شورش در كارخانه توليد آيفون ممكن است بر روابط اپل و ويسترون تأثيرگذار باشد

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس گفته‌ي تحليلگران‌، شورش اخير در كارخانه‌ي توليد آيفون مي‌تواند بر روابط تجاري اپل و شركت ويسترون تأثيرگذار باشد.
تبليغات

اگر اخبار را دنبال كرده باشيد، چندي پيش تعداد زيادي از كاركنان شركت ويسترون، يكي از توليدكنندگان بزرگ موبايل‌هاي آيفون‌، به‌دليل دستمزدهاي ناچيز شورش كردند و خسارت‌هاي زيادي به كارخانه‌ي ويسترون در كشور هند زدند. انتظار نمي‌رود شورش يادشده در هند تأثير آني بر توليد آيفون در اين كشور بگذارد؛ اما تحليلگران معتقدند اين معضل ممكن است پيامدهاي طولاني‌مدت بر روابط وسترون و اپل به‌دنبال داشته باشد.

طبق گزارش‌هاي مختلف، در شورش در كارخانه‌ي مونتاژ آيفون ويسترون در شهر بنگلور هند بين صدها تا دو‌هزار نيروي ساده حضور داشته‌اند و توليد به‌دليل خسارت‌هاي وارده به تأسيسات شركت متوقف شده است. گفته مي‌شود شورش‌ها ناشي از دستمزدهاي اندك اتفاق افتاده و ويسترون گزارش‌هاي مربوط به تعليق مونتاژ آيفون را پس از شورش در كارخانه‌اش در بنگلور تأييد كرده است.

تصاوير ويدئويي به‌دست‌آمده افرادي را نشان مي‌دهد كه به واحدهاي مونتاژ حمله مي‌كنند و شيشه‌ها را خرد و ماشين‌ها را واژگون مي‌كنند و درنهايت آن‌ها را آتش مي‌زنند. ويسترون هزينه‌ي كل خسارت‌ها را ۴٫۳۸ ميليارد روپيه (۶۰ ميليون دلار) برآورد مي‌كند. گفتني است اين ويسترون ادعا مي‌كند آشوبگران متخصصان اين شركت نبوده‌اند؛ اما محتمل‌ترين توضيح براي گفته‌هاي ويسترون اين است كه افراد نام‌برده نيروي سادهان موقت بوده‌اند. اين متخصصان به «اعزام موقت» معروف هستند؛ زيرا آژانس‌هاي كاريابي آن‌ها را موقتا به كارخانه‌ها اعزام مي‌كنند.

به‌نقل از خبرگزاري بلومبرگ، حتي اگر توليد آيفون در اين كارخانه متوقف شود، انتظار مي‌رود تأثير كوتاه‌مدتش اندك باشد. افزون‌براين، تحليلگران بنياد مورگان استنلي معتقدند تأثير فوري اين اشكال بر كسب‌وكار اپل بسيار ناچيز خواهد بود؛ زيرا مجموعه‌ي «كولار» در ماه‌هاي گذشته با ظرفيت ناچيز ۵ تا ۱۰ ميليون آيفون در سال راه‌اندازي شد و دومين كارخانه‌ي توليدي ويسترون در كشور هند است كه وظيفه‌ي توليد موبايل‌هاي قديمي آيفون را برعهده دارد؛ بنابراين، به توليد آيفون ۱۲ آسيبي وارد نخواهد شد كه عمده‌ي محموله‌هاي اپل در سال جاري را تشكيل مي‌دهد.

بااين‌حال، هنوز برخي نگراني‌ها بابت پيامدهاي احتمالي گسترده‌تر در طولاني‌مدت وجود دارد. اين حادثه مي‌تواند بر روابط مونتاژكننده‌ي تايواني (ويسترون) با اپل تأثير بگذارد؛ زيرا اپل اخيرا تمايل بيشتري براي مقابله با تخلفات كار در صدها تأمين‌كننده‌اش نشان داده است؛ به‌طوري‌كه ماه گذشته، روابطش را با پگاترون، سومين توليدكننده‌ي بزرگ آيفون، به‌دليل كار اجباري دانشجويان در كارخانه‌هاي اين شركت تعليق كرد.

ناگفته نماند ويسترون قبلا اعلام كرده بود قصد دارد سال آينده‌ي ميلادي، ۵۰ درصد از توليدش را به خارج از خاك چين منتقل كند و اين امر مي‌تواند به اپل براي كاهش وابستگي به چين كمك شاياني كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات