كشور‌هاي خاورميانه انتشارات علمي خود را افزايش داده‌اند

پنج‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مؤسسه‌‌ي تحقيقاتي كلاريويت در گزارشي اعلام كرده است كه فهرست مقالات علمي منتشرشده در كشور‌هاي خاورميانه، مسيري رو به رشد طي كرده است.
تبليغات

به گزارش Sciencemag، هفته‌ي گذشته مؤسسه‌‌ي پژوهشي كلاريويت آناليتيكس اعلام كرد كشور‌هاي خاورميانه و آفريقاي شمالي، نسبت به چهار دهه‌ي گذشته، سهم خود را از انتشار مقاله‌هاي علمي در مجلات بين‌المللي و استناد به مقالات (سايتيشن مقاله) به طرز چشمگيري افزايش داده‌اند. اين مؤسسه مي‌گويد: «كشور‌هاي منطقه در صورت افزايش همكاري با يكديگر، مي‌توانند سهم خود را در زمينه‌ي انتشار مقاله‌هاي علمي افزايش بدهند و رشد بيشتري را تجربه كنند.»

طي سال‌هاي ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۹، خاورميانه و آفريقاي شمالي سهم مقالات پژوهشي و تحقيقاتي خود را به ۸ درصد رساندند. از ميان مناطق و كشور‌هاي بزرگ، چين رشد بيشتري داشته است. كلاريويت آناليتيكس بر اساس پايگاه‌هاي مهم داده‌هاي علمي در جهان كه با عنوان «وب دانش» شناخته مي‌شود، اعلام كرد كه علاوه بر تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران و درگيري‌هاي خشونت‌آميز در عراق، رشد چشمگيري در مقالات خاورميانه و آفريقاي شمالي شاهد بوديم.

گزارش شامل ۱۹ كشور از مراكش تا ايران است؛ اما تنها ۶ كشور (مصر، ايران، فلسطين اشغالي، عربستان ‌سعودي، تركيه و تونس)، ۸۰ درصد از ۱۵۰ هزار مقاله را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده‌اند. ايران از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با انتشار ۱۸۸,۱۶۳ مقاله، پيشرو بوده و در مجموع از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، رشد ۳۰ برابري تجربه كرده است. 

هنك مود، سردبير ارزيابي علمي كلاريويت، مي‌گويد:

رشد علم و فناوري براي پيشرفت اقتصادي و اجتماعي ضروري است و يكي از اركان مهم در اتحاديه اروپا به حساب مي‌آيد و در درازمدت، ارزش ويژه‌اي براي روابط اقتصادي و سياسي منطقه دارد. گزارش كلاريويت آناليتيكس نشان مي‌دهد كه نقش اقتصادي و سياسي ايران در منطقه طي سال‌هاي آينده قوي‌تر خواهد شد.

مؤسسه‌‌ي پژوهشي كلاريويت آناليتيكس مي‌گويد: 

فهرست مقالات اين منطقه بر توسعه‌ي پايدار، از جمله فرسايش خاك و ديگر حوزه‌هاي علوم متخصصدي تمركز دارد. اين مقاله‌ها و نشريه‌ها توجه زيادي جلب كردند و در سال ۲۰۱۹، ۱۵ كشور از ۱۹ كشور به امتيازي بيشتري از ميانگين جهاني كسب دست يافتند.

همكاري بين‌المللي اين منطقه در سال ۲۰۱۹، با همكاري نويسندگان از كشورهاي ديگر، افزايش ۴۵ درصدي به همراه داشت. بيشتر نويسندگان در ايالات متحده بودند؛ در اروپاي غربي اين همكاري برابر با ۶۵ درصد بود. در سراسر جهان، مقالات با چنين همكاري‌هايي تمايل به جذب شاخص‌هاي استنادي بالاتر داشتند؛ اما كشور‌هاي خاور‌ميانه و آفريقاي شمالي همكاري زيادي با هم نداشتند و فقط ۵ درصد از مقالات آن‌ها در سال ۲۰۱۹ از كشورهاي مختلف منطقه بوده است.

بر اساس گزارش كلاريويت آناليتيكس، با كاهش تنش‌هاي طولاني‌مدت در منطقه، كشور‌ها مي‌توانند روابط تحقيقاتي بهتري داشته باشند و با تمركز بر نياز‌هاي مشترك، رقابت بين منطقه و ساير جهان را بهبود ببخشند. تمركز روي تحقيقات مي‌تواند از طريق منابع انساني، تحول يادگيريي و اجتماعي قوي‌تري ايجاد كند.

در آخر گزارش به اين نكته اشاره شده است كه همكاري نويسندگان و تمركز روي تحقيقات، نتايج بسيار خوبي در بر خواهد داشت و مي‌تواند شهرت بين‌المللي اسلام را كه قرن‌ها در جهان غرب پايدار بوده است، حفظ كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات