انتقاد كاركنان آلفابت از سياست‌هاي گوگل براي رسيدگي به پرونده‌هاي آزار و اذيت

دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تعدادي از كاركنان آلفابت در نامه‌اي خطاب به سوندار پيچاي، خواستار اصلاح نحوه‌ي پاسخ‌گويي گوگل به پرونده‌هاي آزار و اذيت شده‌اند. اين افراد مي‌گويند گوگل محيط ايمني براي كاركنان ارائه نمي‌دهد.
تبليغات

بيش از هزار نفر از كاركنان آلفابت، شركت مادر گوگل، جمعه‌ي گذشته نامه‌اي كه براي سوندار پيچاي، مديرعامل گوگل، ارسال شد، امضاء كرده‌‌اند و خواستار اصلاح سياست‌هاي اين شركت در زمينه‌ي رسيدگي به پرونده‌هاي آزار و اذيت شده‌اند.

آن‌طور كه سي‌نت مي‌نويسد، كاركنان آلفابت در نامه‌ي خطاب به پيچاي درخواست مي‌كنند گوگل نگذارد افراد خاطي مسئول مديريت گزارش‌هاي مستقيم باشند. اين موضوع شامل گزارش‌هاي ديگري كه توليدكنندگان و فروشندگان را در بر مي‌گيرد نيز مي‌شود. در نامه همچنين درخواست مي‌شود افرادي كه به‌عنوان آزاررسان شناسايي شده‌اند، مجبور شوند تيمشان را با فردي كه به او آزار رسانده‌اند تغيير بدهند.

در بخشي از نامه مي‌خوانيم: «آلفابت براي كساني كه در محيط كاري اين شركت دچار آزار و اذيت مي‌شوند، محيطي ايمن ارائه نمي‌دهد.»  در اين نامه‌ فعلا به امضاي ۱۰۱۳ نفر از كاركنان آلفابت رسيده، آمده است: « ... حتي در زماني ‌كه آزار كاركنان به تأييد بخش منابع انساني شركت مي‌رسد، هيچ اقدامي براي ايمن‌تر كردن گزارش‌دهنده انجام نمي‌شود.» 

نامه‌ي مشترك به سوندار پيچاي در حالي رسانه‌اي مي‌شود كه پنج‌شنبه‌ي گذشته امي نايت‌فيلد، مهندس نرم‌افزار پيشين گوگل، در مقاله‌اي در نيويورك تايمز تجربه‌ي خود را از كار در آلفابت با مخاطبان در ميان گذاشت. او كه مدعي است مورد آزار و اذيت قرار گرفته، مي‌گويد مجبور بوده در محيط شركت در كنار همان فردي بنشيند كه او را مورد آزار قرار داده است؛ آن هم با اينكه تحقيقات داخلي نشان مي‌داد حق با امي نايت‌فيلد است. نايت‌فيلد در بخشي از مقاله مي‌گويد: «هميشه نگران ديدن فرد آزاردهنده‌ام در راهروها و كافه‌هاي شركت بودم. وقتي مردم پشت ميز من مي‌آمدند، راحت‌تر وحشت‌زده مي‌شدم و جيغ‌هايم در سراسر دفتر آن طبقه به گوش مي‌رسيد.» 

گوگل هنوز نگفته است با دو درخواستي كه در نامه‌ي خطاب به سوندار پيچاي مطرح شده‌اند، موافقت مي‌كند يا خير. فردي به نمايندگي از گوگل مي‌گويد اين شركت «بهبودهايي در خور توجه در روند كلي» اعمال كرده كه شامل نحوه‌ي رسيدگي به نگراني‌هاي كاركنان و معرفي طرح‌هاي مراقبتي جديد براي كساني است كه آزار و اذيت را گزارش مي‌دهند.

گوگل سال‌ها است به دليل نحوه‌ي رسيدگي به شكايت‌هاي مربوط به آزار و اذيت كاركنان مورد انتقاد قرار مي‌گيرد. در سال ۲۰۱۸ بيش از ۲۰ هزار نفر از كاركنان گوگل در سراسر دنيا از دفاتر كاري بيرون آمدند و اعتراضات گسترده‌اي ترتيب دادند تا اعتراض مستقيم خود را به واكنشي كه گوگل به رفتارهاي اندي رابين (خالق اندرويد) داشت، اعلام كنند. بر اساس گزارش‌ها، گوگل به ‌جاي تنبيه كردن اندي رابين، به هنگام خروج او از شركت پاداشي ۹۰ ميليون دلاري برايش در انديشه متخصصين گرفته است.

كاركنان گوگل در نامه‌ي جمعه‌ي گذشته اعلام كردند كساني كه آزار و اذيت را گزارش مي‌دهند، معمولا بايد بار اين قضيه را به دوش بكشند و در نهايت از آلفابت جدا شوند؛ آن هم درحالي‌كه فردي كه به آن‌ها آزار رسانده است، در شركت مي‌ماند «و به خاطر رفتارش پاداش دريافت مي‌كند.» 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات