بنيان‌گذار ادوبي در سن ۸۱ سالگي درگذشت

دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ادوبي رسما از درگذشت چارلز گسچه، بنيان‌گذار اين شركت و خالق PDF، در تاريخ ۲۷ فروردين‌ماه خبر داد. دليل مرگ گسچه اعلام نشده است.
تبليغات

چارلز گسچه، بنيان‌گذار ادوبي و خالق PDF، در سن ۸۱ سالگي درگذشت. او بعد از خروج از زيراكس و به همراه جان وارناك، در سال ۱۹۸۲ شركت ادوبي را  تأسيس كرد. بنيان‌گذار ادوبي از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۷ در سمت مدير اجرايي و رئيس هيئت‌مديره در اين شركت فعاليت مي‌كرد. گسچه تا سال ۲۰۲۰ يكي از اعضاي هيئت‌مديره به‌حساب مي‌آمد. تكنولوژي‌هايي او در اين سال‌ها را احتمالا خيلي‌ها به ياد دارند و حتي اكنون از آن‌ها استفاده مي‌كنند.

گسچه و ادوبي براي اولين‌ بار با ساخت PostScript كه يك زبان مبنا در حوزه پرينت ديجيتال (PDL) به‌حساب مي‌آيد، در دنيا شناخته شدند. به نقل از انگجت، اين برنامه در كنار كامپيوترهاي مكينتاش اپل و اپليكيشن PageMaker  الدوس، باعث شكل‌گيري نشر دسكتاپ در دهه ۸۰ ميلادي شدند.

گسچه و وارناك به‌واسطه ساخت PDF هم شناخته مي‌شوند. فرمتي كه باعث مي‌شود بدون درانديشه متخصصينگرفتن نرم‌افزار و پلتفرم، ساختار فايل‌هاي متني حفظ شود. اين فرمت در سال ۱۹۹۳ معرفي و به‌سرعت به ابزار مهمي در صنعت نشر ديجيتال تبديل شد.

گسچه يكي از افرادي بود كه در تأسيس موزه Tech Interactive نقش داشت و در كنار وارناك، مدال ملي فناوري و نوآوري آمريكا را در سال ۲۰۰۹ از باراك اوباما دريافت كرد.

گسچه در سال ۱۹۹۲ به تيتر بسياري از خبرگزاري‌ها تبديل شد. او در اين سال به مدت چهار روز گروگان گرفته شده بود و آدم‌رباها درخواست پول كرده بودند.

بنيان‌گذار ادوبي  همسر، سه فرزند و هفت نوه داشت. ادوبي نقش بزرگي در دنياي تكنولوژي ايفا مي‌كند و تا زماني‌كه گسچه در سمت مديريت اين شركت بود، توانست محصولات بسيار مهمي از جمله فتوشاپ و بسياري از اپليكيشن‌هاي ديگر را راهي بازار كند؛ اپليكيشن‌هايي كه ميراث گران‌بهاي گسچه به‌حساب مي‌آيند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات