اپل احتمالا به‌زودي بازاريابي محصولات را وارد مرحله‌اي جديد مي‌كند

دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل همواره براي انتخاب نام محصولات جديدش وسواس زيادي به‌خرج مي‌دهد. تحليلگران مي‌گويند محصولات ساخته‌شده توسط اپل به‌خودي‌ِ خود براي اين شركت بازاريابي مي‌كنند.
تبليغات

توجه: مقاله‌ي پيش‌رو از زبان يكي از تحليلگران رسانه‌ي سي‌نت با نام كريس متيشچك نوشته شده است و لاخبار تخصصيا انديشه متخصصينات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را منعكس نمي‌كند

عقيده‌اي درمورد محصولات اپل وجود دارد كه مي‌گويد اين محصولات خودشان در نقش بازارياب براي شركت كوپرتينويي ظاهر مي‌شوند. براي سال‌هاي متمادي شماري از متخصص كارشناسان خبره اعتقاد داشته‌اند كالاهايي كه اهالي كوپرتينو توليد مي‌كنند كيفيت پاييني دارند؛ اما بازاريابي براي آن‌ها به‌شكلي هوشمندانه اين عقيده تا حد زيادي غيرمنطقي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. خود محصولات توليدشده از سوي اپل نظير آي‌مك، آيفون و آيپد در نقش ابزاري براي بازاريابي ظاهر شده‌اند. اين دستگاه‌ها توانسته‌اند در زمينه‌ي بازاريابي براي اپل، قدرتمندتر از هر تبليغ ديگري ظاهر شوند.

امروزه تنوع بالايي از محصولات اپل را در دنيا مي‌بينيد. محصولاتي كه اپل توليد مي‌كند همواره در تلاش هستند خودشان را از بقيه جدا كنند و استايلي منحصربه‌فرد داشته باشند. اين موضوع امروزه نيز صدق مي‌كند. نگاهي به ايرپادز به‌شما مي‌فهماند اين هدفون توموبايل مي‌تواند بهتر از هر تبليغ ديگري قابليت‌ها و سبك متفاوتش را به‌رخ بكشد. درواقع جالب است بدانيد بسياري از ويدئوهاي تبليغاتي ايرپادز ايده‌ي جالبي در بر نداشتند و چندان مورداستقبال قرار نگرفتند.

پس از مدت‌ها اكنون شايعه‌هاي مبني‌بر عرضه‌ي هدفون دورموبايل از سوي اپل به بيشترين حد ممكن رسيده‌اند. منظورمان هدفون دورموبايل تحت برند بيتس نيست؛ بلكه درمورد محصولي حرف مي‌زنيم كه لوگوي اپل را يدك مي‌كشد و به‌صورت اختصاصي توسط اين شركت توسعه داده شده است. هدفوني كه جان پراسر، از افشاگران شناخته‌شده، از آن با نام ايرپادز استوديو ياد مي‌كند. برخي رسانه‌ها مي‌گويند ايرپادز استوديو مجهز به قابليت‌هاي متنوعي است تا تجربه‌ي موسيقي‌گوش‌دادن را بسيار لذت‌بخش كند.

محصولات اپل خودشان در نقش بازارياب براي اين شركت ظاهر مي‌شوند

گفته مي‌شود ايرپادز استوديو مجهز به حسگرهايي خاص است كه به‌لطف وجود آن‌ها اگر هدفون را از روي گوش خارج كنيد و دور گردن قرار دهيد، پخش موسيقي متوقف مي‌شود و اگر هدفون را مجددا روي گوش قرار دهيد شاهد ادامه‌ي پخش موسيقي خواهيد بود.

ايرپادز استوديو همچنين قرار است مجهز به قابليتي ديگر باشد كه با استفاده از آن توانايي تشخيص گوش چپ و راست را خواهد داشت؛ بدين ترتيب هدفون خواهد توانست به‌شكلي خودكار كانال‌هاي صوتي را هدايت كند. هدفون‌هاي دورموبايل امروزي داراي كانال‌هاي صوتي ثابت هستند؛ بااين‌حال ايرپادز استوديو را به هر سمتي كه روي گوش قرار دهيد خودش را سازگار مي‌كند. اين يعني عملا چيزي تحت عنوان سَريِ‌ مختص‌به گوش راست يا سَريِ مختص‌به گوش چپ در ايرپادز استوديو مطرح نمي‌شود. 

يكي از نكات جالب درمورد هدفون دورموبايل اپل به‌نام‌گذاري آن مربوط است. متخصصان به‌طور معمول وقتي نام ايرپادز را مي‌شنوند به‌ياد گجت‌هاي كوچكي مي‌افتند كه از يكديگر جدا هستند. ايرپادز مي‌تواند چه ارتباطي به يك هدفون دورموبايل بزرگ داشته باشد كه شديدا جلب توجه مي‌كند؟ براي فهميدن دليل استفاده از اين نام،‌ بايد به مطالعه قواعد نام‌گذاري اپل بپردازيم. قبول داريم كه واژه‌ي «ايرپادز» باعث مي‌شود محصولي كوچك و دوست‌داشتني در ذهن متخصصان تداعي شود. اما هوم‌پاد را در انديشه متخصصين بگيريد؛ نام‌گذاري محصول به‌شيوه‌اي است كه شنيدنش ما را ياد محصولي كوچك نمي‌اندازد (مگر اينكه آن را با اندازه‌ي خانه مقايسه كنيد!)، اما در هر صورت دوست‌داشتني‌بودن آن در ذهن تداعي مي‌شود. 

آيپاد را در انديشه متخصصين بگيريد. آيپاد محصولي بزرگ نبود،‌ اما نمي‌شد از آن به‌عنوان دستگاهي كوچك ياد كرد. در روزهاي نخست تولد آيپاد متخصصان از اينكه چگونه دستگاهي در اين ابعاد مي‌تواند شمار درخورتوجهي از موسيقي‌ها را در خود جاي دهد، شگفت‌زده شده بودند. 

اهالي كوپرتينو طي سال‌هاي اخير نشان داده‌اند كه سعي مي‌كنند در بسياري از اوقات براي نام‌گذاري محصولات به قواعدي خاص پاي‌بند باشند. اپل هر بار از واژه‌ي پاد (Pod) استفاده كند، به‌منظور توليد محصولي موسيقي‌محور است (براي نمونه اِيرپادز، ايرپادز، آيپاد و هوم‌پاد را در انديشه متخصصين بگيريد)؛ درواقع واژه‌ي پاد در سياست‌هاي نام‌گذاري اپل، معادل موسيقي است. همچنين اپل هنگامي به استفاده از واژه‌ي اير (Air) روي مي‌آورد كه در پي توليد محصولي بي‌سيم باشد. با كنار هم قرار دادن اين‌ها، به‌نام ايرپادز استوديو مي‌رسيم؛ نامي كه مي‌توانيم از آن به‌عنوان معرف نوعي محصول موسيقي‌محور بي‌سيم ياد كنيم. البته موردي نظير Apple Podcast تا حدي قانون «پاد=موسيقي» را نقض مي‌كند. اما اين قانون در حالت كلي براي بسياري از محصولات برقرار است. 

اپل نام‌هايي براي محصولات برمي‌گزيند كه حس خوبي به متخصص منتقل مي‌كند؛ حتي اگر در نگاه اول منطقي به‌انديشه متخصصين نيايند

اين موضوعات نشان مي‌دهند اپل همواره تلاش مي‌كند با اتكا بر جنبه‌هاي روان‌شناختي، نام‌هايي را براي محصولاتش برگزيند كه حس خوبي به متخصص منتقل مي‌كنند، حتي اگر اين نام‌ها در نگاه اول چندان منطقي به‌انديشه متخصصين نيايند. اين موضوع خودش اصلي‌ترين دليل جذابيت بازاريابي است. اگر از ديد منطق به ممباحثه بازاريابي بنگريد، تنها چيزي كه پيدا مي‌كنيد يك‌سري شعار و نام نسبتا بي‌اساس است. اما هنگام مباحثه درمورد بازاريابي بايد احساسات‌تان را نيز درگير ماجرا كنيد. در همين حين است كه مي‌توانيد درك كنيد تكنيك‌هاي صحيح بازاريابي مي‌توانند تا چه حد روي مخاطب اثرگذار باشند. 

فهميدن فلسلفه‌ي انتخاب نام «ايرپادز استوديو» نيز نمي‌تواند كاري سخت باشد. نبايد انتخاب اين نام را از دريچه‌ي منطق بنگريم. هدفون‌هاي معمولي سري ايرپادز در خيابان يا هنگام حضور در كنفرانس‌هاي ويدئويي، جذابيت زيادي دارند. هدفون‌هاي دورموبايل، بيشتر در استوديوها زيبا به‌انديشه متخصصين مي‌رسند. اين عبارت‌ها را دركنار گفته‌هاي بالا قرار دهيد تا بتوانيد تا حد زيادي دليل استفاده از نام ايرپادز استوديو را درك كنيد. گفته مي‌شود ايرپادز استوديو اپل ۳۴۹ دلار ارزش دارد؛ بنابراين انتظار داريم كوپرتينويي‌ها وسواس زيادي روي طراحي ظاهري آن به‌خرج داده‌ باشند تا ايرپادز استوديو حداقل ازلحاظ ظاهري محصولي پريميوم تلقي شود. 

تمامي اين‌ها نشان مي‌دهند روند نام‌گذاري محصولات اپل، بسيار موشكافانه‌تر از آن‌چيزي است كه فكرش را مي‌كنيد. قوانين نام‌گذاري محصولات جديد واقعا عميق و حساب‌شده هستند.

بااين‌حال ممباحثه يادشده براي تمامي محصولات صدق نمي‌كند. اگر طي سال‌هاي اخير اخبار موبايل‌ها را به‌طور منظم دنبال كرده باشيد، دوران معرفي آيفون XR را به‌خاطر داريد. به‌دنبال معرفي موبايل، بسياري از افراد تئوري‌هاي متنوعي براي فهميدن اينكه حرف R در نام موبايل اپل چه معنايي دارد، مطرح كردند. بااين‌حال درنهايت فيل شيلر، قائم‌مقام ارشد بخش بازاريابي جهاني اپل در مصاحبه‌اي اعلام كرد اين حرف هيچ مفهوم خاصي ندارد.

انديشه متخصصينات شما متخصصان  اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در اين زمينه چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات