مطالعه نكسوس 5 ايكس (Nexus 5X) گوگل و ال‌جي

پنج‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
مطالعه 13 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نكسوس 5 ايكس محصول مشترك گوگل و ال‌جي است كه امسال به عنوان نكسوس دوم گوگل روانه بازار شده است. اين موبايل گوگل ارزش خريد دارد؟
تبليغات

بازار تلفن‌هاي هوشمند پر از موبايل‌هاي اندرويدي در رده‌هاي ارزشي متنوع شده است. هر چه هزينه بيشتري بپردازيد، كيفيت، قدرت و قابليت‌هاي بيشتري را دريافت مي‌كنيد. در اين بين موبايل‌هاي سري نكسوس هميشه طرفداران خاص خود را داشته‌اند. گوگل با ارائه اين تلفن‌ها سعي بر اين دارد كه با ارزشي پايين‌تر محصولي بسيار خوب را در اختيار متخصص قرار دهد.

امسال اين كمپاني دو تلفن نكسوس را روانه بازار كرد. نكسوس 6P كه نسخه‌اي گران‌ارزش‌تر با كيفيت بالاتر، ابعادي بزرگ‌تر و پردازنده‌اي قدرتمندتر بوده و توسط هواوي توليد شده است و ديگري، نكسوس 5X كه بدنه‌اي پلاستيكي داشته، صفحه نمايش آن ۵.۲ اينچي است و در آن از تراشه اسنپدراگون ۸۰۸ استفاده شده است. در ادامه به مطالعه اين تلفن ۳۸۰ دلاري مي‌پردازيم.

مطالعه ويديويي

لينك ويديو در يوتيوب

نكسوس 5 ايكس توسط فروشگاه آل‌ديجيتال در اختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفت تا مورد نقد و مطالعه قرار گيرد.

مشخصات متخصص

مشخصات متخصص نكسوس 5X ال جي
مرجع متخصصين ايران نمايشگر نكسوس 5X ال جينكسوس 5X ال جي
حدود ارزش در زمان عرضهحدود 270 يورو
تاريخ معرفيسپتامبر 2015
وضعيت عرضهعرضه شده
تاريخ عرضهاكتبر 2015
نوع سيستم‌عاملاندرويد
سيستم‌عامل در زمان عرضهاندرويد 6.0 (مارشمالو)
توضيحات سيستم‌عاملقابل ارتقاء به اندرويد 7.1.1
ابعاد147 در 72.6 در 7.9 ميلي‌متر
وزن136 گرم
رنگسفيد سبز خاكستري
ابعاد نمايشگر5.2 اينچ
نوع نمايشگرIPS LCD
رزولوشن1080 در 1920 پيكسل
تراكم پيكسلي~423 پيكسل در اينچ
نسبت تصوير16:9
نسبت نمايشگر به بدنه~70.2 درصد
مدل تراشهQualcomm MSM8992 Snapdragon 808
فرآيند ساخت تراشه20 نانومتر
تعداد هسته پردازنده6 هسته
مشخصات هسته‌ها4 هسته 1.8 گيگاهرتز Cortex-A57 و 4 هسته 1.4 گيگاهرتز Cortex-A53
پردازنده گرافيكيAdreno 418
تركيب حافظه داخلي و رم16 گيگابايت / 2 گيگابايت رم 32 گيگابايت / 2 گيگابايت رم
رم2 گيگابايت رم
حافظه داخلي16 گيگابايت 32 گيگابايت
درگاه كارت حافظه
ندارد
پيكربندي دوربين پشتوايد/استاندارد
دوربين اصلي - وايد/استاندارد12.3 مگاپيكسل
مشخصات دوربين اصلي - وايد/استاندارد26 ميلي‌متري f/2.0 فوكوس خودكار ليزري
حداكثر رزولوشن فيلم‌برداري دوربين‌ پشت4K
رزولوشن و نرخ فريم ويدئو4K@30fps 1080p@30fps 720p@120fps
توضيحات فيلم‌برداريفيلم‌برداري HDR
دوربين سلفي اصلي5 مگاپيكسل
مشخصات دوربين سلفي اصلي1/4 ميكرومتر سايز پيكسل f/2.0
ظرفيت باتري2700 ميلي‌آمپر ساعت
نوع باتريليتيوم پليمري
تعويض‌پذيري باتريغير قابل تعويض توسط متخصص
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0
همراهي از OTG
ندارد
جك 3.5 ميلي‌متري
دارد
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژيروسكوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
نوع حسگر اثر انگشتپشت موبايل
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضيحات Wi-FiDLNA دو بانده (Dual Band) واي‌فاي دايركت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث4.2
توضيحات بلوتوثهمراهي از A2DP
فناوري‌ ارتباطيGSM / CDMA / HSPA / LTE
همراهي از 5G
ندارد
سيم‌كارتتك سيم‌‌‌كارت (نانو سيم)
مسيريابي و GPSGPS/A-GPS/GLONASS

طراحي

موبايل گوگل نكسوس ۵ ايكس قرار است با برچسب ارزشي ۳۷۰ دلاري خود وارد رقابت در بازار ميان رده‌ها شود و از اين بابت نمي‌توان از آن انتظار بدنه‌اي با كيفيت از جنس شيشه يا فلز را داشت. اين موبايل به بدنه‌ي پلاستكي (پلي‌كربنات) مجهز شده است. اين در حالي است كه نكسوس ۶ پي از بدنه‌ي فلزي يكپارچه بهره مي‌برد كه ارزش بالاتر و كيفيت ساخت به مراتب بهتري دارد. پوشش پلاستيكي پشت دستگاه به رنگ مات است و اثر انگشت بر روي آن باقي مي‌ماند. اين موبايل سبك‌تر از ديگر موبايل‌هاي ۵ اينچي بازار است و تنها ۱۳۶ گرم وزن و ۷.۹ ميلي‌متر ضخامت دارد.

طراحي دستگاه حتي با وجود برآمدگي در پشت موبايل به انديشه متخصصين خوب مي‌رسد، اما جنس پلاستيكي آن باعث شده است تا حس يك كالاي با كيفيت به متخصص منتقل نشود. با اين حال جنس بدنه به شكلي است كه به خوبي با دست اصطكاك برقرار مي‌كند و در زمان استفاده، از دست سر نمي‌خورد.

در نكسوس‌هاي جديد، درگاه USB سابق جاي خود را به USB نوع C داده است كه در آن مي‌توانيد كابل را از هر دو قسمت بالا و پايين به درگاه متصل كنيد؛ اما در عوض كابل‌هاي قديمي USB ديگر به اين موبايل و ديگر موبايل‌هاي مبتني بر USB نوع C قابل اتصال نخواهند بود.

انتظار مي‌رود تمام موبايل‌هاي اندرويدي نسل جديد به USB نوع C مجهز شوند و از اين بابت مي‌توان انتظار داشت تا لوازم جانبي كامپيوتر هم از آن استفاده كنند. در انديشه متخصصين داشته باشيد كه حتي درگاهي كه در آداپتورهاي اين نوع از USB بكار گرفته مي‌شود با درگاه USB نوع A متفاوت است و اين بدين معني است كه نمي‌توانيد از شارژرهاي قديمي خود براي شارژ كردن نكسوس‌هاي جديد استفاده كنيد.

نكسوس‌هاي جديد نيز همچون نكسوس‌هاي قبلي فاقد درگاه ميكرو اس‌دي هستند و باتري آن‌ها نيز غيرقابل تعويض است.

در قسمت پايين صفحه نمايش دريچه‌ي اسپيكر مونو و در قسمت بالاي نمايشگر، دوربين ۵ مگاپيكسلي به همراه سنسور سنجش نور و لامپِ ال‌اي‌دي براي نمايش اعلانيه‌ها وجود دارد. اين لامپِ LED از نوع RGB است و براساس اعلانيه‌هاي مختلف رنگ آن تغيير مي‌كند.

نمايشگر

بدون هيچ چون و چرايي، صفحه نمايش يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي هر تلفن هوشمند است و بيشترين نقش را در انتقال تجربه‌ي متخصصي ايفا مي‌كند. اگر صفحه نمايش موبايل به اندازه‌ي كافي روشن نباشد نمي‌توانيد از آن در فضاي خارج از منزل يا محل كار خود استفاده كنيد يا اگر كنتراست تصوير آن مناسب نباشد، لذت تماشاي ويديو يا اجراي اپليكيشن‌هاي سرگرمي از متخصص گرفته مي‌شود. سال گذشته صفحه‌نمايش نكسوس ۶ با وجود اينكه از نوع AMOLED بود، اما از رقباي خود ضعيف‌تر به انديشه متخصصين مي‌رسيد. امسال نيز نكسوس ۶ پي به صفحه نمايش امولد مجهز شده است، اما نكسوس ۵ ايكس از نمايشگر IPS LCD بهره مي‌برد. اين صفحه نمايش ۵.۲ اينچي حدود ۰.۲ اينچ نسبت به نمايشگر ۴.۹۵ اينچي نكسوس ۵ دو سال پيش بزرگ‌تر شده است و رزولوشن آن همچنان 1080p باقي مانده است.

حداكثر شدت روشنايي اين موبايل بسيار خوب است و به راحتي مي‌توان از آن در محيط‌هاي خارجي و حتي زير نور آفتاب استفاده كرد. حداقل روشنايي آن هم بسيار كم است تا براحتي بتوانيد از آن در تاريكي نيز استفاده كنيد بدون اينكه نگران آسيب ديدن چشم‌هاي خود باشيد.

عمق رنگ مشكي هم در اين موبايل بسيار خوب است و در نتيجه كنتراست تصوير آن در سطح بسيار خوبي قرار دارد. با اين حال از انديشه متخصصين كنتراست تصوير صفحه‌نمايش‌هاي LCD به مراتب ضعيف‌تر از امولدها هستند.

اما آنچه در نمايشگر نكسوس ۵ ايكس ايراد محسوب مي‌شود عدم دقت كافي در نمايش رنگ سفيد است. رنگ سفيد در اين صفحه نمايش كمي به زردي مي‌زند و از طرفي رنگ‌هاي ديگر هم به خوبي صفحه‌نمايش‌هاي برتر IPS LCD نيستند و به اندازه‌ي رقبا، زنده و جذاب به نمايش در نمي‌آيند. اين موضوع مخصوصا وقتي نكسوس ۵ ايكس را در كنار آيفون ۶ اس يا وان ام ۹ يا جي ۴ كه همگي به پنل IPS مجهز هستند قرار مي‌دهيم، بيشتر خود را نشان مي‌دهد.

اسپيكر

 بر روي حاشيه‌هاي بالا و پايين نمايشگرِ نكسوس ۵ نوار اسپيكر وجود دارد. شايد در نگاه اول تصور كنيد كه اين تلفن به يك جفت اسپيكر قدرتمند استريو مجهز شده، اما اين طور نيست. اسپيكر بالايي فقط براي مكالمه است و در هنگام پخش موسيقي از آن صدايي خارج نمي‌شود و اين تلفن فقط به يك اسپيكر مونو مجهز شده است. البته اين كه اسپيكر روي پنل جلويي قرار گرفته خود يك مزيت است چرا كه در تلفن‌هايي كه اسپيكر روي بدنه پشتي يا روي لبه پاييني واقع شده، بسياري از مواقع دست متخصص روي آنها قرار گرفته و مانع از خروج صدا مي‌شود.

كيفيت صداي خروجي اين اسپيكر مناسب است، هر چند كه كمي صداي آن تيز و تك‌سويه است و نبايد انتظار صداي فراگير را از آن داشته باشيد. حجم صداي خروجي از اين اسپيكر متوسط است و در محيط‌هاي شلوغ اصلا نبايد انتظار شنيدن صداي رسا را از آن داشته باشيد.

گوگل به همراه تلفن‌هاي نكسوس هدفون ارائه نمي‌كند و نكسوس ۵ ايكس نيز از اين قاعده مستثنا نيست. اين كار به گوگل كمك مي‌كند تا در هزينه‌هاي خود صرفه‌جويي كرده و موبايل با ارزش نهايي پايين‌تري را روانه بازار كند. مزيت اين كار اين است كه متخصص مي‌تواند با هزينه كمتر تلفن مورد انديشه متخصصين خود را خريداري كرده و بسته به بودجه و نيازش هدفون را جداگانه تهيه كند، اما ايراد آن نيز اين است كه شما از داشتن يك هدفون به همراه تلفني كه تازه خريده‌ايد بي‌بهره خواهيد بود.

دوربين

هر چه تعداد پيكسل‌ها اضافه مي‌شود، ابعاد آن‌ها كوچك‌تر مي‌شود. مثلا در آيفون‌هاي ۸ مگاپيكسلي شاهد استفاده از پيكسل‌هاي ۱.۵ ميكروني بوديم، اما در آيفون‌هاي ۱۲ مگاپيكسلي سايز هر كدام از پيكسل‌ها به ۱.۲۲ ميكرون كاهش يافت. در عوض پيكسل‌هاي بيشتر باعث شدند تا فيلم‌برداري 4K به آيفون‌ها اضافه شود. از طرفي هر چه سايز پيكسل‌ها كوچكتر شود نويز آن‌ها نيز افزايش مي‌يابد. اين همان اشكالي است كه در برخي از موبايل‌هاي مجهز به سنسورهايي با رزولوشن بالا ديده مي‌شود. پس توليدكنندگان تلاش مي‌كنند تا يك توازن بين تعداد پيكسل‌ها و سايز آن‌ها ايجاد كنند تا نهايت كيفيت را در كنار رزولوشن مناسب ارائه كنند. امسال گوگل هم همچون اپل رزولوشن ۱۲ مگاپيكسل را براي نكسوس‌هاي خود انتخاب كرده است؛ رزولوشني كه فيلم‌برداري 4K را ميسر مي‌كند و علاوه بر آن سايز مناسب پيكسل‌ها باعث مي‌شود تا نويز تصوير به حد قابل قبولي برسد.

نكسوس‌هاي امسال گوگل به سنسور ۱۲.۳ مگاپيكسلي IMX377 ساخت سوني مجهز شده‌اند. اين سنسورِ 1/2.3 اينچي داراي پيكسل‌هاي ۱.۵۵ ميكروني است كه نسبت به پيكسل‌هاي ۱.۲۲ ميكروني آيفون ۶ اس ابعاد بزرگ‌تر و وضعيت بهتري دارند. جالب است بدانيد كه سايز پيكسل‌ها در نكسوس‌هاي جديد حتي از پيكسل‌هاي بكار گرفته شده در سنسور ۸ مگاپيكسليِ آيفون ۶ با ابعاد ۱.۵ ميكرون، بزرگ‌تر است. سنسور نكسوس‌هاي جديد از انديشه متخصصين ابعاد از سنسور 1/2.6 اينچي بكار گرفته شده در پرچمداران امسال سامسونگ هم بزرگ‌تر است.

نكسوس‌ 6P و 5X هيچ كدام لرزش‌گير اپتيكال (OIS) ندارند. اين در حالي است كه نكسوس ۵ و نكسوس ۶ داراي OIS بودند و از اين بابت نكسوس‌هاي جديد يك عقب‌گرد را تجربه مي‌كنند. در واقع گوگل ترجيح داده است با حذف لرزش‌گير اپتيكال فضاي بيشتري را براي جاي دادن سنسور بزرگ‌تر ايجاد كند.

نكسوس ۵ ايكس داراي فوكوس ليزري است. اين تكنولوژي كه در پرچمداران ال‌جي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، باعث مي‌شود تا فوكوس بر روي سوژه حتي در محيط‌هاي كم نور به سرعت انجام شود.

اپليكيشن دوربين نكسوس‌هاي جديد همان اپليكيشن پيش‌فرض اندرويد خام است كه نسبت به پرچمداران ديگر شركت‌ها امكانات كمتري دارد و رابط متخصصي آن نيز به خوبي رقبا نيست. با اين حالت، عكاسي‌ كروي (Photo Sphere)، عكاسي پانوراما و لنز بلور كه باعث مي‌شود پس زمينه بصورت نرم‌افزاري مات شود در اين اپليكيش وجود دارد. يك حالت عكاسي +HDR نيز در انديشه متخصصين گرفته شده است كه كمك مي‌كند تا در شرايط سخت از انديشه متخصصين نوردهي نيز بتوانيد تصاوير قابل قبولي ثبت كنيد.

رابط متخصصي فيلم‌برداري نيز ساده است و به راحتي مي‌توان بين حالت عادي و فيلم‌برداري حركت آهسته سوييچ كرد. اين موبايل قادر است در رزولوشن 1080p يا 2160p با نرخ ۳۰ فريم بر ثانيه فيلم‌برداري كند.

اپليكيشن دوربين نكسوس‌ها امكان تنظيمات دستي مانند كنترل ايزو، سرعت شاتر و مواردي از اين دست را در اختيار متخصص قرار نمي‌دهد. با اين حال اكثر متخصصان نيازي به اين تنظيمات ندارند و حالت خودكار را ترجيح مي‌دهند.

كيفيت عكاسي

نكسوس‌هاي گوگل همواره از انديشه متخصصين كيفيت عكس‌برداري در سطح پايين‌تري در مقايسه با ديگر موبايل‌هاي هوشمند بازار بودند. نكسوس ۵ و نكسوس ۶ نمونه‌هايي از تلفن‌هاي قبلي گوگل هستند كه از انديشه متخصصين عكاسي، ضعيف عمل مي‌كردند. اما اين بار گوگل در دو نكسوس جديد خود، به شكل قابل ملاحظه‌اي كيفيت تصوير برداري را بهبود بخشيده و مي‌توان روي بازده عكاسي اين موبايل‌ها در شرايط مختلف حساب باز كرد.

اين موبايل در شرايط مختلف عكس‌هاي قابل قبولي مي‌گيرد و حتي در شب نيز مي‌توان روي عكس‌هاي گرفته شده با نكسوس‌هاي جديد حساب باز كرد. هرچند دايناميك رنج دوربين در سطح قابل قبولي قرار دارد، اما باز هم يك حالت عكاسي +HDR در انديشه متخصصين گرفته شده است كه با تركيب چند عكس، تصويري را خروجي مي‌دهد كه حتي در شرايطي كه اختلاف شديدي بين بخش‌هاي تاريك و روشن تصوير وجود دارد، قابل قبول باشد.

در ادامه مي‌توانيد نمونه عكس‌هاي گرفته شده با دوربين اين تلفن را مشاهده كنيد:

براي ديدن تصاوير در ابعاد واقعي به صفحه فليكر اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مراجعه كنيد.

يكي از نقاط قوت اين تلفن فلش دوگانه آن است كه بسيار قدرتمند بوده و در نور شب تجربه عكاسي را به شكل قابل توجهي تغيير مي‌دهد. با اين فلش مي‌توانيد بدون دردسر در تاريك‌ترين محيط‌ها نيز تصاوير واضحي را ثبت كنيد، البته به شرطي كه سوژه بيش از حد دور نبوده يا نخواهيد عكس نماي باز بگيريد. در ادامه مي‌توانيد دو تصوير نمونه گرفته شده با فلش و بدون فلش در نور شب را مشاهده كنيد:

نكسوس‌هاي جديد مي‌توانند با نرخ ۳۰ فريم در ثانيه در رزولوشن 4K فيلم‌برداري كنند. به دليل نبود لرزش‌گير اپتيكال، لرزش دست به شدت بر روي ويديوهاي گرفته شده تاثير مي‌گذارد. البته گوگل يك سيستم لرزش گير ديجيتالي براي اين دوربين در انديشه متخصصين گرفته است كه تا حدودي لرزش دوربين را حذف مي‌كند، اما اين سيستم اصلا به خوبي دوربين‌هاي مجهز به لرزش گير اپتيكال كار نمي‌كند.

نكسوس‌هاي جديد قادر به فيلم‌برداري در رزولوشن 1080p با نرخ ۶۰ فريم در ثانيه و در رزولوشن 720p با نرخ ۱۲۰ فريم در ثانيه هستند. اگر بتوانيد دوربين را ثابت نگاه‌داريد، نكسوس ۵ ايكس مي‌تواند فيلم‌هاي بسيار خوبي بگيرد.

نرم‌افزار

نكسوس ۵ ايكس به اندرويد ۶ مارشملو مجهز شده كه پيش‌تر در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به مطالعه آن پرداختيم. نسخه جديد اندرويد از انديشه متخصصين ظاهري به جز يكي دو مورد جزئي تغيير زيادي نسبت به آبنبات چوبي نكرده، اما بهينه‌سازي‌هاي صورت گرفته در عملكرد اين سيستم عامل باعث شده تا به خصوص در زمينه عمر باتري بهبودهاي چشمگيري داشته باشد.

مهم‌ترين تغيير ظاهري ايجاد شده در رابط متخصصي اين سيستم عامل مربوط به اپ درائر يا بخش نمايش اپليكيشن‌ها است كه حالا ناوبري در آن به شكل عمودي درآمده است، درست شبيه آنچه در رابط متخصصي اچ‌تي‌سي شاهد آن بوديم. در واقع اسكرول كردن در منوي اپليكيشن‌ها حالا به صورت عمودي انجام مي‌شود و اگر به آن عادت نداريد در ابتداي كار كردن با اين تلفن، كمي دچار اشكال خواهيد شد.

يكي از قابليت‌هاي جديدي كه در اپ‌درائر مي‌بينيد، اضافه شدن Favorite tray است؛ رديفي چهارتايي از اپليكيشن‌هايي كه از آن‌ها، بيشترين استفاده را داشته‌ايد به بخش بالاي اپ دراور اضافه شده است تا براي اجراي اپليكيشن‌هاي پراستفاده نياز به اسكرول در اپ‌ درائر نداشته باشيد. اين ويژگي بسيار عالي كار كرده و دسترسي به اپليكيشن‌هاي پراستفاده را بسيار آسان‌تر مي‌كند.

ديگر قابليت نرم‌افزاري جذاب اضافه شده در اندرويد ۶، Google Now on tap نام دارد كه متاسفانه در كشور ما حداقل فعلا امكان استفاده در آن وجود ندارد. اين ويژگي جديد به شما اجازه مي‌دهد تا در هر جايي كه از سيستم عامل هستيد، با انتخاب يك لغت يا عبارت و فشار و نگه داشتن انگشت بر روي دكمه‌ي هوم بدون نياز به خروج از برنامه بتوانيد عبارت مورد انديشه متخصصينتان را جستجو كنيد.

نكسوس‌هاي جديد به اسكنر اثر انگشت براي باز كردن قفل صفحه مجهز شده‌اند. دليل اين موضوع اين است كه اندرويد ۶ به صورت محلي از اين قابليت همراهي مي‌كند و احتمالا در آينده بتوانيم شاهد متخصصدهاي ديگر حسگر اثر انگشت در تلفن‌هاي مجهز به اين سيستم عامل نيز باشيم.

يكي از مهم‌ترين تغييرات در اندرويد ۶ مارشملو اضافه شدن قابليت Doze است. اين ويژگي در هنگامي كه تلفن شما در حالت استندباي است بسيار مفيد است و باعث مي‌شود تا عمر باتري نكسوس ۵ ايكس در حالت استندباي بيشتر از يك هفته باشد. اندرويد ۶ با مطالعه دقيق، وقتي كه موبايل شما به مدت زيادي بدون استفاده باشد، اپليكيشن‌ها غيرضروري را بسته و موبايل را به حالت Sleep مي‌برد. حتي در زمان استفاده از موبايل نيز اندرويد به صورت مستمر اپليكيشن‌هاي مختلف را تحت انديشه متخصصينمي‌گيرد تا اگر برنامه‌اي براي مدتي طولاني مورد استفاده قرار نگرفت، اجراي آن را متوف كند.

براي مطالعه جزئيات بيشتر درباره قابليت‌هاي جديد اندرويد ۶ مي‌توانيد به مقاله «مطالعه اندرويد 6 مارشمالو» مراجعه كنيد.

عملكرد و بازده

گوگل و ال‌جي در اين تلفن همانند تلفن جي ۴ از يك پردازنده اسنپدراگون ۸۰۸ استفاده كرده‌اند. قدرت پردازشي اسنپدراگون ۸۰۸ در مقايسه با اسنپدراگون ۸۱۰ كه در اغلب پرچمداران كنوني مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اندكي كمتر است، اما پايداري بسيار بهتري دارد كه عملا آن را به تراشه‌اي بهتر نسبت به اسنپدراگون ۸۱۰ تبديل مي‌كند. دليل ناپايداري و اتكاپذيري پايين اسنپدراگون ۸۱۰، اشكالات حرارتي آن در پردازش‌هاي نسبتا سنگين است كه باعث مي‌شود مثلا وقتي در حال انجام بازي هستيد پس از مدتي به دليل جديد شدن تراشه، عملكرد آن با شيب نسبتا بالايي افت كند. اين در حالي است كه اسنپدراگون ۸۰۸ از اين انديشه متخصصين يكي از بهترين پردازنده‌هاي موجود در بازار است و تحت پردازش‌هاي سنگين طولاني مدت نيز، عملكرد آن پايين نيامده و تراشه خنك كار مي‌كند. جزئيات بيشتر در اين زمينه را مي‌توانيد در مقاله «مقايسه عملكرد موبايل‌هاي مختلف با سيستم خنك كننده مايع» اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران بيابيد.

در عمل به لطف اين پردازنده قدرتمند و البته سيستم عامل اندرويد خام، هيچ لگ و تاخيري در هنگام كار با موبايل مشاهده نمي‌شود و اپليكيشن‌هاي سبك و سنگين به راحتي و با سرعت بالايي روي اين تلفن اجرا مي‌شوند. بسياري معتقدند كه گوگل در اين تلفن مي‌توانسته از حافظه رم با ظرفيت بالاتري استفاده كند، اما با همين رم ۲ گيگابايتي، مي‌توانيد چندين و چند اپليكيشن را به صورت همزمان باز كرده و با آنها كار كنيد. تنها بخش نرم‌افزار كه هر از گاهي ممكن است در آن لگ و تاخير را مشاهده كنيد اپليكيشن دوربين است كه كمي كندتر از ساير اپليكيشن‌ها اجرا شده و برخي مواقع در هنگامي كه مي‌خواهيدحالت عكاسي را به فيلمبرداري تغيير دهيد لگ و تاخير قابل مشاهده است.

گوگل اين تلفن را در دو نسخه ۱۶ و ۳۲ گيگابايتي ارائه كرده است. از آنجا كه امكان اتصال حافظه خارجي به اين تلفن وجود ندارد، به انديشه متخصصين مي‌رسد نسخه ۱۶ گيگابايت چندان نتواند پاسخگوي نيازهاي امروزي متخصصان باشد و شايد بهتر بود گوگل اين محصول را در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ گيگابايتي روانه بازار مي‌كرد. در ادامه مي‌توانيد نتايج بنچمارك‌هاي اجرا شده روي اين تلفن را مشاهده كنيد:

تلفن / تبلت

AnTutu 5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Nexus 5X

44605

80.687

241.228

19207

14438

3561

1140

31987

1230

1230.2ms

LG G4 Stylus

29581

79.088

217.916

17737 

6342

2027‌

725

 31797

525

1471.2ms

 Xperia M5 Dual

31809

 112.377

257.9

 15,231

9794

1754

1009

 26720

819ms

Acer Liquid Jade Z

30547

119.591

286.848

9365

9232

1757

823

 23763

569857.1ms

Galaxy Note 5

67202

610.448

778.421

36014

21404

5469

2545

54810

1820

569.0ms

LG G4

48138

349.306

537.155

26333

19494

3884

2180

64188

1722

768.7ms

Sony Xperia M4 Aqua Dual

35058

242.293

307.786

22506

7884

2265

990

40895

892

1220.2ms

Nokia  Lumia 930

25585

-

-

-

-

-

1043498ms

Sony Xperia E4

19194

112.679

269.436

8555

3239

1592740

18154

3551

278.6ms

HTC Desire EYE

35323

389.922

730.159

23340

16865

28801537

36368

1119 /811.7ms

باتري

يكي از ايرادات هميشگي تلفن‌هاي نكسوس، عمر باتري آنها بود. نكسوس ۴، نكسوس ۵ و حتي نكسوس ۶ عمر باتري راضي‌كننده‌اي نداشتند و اين موضوع اصلي‌ترين نقطه ضعف آنها به حساب مي‌آمد. اما نكسوس ۵ ايكس اين رويه را تغيير داده و اصلا متخصص را از اين انديشه متخصصين نااميد نمي‌كند. البته اين بدين معنا نيست كه نكسوس ۵ ايكس شارژدهي فوق‌العاده‌اي دارد، اما حالا ديگر مساله باتري نكسوس آزاردهنده نيست و از اين انديشه متخصصين عملكرد متوسطي دارد.

به لطف بهينه‌سازي‌هايي كه گوگل در اندرويد ۶ اعمال كرده و البته بهره‌گيري از پردازنده اسنپدراگون ۸۰۸ كه مصرف پايين تري نسبت به اسنپدراگون ۸۱۰ دارد، عمر باتري نكسوس ۵ ايكس بسيار خوب است. در استفاده روزمره مي‌توانيد با يك بار شارژ كامل دستگاه مطمئن باشيد كه حداقل يك روز كامل شما را همراهي مي‌كند؛ البته اگر خوره موبايل هستيد و زمان زيادي به وب‌گردي و بازي با تلفن هوشمندتان اختصاص مي‌دهيد، احتمالا مجبور مي‌شويد پيش از پايان روز دوباره تلفن‌تان را شارژ كنيد.

بيشترين تاثير بهينه‌سازي‌هاي اندرويد جديد، هنگامي نمودار مي‌شود كه تلفن‌تان در حالت استندباي است. به لطف قابليت Doze كه در هنگام استندباي بودن، بسياري از پردازه ها را غيرفعال مي‌كند، مصرف باتري در حالت استندباي به شدت كاهش يافته است.

ما تست پخش ويديوي اچ‌دي و بنچمارك باتري AnTuTu هميشگي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را روي اين تلفن اجرا كرديم كه در ادامه مي‌توانيد نتايج آنها را مشاهده كنيد. در تست پخش ويديو، يك ويديوي اچ‌دي استاندارد را در حالتي كه شارژ باتري موبايل كامل است، همه اتصالات آن خاموش است و روشنايي نمايشگر روي ۵۰ درصد تنظيم شده، آنقدر پخش مي‌كنيم تا شارژ موبايل كاملا تخليه شود.

جمع‌بندي

 در بين نكسوس‌هاي امسال، ۵ ايكس تلفني است كه بيشتر به سنت نكسوس‌هاي قبلي پايند بوده است. درست مانند نكسوس ۵ و نكسوس ۴، اين تلفن سخت‌افزاري اندكي ضعيف‌تر از اغلب پرچمداران كنوني بازار را دارد و ارزش آن نيز بسيار پايين‌تر از آنها است. اين در حالي است كه نكسوس 6 پي از جنس بدنه، سخت‌افزار و ارزش بيشتر شبيه به پرچمداران كنوني است. از اين رو اگر از طرفداران قديمي نكسوس هستيد احتمالا نكسوس ۵ ايكس را به دليل سخت افزار قابل قبول و ارزش ارزان، بيشتر مي‌پسنديد.

۵ ايكس بدنه اي پلاستيكي دارد كه هرچند كيفيت ساخت آن مناسب است اما حس يك كالاي باكيفيت را منتقل نمي‌كند. طراحي بسيار ساده اين موبايل باعث مي‌شود تا طيف گسترده‌اي از سلايق را به سمت خود جذب كند. نمايشگر فول‌اچ‌دي اين تلفن از هر انديشه متخصصين مناسب است و تنها ايراد آن عدم دقت كافي در نمايش رنگ سفيد است كه كمي بر تجربه متخصص در هنگام تماشاي تصاوير و ويديوها تاثير مي‌گذارد. دوربين اين تلفن يكي از برترين نمونه‌هاي موجود در بازار است. گوگل به خوبي توانسته بين تعداد و ابعاد پيكسل‌ها تعادل برقرار كند تا در روز و شب بتوانيد تصاوير باكيفيتي با اين موبايل ثبت كنيد. حتي با وجود عدم استفاده از لرزش‌گير اپتيكال نويزي كه در تصاوير ثبت شده با آن مشاهده مي‌كنيم، كم است.

عمر باتري اين تلفن نسبت به نكسوس ۵ بهبود آشكاري دارد. اين موضوع به خصوص در هنگامي كه تلفن در حالت استندباي قرار دارد بسيار بيشتر به چشم مي‌آيد.

در مجموع بايد بگوييم كه نكسوس ۵، يك موبايل متوسط با دوربيني عالي است كه ارزش متوسطي هم دارد. بنابراين نبايد از آن انتظار كيفيت ساخت پرچمداران امروزي را داشته باشيد، با اين حال از بسياري از محصولات ميان‌رده كمپاني‌هاي توليدكننده تلفن‌هاي اندرويدي برتر است.

نقاط قوت

  • دوربين بسيار خوب با فوكوس ليزري
  • سنسور اثر انگشت بسيار سريع
  • عمر باتري بالا در حالت استندباي
  • اندرويد خام با عملكرد سريع و روان

نقاط ضعف

  • اپليكيشن دوربين با امكانات محدود
  • اسپيكر مونو ضعيف
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات