل حتي به‌صورت رسمي آن را اعلام نكرد. معمولا عرضه‌ي اولين محصولات اپل طي دهه‌ي گذشته، در ماه مارس (اسفند - فروردين) انجام شده است و از سال ۲۰۱۶، اغلب آيپدها به‌خصوص آيپد پرو به‌عنوان محصول غالب اين ماه شناخته مي‌شوند؛ اما محصولات ديگر از جمله مك‌بوك اير ۲۰۲۰ (مبتني‌ بر اينتل)، آي‌مك 4k و آي‌مك 5k رتينا، نسل دوم ايرپاد، نسل اول آيفون SE و برخي از مدل‌هاي مك‌بوك ۲۰۱۵ در اين بازه‌ي زماني معرفي شده‌اند. پس مي‌توان گفت اولين محصولات اپل در سال ۲۰۲۱، احتمالا در ماه مارس به بازار عرضه خواهند شد.

اپل معمولا محصولي را قبل از آماده شدن رونمايي نمي‌كند و تا زمان مناسب آن،‌ را روانه بازار نخواهد كرد. براي مثال، اپل سال‌ها است كه آيفون‌ را براي به حداكثر رساندن شانس فروش، قبل از شروع كريسمس و رويداد جمعه‌ي سياه رونمايي و عرضه مي‌كند و اپل واچ را نيز براي ديده‌ شدن، در بازه‌ي زماني رويداد آيفون‌ها رونمايي مي‌كند. با اين اوصاف، احتمالا ماه مارس بهترين زمان براي معرفي نسل جديد آيپد پرو و ساير محصولات خواهد بود. يك افشاگر چيني با قاطعيت ادعا مي‌كند كه غول دنياي فناوري در ۲۳ مارس ۲۰۲۱ (سوم فروردين ۱۴۰۰)، رويداد مذكور را برگزار خواهد كرد.

با گذار از ماه مارس، محتمل‌ترين بازه‌ي زماني براي برگزاري رويداد دوم، ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) خواهد بود. به‌طور كلي، كانون توجه اپل در اين رويداد سنتي كه از آن با نام WWDC ياد مي‌شود، معطوف به توسعه‌دهندگان خواهد بود و پيش‌نمايش سيستم‌عامل‌هاي جديد اين شركت در اين رويداد به نمايش درخواهد آمد؛ اما اپل بارها در رويداد مذكور كامپيوترهاي مك و برخي محصولات ديگر را معرفي كرده است. براي مثال، در WWDC 2019، اپل از كامپيوترهاي كلاس ورك‌استيشن مك پرو  در كنار نمايشگر پرو ديسپلي XDR رونمايي كرد؛ از اين‌رو، معرفي بخشي از محصولات در اين رويداد، دور از انتظار نخواهد بود.

ايرتگ (AirTag)

مرجع متخصصين ايران اپل ايرتگ

بيش از يك‌ سال از انتشار اولين شايعه در مورد ردياب ايرتگ مي‌گذرد و هر بار با تأخير مواجه و عرضه‌ي آن به زمان ديگري موكول مي‌شود. ايرتگ قرار است با ظاهري دايره‌اي طراحي و توليد شود و متخصصان مي‌توانند با قرار دادن آن‌ در گجت‌هاي خود از موقعيت مكاني آن‌ها باخبر شوند.

گفته مي‌شود ايرتگ شيوه‌ي مطمئن رديابي مكان‌ را تا آنجا كه مي‌تواند به واقعيت نزديك و قطعي باشد، ارائه مي‌دهد. تاكنون جزئيات بي‌شماري از زنجيره تأمين و تصاوير فاش‌شده و حتي اطلاعاتي در كد منبع iOS همگي نشان از عرضه‌ي ايرتگ (AirTags) دارند؛ اما اپل هنوز هم مي‌تواند ما را با يك نام جديد غافل‌گير كند؛ همان‌طور كه شايعات از عرضه‌ي ايرپاد استوديو حكايت داشتند و در نهايت، اپل آن را با نام ايرپاد مكس رونمايي كرد يا زماني ‌كه از پردازنده‌ي كامپيوتر مك با نام اپل سيليكون ياد مي‌شد؛ ولي در مراسم One More Thing، اپل آن را به‌صورت رسمي با نام M1 رونمايي كرد.

براساس شايعات، ردياب‌ ايرتگ قابليت‌هاي بيشتري در مقايسه با نمونه‌هاي كنوني ارائه مي‌دهد و گفته مي‌شود برنامه‌ي بازطراحي‌شده Find My براي ايرتگ با استفاده از نماي واقعيت افزوده مي‌تواند موقعيت تقريبي ردياب را در نماي دوربين آيفون ارائه دهد و به ‌جاي تعيين موقعيت خود و هدر دادن باتري با استفاده از GPS، پينگ‌هاي متعددي ارسال مي‌كند كه مي‌تواند در آيفون افراد ديگري كه از آنجا عبور مي‌كنند، دريافت شود. اين پينگ‌ها همراه ‌با موقعيت مكاني، ضبط و رمزگذاري و سپس به‌صورت ايمن به صاحب ايرتگ گزارش مي‌شوند.

فناوري باندهاي فوق وسيع (UWB)

شايعات حاكي از آن است كه ‌در بطن ردياب كوپرتينويي‌ها تراشه‌ي اختصاصي U1 مبتني ‌بر فناوري راديويي باند فوق وسيع جاي گرفته است؛ تراشه‌اي كه پيش از اين در محصولاتي مانند آيفون ۱۱ و ۱۲ و نسل ششم اپل واچ تعبيه شده بود. فناوري يادشده سرعت و دقتي به‌مراتب بيشتر از سيستم‌هاي بلوتوث ارائه مي‌دهد و از قرار معلوم، ردياب آينده‌ي اپل براي راهنمايي متخصصان در پيدا كردن اشياء گم‌شده، از اپليكيشن مبتني بر واقعيت افزوده بهره خواهد گرفت.

تاكنون ردياب‌هاي متعددي با بهره‌گيري از فناوري بلوتوث، معرفي و عرضه شده‌اند؛ اما اين محصولات در مقايسه با همتايان خود كه به توانايي ادراك فضايي فناوري UWB مجهز مي‌شوند، عملكرد ضعيف‌تري دارند. ازآنجاكه UWB قابليت ادراك فضايي ارائه مي‌دهد، حتي اگر متوجه‌ زنگ هشدار ردياب نشويد، قادر خواهيد بود اشياء گم‌شده را در محيط داخلي يا خارجي پيدا كنيد. به‌عنوان ‌مثال، وقتي شيء گم‌شده در زير بالشتك مبل يا در داخل كشوي كمد باشد، فناوري مورد مباحثه به‌راحتي مي‌تواند موقعيت دقيق آن را ترسيم كند. UWB مي‌تواند براي پيدا كردن وسايل در فضاي بزرگ‌تر مانند خانه‌اي با چند طبقه هم مورد استفاده قرار بگيرد.

باند فوق وسيع (Ultra Wideband - UWB) يك فناوري راديويي است كه مي‌تواند از سطح انرژي بسيار كمي براي ارتباطات برد و پهناي باند در طيف وسيعي از امواج راديويي استفاده كند. تفاوت قابل ‌توجه انتقال راديويي معمولي و UWB اين است كه سيستم‌هاي معمولي اطلاعات را با تغيير سطح قدرت، فركانس يا فاز يك موج سينوسي انتقال مي‌دهند؛ درحالي‌كه فناوري UWB با توليد موج راديويي در فواصل زماني خاص و اشغال پهناي باند زياد، اطلاعات را منتقل و امكان پالس يا مدولاسيون زمان را فراهم مي‌كند. در اين سيستم، اطلاعات را مي‌توان با رمزگذاري قطب پالس و دامنه آن يا با استفاده از پالس‌هاي متعامد، روي سيگنال باندهاي فوق وسيع تعديل كرد.

پالس‌هاي UWB را مي‌توان به‌صورت پراكنده با نرخ نسبتا كم براي همراهي از زمان مدولاسيون يا موقعيت آن ارسال كرد. در محصولات مجهز به اين سيستم مي‌توان از سرعت معكوس پالس UWB بهره گرفت. در حقيقت با توجه به مصرف كم انرژي و پالس‌هاي كوتاه، فناوري مذكور كوتاه‌برد است؛ اما در مقايسه با استانداردهاي آخرين نسخه‌ي بلوتوث، دقت بسيار بيشتري ارائه مي‌دهد.

ايرتگ مطمئنا در سال ۲۰۲۱ رونمايي مي‌شود و براساس شايعات، مدت زيادي تا رونمايي آن باقي نمانده است.  طبق گزارشي در ۹ اكتبر (۱۸ مهر)، اپل در نهايت ردياب يادشده را در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) روانه‌ي بازار خواهد كرد. با انتشار هر شايعه‌ي جديد از ايرتگ، تصور مي‌شود كه اپل با توجه به قابليت‌هاي بيشتر، ارزش آن را بيشتر از ساير مدل‌ها در انديشه متخصصين خواهد گرفت. از اين‌رو پيش‌بيني‌ مي‌شود كه ايرتگ در بازه‌ي ارزشي ۲۵ تا ۳۵ دلار به بازار عرضه خواهد شد.

آي‌مك ۲۴ اينچي (iMac 24inch)

مرجع متخصصين ايران طراح مفهومي از آي‌مك بازطراحي‌شده

چندي پيش، اپل از پردازنده‌ي اختصاصي M1 رونمايي كرد و اولين كامپيوتر‌هاي مك، يعني مك‌بوك اير، مك‌‌بوك پرو ۱۳ اينچي و مك ميني را با پردازنده‌ي يادشده راهي بازار كرد. پردازنده‌ي M1 در واقع جايگزين تمامي پردازنده‌هاي اينتل در مك‌بوك اير شده است.

اپل مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي مجهز به پردازنده‌هاي نسل ‌هشتمي را كنار گذاشته است و تنها پردازنده‌هاي نسل‌ دهمي اينتل را در كنار پردازنده‌ي M1 به ‌فروش مي‌رساند و مك ميني در دو پيكربندي با پردازنده‌هاي اينتل و M1 عرضه مي‌شود. ديگر كامپيوترهاي مك، از جمله مك‌بوك پرو ۱۶ اينچي و تمامي آي‌مك‌ها و كامپيوتر كلاس ورك‌استيشن مك پرو همچنان با پردازنده‌هاي اينتل به بازار عرضه مي‌شوند. با‌ توجه‌ به ضرب‌الاجل دوساله‌ي اپل براي گذار از پردازنده‌هاي اينتل به پردازنده‌هاي اپل سيليكون‌، احتمالا به‌زودي تمامي كامپيوترهاي مك، از جمله خانواده‌ي آي‌مك با پردازنده‌ي جديد به‌روز خواهند شد و مك پرو به‌عنوان آخرين كامپيوتر مك، روند مهاجرت را تكميل خواهد كرد.

شايعات حاكي از عرضه‌ي آي‌مك ۲۴ اينچي در نيمه‌ي نخست سال آينده‌ي ميلادي هستند كه احتمالا با پردازنده‌ي بهبوديافته M1 عرضه خواهند شد. گفته مي‌شود آي‌مك جديد از طراحي مدرن و حاشيه‌هاي باريك، مانند نمايشگر پرو ديسپلي XDR يا زبان طراحي آيپد پرو بهره خواهد برد و احتمالا اپل نمايشگر سنتي با نور پس‌زمينه‌ي LED را كنار خواهد گذاشت و از فناوري Mini LED براي بهبود نمايشگر استفاده خواهد كرد. استفاده از پردازنده‌ي اختصاصي اپل، با توجه‌ به معماري بسيار كم‌مصرف آرم، اين امكان را به آي‌مك مي‌دهد كه از طراحي بدون فن بهره بگيرد؛ گرچه مي‌تواند به‌راحتي از نوعي سيستم خنك‌كننده مانند سيستم مديريت حرارتي آي‌مك پرو و مك پرو استفاده كند.

طبق گفته‌هاي مينگ-چي كو، آي‌مك يادشده با پردازنده‌ي مبتني بر آرم در سال ۲۰۲۱ وارد بازار مي‌شود. تصور مي‌شود آي‌مك مجهز به پردازنده‌ اپل سيليكون به دليل اشكالات زنجيره‌ي تأمين و البته صفحه‌نمايش پيشرفته Mini LED، كمي گران‌تر از مدل كنوني باشد.‌ احتمالا با معرفي آي‌مك جديد، نسل بعدي مجيك ماوس و مجيك كيبورد نيز معرفي خواهد شد.

جان پراسر، افشاگر نام‌آشناي محصولات اپل، ادعا مي‌كند كه آي‌مك بازطراحي‌شده با گزينه‌هاي رنگي متنوعي همچون نقره‌اي، خاكستري فضايي، سبز، آبي آسماني و رُزگلد ساخته مي‌شود. به‌ گفته‌ي منابع مطلع، نسل بعدي كامپيوترهاي آي‌مك بزرگ‌ترين بازطراحي بصري اپل در سال ۲۰۲۱ محسوب مي‌شوند و ظاهرا اپل دو نسخه از آي‌مك با نام رمز «J456» و «J457» در دست توليد دارد كه احتمالا جايگزين آي‌مك ۲۷ و ۲۱٫۵ اينچي كنوني خواهند شد. 

مك‌بوك پرو ۱۴ و ۱۶ اينچ (Macbook Pro)

مرجع متخصصين ايران طرح مفهمومي از مك‌بوك پرو بازطراحي‌شده

به‌طوركلي، تنور شايعات درباره‌ي بازطراحي مك‌هاي جديد و استفاده از نمايشگر Mini LED در طيف وسيعي از محصولات اپل بيش از هر زماني جديد شده است و مك‌بوك پرو ۱۴ و ۱۶ اينچي از اين قاعده مستثنا نيستند. شايعات اخير حاكي از آن است كه اپل دو مدل مك‌بوك پرو را براي عرضه در سال جديد در انديشه متخصصين گرفته است و قصد دارد آن‌ها را با قلب تپنده‌اي جديد روانه‌ي بازار كند؛ اما برخلاف انتظارات و با استناد به منابع آگاه به سياست‌هاي اپل، غول دنياي فناوري ممكن است عرضه‌ي دو مدل مك‌بوك پرو ۱۴ و ۱۶ اينچي را به نيمه‌ي دوم سال ۲۰۲۱ موكول كند.

گفته مي‌شود اپل توليد انبوه دو مدل مك‌بوك پرو جديد را از مي يا ژوئن ۲۰۲۱ (ارديبهشت و خرداد ۱۴۰۰) به نيمه‌ي دوم همان سال به ‌تعويق انداخته است. اعتقاد بر اين است كه عرضه‌ي دو مك‌بوك يادشده به‌عنوان بخشي از مهاجرت دو‌ساله از پردازنده‌هاي اينتل به پردازنده‌هاي اپل سيليكون باشد. نيمه‌ي دوم سال ميلادي در جولاي (تير و مرداد) آغاز مي‌شود؛ بنابراين، تأمين‌كنندگان زماني كافي براي افزايش توليد در ماه‌هاي پاياني سال خواهند داشت. البته هنوز صحت‌وسقم اين موضوع در هاله‌اي از ابهام است و اپل مي‌تواند محصول يادشده را در همان بازه‌ي زماني پيشين راهي بازار كند.

اپل سال گذشته مك پرو ۱۳ اينچي را با پردازنده‌ي M1 به‌روز كرد؛ اما مي‌توان گفت هيچ تغيير ديگري در آن صورت نگرفته است و از همان زبان‌ طراحي هميشگي بهره مي‌برد كه از سال ۲۰۱۶ استفاده شده است؛ از سوي ديگر اپل آخرين بار مك‌بوك پرو ۱۶ اينچي را اواخر سال ۲۰۱۹ روانه‌ي بازار كرد و به انديشه متخصصين مي‌رسد ابتداي ۲۰۲۱ زماني مناسبي براي به‌روز كردن آن با پردازنده‌ي اپل سيليكون باشد. گفته مي‌شود اپل در حال توسعه‌ي مك پرو ۱۴٫۱ و ۱۶ اينچي جديد و كاملا بازطراحي‌شده است كه مانند ديگر محصولات اپل در سال آينده، از نمايشگرهايي با نور پس‌زمينه‌ي Mini LED بهره مي‌گيرند.

اپل احتمالا در دو محصول يادشده به‌منظور ارائه‌ي قدرت پردازشي بيشتر، از پردازنده‌ي بهبوديافته M1 استفاده مي‌كند. براساس شايعات قبلي، اين پردازنده با نام احتمالي M1X، از ۱۲ هسته‌ي پردازشي، شامل چهار هسته‌ي كم‌مصرف Ice Storm براي انجام وظايف و پردازش‌هاي روزمره و هشت هسته‌ي قدرتمند Fire Storm با عملكرد بالا براي پردازش‌هاي سنگين تشكيل شده است و در نهايت، ۱۶ هسته‌ي اختصاصي اپل سنگين‌ترين پردازش‌هاي گرافيكي را تضمين خواهند كرد.

طبق گفته‌هاي قبلي مينگ‌چي كو، انتظار مي‌رود مدل‌هاي جديد مك‌بوك پرو به نمايشگرهاي روشن‌تر با نور پس‌زمينه Mini-LED، طراحي جديد با لبه‌هاي تخت و حاشيه‌ي اندك، درگاه HDMI و كارت‌خوان SD و درگاه شارژ مغناطيسي مگ‌سيف مجهز باشند. همچنين، پيش‌بيني مي‌شود مدل‌هاي بعدي مك‌بوك پرو بتوانند شارژر مگ‌سيف را بعد از مدت‌ها در كامپيوترهاي مك احيا كنند و انتظار مي‌رود اهالي كوپرتينو نمايشگر OLED لمسي موسوم به تاچ بار (Touch Bar) را به‌نقد دكمه‌هاي فيزيكي كنار بگذارند؛ نمايشگري كه آن‌چنان از آن استقبال نشده است. ناگفته نماند مارك گِرمن از بلومبرگ نيز بسياري از اين جزئيات را تأييد كرده و اولين كسي است كه گزارش داد درگاه كارت‌خوان SD در حال بازگشت به كامپيوترهاي مك است.

آيپد ميني (iPad mini)

مرجع متخصصين ايران طرح مفهومي از بازطراحي آيپد ميني نسل ۶

اپل نسخه‌ي پنجم آيپد ميني را مارس ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۸) با مشخصاتي از جمله صفحه‌نمايش ۷٫۹ اينچي از نوع رتينا، پردازنده‌ي A12، همراهي از اپل پنسل و دوربين بهبوديافته رونمايي كرد؛ بنابراين، به انديشه متخصصين مي‌رسد بعد از تقريبا دو سال، زمان مناسبي براي عرضه‌ي نسخه‌ي جديد باشد؛ اما شايعات و گزارش‌هاي بسيار كم و ضدونقيضي از اين محصول منتشر شده است.

طبق گفته‌هاي مينگ-چي كو در ماه مي ۲۰۲۰ (ارديبهشت ۱۳۹۹)، ممكن است آيپد ميني در نيمه‌ي نخست سال ۲۰۲۱ عرضه شود و به‌دنبال استراتژي آيفون SE، ظاهرا اپل قصد دارد از آخرين پردازنده‌ي سري A در اين محصول استفاده كند. همچنين صفحه‌نمايش كوچك ۷٫۹ اينچي با توجه به كاهش حاشيه‌ها، جاي خود را به نمايشگر ۸٫۵ تا ۹ اينچ خواهد داد و احتمالا غول فناوري كوپرتينو، مانند آيپد پرو و آيپد آير ۴، درگاه لايتنينگ را كنار خواهد گذاشت و از درگاه استاندارد USB-C استفاده خواهد كرد. بااين‌حال، گزارش‌هايي متفاوت با گفته‌هاي مينگ‌چي كو نيز وجود دارد.

چندي پيش، وب‌سايت ژاپني Mac Otacara، گزارش داده بود كه نسل بعدي آيپد ميني مجهز به نمايشگر بزرگ‌تر و طراحي الهام‌گرفته از آيپد اير ۳، در مارس ۲۰۲۱ (اسفند - فروردين ۱۳۹۹) رونمايي و عرضه خواهد شد. براساس گزارش يادشده، آيپد ميني بعدي به‌جاي نمايشگر ۷٫۹ اينچي، از نمايشگر بزرگ‌تر ۸٫۴ اينچي بهره مي‌گيرد. انتظار مي‌رود حسگر تاچ آي‌دي (Touch ID) ادغام‌شده با دكمه‌ي هوم و درگاه سنتي لايتنينگ در آيپد ميني حفظ و مانند نسل نهم آيپد ارزان‌ارزش، به شاسي باريك‌تر و سبك‌تر، مبتني بر نسل سوم آيپد اير مجهز شود. همان‌طور كه گفته شد، گزارش مذكور با گفته‌هاي مينگ‌چي كو در تضاد است.

آيپد پرو ۲۰۲۱ (iPad Pro ۲۰۲۱)

مرجع متخصصين ايران پوستر آيپد پرو مجهز به نمايشگر ميني LED و 5G

اپل آخرين مدل آيپد پرو را مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) با به‌روزرساني نسبتا جزئي عرضه كرد. كوپرتينويي‌ها در آيپد پرو جديد از پردازنده‌ي A12Z Bionic استفاده كرده‌اند كه درواقع، همان پردازنده‌ي A12X با يك هسته‌ي گرافيكي اضافه محسوب مي‌شود. اپل از دوربين فوق‌ عريض و حسگر لايدار براي تقويت تكنولوژي واقعيت افزوده و ميكروفون‌هاي بهبوديافته در مقايسه با آيپد پرو ۲۰۱۸ استفاده كرده است. انتظار مي‌رود اپل در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) بار ديگر آيپدهاي رده‌بالا را به‌روز كند.

برنامه و علاقه‌ي اپل براي استفاده از نمايشگر Mini LED در آيپد پرو بسيار واضح است و در يك ‌سال گذشته، بارها شايعاتي درباره‌ي استفاده‌ي آن از اين نوع نمايشگرها‌ منتشر شده است. گفته مي‌شود اپل مدتي است كه قصد دارد در آيپد پرو ۱۲٫۹ اينچي، صفحه‌نمايش‌هاي سنتي با نور پس‌زمينه LED را كنار بگذارد و از تكنولوژي نور پس‌زمينه‌ي Mini LED استفاده كند. به ‌دنبال عرضه‌ي اولين مدل آيپد پرو ۱۲٫۹ اينچ با نور پس‌زمينه Mini-LED، اپل قصد دارد مدل‌هاي جديد آيپد پرو ۱۱ اينچي را با نمايشگر OLED و در نيمه‌ي دوم سال آينده ميلادي عرضه كند. طبق شايعات، سامسونگ و ال‌جي مشغول ساخت صفحه‌نمايش OLED براي آيپد پرو هستند.

براساس اطلاعات منتشرشده، مدل پيشرفته آيپد پرو در سال آينده‌ي ميلادي از فناوري 5G با فركانس بسيار پرسرعت mmWave همراهي خواهد كرد و احتمالا اپل پردازنده‌ي پنج نانومتري A14X را در بطن آيپد پرو ۲۰۲۱ جاي خواهد داد؛ البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه همراهي از نسل پنجم شبكه‌ي موبايل (5G) و صفحه‌نمايش Mini LED ممكن است ارزش نهايي آيپد پرو را افزايش دهد.

نسل سوم اپل پنسل

مرجع متخصصين ايران تصوير افشاشده از نسل بعدي اپل پنسل

گفته مي‌شود غول دنياي فناوري قصد دارد در كنار نسل بعدي آيپد پرو، نسخه‌ي جديد اپل پنسل را نيز عرضه كند. انتظار مي‌رود كه توجه اپل با صرف‌انديشه متخصصين از تغييرات ظاهري، به ارائه‌ي قابليت‌هاي جديد و بهبوديافته در بطن قلم هوشمند معطوف شده باشد. 

به انديشه متخصصين مي‌رسد طراحي قلم جديد اپل كاملا مشابه با نسل گذشته باشد و به‌صورت مغناطيسي به كنار آيپد متصل و شارژ مي‌شود. ظاهرا بزرگ‌ترين تغيير اعمال‌شده در طراحي آن به براق بودن بدنه بازمي‌گردد. اين بازگشت به‌ طرحي است كه اهالي كوپرتينو در نسل اول اپل پنسل از آن بهره مي‌گرفتند.

به‌طور كلي، گمان مي‌رود اپل با حفظ مؤلفه‌هاي طراحي، بيشترين تغييرات را در بخش دروني دستگاه اعمال كرده است‌. در تصوير فاش‌شده، اپل پنسل احتمالا در قسمت مسطح خود قرار گرفته است و جزئيات طراحي آن قابل مشاهده نيست؛ بنابراين، مشخص نيست اين محصول دقيقا چه تغييراتي را شامل مي‌شود.

تفاوت قابل‌توجه ديگر به نوك ‌تعويض‌پذير اپل پنسل مرتبط مي‌شود. نسل اول و دوم اپل پنسل نوك پيچشي كوچكي دارد كه در صورت فرسودگي، به‌راحتي تعويض مي‌شود. به انديشه متخصصين مي‌رسد اپل در مدل به‌روزشده از نوك بزرگ‌تري بهره گرفته است و شواهد نشان مي‌دهد كه ساقه‌ي پيچشي آن بسيار طولاني‌تر از نسل قبلي است. اين يعني شايد اپل فناوري و سخت‌افزار قوي‌تري در بطن اين محصول جاي داده باشد.

نسل سوم ايرپاد

مرجع متخصصين ايران تصوير مفهومي از ايرپاد ۳

تاكنون، شايعات متعددي از معرفي نسل بعدي هدفون‌هاي بي‌سيم اپل در سه‌ماهه‌ي نخست سال جاري ميلادي منتشر شده است و احتمالا غول دنياي فناوري اين محصول را نيز رويداد مارس، در كنار محصولاتي همچون ردياب ايرتگ و آيپد پرو معرفي خواهد كرد. افزون بر اين، افشاگري در توييتر تصاويري از اين محصول را به اشتراك گذاشته است كه از قرار معلوم، مؤلفه‌هاي طراحي آن شباهت بسياري به ايرپاد پرو كنوني دارد.

در اين ميان، شواهد حاكي از آن است كه اپل قصد دارد مدل استاندارد را در كالبد و قابليت‌هاي جديد به‌روز كند. گفته مي‌شود طراحي ايرپاد نسل سوم مشابه ايرپاد پرو فعلي، ساقه‌ي كوتاه‌تر و پدهاي سيليكوني قابل تعويض خواهد داشت؛ اما براي كاهش ارزش از ويژگي‌هاي پيشرفته‌اي مانند حذف نويز فعال بي‌بهره خواهد بود. براي يادآوري، خط توليد فعلي شامل ايرپاد استاندارد مجهز به محفظه‌ي شارژ سيمي با ارزش ۱۵۹ دلار يا محفظه‌ي شارژ بي‌سيم با ارزش ۱۹۹ دلار و ايرپاد پرو با محفظه‌ي شارژ بي‌سيم با ارزش ۲۴۹ دلار است.

ايرپاد ايكس (Airpod X)

مرجع متخصصين ايران طرح مفهومي از ايرپاد ايكس / Airpod X

يكي ديگر از محصولاتي كه مي‌تواند نيمه‌ي نخست ۲۰۲۱ رونمايي شود ايرپاد ايكس (Airpod X) است. اين هدفون اپل مي‌تواند نسخه‌اي مقرون‌به‌صرفه از ايرپاد پرو باشد كه به ‌جاي طراحي كاملا بي‌سيم، از اتصال كابلي استفاده مي‌كند. گفته مي‌شود ايرپاد ايكس با اتصال كابل دو هدفون، بسيار شبيه به هدفون BeatsX و داراي كنترل‌هاي صوتي درون‌خطي است.

احتمال مي‌رود ايرپاد ايكس يك مدل باارزش با ارزش ارزان‌تر و ويژگي‌هاي كم‌تر در مقايسه ‌با ايرپاد پرو باشد؛ اما ممكن است ارزش بالايي داشته باشد. پيش‌بيني مي‌شود ارزش آن چيزي در حدود ۲۰۰ دلار باشد. دقيقا مشخص نيست چه ويژگي‌هايي در اين مدل وجود دارد؛ اما ممكن است نوعي حذف فعال نويز ارائه دهد.

اطلاعات و شايعات در رابطه با اين محصول بسيار كم و ضدونقيض است و همان‌طور كه گفته شد، اپل احتمالا ايرپاد نسل سوم و ايرپاد پرو جديد را نيز در سال به‌زودي بازطراحي و رونمايي مي‌كند و ممكن است ايرپاد ايكس در حقيقت همان ايرپاد نسل سوم با اتصال كاملا بي‌سيم باشد. اپل همچنين در حال كار روي نسخه‌ي به‌روزشده‌ي ايرپاد پرو با ابعادي كوچك‌تر و طراحي گِرد است. البته مشخص نيست اپل چه زماني ايرپاد پرو رونمايي مي‌كند؛ اما به گفته‌ي بلومبرگ، احتمالا نيمه‌ي نخست ۲۰۲۱ زمان مناسبي براي رونمايي از اين دو هدفون بسيار محبوب باشد.

اپل تي‌وي ۵ (Apple TV 5)

مرجع متخصصين ايران اپل تي وي ۲۰۲۰

ارائه نسخه به‌روز‌شده‌ي اپل تي‌وي تا حدودي به تأخير افتاده است و آخرين نسخه‌ي آن موسوم به اپل تي‌وي 4K، در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) رونمايي شد. به انديشه متخصصين مي‌رسد اپل بعد از سه سال به احتمال زياد مدل جديد آن را روانه‌ي بازار كند و طبق شايعات احتمالا اپل تي‌وي نسل ششم (Apple TV 6) ناميده خواهد شد.

گفته مي‌شود اپل در حال كار روي اپل تي‌وي جديد است كه از ريموت‌كنترل مبتني بر دستيار هوشمند سيري استفاده مي‌كند. احتمال مي‌رود دستگاه جديد پخش محتواي اپل از پردازنده‌ي بسيار قوي A12X يا A14X بهره ببرد تا محتوا و بازي‌هاي اپل آركيد (سرويس بازي اپل) را با قدرت بيشتري اجرا كند. طبق گفته‌هاي بلومبرگ، اپل تي‌وي با يك ريموت‌كنترل جديد با قابليت همراهي از برنامه Find My عرضه خواهد شد؛ با اين اوصاف، افراد مي‌توانند در هنگام مفقود شدن ريموت‌كنترل، آن را به‌راحتي پيدا كنند. اينكه بهبودهاي ديگري براي ريموت مباحثه‌برانگيز اپل تي‌وي در انديشه متخصصين گرفته شده است يا خير، هنوز مشخص نيست و بايد تا زمان رونمايي منتظر ماند.

فضاي ذخيره‌سازي يكي ديگر از مواردي است كه ممكن است در اپل تي‌وي جديد ارتقا پيدا كند؛ به‌طوري كه احتمالا حافظه‌ي پايه‌ي ۶۴ گيگابايتي را به ۱۲۸ گيگابايت ارتقا پيدا خواهد كرد و انتظار مي‌رود كه فناوري باند فوق‌العاده پهن (Ultra-Wideband) نيز مورد استفاده قرار گيرد. گفته مي‌شود پردازنده‌ي U1 براي خدمات سنجش موقعيت مكاني و تأمين انرژي ريموت‌كنترل جديد ارائه مي‌شود. با وجود مشخصات و ارتقاي سخت‌افزاري قابل ‌توجه، ممكن است ارزش اپل تي‌وي نسل ۶ ثابت بماند و بسته به حافظه‌ي ذخيره‌سازي، انتظار مي‌رود همانند مدل‌هاي كنوني با برچسب ارزشي ۱۷۹ و ۱۹۹ دلاري عرضه شود. گمانه‌زني‌هايي مبني بر رونمايي از كنترلر مخصوص بازي اپل براي اجراي بازي‌هاي سرويس اپل آركيد نيز منتشرشده است.

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي محصولات آينده‌ي اپل در نيمه‌ي نخست ۲۰۲۱ چيست و بيشتر منتظر كدام محصول هستيد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات