تراشه U1 چيست و در آيفون 11 چه مي‌كند؟

چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يكي از موضوعاتي كه در كنفرانس ديشب اپل كمتر به آن پرداخته شد، استفاده از تراشه‌اي جديد به نام U1 در خانواده‌ي آيفون ۱۱ است.
تبليغات

اپل در جريان رويداد شب گذشته از آيفون ۱۱، آيفون ۱۱ پرو و آيفون ۱۱ پرو مكس، در كنار آيپد و اپل واچ جديد رونمايي كرد. هنگام رونمايي از موبايل‌هاي جديد، بيشتر تمركز اپل روي معرفي قابليت‌هاي جديد تصويربرداري و فيلم‌برداري دوربين‌هاي چندگانه‌ بود و ساير قابليت‌ها و ويژگي‌هاي آيفون‌هاي جديد به‌نوعي در حاشيه قرار گرفتند. يكي از اين قابليت‌هاي جذاب، چيپ اختصاصي U1 است.

تراشه‌ي U1 كه اپل خود آن را طراحي كرده است، از فناوري به‌نام «باند فوق وسيع» (Ultra Wideband) براي ادراك فضايي استفاده مي‌كند. استفاده از فناوري «اولترا وايدبند» يا به‌اختصار UWB در آيفون‌هاي جديد، چندان هم دورازانتظار نبود؛ چرا كه طي يك سال گذشته، شايعات فراواني به استفاده از اين فناوري در آيفون‌هاي ۲۰۱۹ اشاره داشتند.

از جمله قابليت‌هايي كه با استفاده از تراشه‌ي جديد و فناوري UWB ميسر مي‌شوند، مي‌توانند به تعيين موقعيت بسيار دقيق iBeaconها، مسيريابي درون ساختمان، پيداكردن آيفون‌ها و آيپدهاي ديگر مجهز به اين چيپ، انتخاب دريافت كننده‌ي ايردراپ و قابليت‌هاي واقعيت مجازي اشاره كرد.

Ultra Wideband چيست؟

UWB زماني قرار بود در شبكه‌هاي شخصي (Personal Area Network يا به‌اختصار PAN) استفاده شود؛ اما طرح استاندارد آن هيچ‌گاه از مرحله‌ي پيش‌نويس فراتر نرفت. با گذشت زمان و رسيدن هزاره‌ي جديد، بلوتوث به‌طور كامل جايگاه پيشنهادي UWB را گرفت و اين تكنولوژي به‌تدريج از يادها فراموش شد. 

اگرچه بلوتوث ۵.۱ هم از قابليت‌هاي تشخيص موقعيت مكاني و پيداكردن فاصله برخوردار است، اما UWB با استفاده از فناوري متفاوت، بسيار دقيق‌تر از بلوتوث است. همچنين مي‌توان در پالس‌هاي UWB داده ذخيره كرد و احتمالا اپل نيز با استفاده از همين قابليت گيرندگان ايردراپ را شناسايي مي‌كنند. باتوجه به مصرف كم انرژي و بازه‌ي كوتاه پالس‌هاي استفاده شده در اين فناوري، UWB كوتاه‌برد است؛ اما برخلاف بسياري از فناوري‌هاي بي‌سيم، ديوارها اشكالي بر سر راه مكان و موقعيت‌يابي UWB ايجاد نمي‌كنند.

بسياري از ويژگي‌هاي تراشه‌ي U1 قرار است در iOS 13.1 عرضه شوند. ازآنجايي‌كه آيفون‌هاي جديد احتمالا با iOS 13 عرضه خواهند شد، استفاده از قابليت‌هاي UWB به‌احتمال زياد در زمان عرضه‌ي آيفون‌هاي جديد ميسر نخواهد بود. استفاده از اين فناوري احتمالا باعث بهبود قابليت Find My خواهد شد. بهبود قابليت‌هاي مسيريابي و سرويس‌هاي نقشه در iOS نيز با توجه به آنچه بالاتر گفته شد، بديهي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اپل اميد زيادي به موفقيت U1 داشته باشد. در جريان كنفرانس معرفي آيفون ۱۱، اپل ادعا كرد موبايل‌هاي هوشمندش، «اولين تلفن‌هاي مجهز به تكنولوژي UWB» هستند و به‌لطف استفاده از تراشه‌ي U1، قابليت‌هاي جديدي به آيفون اضافه خواهد شد.

براي اطلاع از ارزش انواع آيفون، مشخصات متخصص و مقايسه‌‌ي آن با رقبا مي‌توانيد از بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران استفاده كنيد. گالري تصاوير رسمي، پرسش و پاسخ و امكان ثبت تجربه‌ي متخصصي را نيز در اين بخش در اختيار خواهيد داشت..

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات