مطالعه جي 3 ال جي (LG G3)

پنج‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
مطالعه 25 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ال‌جي جي ۳ ارزش خريد دارد؟ آيا توان رقابت با پرچمداران اندرويدي يا حتي آيفون را دارد؟
تبليغات

ورود جدي ال‌جي در بازار تلفن‌هاي هوشمند ۲ سال پيش با اپتيموس جي كليد خورد. هرچند اپتيموس جي يك تلفن خوش ساخت و كارآمد به انديشه متخصصين مي‌رسيد، اما در آن زمان هيچ‌كس حتي تصور هم نمي‌كرد كه ال‌جي پس از دو نسل بتواند تا اين حد در حوزه‌ي موبايل پيشرفت كند و خود را به يكي از توليدكنندگان مطرح تلفن‌هاي هوشمند بدل كند.

ال‌جي با جي ۲ نشان داد كه جسارت لازم براي طراحي محصولي متفاوت را دارد و در نسل سوم اين تلفن نيز با بكار گيري همان زبان طراحي، اين بار محصولي زيباتر، با كيفيت‌‌تر و از  همه مهم‌تر كم عيب و ايرادتر را روانه بازار كند. جي‌۳ تركيبي از سخت‌افزار قدرتمند با نرم‌افزار كارآمد است، محصولي كه به سادگي قادر به رقابت با بهترين‌هاي بازار يعني اكسپريا Z2، گلكسي اس ۵ و اچ‌تي‌سي وان ام ۸ است.

طراحي

طراحي زيبا در بدنه‌اي خوش ساخت و مستحكم

موبايل ال جي جي‌ ۳ از طراحي مدرن با لبه‌هاي منحني شكل و بدنه‌ي شبيه به فلز بهره مي‌برد. آنچه بيش از هر چيز هر متخصصي را به سمت جي ۳ مي‌كشد، طراحي ظاهري قسمت جلوي آن است. حاشيه بسيار باريك دور صفحه نمايش و پوشش يكپارچه گوريلا گلس كه كل قسمت جلوي تلفن را پوشانده است، حس كم‌نظيري را به شما منتقل مي‌كند. پوشش دستگاه، اين بار هم پلاستيكي است، اما پلاستيك مستحكم‌تر و با طراحي بسيار شبيه به فلز. پوشش پلاستيكي جي ۳ چيزي بين لومياهاي نوكيا و گلكسي سامسونگ است.

جي ۳ نه تنها از انديشه متخصصين كيفيت ساخت نسبت به جي ۲ به شكل قابل ملاحظه‌اي بهبود يافته، بلكه از انديشه متخصصين جلوه‌ي ظاهري نيز به مراتب بهتر شده است. به عنوان مثال در لبه پايين صفحه نمايش، همان جايي كه لوگوي ال‌جي حك شده از يك طراحي ريز راه‌راه استفاده شده كه زيباي تلفن را مخصوصاً در نسخه خاكستري دو چندان مي‌كند.

ارگونومي مناسب دستگاه به لطف تغييرِ مكان دكمه‌ها و انحناي لبه‌ها

هرچند بدنه‌ي پلاستيكي حس مشابه تلفن‌هاي مجهز به شاسي فلزي را به متخصص منتقل نمي‌كند، اما باعث سبك‌تر شدن تلفن مي‌شود و البته توليد انبوه آن را نيز آسان مي‌كند. به لبه‌هاي پشتي دستگاه انحناي مناسبي داده شده است تا جي ۳ با صفحه نمايش ۵.۵ اينچي به خوبي در دست جاي بگيرد و استفاده از آن آسان شود. ال‌جي زبان طراحي اختصاصي خود، كه در آن در لبه‌ها و قسمت جلوي تلفن هيچ دكمه‌اي وجود ندارد و همگي به پشت دستگاه منتقل شده‌اند را در جي ۳ نيز تكرار كرده است.

با اين تفاوت كه اين بار دكمه‌ها به شكل زيباتر و دقيق‌تري در پشت دستگاه جاي گرفته‌اند تا هارموني تلفن حفظ شود و جلوه‌ي ظاهري آن بهبود يابد. جابجايي دكمه‌ها از لبه‌ها به پشت دستگاه باعث مي‌شود تا شما به راحتي بتوانيد از دكمه‌ها در يك تلفن نسبتا بزرگ استفاده كنيد. دسترسي به دكمه‌هاي كم‌ و زياد كردن حجم صدا يا دكمه پاور چه در زمان استفاده رايج از تلفن و چه در زمان مكالمه بسيار آسان است و از اين بابت مي‌توان طراحي خلاقانه‌ي ال‌جي را ستود.

همانطور كه سال گذشته در مطالعه جي ۲ نيز اشاره كرديم، در يكي دو روز ابتدايي كار با جي ۲ يا جي ۳، تغيير مكان دكمه‌ها كار را برايتان اشكال مي‌كند، اما پس از اين مدت آنقدر استفاده از اين دكمه متخصصدي و آسان مي‌شود كه شايد نتوانيد مجدداً از تلفن‌هاي استاندارد بازار استفاده كنيد! محل قرار گيري دكمه‌ها بسيار خوب انتخاب شده تا متخصص در هر شرايطي چه در زمان مكالمه تلفني و چه در زمان در دست گرفتن تلفن در حالت افقي و عمودي به سادگي بتواند به آن‌ها دسترسي داشته باشيد. همچنين ال‌جي ميان‌برهايي را براي اين دكمه‌ها تعريف كرده است، مثلا اگر دكمه زياد كردن حجم صدا را براي يكي دو ثانيه پايين نگاه داريد نرم افزار يادداشت برداري اجرا مي‌شود و اگر دكمه كم كردن حجم صدا را براي چند ثانيه پايين نگاه داريد آن‌وقت نرم‌افزار دوربين اجرا مي‌شود.

در جي ۳ نيز همچون جي ۲ مي‌توانيد با دو بار لمس صفحه، تلفن را روشن يا خاموش كنيد و از اين بابت كمتر به دكمه فيزيكي پاور كه در پشت دستگاه جاي گرفته، نياز پيدا خواهيد كرد. ال‌جي در جي ۳، قابليت نرم‌افزار جالبي به نام Knock Code را اضافه كرده كه در آن صفحه به ۴ بخش تقسيم مي‌شود و متخصص مي‌تواند يك الگوي خاص را براي باز كردن قفل صفحه تعريف كند. مثلاً شما مي‌توانيد تعريف كنيد كه اگر سه بار در خانه اول و دو بار در خانه چهارم، صفحه را لمس كرديد، قفل موبايل باز شود. البته اين چهار خانه را وقتي موبايل خاموش است بايد به صورت فرضي در انديشه متخصصين بگيريد.

بدنه‌ي جي ۲ بصورت يكپارچه طراحي شده بود و پوشش پشتي دستگاه نيز جداشدني نبود. بسياري از متخصصان جي ۲ به دليل عدم همراهي از درگاه ميكرو SD ناراضي بودند. ال‌جي در جي ۳ نه تنها امكان جدا شدن پوشش پشت باتري را ميسر كرده تا متخصص بتواند خود نسبت به تعويض باتري دستگاه اقدام كند، بلكه امكان اتصال حافظه ميكرو SD و افزايش حافظه‌ي ذخيره سازي را نيز ميسر كرده است.

جي ۳ از يك صفحه نمايش بزرگ ۵.۵ اينچي بهره مي‌برد كه حاشيه دور آن بسيار باريك شده تا ابعاد آن تا جاي ممكن كوچك شود. با اين حال نبايد فراموش كرد كه شما با يك تلفن بزرگ روبرو هستيد. تلفني كه احتمالا استفاده از آن براي برخي اشكال بوده و براي آن‌ها كار كردن با جي ۳ چندان دلچسب نباشد؛ اما به سادگي مي‌توان گفت كه اين تلفن از ۵.۵ اينچي‌هاي رقيب همچون گلكسي نوت ۳ خوش دست‌تر و استفاده از آن با يك دست به مراتب راحت‌تر است.

مقايسه ال‌جي جي 3 با گلكسي اس 5 و اچ‌تي‌سي وان ام 8 و اكسپريا زد ۲

 

LG G3

HTC One (2014)

Samsung Galaxy S5

Sony Xperia Z2

ابعاد

146.3 x 74.6 x 8.9mm

146.36 x 70.6 x 9.35mm

142 x 72.5 x 8.1mm

146.8 x 73.3 x 8.2mm

وزن

149 g

160g

145 g

158g

سايز

5.5 inches

5.0 inches

5.1 inches

5.2 inches

صفحه نمايش

1,440 x 2,560 pixels (534ppi)

 

1,920 x 1,080 pixels

(441ppi)

1,920 x 1,080 (432ppi)

1,920 x 1,080 pixels (424ppi)

نوع صفحه نمايش

IPS LCD

S-LCD3

Super AMOLED Full HD

Triluminos Full HD

(IPS)

باتري

3,000mAH

2,600mAh (non-removable)

2,800mAh (user removable)

3,200mAh

حافظه ذخيره سازي

16 / 32GB

16GB/32GB

16GB/32GB

16GB

حافظه خارجي

microSD (up to 128GB)

microSD (up to 128GB)

microSD (up to 128GB)

microSD

(up to 64GB)

دوربين پشت

13MP Dual LED, Optical IS

4MP, UltraPixel sensor, Duo Camera, dual LED Smart Flash, BSI sensor

16MP, LED flash

20.7MP, LED flash

دوربين جلو

2.1MP;

5MP

2MP

2.2MP

ضبط ويديو

4K

1080p

4K

4K

NFC

Yes

Yes

Yes

Yes

Bluetooth

v4.0

v4.0

v4.0

v4.0

SoC

2.5GHz Qualcomm Snapdragon 801

2.3GHz Qualcomm Snapdragon 801

(2.5GHz variant in Asia)

2.5GHz Qualcomm Snapdragon 801

2.3GHz Qualcomm Snapdragon 801

GPU

Adreno 330

Adreno 330

Adreno 330

Adreno 330

RAM

2GB for 16GB Model / 3GB for 32GB Model

2GB

2GB

3GB

WiFi

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

سيستم‌عامل

Android 4.4.2

Android 4.4

Android 4.4

Android 4.4

قابليت‌هاي ديگر

 

UltraPixel sensor, Duo Camera, HTC Sense 6, Zoe, BoomSound, BlinkFeed, Extreme Power Saving Mode

Fingerprint scanner, heart rate sensor, Ultra Power Saving Mode, IP67 certified, 4K video

IP58 certified, BRAVIA screen tech, Exmor RS camera, 4K video

جي ۳ از قابليت شارژ بي‌سيم همراهي مي‌كند و مي‌توانيد آن را از طريق شارژرهاي بي‌سيمي كه از فناوري QI همراهي مي‌كنند، شارژ كنيد. ال‌جي به همراه جي ۳، نسل جديد كاورهاي هوشمند خود را نيز عرضه كرده است. در اين كاورها پنجره‌هاي روي صفحه نمايش به صورت دايره‌اي شكل طراحي شده است. با لمس دور پنجره‌ي دايره‌ شكل، اين بخش از صفحه نمايش روشن مي‌شود و در آن ويجت مخصوص ساعت نمايش داده مي‌شود. اگر صفحه را لمس كرده و به سمت راست بكشيد، ويجت‌ها و اپليكيشن‌ها سازگار با اين پنجره در دسترس قرار مي‌گيرند.

صفحه نمايش

بسياري بر اين باورند كه وجه تمايز اصلي جي ۳ نسبت به رقبا صفحه نمايش QHD آن است. وقتي رقباي جي ۳ به صفحه نمايش فول‌اچ‌دي مجهز شده‌اند، ال‌جي در پرچمدار خود از يك صفحه نمايش QHD يا ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پيكسل بهره برده است. در اين شكي نيست كه صفحه نمايش بيشترين تاثير را در تجربه متخصصي تلفن‌هاي هوشمند دارد. اگر تلفن هوشمند شما به قوي‌ترين پردازنده دنيا، زيباترين طراحي و بهترين‌ها در هر بخش مجهز شود، اما صفحه نمايش آن كيفيت مطلوبي نداشته باشد، نمي‌توانيد آنطور كه بايد و شايد از آن لذت ببريد. ال‌جي نيز به خوبي اين موضوع را درك كرده و از صفحه نمايش خاص و متفاوتي در پرچمدار خود بهره برده است.

حاشيه بسيار باريك دور صفحه نمايش يكي از تاثيرگذارترين موارد در شكل ظاهري جي ۳ است كه باعث مي‌شود جلوه‌ي ظاهري قسمت جلوي تلفن به شكل خيره‌كننده‌اي جذاب و دوست داشتني شود. موضوع دوم مربوط به رزولوشن بسيار بالاي اين صفحه نمايش است. شايد چشم انسان در بسياري از شرايط قادر به تشخيص تفاوت‌هاي بين صفحه نمايش QHD با Full HD در ابعاد كوچك تلفن‌هاي هوشمند نباشد، اما اگر بسيار دقيق به صفحه نگاه كنيد مي‌توانيد تفاوت بين دو صفحه نمايش را مخصوصا در تصاويري كه در آن‌ها، اشياء با لبه‌هاي تيز و ريز وجود دارند مشاهده كنيد.

تصاوير در صفحه نمايش جي ۳ كاملا شارپ و زنده نمايش داده مي‌شوند. از انديشه متخصصين دقت در نمايش صحيح رنگ‌ها، پنل LCD بكار رفته در جي ۳ بيشتر شبيه به امولدها عمل مي‌كند. اين بدين معناست كه رنگ‌ها كمي از حالت طبيعي كه در صفحه نمايش تلفن‌هايي همچون Xperia Z2 يا HTC One M8 شاهد آن بوديم، فاصله گرفته و اشباع شده‌تر نمايش داده مي‌شود. اين موضوع باعث نمايش تصاوير زنده‌تر و رنگي‌تر مي‌شوند.

جي ۳ از انديشه متخصصين كنتراست تصوير و نمايش عميق رنگ مشكي در سطح پايين‌تري از تلفن‌هاي مجهز به پنل امولد و حتي تلفن‌هاي مطرح فول‌اچ‌دي مجهز به پنل IPS همچون اكسپريا Z2 يا HTC One M8 قرار مي‌گيرد. شايد دليل اين موضوع افزايش تراكم پيكسل‌ها باشد. اما با اين حال عمق رنگ مشكي در اين تلفن به اندازه‌ي كافي خوب است كه بتوانيد از جي ۳ در تماشا ويديو، عكس يا اجراي بازي‌ها لذت ببريد. تراكم خارق‌العاده پيكسل‌ها نيز، اين تلفن را به گزينه مناسبي براي جزوه رايگان خواني يا مطالعه متون بدل كرده است.

تراكم خارق‌العاده پيكسل‌ها در كنار شدت روشنايي و كنتراست كمتر از رقبا

تنها نكته نه چندان خوشايند در باره صفحه نمايش جي ۳ مربوط به شدت روشنايي آن است. تراكم بالاي پيكسل‌ها باعث شده است تا حداكثر روشنايي جي ۳ در مقايسه با جي ۲ كاهش يابد. هرچند همچنان مي‌توان از اين تلفن در محيط‌هاي خارجي و حتي زير نور آفتاب استفاده كرد، اما از اين انديشه متخصصين جي ۳ نسبت به رقباي خود همچون HTC One، گلكسي اس ۵ كمي ضعيف‌تر عمل مي‌كند.

مورد دوم در باره صفحه نمايش QHD مربوط به همراهي محدود نرم‌افزارها از اين رزولوشن است. در حال حاضر نرم‌افزارهاي بسيار كمي وجود دارند كه رابط متخصصي آن‌ها براي اين رزولوشن بهينه شده باشد. اين بدان معني نيست كه نرم‌افزارها در جي ۳ بصورت نصفه و نيمه اجرا مي‌شوند، در واقع آيكون‌ها و ديگر اِلِمان‌هاي رابط متخصصي نرم‌افزارها به اندازه‌ي كافي رزولوشن بالايي ندارند تا بتوان نهايت لذت را از گرافيك آن‌ها در جي ۳ ببريد. اما انتظار مي‌رود با بيشتر شدن تلفن‌هاي مجهز به صفحه نمايش QHD در نيمه اول سال ۲۰۱۵ شاهد رشد نرم‌افزارهاي سازگار با اين صفحه نمايش‌ها باشيم.

QHDها هنوز ابتداي راه هستند

به شخصه اگر همين تلفن با صفحه نمايش 1080p چيزي شبيه به آنچه در M8 يا حتي G2 شاهد آن بوديم، عرضه مي‌شد، خوشحال تر مي‌شدم؛ چرا كه از انديشه متخصصين وضوح تصوير تفاوت چنداني بين اين دو صفحه نمايش وجود ندارد و از طرفي افزايش رزولوشن به معني مصرف انرژي بيشتر است. به انديشه متخصصين من بخش جذاب مربوط به صفحه نمايش ابعاد ۵.۵ اينچ با حاشيه بسيار باريك است.

هدفون و اسپيكر

جي ۳ از يك اسپيكر ۱ وات مونو بهره مي برد. متاسفانه حجم صداي خروجي اين اسپيكر زياد نيست، اما خوشبختانه وضوح و شفايت صداي آن عالي است. از اين اسپيكر در محيط‌هاي كم صدا به خوبي مي‌توان حتي براي گوش دادن به موسيقي يا صداي فيلم بهره برد، چرا كه صداي آن شفاف و با نويز بسيار كم است، اما حجم صداي كم باعث مي‌شود نتوانيد از آن در محيط‌هاي پر سر رو صدا استفاده كنيد.

خوشبختانه ال‌جي يك هدفون با كيفيت و مناسب را به همراه جي ۳ ارائه مي‌كند. كيفيت‌ صداي هدفون بسيار خوب است و به راحتي مي‌توان از آن در شرايط مختلف و براي گوش دادن به موسيقي يا صداي فيلم و بازي استفاده كرد. نكته قابل توجه در باره هدفون جي ۳ مربوط به طراحي كَجِ و خاصي است كه در آن بكار گرفته شده است. وقتي هدفون در گوش قرار مي‌گيرد كمي گوش را اذيت مي‌كند.

نرم افزار

كره‌اي‌ها بيش از ديگر كمپاني‌هاي توليد كننده ابزارهاي اندرويدي نسبت به سفارشي سازي و اضافه نمودن قابليت‌هاي نرم‌افزاري اقدام مي‌كنند. ال‌جي به همراه جي ۲ از چندين قابليت جالب نرم‌افزاري رونمايي كرد كه تقريبا همه آن‌ها با كمي بهبود و بهينه‌سازي در جي ۳ نيز اضافه شده‌اند. اگر مايل هستيد تا با اين قابليت‌ها آشنا شويد به مقاله مطالعه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از جي ۲ مراجعه كنيد. اما در ادامه ما شما را با چند قابليت جديد اضافه شده در جي ۳ آشنا مي‌كنيم.

مرجع متخصصين ايران scr main g3

برخي از متخصصان و متخصص كارشناسان رابط متخصصي جي ۲ را كارتوني و غيرجذاب توصيف مي‌كردند. شايد ال‌جي به دليل جلب رضايت آن متخصصان، نسبت به ساده سازي و حذف رنگ‌ها و آبجكت‌هاي اضافي در رابط متخصصي جي ۳ اقدام كرده است. تغييرات اعمال شده در اين رابط متخصصي، موجب شيك‌تر و زيباتر شدن آن شده است. ال‌جي در رابط متخصصي جي ۲ نشان داد كه نگراني بابت استفاده از قابليت‌هاي نرم‌افزاري تاچ‌ويز سامسونگ و اضافه نمودن آن‌ها در رابط متخصصي خود ندارد. اين موضوع در جي ۳ نيز ادامه يافته است.

Dual Window

مرجع متخصصين ايران G3 Dual Window

در جي ۳ قابليتي به نام Dual Window وجود دارد كه بسيار شبيه به MultiWindow تاچ‌ويز است با اين تفاوت كه ال‌جي دقت بيشتري در پيدا سازي آن نموده و به شكل بهتري نمايش دو پنجره در كنار يكديگر را ميسر كرده است. به كمك اين قابليت شما مي‌توانيد بصورت همزمان به دو نرم‌افزار يكي در قسمت بالا و ديگري در پايينِ صفحه دسترسي داشته باشيد.

Touchscreen Keyboard

مرجع متخصصين ايران G3 Touchscreen Keyboard

در جي ۳ شما مي‌توانيد سايز صفحه كليد لمسي را به ميل خود تغيير داده تا فضاي كمتر يا بيشتري را براساس نيازتان در برنامه‌هاي مختلف به آن اختصاص دهيد. اين قابليت واقعا جذاب و متخصصدي است. امكانات متنوع ديگري هم براي سفارشي كردن كليدها و تغيير ارتفاع و ابعاد آن‌ها وجود دارد كه مي‌توانيد از طريق آن‌ها صفحه كليد ايده‌آل خود را در جي ۳ بسازيد.

LG Health

مرجع متخصصين ايران G3 Health

در جي ۳ نرم‌افزاري به نام LG Health وجود دارد، چيزي شبيه به S Health سامسونگ كه فعاليت‌هاي ورزشي متخصص در آن ذخيره مي‌شود. در جي ۳ نيز همچون اس ۴ و اس ۵ سنسور مربوط به گام شمار در دستگاه جاي داده شده است تا تلفن به تنهايي و بدون نياز به فعال شدن GPS، گام‌هاي برداشته شده‌ي شما را محاسبه و در نرم‌افزار مربوطه ذخيره كند.

Recent Apps

مرجع متخصصين ايران G3 Recent Apps

در جي ۳، طراحي بخش نمايش اپليكيشن‌هاي اخيرا اجرا شده كه از طريق يكي از دكمه‌هاي روي صفحه در دسترس قرار مي‌گيرد، تغيير كرده است. امكان بزرگ و كوچك كردن اين ليست وجود دارد و متخصص مي‌تواند با لمس و كشيدن انگشت خود بر روي صفحه، نوع چيدمان آن‌‌ها را تغيير دهد. اين تغيير را چندان متخصصدي نيافتم!

Notification

مرجع متخصصين ايران Notification Center LG G3

طراحي بخش نوتيفيكيشن‌ها و شورت‌كات‌هاي سيستم‌ هم كمي تغيير كرده و به انديشه متخصصينم نسبت به قبل قشنگ‌تر شده‌اند. همچون روال گذشته ليست اپليكيشن‌هاي سازگار با QSlide (اجراي اپليكيشن بصورت پاپ‌آپ روي باقي پنجره‌ها)، زير آيكون شورت‌كات‌هاي سيستم قرار داده شده‌اند. در زير اين قسمت اعلانيه‌ها، ليست مي‌شوند.

Clip Tray

مرجع متخصصين ايران LG G3 CLIP TRAY

در جي ۳ همچون جي ۲ مي‌توان به چند آبجكتي كه به كليپ‌برد كپي كرده‌ايد دسترسي داشته باشيد. اين قابليتِ متخصصدي، باعث مي‌شود تا هر وقت كه تمايل داشته باشيد، موردي را Paste كنيد از قابليت Clip Tray استفاده كرده و به ليست كاملي از متن و عكس‌هايي كه قبلا به حافظه كپي كرده‌ايد، دسترسي داشته باشيد.

Smart Notice

مرجع متخصصين ايران LG G3 Smart Notices

ال‌جي سعي نموده تا جي ۳ را تا جاي ممكن هوشمند جلوه دهد. مثلا اگر از شخصي كه شماره او در ليست كانتَكت‌هاي شما وجود ندارد، تماسي دريافت كنيد به شما پيشنهاد مي‌دهد كه شماره‌ي او را ذخيره كنيد يا اگر تماس او را رد كنيد از شما مي‌پرسد كه قصد داريد بعداً با او تماس بگيريد يا خير. اگر پاسخ مثبت دهيد، جي ۳ بصورت خودكار به شما يادآوري خواهد كرد كه با او شخص تماس بگيريد.

Smart Tips

مرجع متخصصين ايران Smart Notices LG G3

قابليت جالب و جديد ديگر در جي ۳، اضافه شدن يك جمله در زير ويجت مربوط آب هوا است كه ال‌جي در آن تلاش نموده تا عبارت كوتاهي در باره آب و هواي فعلي بگويد. ال‌جي اين متون را به فارسي هم ترجمه كرده، اما ترجمه آن خالي از ايراد نيست. در همين بخش بعضي اوقات توصيه‌هايي براي استفاده بهتر با جي ۳ ليست مي‌شود كه با فشار دادن آيكون سمت راست بصورت كشويي نمايش داده مي‌شوند.

Universal Touch

مرجع متخصصين ايران Unversial Touch

با فعال كردن اين قابليت آيكون خاصي بر روي صفحه نمايش داده مي‌شود كه از همه جا در دسترس است و با لمس آن منويي روي صفحه شكل مي‌گيرد تا از طريق آن بتوانيد به برخي از امكانات مهم سيستم مانند كم و زياد كردن صدا، خاموش كردن دستگاه و اسكرين شات گرفتن دسترسي داشته باشيد. نكته جالب، اينكه اگر در اين پنجره مثلا حرف C را با انگشت خود بكشيد، كانتكت‌ها اجرا مي‌شوند اگر W بكشيد، مرورگر باز مي‌شود و…

Knock Code

مرجع متخصصين ايران LG G3 Knock Code

در جي ۳ با قابليت Knock Code مي‌توانيد به جاي رمز عبور يك الگو از لمس صفحه ايجاد كنيد تا از اين پس به جاي كشيدن الگوهاي پيش فرض اندرويد يا وارد كردن رمز عبور، از ناك‌كُد براي باز كردن قفل موبايل استفاده كنيد. در ناك‌كد صفحه به ۴ بخش تقسيم مي‌شود تا بتوانيد يك الگوي خاص را براي باز كردن قفل صفحه تعريف كنيد. مثلا شما مي‌توانيد تعيين كنيد كه اگر سه بار در خانه اول و دو بار در خانه چهارم، صفحه را لمس كرديد، قفل موبايل باز شود.

مرجع متخصصين ايران scr 10 lgg3

آنچه در بخش نرم‌افزار كمي آزاردهنده به انديشه متخصصين مي‌رسد، لگ‌ و تاخيرهايي است كه در زمان استفاده از جي ۳، گهگاه با آن روبرو شديم. از آنجايي كه جي ۳ به سخت‌افزار قوي مجهز شده، انتظار مي‌رود اين اشكالات در بسته‌هاي بروز رساني آتي مرتفع شوند.

دوربين

ال‌جي از يك سنسور ۱۳ مگاپيكسلي با لرزش‌گير اپتيكال (OIS) در جي ۳ بهره برده است. از انديشه متخصصين عدد و رقم اين سنسور شبيه به جي ۲ است، اما ال‌جي تلاش نموده تا كيفيت و بازده دوربين را در جي۳‌ ارتقاء دهد. مهم‌ترين قابليت اضافه شده به دوربين جي ۳، فوكوس ليزري و نسخه‌‌ي جديد از لرزش‌گير اپتيكال (OIS+) است. دوربين جلو در جي ۳ نيز تغيير خاصي نسبت به نسل قبل نكرده و برخلاف تلفن‌هايي همچون HTC One M8 ال‌جي توجه خاصي به علاقمندان عكس‌هاي سلفي نداشته است. سنسور بكار رفته در دوربين جلو، IMX208 ساخت سوني است، سنسوري كه پيش از اين در تلفن ديگري شاهد آن نبوده‌ايم. با وجود محبوبيت عكس‌هاي سلفي انتظار مي‌رود از اين پس نيز خيلي شاهد استفاده از آن نباشيم. سايز پيكسل‌ها در اين سنسورِ ۲.۱ مگاپيكسلي، ۱.۴ ميكرون است.

اما برگرديم به سراغ دوربين پشتي؛ در دوربين پشت جي‌ ۳، اين بار از يك فلاش دوگانه LED استفاده شده است تا اگر مايل به تصوير برداري در نور كم باشيد، بتوانيد به كمك اين فلاش نور محيط را بهبود بخشيده و تصاوير با كيفيت‌تري ضبط كنيد. اين فلاش شباهت زيادي به فلاش بكار رفته در M8 يا آيفون 5s دارد. تركيب دو فلاش باعث مي‌شود تا رنگ‌ها نيز به شكل طبيعي‌تري نمايش داده شوند.

سنسور ۱۳ مگاپيكسل بكار رفته در دوربين پشتي، IMX135 ساخت سوني است. ابعاد پيكسل‌ها در اين سنسورِ 1/3.06 اينچي برابر 1.12 ميكرون است. لنز دوربين نيز از F2.4 همراهي مي‌كند كه هرچند براي عكس‌برداري مايكرو بسيار خوب است، اما از اين بابت درسطح پايين‌تري نسبت به Z2 يا M8 قرار مي‌گيرد.

ال‌جي اولين بار در G Pro 2 از OIS+ رونمايي كرد و حالا همين فناوري در G3 نيز بكار گرفته شده است. اين فناوري ظاهرا توسط خود ال‌جي توسعه داده شده و در تلفن ديگري شاهد آن نيستيم. ال‌جي مي‌گويد كه OIS+ بر روي محور z  عمل پايداري را ايجاد مي‌كند. به هر حال آنچه كه مشخص است آنكه لرزش‌گير بكار رفته در جي ۳ بهتر از جي ۲ عمل مي‌كند. جي ۳ در نور كم قادر است با ايزو ۲٫۹۰۰ عكس برداري كند و استفاده از OIS+ نيز منجر مي‌شود تا ال‌جي سرعت شاتر را در محيط‌هاي كم نور تا 1/9 ثانيه كاهش دهد و تاثير منفي لرزش دست نيز در آن كمتر تاثير گذار باشد.

فوكوس بي‌درنگ به كمك ليزر

اما قابليت مهم و بسيار متخصصدي اضافه شده در جي ۳ فوكوس ليزري است. يك فرستنده ليزري در كنار دوربين پشتي جاي داده شده است كه نور آن به رنگ قرمز قابل مشاهده است. اين فرستنده را با اينفرارد يا نرو فراسرخ اشتباه نگيريد! اگر با دوربين تلفن‌هاي معمولي يا حتي دوربين‌هاي عكاسي ديجيتال كار كرده باشيد حتمي متوجه تاخير فوكوس آن‌ها در محيط‌هاي كم نور شده‌ايد. دوربين‌هاي عكاسي براي آنكه بتوانند بصورت خودكار روي سوژه‌ي مورد انديشه متخصصين متخصص، فوكوس كنند بايد بتوانند سوژه را به وضوح مشاهده كنند. اگر دقت كرده باشيد در اين شرايط حتي اگر فلاش دوربين را خاموش كرده باشيد، يك فلاش كوتاه زده مي‌شود تا سوژه توسط سنسور رويت شده و فوكوس بر روي آن انجام شود و سپس براساس تنظيمات اعمال شده، عكس‌برداري صورت پذيرد. اما ال‌جي به شكل خلاقانه‌اي و با اضافه كرده فوكوس ليزري اين اشكال را حل كرده است. مهم نيست كه نور محيط چقدر باشد، ليزر به خوبي قادر است فاصله بين شما تا سوژه را با سرعت نزديك به صفر محاسبه كند تا دوربين فوكوس را انجام دهد.

از انديشه متخصصين كيفيت تصوير برداري، دوربين جي ۳ نسبت به جي ۲ پيشرفت‌هاي زيادي كرده است. نويز تصاوير نسبت به قبل كمتر شده، وضوح آن‌ها افزايش يافته و از همه مهم‌تر تصاوير كمتر از قبل پردازش مي‌شوند و طبيعي‌تر به انديشه متخصصين مي‌رسند.

سنسور IMX135 وقتي با پردازنده قدرتمند Snapdragon 801 تركيب شود امكان عكس‌برداري و فيلم‌برداري HDR را در اختيار متخصص قرار مي‌دهد. دوربين ۱۳ مگاپيكسلي جي ۳ همچنين قادر است تا با نرخ ۳۰ فريم در ثانيه ويديو با رزولوشن 2160p بگيرد و اگر به دنبال FPS بالاتر باشيد مي‌توانيد رزولوشن فيلم‌برداري را روي HD تنظيم كنيد تا با نرخ ۶۰ فريم در ثانيه فيلم‌برداري كنيد. فيلم‌برداري حركت آهسته با نرخ ۱۲۰ فريم در ثانيه هم در رزولوشن HD امكان پذير است.

مرجع متخصصين ايران scr slowmotion lgg3

براي مقايسه كيفيت دوربين جي ۳ با رقبا به زودي مقايسه جامعي را برپا خواهيم كرد. اما آنچه به وضوح مشخص است دوربين جي ۳ نسبت به نسل قبل بهبود يافته است و كيفيت تصوير برداري با آن در شرايط مختلف و حتي محيط‌هاي كم نور قابل قبول است. ال‌جي در الگورتيم بهينه سازي نرم‌افزاري تصاوير نيز تغييرات مثبتي را ايجاد كرده تا از شارپ شدن بيش از حد آن‌ها و همچنين اعمال رنگ‌هاي غيرطبيعي كاسته شود و تصاوير با جزييات بيشتر و رنگ‌هاي طبيعي‌ ضبط شوند. جي ۳ در تشخيص نور سفيد در محيط‌هاي كم نور يا محيط‌هاي داخلي با نورهاي مصنوعي، بسيار خوب عمل مي‌كند و از اين رو عكاسي با اين تلفن در محيط‌هاي داخلي لذت بخش است.

مرجع متخصصين ايران scr g3 camera app

ال‌جي تا جاي ممكن، نرم‌افزار دوربين را ساده طراحي كرده و تنظيمات پيچيده را از آن حذف نموده تا متخصص به سادگي بتواند از آن استفاده كند. در واقع همه چيز بصورت خودكار تنظيم مي‌شوند و متخصص حتي اگر بخواهد هم نمي‌تواند تنظيمات خاصي را روي دوربين اعمال كند. تنها كافي است صفحه را روي سوژه مورد انديشه متخصصين لمس كنيد تا فوكوس انجام شده و عكس گرفته شود. اگر علاقمند به اعمال تنظيمات دستي هستيد آن وقت نرم‌افزار دوربين جي ۳ شما را مايوس خواهد كرد، چرا كه در اين نرم‌افزار امكان تنظيم دستي ايزو، سرعت شاتر و گشودگي دريچه ديافراگم وجود ندارد و همگي بصورت خودكار توسط خود نرم‌افزار و براساس شرايط محيط عكاسي تنظيم مي‌شوند.

نمونه تصاوير گرفته شده با ال‌جي جي ۳:

مرجع متخصصين ايران photo crop  g3 lg

نمونه‌ عكس‌هاي گرفته شده با LG G3 را در رزولوشن و سايز اصلي در صفحه فليكر اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مشاهده كنيد.

يكي از قابليت‌هاي جالب در نرم‌افزار دوربين جي ۳ امكان عكس‌برداري سلفي با مشت كردن دست در مقابل تلفن است. براي اين كار تنها كافي است دست خود را بصورت باز در مقابل تلفن بگيريد تا دوربين دست را تشخيص داده و سپس با مشت كردن دست، شمارش معكوس ۳ ثانيه‌اي شروع شود و پس از آن عكس گرفته شود. امكان عكس برداري با به زبان آوردن كلمات از پيش تعريف شده مثل «ال‌جي» يا «چيز» نيز همچون گذشته وجود دارد.

باتري

جي ۳ به يك باتري ۳۰۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي مجهز شده است. صفحه نمايش QHD و پردازنده Snapdragon 801 مصرف انرژي بالايي دارند و بدون شك يكي از چالش‌هاي اصلي ال‌جي در توليد جي ۳ طول عمر باتري بوده است. در همين راستا ال‌جي براي ذخيره انرژي و كاهش مصرف كلي سيستم، مكانيزم‌هاي مختلفي را بكار گرفته است. قابليت كنترل رفرش-خوكار صفحه نمايش كه در جي ۲ نيز وجود داشت در جي ۳ نيز حفظ شده با اين تفاوت كه نحوه‌ي انجام آن تغيير كرده و ال‌جي از روش تازه‌اي براي رفرش صفحه بهره برده است. در اين فناوري زماني كه يك تصوير ثابت در حال نمايش است، صفحه رفرش نمي‌شود و به شكل خاصي تصوير ثابت باقي مي‌ماند. يعني پردازنده درگير رندر تصوير در تصاوير ثابت نمي‌شود و حافظه اختصاصي خاصي براي اين منظور در انديشه متخصصين گرفته شده است تا مصرف انرژي كاهش يابد. براساس آزمايش‌هايي كه انجام داديم بيشترين مصرف انرژي در جي ۳ مربوط به صفحه نمايش QHD بزرگ آن است. شايد به همين دليل نيز ال‌جي شدت روشنايي صفحه نمايش را روي حد كمتري قرار داده باشد.

به هر حال طبق روال هميشه آزمايش‌هاي رايج اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را بر روي اين تلفن نيز انجام داديم. در آزمايش اول، ويديو هميشگي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران با رزولوشن 720p و فرمت MKV را در شرايطي كه شبكه‌هاي بي‌سيم خاموش شده بودند و شدت روشنايي صفحه نيز روي ۵۰ درصد تنظيم شده بود، آنقدر پخش كرديم تا تلفن خاموش شود. در اين آزمايش جي ۳ موفق شد ۰۹ ساعت و ۰۳ دقيقه دوام بياورد (بروزرساني: پس از بروزرساني نرم‌افزاري شاهد بهبود چشمگير عمر باتري بوديم و اين ميزان به ۱۱ ساعت و ۷ دقيقه بهبود يافت):

اما در وب‌گردي با شبكه واي-فاي و 3G نتايج چندان راضي كننده نبودند و جي ۳ حدود ۷ ساعت دوام مي‌آورد (بروزرساني: در اين زمينه بيشترين بهينه‌سازي را توسط ال‌جي در آپديت جديد نرم‌افزارش شاهد بوده‌ايم و پس از بروزرساني، شما مي‌توانيد حدودا ۹ ساعت با تلفن جي 3 وب‌گردي كنيد):

 مدت زمان شارژ كامل باتري از ۰ تا ۱۰۰ نيز تنها ۱۲۰ دقيقه است.

قدرت و بازده

همگي با سيستم‌-روي-يك-چيپ Snapdragon 801 آشنا هستيم. اين SoC از ۴ هسته‌ي Krait 400 كه با فركانس ۲.۲۶ يا ۲.۴۵ گيگاهرتز كار مي‌كند به همراه گرافيك Adreno 330 با فركانس ۵۷۸ مگاهرتز، بهره مي‌برد. ال‌جي از نسخه ۲.۴۵ گيگاهرتزي اين پردازنده در جي ۳ بهره برده است. در نسخه‌ي ۱۶ گيگابايت اين تلفن ۲ گيگابايت حافظه رم و در نسخه ۳۲ گيگابايت آن ۳ گيگابايت رم وجود دارد. ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران نسخه ۱۶ گيگابايت را مورد مطالعه قرار داديم. بر روي كاغذ جي ۳ نبايد در هيچ شرايطي لگ و تاخير داشته باشد، اما به انديشه متخصصين مي‌رسد به دليل برخي اشكالات نرم‌افزاري هر از چند گاهي با يك تاخير و لگ جزيي روبرو مي‌شويد كه اميدواريم در بسته‌هاي بروز رساني آتي جي ۳ اين اشكال رفع شود. از ۲ گيگابايت حافظه رم جي ۳ نزديك به ۱.۳ گيگابايت آن توسط سيستم‌عامل و نرم‌افزارهاي پيش‌فرض ال‌جي پر مي‌شود. اما با اين وجود حتي در اجراي بازي‌هاي سنگيني كه بر روي اين تلفن اجرا كرديم با كمبود حافظه رم روبرو نشديم. در واقع جي ۳ اشكالي با اجراي اپليكيشن‌هاي فعلي موجود در اكوسيستم اندرويد ندارد و پردازنده S801 آن در اين زمينه بسيار قوي ظاهر مي‌شود.

اگر به دنبال نتايج بنچمارك‌هاي جي ۳ هستيم ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران طبق روال هميشه، بنچمارك‌هاي مختلف را بر روي اين تلفن نيز اجرا كرديم تا بتوانيد نتايج آن را با رقبا مقايسه كنيد:

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

LG G3

21,835

32,780

200.01

473.20

25,412

16,485

1,414

847

27,131

847

993.02ms

HTC Desire 816

19,625

21,417

100.761

289.869

13,145

5,910

1,290

666

18,822

523

Xperia M2 Dual

16,687

17,169

88.246

257.506

8,448

5,713

2,022

541

15,468

288

LG L90 Dual

13٫111

14٫440

75.594

201.033

8٫165

5٫231

981

504

12٫731

450

LG L70 Dual

11985

12٫701

63.366

147.565

5٫401

4٫286

1٫004

490

6,823

330

Galaxy Tab 10.5 Snapdragon - LTE

29,370

35,075

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

Galaxy Tab 8.4 Exynos - Wifi

28,684

33,778

 386.32

694.10

 19,162

 13,896

1706

1176

32,778

 835

Xperia Z2

31,030

32,579

382

547

17,975

18,019

1,504

33,361

32,931

1,037

Xperia Z2 Tablet

31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Farassoo Fast 712

15,537

18,154

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

-

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

-

 2,490

 24,250

 

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

 

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

-

2892 / 1191

32150

 

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

-

1,857 / 623

6,549

 

Xperia M

9,120

 

94.9/142.3

4254

-

1780

8,765

 

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

-

2,798

36,050

 

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

-

2,658

32,809

 

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

-

3,005

32,021

 

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

-

 2,410

 24,890

 

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

-

1,750

12,061

 

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

-

2,259

18,037

 

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

-

2,062

18,730

 

 آزمايش AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌هاي سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخيره سازي،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمايش قرار مي‌دهد و يك امتياز كلي را در اختيار متخصص قرار مي‌دهد. CPU بيشترين تاثير را در كسب امتياز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لين‌پك از طريق اجراي دستورات محاسباتي رياضي، قدرت پردازنده در اجراي دستورات رياضي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. هرچه امتياز بالاتر باشد نشان از قدرت بيشتر پردازنده در محاسبات عددي است. لين‌پك حتي براي محاسبه توان پردازشي سوپر كامپيوترها نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

Quadrant 2

 در اين بنچمارك، پردازنده اصلي (CPU)، ورودي و خروجي‌ها و پردازنده گرافيكي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند و امتياز ارائه شده در واقع برآيند امتياز اين سه بخش اصلي است.

BaseMark OS II

 بيس‌مارك نيز كليه سخت‌افزار يك گجت را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. در اين بنچمارك نيز تمركز اصلي بر روي قدرت پردازنده است. بيس‌مارك حتي قدرت تك هسته و چند هسته‌ي پردازنده را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. هر چه امتياز بيشتر باشد بهتر است.

3D Mark: Ice Storm

 3D Mark يكي از معتبرترين نرم‌افزارهاي بنچمارك در دنياي PC است كه از چندي پيش به دنياي موبايل نيز راه يافته است. در اين نرم‌افزار تمركز اصلي بر روي قدرت پردازنده گرافيكي (GPU) است. هرچه امتياز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافيكي بيشتري دارد و قادر است به شكل بهتري بازي‌هاي گرافيكي را اجرا كند.

Vellamo

در اين بنچمارك بخش‌هاي مختلف سخت‌افزار مورد آزمايش قرار مي‌گيرد. اين نرم‌افزار عملكرد سيستم‌ را در وب‌گردي، اجراي كدهاي جاوا اسكريپت، HTML 5 و رندر تصاوير دو بعدي و سه بعدي مي‌پردازد. در اين بنچمارك بخش‌هاي مختلف سخت‌افزار تاثير گذار هستند، اما CPU نقش بيشتري در كسب امتياز بهتر ايفا مي‌كند.

CF Bench

در سي‌اف بنچ، تمركز بر روي قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه اين دو بخش سيستم سريع‌‌تر و بهتر عمل كنند، امتياز CF Bench بالاتري نيز بدست مي‌آورند. اين نرم‌افزار به خوبي قادر است پردازنده‌هاي چندهسته‌اي را نيز مديريت كرده و مورد آزمايش قرار دهد. هرچه امتياز بالاتر باشد، بهتر است.

جمع بندي

بدون هيچ چون و چرايي، جي ۳ يكي از بهترين تلفن‌هاي هوشمند حال حاضر بازار است. تلفني كه  پس از كمي كار با آن، مجذوب‌اش خواهيد شد. اين تلفن به لطف صفحه نمايش QHD‌، فوكوس ليزري و قابليت‌هاي متنوع نرم‌افزاري خود را از رقبا مجزا كرده است. ال‌جي طراحي خاص و منحصر به فرد خود را در اين تلفن به كار گرفته است كه به شخصه آن را مي‌پسندم؛ اما هستند كساني كه آن را دوست ندارند. صفحه نمايش QHD بكار رفته در جي ۳ تراكم بسيار بالاتري در مقايسه با رقبا دارد اما اين بدان معني نيست كه نمايشگر جي ۳ از تمام جهات نسبت به رقبا برتر است. اين صفحه نمايش هر چند كيفيت قابل قبولي را ارائه مي‌كند، اما از انديشه متخصصين شدت روشنايي و عمق رنگ مشكي ضعيف‌تر از رقباي مطرح خود است. از طرفي صفحه نمايش بزرگ، هزينه‌اي به گزافي كاهش طول عمر باتري مخصوصا در وب‌گردي را به همراه داشته است.

ال‌جي در زمينه طراحي پرچمدار خود، فوق‌العاده عمل كرده است. ظرافت در ساخت، استفاده از پلاستيك مستحكم و مقاوم‌تر، انحناي مناسب، ارگونومي بسيار خوب، همه و همه باعث مي‌شوند تا از دست گرفتن جي ۳ لذت ببريد.

جي ۳ آنقدر خوب است كه مي‌توان آن را در بسياري از جهات برتر از رقبا دانست و البته در بعضي شرايط مانند صداي خروجي اسپيكرها، طول عمر باتري و بدنه‌ي ضدآب، ضعيف‌تر از بعضي از رقبا همچون Z2 يا M8 است.

نقاط قوت

  • پردازنده پرقدرت
  • طراحي خلاقانه با كيفيت ساخت قابل قبول
  • نمايشگر QHD با وضوح و كيفيت بسيار خوب
  • دوربين با كيفيت به همراه فوكوس ليزري، لرزش‌گير اپتيكال و فلاش دوگانه LED

نقاط ضعف

  •  تاخير در برخي شرايط به دليل اشكالات نرم‌افزاري
  • طول عمر باتري كم در وب‌گردي
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات