هرآنچه بايد درباره توييتر اسپيس بدانيم

چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر هنوز منتظر دعوت‌نامه براي كلاب هاوس هستيد يا احساس مي‌كنيد در حق دستگاه اندرويدي شما كوتاهي شده است، مي‌توانيد به‌راحتي و بدون تعلل به يك اسپيس توييتري بپيونديد.
تبليغات

توييتر، اِسپِيْسز (spaces) را در دسامبر سال ۲۰۲۰ معرفي كرد و يك ماه بعد نسخه‌ي بتا‌ي آن براي افراد منتخب جهت آزمايش راه‌اندازي شد. اكنون توييتر امكان ميزباني اسپيس را براي حساب‌هايي كه حداقل ۶۰۰ دنبال‌كننده دارند، فراهم كرده است. متخصصان با دستگاه‌هاي iOS و اندرويد مي‌توانند به اين ويژگي دسترسي داشته باشند.

رسانه‌هاي اجتماعي براي همراهي با ترندهاي روز و جلب مخاطب، مجبورند از ويژگي‌هايي پيروي كنند كه مورد استقبال متخصصان قرار مي‌گيرد. اگر به ياد داشته باشيد، اولين‌بار ويژگي استوري در اينستاگرام معرفي شد و پس از آن باقي رسانه‌هاي اجتماعي از آن الگوبرداري كردند. پس از معرفي و جديد شدن بازار كلاب هاوس، توييتر يكي از رسانه‌هاي اجتماعي بود كه با اسپيس وارد اين رقابت شد.

كاربران از كلاب هاوس براي ايجاد روم‌ يا اتاق‌ گفتگوي زنده و فقط‌ صوتي استفاده مي‌كنند. در اتاق‌ گفت‌وگو هيچ ويدئو يا متني وجود ندارد و تعامل فقط به شكل صوتي صورت مي‌گيرد. اگر اتاقي عمومي باشد، متخصصان مي‌توانند آزادانه وارد آن بشوند و به سخنرانان گوش بدهند. پس از ورود به يك اتاق لازم نيست حتما وارد گفت‌وگو بشويد؛ بلكه فقط مي‌توانيد ميان جمعيت حضور داشته باشيد و به سخنرانان گوش بدهيد.

مانند كلاب هاوس، اسپيس مبتني بر صدا است و به شما امكان مي‌دهد براي مكالمه‌هاي زنده با اشخاص ديگر يا گروهي از متخصصان، يك اسپيس تشكيل بدهيد. هنگامي‌ كه يك اسپيس در حال برگزاري است، قادر به ديدن آن در بالاي صفحه‌ي تايم‌لاين خواهيد بود؛ اما پس از پايان آن، اسپيس ديگر به‌طور عمومي در دسترس نخواهد بود. به گفته‌ي توييتر، آن‌ها نسخه‌هاي اسپيس را به مدت ۳۰ روز حفظ مي‌كنند تا محتواي آن براي مطابق با قوانين توييتر، مطالعه شود. ميزبانان مي‌‌توانند در اين مدت ۳۰ روزه (گاهي تا ۹۰ روز) يك نسخه از داده‌هاي اسپيس خود را دانلود كنند. سخنرانان هم مي‌توانند نسخه‌اي از رونويسي آنچه گفته شد، دانلود كنند.

توييتر اسپيس بيشتر شبيه به يك رويداد زنده و حضوري است تا يك جلسه مجازي. تصور كنيد كه در يك دانشكده هستيد و در هر كلاس ممباحثه متفاوتي ارائه مي‌شود. شما مي‌توانيد وارد كلاس‌هاي مورد علاقه‌ي خود شويد، بنشينيد و به آن گوش فرا بدهيد. دقيقاً مانند آنچه ممكن است در ميان جمعيتي كه در يك رويداد واقعي حضور دارند، اتفاق بيفتد، هر كسي مي‌تواند با ايموجي‌هايي كه در اختيار دارد به ممباحثه گفته‌شده واكنش نشان بدهد. براي مثال اگر مي‌خواهيد صحبت كنيد، بايد از ايموجي «بلند كردن دست» استفاده كنيد يا اگر واقعاً با حرف ميزبان موافق هستيد، ايموجي «100» را بفرستيد.

شعار كلاب هاوس اين است كه هركسي مي‌تواند سرزده وارد گفتگوها شود و از آن استفاده كند؛ اما توييتر در اين مورد بهتر عمل كرده و به معناي واقعي به متخصصان اين اجازه را داده است كه به هر ممباحثهي كه دوست دارند، بدون نياز به دعوت‌نامه وارد بشوند.

بخش عمده‌اي از سخنرانان اسپيس كساني هستند كه واقعا توانايي گفت‌وگو و ايجاد مباحثه‌هاي مفيد داشته باشند. هدف اسپيس اين نيست كه هر متخصصي بتواند به محض ورود شروع به صحبت كند؛ اما اين امكان نيز وجود دارد.

چگونه يك اسپيس بسازيم

اگر مي‌خواهيد ميزبان يك اسپيس باشيد، بايد مانند زماني‌ كه مي‌خواهيد يك توييت بنويسيد، روي آيكون دايره‌اي آبي با علامت «+» كه در گوشه‌ي پايين و سمت راست صفحه قرار دارد، ضربه بزنيد. پس از آن مي‌توانيد به‌ جاي نوشتن توييت، گزينه‌ي Spaces را انتخاب كنيد. حالا بايد براي اسپيس خود يك نام انتخاب و براي شروع گفت‌وگو، Start Your Space را لمس كنيد. همچنين مي‌توانيد مانند زماني‌كه مي‌خواهيد فليت بگذاريد، روي عكس پروفايل خود ضربه بزنيد، صفحه را به سمت راست بكشيد تا گزينه Spaces را پيدا كنيد. وقتي آماده شديد، Start your Space را انتخاب كنيد. توجه داشته باشيد كه ميكروفون شما به‌طور پيش‌فرض خاموش است و براي روشن كردن آن بايد روي آيكون ميكروفون يك مرتبه ضربه بزنيد.

پس از شروع اسپيس مي‌توانيد گزينه‌هاي زير را اعمال كنيد:

  • ميكروفن خود را روشن يا خاموش كنيد.
  • ديگران را دعوت كنيد.
  • نقش‌هاي گفتاري را تنظيم كنيد.
  • اسپيس را در فيد توييتر خود به اشتراك بگذاريد.

در حال حاضر اسپيس عمومي است و هركسي مي‌تواند به‌عنوان شنونده به آن بپيوندد. اگر يك اسپيس ايجاد كنيد، دنبال‌كنندگان شما مي‌توانند از وجود آن در نوار فليت آگاه بشوند.

ميزبانان هنگام اتمام اسپيز بايد گزينه‌ي End را انتخاب كنند.

تنظيمات مهم در اسپيس

مرجع متخصصين ايران تنظيمات اسپيس در توييتر

اولين باري كه مي‌خواهيد ميزبان يك اسپيس باشيد يا در آن صحبت كنيد، توييتر از شما اجازه مي‌خواهد كه حرف‌هاي شما را زيرنويس كند. از اين طريق متخصصان مي‌توانند زيرنويس‌هاي زنده را هنگام گوش دادن به اسپيس مشاهده كنند؛ متخصصان براي ديدن زيرنويس بايد گزينه‌‌ي show captions را در تنظيمات اسپيس خود فعال كرده باشند. توييتر اين گزينه را براي حمايت از افراد ناشنوا به اسپيس اضافه كرده است تا همه بتوانند به شكل يكسان از امكانات موجود استفاده بكنند. (در حال حاضر اين گزينه از زبان فارسي همراهي نمي‌كند.)

به‌عنوان ميزبان مي‌‌توانيد اسپيس خود را زمان‌بندي كنيد تا دنبال‌كنندگان شما سريع‌تر از وقوع اين رويداد باخبر شوند. زماني‌ كه اسپيس را زمان‌بندي كرديد، مي‌توانيد لينك آن را توييت كنيد و دنبال‌كنندگان شما مي‌توانند با انتخاب گزينه‌ي set a reminder، از زمان برگزاري اسپيس مطلع شوند.

هنگامي كه مي‌خواهيد يك اسپيس ايجاد كنيد، تنظيمات پيش‌فرض براي انتخاب سخنرانان روي گزينه‌ي Only People You Invite to Speak است؛ اين يعني شما تصميم مي‌گيريد چه كساني حق صحبت در اين اسپيس خواهند داشت و صريحاً به آن‌ها اجازه‌ي صحبت مي‌دهيد. گزينه‌هاي ديگر براي انتخاب افرادي كه مي‌توانند صحبت كنند شامل People You Follow (افرادي كه شما آن‌ها را دنبال مي‌كنيد) و Everyone (همه‌ي افراد) است.

ميزبان مي‌تواند در زمان برگزاري اسپيس موارد زير را انجام بدهد:

  • افرادي كه قادر به صحبت كردن هستند تغيير بدهد.
  •  هر زمان به شنوندگان اجازه‌ي صحبت بدهد و آن‌ها هم مي‌توانند براي صحبت كردن درخواست كنند؛ اما ميزبان مجبور نيست حتماً درخواست آن‌ها را قبول كند.
  • بلندگوها را در هر زمان كه نياز بود بي‌صدا كند.
  • هر زمان كه لازم بود متخصصان را از اسپيس حذف و آن‌ها را ريپورت يا مسدود كند.

توجه داشته باشيد اگر فردي را در اسپيس مسدود كنيد، حساب او را به كلي در توييتر براي خود مسدود كرده‌ايد.

مرجع متخصصين ايران تنظيمات مختلف ميزبان اسپيس توييتر

كلاب هاوس داراي محدوديت ۵۰۰۰ نفري است؛ اما تعداد شنوندگان در فضاي توييتر محدوديتي ندارد. البته براي تعداد سخنرانان محدوديت ۱۱ نفري (از جمله خود ميزبان) وجود دارد.

از آنجا كه اسپيس‌ها عمومي هستند و هر كسي - از جمله افرادي كه شما را دنبال نمي‌كند - مي‌تواند به آن بپيوندد، ميزبانان و شنوندگان سه گزينه براي به اشتراك گذاشتن اسپيس‌ها در اختيار دارند:

  • دعوت از طريق دايركت مسيج
  • اشتراك‌گذاري در تايم‌لاين با يك توييت
  • كپي كردن لينك اسپيس براي به اشتراك گذاشتن آن از هر طريقي كه تمايل داريد.

پيوستن به يك اسپيس به‌عنوان مخاطب

وقتي شخصي كه او را دنبال مي‌كنيد ميزبان يك اسپيس باشد، آواتار او را در نوار بالاي تايم‌لاين يا همان نوار فليت با يك قاب بنفش مشاهده خواهيد كرد. براي پيوستن به يك اسپيس روي آن ضربه بزنيد و گزينه‌ي Join This Space را انتخاب كنيد.

در حال حاضر امكان جست‌وجو و پيدا كردن اسپيس‌ها بر اساس علايق و نيازهاي متخصصان وجود ندارد؛ اما توييتر در حال برنامه‌ريزي براي ايجاد يك تب اختصاصي در برنامه به‌منظور جستجوي اسپيس‌ها است.

مرجع متخصصين ايران پيوستن به يك اسپيس در توييتر

پس از پيوستن به اسپيس، گزينه‌هاي زير را در اختيار داريد:

  • تغيير تنظيمات مرتبط به خود (مانند افزودن زيرنويس و جلوه‌هاي صوتي)
  • درخواست براي صحبت كردن
  • مشاهده‌ي سخنرانان و شنوندگان
  • ارسال واكنش‌ با ايموجي
  • نوشتن توييت
  • به اشتراك گذاشتن اسپيس

اگر مي‌خواهيد هنگام گوش دادن به اسپيس به استفاده‌ي عادي از توييتر ادامه بدهيد، مي‌توانيد اندازه‌ي آن را كوچك كنيد. اگر از توييتر خارج شويد، اسپيس همچنان به پخش ادامه خواهد داد. شما مي‌‌توانيد براي خروج از يك اسپيس گزينه‌ي Leave را انتخاب كنيد.

استفاده از اسپيس براي كسب‌و‌كار

مي‌توانيد با به‌كارگيري رويكردهاي متفاوت از طريق اسپيس به كسب‌وكار خود رونق ببخشيد؛ اما پيش از استفاده از اين روش‌ها بايد مطمئن باشيد كه كسب‌وكار شما پايه‌هاي محكمي دارد و به‌خوبي مي‌‌توانيد صداي تجارت خود باشيد.

درست همان‌طور كه از اينستاگرام براي تبليغ و اطلاع‌رساني تجارت خود استفاده مي‌كنيد، مي‌‌توانيد با كمك اسپيس نيز كسب‌وكارتان را ارتقا بدهيد. براي مثال مي‌توانيد يك اسپيس‌ ايجاد كنيد و در آن مستقيماً به پرسش و پاسخ بپردازيد. يكي از مزيت‌هاي اسپيس اين است كه شما مي‌توانيد با تكيه بر كلام و لحن خود، حس اطمينان را به مخاطبان القا كنيد.

در يك رويكرد ديگر مي‌توانيد از متخصصان حوزه‌ي كاري خود دعوت كنيد تا براي مخاطبان شما صحبت كنند يا با ميزباني يك وبينار از يكي از متخصصانتان بخواهيد در مورد تخصص خود و نحوه‌ي كار با شما حرف بزند.

همچنين مي‌توانيد مانند مسابقه‌هايي كه در راديو برگزار مي‌شود، با طراحي يك بازي يا مسابقه پيرامون حيطه‌ي كاري‌تان يا حتي خارج از آن يك اسپيس ايجاد كنيد و به برنده‌ي نهايي، محصولات خود را هديه بدهيد.

آينده‌ي اسپيس

مرجع متخصصين ايران اسپيس بليطي در توييتر

توييتر قصد دارد براي درآمدزايي از اسپيس‌ روشي با نام ticketed Spaces (اسپيس‌هاي بليطي) به متخصصان ارائه بدهد. به گفته‌ي اين شركت، ميزبانان مي‌توانند ارزش بليط و تعداد بليط‌هاي فروخته‌شده را تعيين كنند. در ماه‌هاي آينده متخصصان محدودي مي‌توانند ميزبان اسپيس‌هاي بليطي باشند. بيشترين درآمد حاصل از فروش بليط‌ به ميزبان تعلق دارد و توييتر تنها مقدار كمي از آن را به دست خواهد آورد.

به انديشه متخصصين مي‌رسد در آينده شاهد حضور و كارايي بيشتر كلاب‌ هاوس و اسپيس خواهيم بود؛ درست مانند استوري اينستاگرام كه به آن عادت كرديم و حتي ترجيح مي‌دهيم به‌جاي پست گذاشتن تنها به استوري گذاشتن اكتفا كنيم، روزي اسپيس و كلاب‌ هاوس يا به‌طور كلي اتاق‌هاي صوتي نيز جزء جدايي‌ناپذير زندگي مجازي ما خواهند شد.

بهتر است براي كنار آمدن با سرعت پيشرفت دنيا و ارتقاء كسب‌وكارمان هميشه گوش‌به‌زنگ تازه‌هاي تكنولوژي باشيم تا هم‌زمان با تكنولوژي، پيشرفت كنيم.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات