مايكرون حافظه‌هاي جديد GDDR6X و HBMnext را معرفي كرد

يك‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكرون فناوري‌هاي جديد حافظه‌اي را معرفي كرد كه مهم‌ترين خبر در ميان آن‌ها را مي‌توان استفاده از GDDR6X در كارت‌هاي گرافيكي آتي RTX 3090 ديد.
تبليغات

مايكرون در جديدترين رونمايي‌هاي خود، فناوري‌هاي متخصصدي مهمي را در صنعت حافظه معرفي كرد. HBMnext و GDDR6X در اطلاعيه‌ي جديد شركت معرفي شدند كه فناوري دوم، در كارت گرافيك آتي RTX 3090 استفاده خواهد شد. اين محصول، ۱۲ گيگابايت حافظه‌ي رم را به متخصص ارائه مي‌كند. قبلا پيش‌بيني شده بود كه انويديا، حافظه‌ي رم كارت‌هاي گرافيك حرفه‌اي و قدرتمند خود را تا حد زيادي بهبود خواهد داد، ازطرفي هنوز هم از عرضه‌ي محصول احتمالي RTX 3090 Ti خبري نيست. به‌هرحال رونمايي جديد مايكرون ديدي كلي نسبت به محصول حرفه‌اي آتي انويديا به ما مي‌دهد. اطلاعات جديد، تركيبي از افشاسازي رسانه‌اي و بيانيه‌هاي رسمي شركت Micron هستند.

داده‌هايي كه در جديدترين اخبار به دست رسانه‌هاي سخت‌افزاري رسيده است، ظاهرا نسخه‌‌اي به‌روزرساني‌شده از گزارش Micron مربوط به چند سال گذشته را نشان مي‌دهد. حافظه‌هاي GDDR6X، بهبودهاي جزئي نسبت به GDDR6 خواهند داشت. پهناي باند آن‌ها به ۹۱۲ گيگابايت تا يك ترابايت مي‌رسد كه نسبت به پهناي باند ۶۷۲ تا ۷۶۸ گيگابايت‌برثانيه‌اي GDDR6، پيشرفتي عالي خواهند بود. نسخه‌هاي كنوني GDDR6X محدود به ظرفيت هشت گيگابايتي هستند و در هر پين، تا ۲۱ گيگابيت‌برثانيه پهناي باند ارائه مي‌كنند. امكان پيكربندي ۱۲ قطعه‌اي آن‌ها هم وجود دارد كه مانع پهناي باند رم يك ترابايت‌برثانيه را از بين مي‌برد. مايكرون در سال ۲۰۲۱، ICهايي با ظرفيت ۱۶ گيگابايت و پهناي باند ۲۴ گيگابيت‌برثانيه عرضه خواهد كرد. درنتيحه شاهد دوبرابر حافظه‌ي VRAM با همان ابعاد كنوني خواهيم بود.

مرجع متخصصين ايران مقايسه قابليت هاي مايكرون GDDR6X

اطلاعات منتشرشده پيرامون فناوري جديد مايكرون HBMnext، آن را شبيه به فناوري SK Hynix HBM2E نشان مي‌دهد. حرف E در نام‌گذاري شركت اس‌كي هاينيكس به‌معناي Evolutionary است و اين فناوري، در ژوئيه ۲۰۲۰ معرفي شد. فناوري مذكور، ۱۶ گيگابايت حافظه‌ي رم را در هر استك به‌همراه پهناي باند ۴۶۰ گيگابايت‌برثانيه عرضه مي‌كند. مصرف توان اين استانداردهاي جديد حافظه، مورد مباحثه و تبادل انديشه متخصصين جدي بود. مايكرون ادعا مي‌كند كه HBM2 و HBM2E نسبت به GDDR6 و GDDR6X، برتري‌هايي در سطح مصرف توان دارند.

AMD در گذشته براي كارت‌هاي گرافيكي مصرف‌كننده از فناوري HBM استفاده مي‌كرد. استفاده از يك زيرسيستم با بازدهي بالاتر در پردازنده‌هاي سري Fury و Radeon VII باعث شد تا بهره‌وري‌ به ازاي توان مصرفي در پردازنده‌هاي AMD نسبت به رقباي مشابه در خانواده‌ي انويديا بهبود پيدا كند. AMD اخيرا از GDDR6 در پردازنده‌هاي مصرف‌كننده استفاده مي‌كند و احتمالا در آينده نيز همين روند را ادامه خواهد داد. ازطرفي پيش‌بيني مي‌شود كه انويديا و AMD در سخت‌افزارهاي مخصوص تجاري يا ورك‌استيشن، از نسل بعدي HBM استفاده كنند.

مرجع متخصصين ايران مقايسه GDDR و HBM

مايكرون اعلام كرد كه براي HBMnext، مشخصات استاندارد JEDEC را فراهم خواهد كرد. ظاهرا HBMn با HBM3 تفاوت‌هاي مهمي دارد، اگرچه نرخ داده‌ي حداكثر ۳/۲ گيگابيت‌برثانيه‌اي نسل جديد، سريع‌تر از همه‌ي محصولاتي است كه تاكنون بر مبناي HBM2E ديده‌ايم. نرخ داده‌ي ۴۶۰ گيگابايت‌برثانيه‌اي محصول اس‌كي هاينيكس، تقريبا نرخ تبادل ۳/۶ گيگابيت‌برثانيه را نشان مي‌دهد، اما هنوز سخت‌افزاري با قدرت استفاده از سرعت اين‌چنيني كلاك را مشاهده‌ نكرده‌اين. مايكرون تا پايان سال ۲۰۲۲ محصول اختصاصي مبتني بر HBM2E/HBMnext را عرضه خواهد كرد. اين محصولات در انواع ظرفيت‌هاي 4Hi/8GB و 8Hi/16GB عرضه مي‌شوند.

متخصص كارشناسان اميدوار هستند كه هزينه‌ي توليد راهكارهاي 2.5D به قدري كاهش پيدا كند كه به‌زودي شاهد استفاده از آن‌ها در كامپيوترهاي روميزي باشيم. تاكنون به‌جز Kaby Lake-G هيچ محصولي با پياده‌سازي HBM APU ديده نشده است. به‌هرحال تا سال ۲۰۲۰ شاهد نرخ تبادل داده تا سرعت‌هاي ۴۱۰ تا ۴۶۰ گيگابايت‌برثانيه خواهيم بود و مي‌توان پيش‌بيني كرد كه محصولات تركيبي CPU+GPU هم به قدرت كافي در حد و اندازه‌هاي كارت گرافيك‌هاي ميان‌رده‌ي آن زمان برسند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات