وزارت آثار باستاني مصر از يك كشف بزرگ در سقاره خبر داد

يك‌شنبه ۲۸ دي ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
باستان‌شناسان مصري از كشف مقبره همسر تِتي، فرعون دودمان ششم به همراه ده‌ها تابوت در سقاره خبر دادند. قدمت اين آثار باستاني به هزاره سوم پيش از ميلاد بازمي‌گردد.
تبليغات

مسئولان وزارت گردشگري و آثار باستاني مصر روز شنبه از كشف گنجينه‌اي از جمله يك مقبره در گورستان باستاني سقاره در جنوب قاهره خبر دادند. به نقل از فرانس ۲۴، اين وزارت اعلام كرد كه تيمي به سرپرستي زاهي حواس (باستان‌شناس و مصرشناس شهير مصري) موفق به كشف بزرگي شامل بيش از ۵۰ تابوت در محوطه باستان‌شناسي سقاره شده است.

وزارت گردشگري و آثار باستاني مصر در بيانيه‌اي اعلام كرد تابوت‌هاي چوبي كه قدمتشان به دوران پادشاهي نوين مصر بازمي‌گردد، در چاه‌‌هايي به عمق ۱۰ تا ۱۲ متري كشف شدند. اين نهاد به نقل از حواس مي‌گويد در اين محوطه همچنين آرامگاه ملكه نئرت، (يكي از همسران تِتي) و ۳ انبار آجري پيدا شده است. سقاره محوطه باستان‌شناسي بسيار مهمي است كه در آن بيش از دوازده هرم، معابد، آرامگاه‌ها و گورستان ممفيس (پايتخت مصر باستان) قرار دارد. اين محوطه باستاني در فهرست ميراث جهاني يونسكو قرار دارد. وزارت گردشگري و آثار باستاني مصر در آبان‌ماه خبر از كشف بيش از ۱۰۰ تابوت دست‌نخورده در اين محل داده بودند.

تابوت‌هاي چوبي كه به همراه مجسمه‌هايي از ايزدان باستاني مصر كشف شدند، بيش از ۲۵۰۰ سال قدمت داشتند و به دوران متأخر و دودمان بطلميوسي تعلق داشتند. خالد الاناني، وزير گردشگري و آثار باستاني مصر، در زمان اعلام كشف گفت: «سقاره هنوز تمام داشته‌هاي خود را آشكار نكرده است.» زاهي حواس روز شنبه در بيانيه‌اي گفت كشف اخير مي‌تواند ابعاد تازه‌اي از تاريخچه سقاره در طول دوران پادشاهي نوين، بين سده‌هاي شانزدهم تا يازدهم پيش از ميلاد را روشن كند.  

كشف اخير در نزديكي هرمي انجام گرفت كه تِتي، فرعون سلسله ششم پادشاهي كهن دفن شده بود. دولت مصر اميدوار است با اكتشافات باستان‌شناسي موجب رونق گردشگري در اين كشور شود. صنعت گردشگري مصر طي سال‌هاي اخير به‌خصوص پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ در ميدان تحرير و همينطور همه‌گيري جهاني بيماري كرونا طي سال ۲۰۲۰، دچار نوسانات زيادي شده است. مصر پس از چندين بار تعويق، اواخر سال ۲۰۲۱ موزه بزرگ مصر را در نزديكي مجموعه اهرام جيزه افتتاح خواهد كرد.  هزينه احداث اين موزه عظيم حدود ۷۹۵ ميليون دلار تخمين زده مي‌شود و به گفته‌ي مسئولان وزارت گردشگري و آثار باستاني مصر، بعد از بازگشايي به بزرگ‌ترين موزه آثار باستاني جهان تبديل مي‌شود.

در موزه بزرگ مصر برخي از ارزشمندترين آثار باستاني كشف‌شده در اين كشور از جمله مجموعه كامل آرامگاه توت‌عَنخ‌آمون و همچنين برخي از آثار باستاني براي اولين ‌بار در معرض ديد عموم مردم قرار مي‌گيرد. وزارت گردشگري و آثار باستاني مصر اميدوار است با افتتاح اين موزه عظيم سالانه ميليون‌ها گردشگري خارجي را به كشور مصر بكشاند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات