جديدترين فناوري ديد در شب، صحنه‌ي جنگ را به بازي‌ ويدئويي شبيه مي‌كند

شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فناوري ENVG-B نسخه‌ي بهبوديافته‌ي سيستم ديد در شب محسوب مي‌شود كه براي استفاده‌ي نظامي توسعه داده شده است و تفاوت‌هايي با سيستم‌هاي سنتي مبتني بر نور سبزرنگ دارد.
تبليغات

فناوري جديدي براي ديد در شب توسعه داده شده است كه مي‌تواند به ارتش‌ها براي انجام عمليات‌ شبانه كمك كند؛ اين فناوري جديد بهبودهاي محسوسي در مقايسه‌ با نسخه‌ي سنتي فناوري ديد در شب با تصاوير سبز و تار تجربه كرده است. بر اساس آنچه ورج مي‌نويسد، تعويض چراغ‌هاي استاندارد سبز با سفيد در كنار يك‌ سري اصلاحات ديگر باعث شده است فناوري جديد كه ENVG-B نام دارد، انسان و اشياء را از طريق نوري درخشان به‌وضوح به تصوير بكشد تقريبا همچون آنچه در بازي‌هاي ويدئويي مي‌بينيم.

فناوري ديد در شب نخستين بار در دهه‌‌ي ۱۹۳۰ ميلادي توسعه داده شد تا نيروهاي نظامي بتوانند در محيط‌ كم‌نور، اطراف را ببينند. فناوري به‌كاررفته در دوربين‌هاي ديد در شب از تكنيكي با عنوان بهبود تصوير استفاده مي‌كند و عملكردي مشابه تلويزيون‌ و كامپيوترهاي قديمي دارد.

دستگاه هرگونه نور محيطي را دريافت مي‌كند (نظير نور ماه) و آن را از درون يك فوتوكاتد عبور مي‌دهد (فوتوكاتد وسيله‌اي است كه مي‌تواند فوتون‌هاي نور را به الكترون تبديل كند). در مرحله‌ي بعد الكترون‌ها به چراغي كه با ماده‌اي فلوئورسنت پوشانده شده است برخورد مي‌كنند و تصوير ايجاد مي‌شود.

به‌طور معمول فناوري ديد در شب از فسفر سبز بهره مي‌گيرد؛ چون چشم انسان به طول موج‌ نور در آن رنگ حساس است و تحقيقات اوليه نشان مي‌دهد مردم به‌راحتي توانايي تشخيص تصاويري كه از رنگ سبز استفاده مي‌كنند دارند. اين در حالي است كه فناوري جديد ENVG-B از چراغ‌هاي فسفر سفيد بهره مي‌گيرد تا كنتراست بهتري ارائه شود. نتيجه‌ي استفاده از سيستم ENVG-B ميدان نبردي است كه تمام نيروهاي جنگي به‌همراه تجهيزات و سلاح آن‌ها با نوري روشن، از پس‌زمينه جدا مي‌شوند. 

دستگاه جديد ENVG-B در حقيقت دوربين دوچشمي است تا ادراك نيروهاي نظامي از عمق صحنه‌ي جنگ بيشتر شود. اين دستگاه همچنين داراي قابليت واقعيت افزوده است. اين فناوري ديد در شب در دسترس مردم عادي قرار نمي‌گيرد؛ اما همچون ديگر فناوري‌هاي نظامي، ممكن است برخي اصلاحات به خود ببيند و براي متخصصان عادي هم ارائه شود. محصولات ديد در شب در حال حاضر به شكارچيان فروخته مي‌شوند. ارتش ايالات متحده قصد دارد از فناوري ديد در شب جديد استفاده كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات