ماد جالبي كه فناوري رهگيري پرتو را به كنسول قديمي SNES آورده است

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ماد انديشه متخصصين براي اجراي فناوري رهگيري پرتو از تراشه‌اي از نوع FPGA استفاده مي‌كند كه به كارتريج متصل شده است.
تبليغات

چندي سالي است كه از معرفي فناوري «رهگيري پرتو» يا Ray-Tracing براي رايانه‌هاي شخصي مي‌گذرد و بازي‌هاي ويديويي بسياري چنين فناوري را به گيمرها ارائه داده‌اند؛ اما تا قبل از معرفي كنسول‌هاي نسل نهمي، هيچيك از كنسول‌هاي موجود در بازار از تكنولوژي رهگيري پرتو استفاده نمي‌كردند.

حال، مادي معرفي شده كه دستگاه قديمي SNES را بعد از پلي استيشن ۵، ايكس باكس سري ايكس و سري اس به چهارمين كنسولي تبديل مي‌سازد كه مجهز به فناوري رهگيري پرتو است. كنسول SNES در سال ۱۹۹۰ به بازار عرضه شد؛ اما برنامه‌نويسي به نام بن كارتر توانسته با افزودن تراشه‌اي به نام به نام سوپر آر‌تي قابليت رهگيري پرتو را به آن اضافه كرده و حتي دمويي نيز از چنين قابليتي تهيه كند.

فناوري رهگيري پرتو باعث مي‌شود كه انعكاس نور و بازتاب آن پس از اثابت به اشيا و سطوح مختلف به واقعيت نزديك‌تر شده و درنتيجه محيط و فضاي بازي‌هاي ويديويي واقعي‌تر به‌انديشه متخصصين برسد. طبيعتا براي نمايش قدرت واقعي فناوري رهگيري پرتو به سخت‌افزاري توانمندتر از SNES نياز داريم و البته بايد از فناوري‌هاي ديگري نيز براي هرچه واقعي‌تر شدن سوژه‌ها در محيط بازي استفاده كرد؛ اما به كار گرفتن چنين فناوري در كنسولي مانند SNES در نوع خود بسيار جالب به انديشه متخصصين مي‌رسد.

براي پردازش فرايند رهگيري پرتو، كارتر تراشه‌اي را برنامه‌ريزي و سپس به سخت‌افزار كنسول SNES متصل كرده كه درحقيقت تمامي وظايف را انجام مي‌دهد. تراشه سوپر آرتي به كارتريج متصل مي‌شود كه جالب است بدانيد چنين روشي را نينتندو، سازنده كنسول SNES معرفي كرد. درواقع دو بازي Star Fox و Yoshi's Island داراي تراشه‌اي در كنار كارتريجشان بودند تا هنگام اجراي بازي به پردازنده اصلي كمك كنند.

مقاله‌هاي مرتبط:

    تراشه‌هاي موجود در دو بازي به افزودن ويژگي‌هاي بيشتر ازجمله افكت‌هاي سه‌بعدي كمك مي‌كردند؛ اما تراشه‌‌ي سوپر آرتي كه بن كارتر برنامه‌ريزي كرده است، فناوري رهگيري پرتو را به دمويي كه درادامه مشاهده خواهيد كرد، اضافه مي‌كند. بن كارتر در مورد پروژه خود توضيح مي‌دهد كه از تراشه‌اي از نوع FPGA يا مدار مجتمع ديجيتال برنامه‌پذير استفاده كرده است؛ زيرا تراشه مورد استفاده توسط نينتندو قادر به پردازش فناوري رهگيري نور نيست.

    دانلود ويدئو از آپارات - تماشاي ويدئو در يوتيوب

    بن كارتر علاوه بر ويديويي از دموي پروژه خود، ويديوي ديگري نيز منتشر كرده كه طي آن به‌طور كامل، مراحل توليد و نحوه پردازش رهگيري پرتو توسط كنسول و تراشه سوپر آرتي را توضيح مي‌دهد. در صورت علاقه‌ مي‌توانيد از طريق اين لينك به صفحه يوتيوب ويديوي مدانديشه متخصصين رفته و از تماشاي آن لذت ببريد.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات