پيش‌بيني آينده فناوري دوربين موبايل‌هاي هوشمند در گفت‌وگو با مدير سامسونگ

يك‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
زيرمجموعه‌ي توليد نيمه‌هادي سامسونگ در گفت‌وگويي با رسانه‌ها، تحليل و پيش‌بيني خود را از آينده‌ي احتمالي فناوري دوربين در موبايل‌هاي هوشمند مطرح كرد.
تبليغات

سامسونگ امروز با توليد تراشه در شركت Samsung Semiconductor به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين فعالان فناوري دوربين در موبايل‌هاي هوشمند شناخته مي‌شود. شركت زيرمجموعه‌ي امروز، با قرار گرفتن دركنار بزرگاني همچون سوني و Omnivision در صدر توليدكننده‌ها و توزيع‌‌كننده‌هاي حسگر تصوير در صنعت موبايل‌ هوشمند قرار دارد.

سامسونگ سمي‌كانداكتر در موبايل‌هاي هوشمند مجهز به چند دوربين، به‌عنوان بازيگري پيش‌گام فعاليت مي‌كند و همچنين حسگرهاي ۱۰۸ مگاپيكسلي هم بخش مهمي از فرايندهاي طراحي و توليد آن‌ها را به خود اختصاص مي‌دهند. چنين شركتي مي‌تواند پيش‌بيني مناسبي از آينده‌ي دنياي حسگرهاي تصوير در موبايل‌هاي هوشمند داشته باشد. نماينده‌ي شركت كره‌اي در جلسه‌ي پرسش‌وپاسخي، انديشه متخصصينات‌ها و برنامه‌هاي شركتش را براي سال ۲۰۲۱ شرح داد. جينهون كوان، معاون ارشد بازاريابي حسگر در سامسونگ سمي‌كانداكتر، به‌عنوان نماينده‌ي شركت در گفت‌وگو حضور داشت.

پيكسل‌هاي بزرگ‌تر يا مگاپيكسل بيشتر؟

سامسونگ اخيرا خانواده‌ي جديدي از حسگرهاي دورين را معرفي كرد كه همگي حسگرهاي بسيار كوچك ۰/۷ ميكروني دارند و در ميان اعضا، حسگرهايي با رزولوشن بالا هم ديده مي‌شوند. در خانواده‌ي جديد، از حسگر ۳۲ مگاپيكسلي Isocell JD1 تا ۱۰۸ مگاپيكسلي Isocell HM2 ديده مي‌شود. تمامي حسگرهاي جديد، با هدف افزايش مگاپيكسل، ابعاد پيكسل‌هاي تصوير را كاهش داده‌اند.

غول كره‌اي دنياي فناوري، حسگرهاي حرفه‌اي‌تر با ابعاد پيكسل بزرگ‌تر را هم در برنامه‌هاي خود دارد. آن‌ها اخيرا حسگر ۵۰ مگاپيكسلي Isocell Bright GN1 را به بازار عرضه كرده‌اند كه ابعادي برابر با حسگرهاي ۱۰۸ مگاپيكسلي دارد، اما پيكسل‌هاي بزرگ‌تري در آن استفاده مي‌شود. اكنون اين سؤال ايجاد مي‌شود كه آيا سامسونگ به سمت چنين حسگرهايي حركت مي‌كند؟ كوان در پاسخ مي‌گويد: «برنامه‌‌ي سامسونگ در انتخاب رويكردها ساده است. ما به‌عنوان يك توليدكننده‌ي نيمه‌هادي تلاش مي‌كنيم تا راهكارهاي مناسب براي همه‌ي بخش‌هاي بازار ارائه شوند كه البته هردو، مزيت‌هاي خاص خود را دارند. درنتيجه هر دو بخش رزولوشن بالا با پيكسل كوچك و رزولوشن پايين با پيكسل بزرگ را در برنامه‌هاي طراحي و توسعه‌ي خود لحاظ مي‌كنيم».

معاون ارشد سامسونگ در ادامه‌ي صحبت‌هايش، مزاياي هريك از رويكردهاي توليد حسگر را شرح مي‌دهد. او مي‌گويد حسگرهايي با رزولوشن بسيار بالا، امكان بزرگ‌نمايي يا برش بسيار زياد را بدون تأثير زياد بر كيفيت تصوير ممكن مي‌كنند. دراين‌ميان، حسگرهايي با پيكسل بزرگ‌تر، با هدف رفع نياز مشترياني طراحي مي‌شوند كه به‌دنبال تصاوير روشن‌تر هستند. البته پيكسل بزرگ‌تر، مزيت ديگري هم دارد. كوان مي‌گويد پيكسل بزرگ‌تر در يك حسگر اگرچه رزولوشن بالايي همچون حسگرهاي ۱۰۰ مگاپيكسل به بالا ندارد، اما با استفاده از فناوري دوال پيكسل، فوكوس خودكار سريع‌تري را به‌همراه خواهد داشت. درنهايت او مي‌گويد حسگرهاي اين‌چنيني براي متخصصي‌هاي عكس‌برداري سريع بسيار مناسب هستند.

مرجع متخصصين ايران پشت گلكسي نوت ۲۰ اولترا سامسونگ به رنگ برنز / Samsung Galaxy Note 20 Ultra

ظاهرا سامسونگ تصميم دارد تا فاكتور مگاپيكسل را باز هم در حسگرهاي دوربين خود افزايش دهد. كوان مي‌گويد هيچ محدوديتي براي افزايش مگاپيكسل در حسگرها وجد ندارد. البته از نگاه او، حداكثر مگاپيكسل ممكن در حسگرها به مواردي همچون ابعاد پيكسل و خصوصيات ماژول‌هاي دوربين وابسته خواهد بود.

كوان در ادامه‌ي صحبت‌هايش مي‌گويد: «با افزايش تعداد پيكسل‌ها، كارايي‌هاي جديدي براي دوربين متولد مي‌شوند. فناوري‌هاي حسگر شامل ابعاد و رزولوشن پيكسل، در ادامه پيشرفت پيدا مي‌كنند تا نيازهاي متنوع توليدكننده‌ها و همچنين متخصصان نهايي را برطرف كنند. درنهايت، رزولوشن چشم انسان حدود ۵۰۰ مگاپيكسل است كه شايد هدف نهايي براي صنعت در نگاه كلي باشد».

آينده ويدئو

فيلم‌برداري 8K را مي‌توان بزرگ‌ترين جريان حاضر در سال ۲۰۲۰ دانست. شركت‌هايي همچون سامسونگ، شيائومي، ال‌جي و برندهاي ديگر، اين فيلم‌برداري را به‌عنوان استانداردي در موبايل‌هاي هوشمند خود به‌كار گرفته‌اند. احتمالا به‌زودي همين قابليت در موبايل‌هاي ميان‌رده هم ارائه مي‌شود، اما بايد كمي منتظر گذر زمان و كاهش ارزش فناوري بمانيم.

فيلم‌برداري 8K به‌مرور به قابليت مرسوم موبايل‌هاي ميان‌رده تبديل مي‌شود

كوان مي‌گويد حسگرهايي با رزولوشن بيش از ۴۸ مگاپيكسل و توانايي ضبط 8K از سال ۲۰۱۸ توليد شده بودند و از سال گذشته در برخي دستگاه‌هاي ميان‌رده هم استفاده شدند. البته فيلم‌برداري 8K بيش از حسگر، نياز به بخش‌هاي ديگري هم دارد. درنتيجه كون اعتقاد دارد 8K هنوز در مراحل ابتدايي است و براي رسيدن به بلوغ، ديگر سخت‌افزارهاي مرتبط مانند پردازنده‌هاي ميان‌رده هم بايد براي توليد چنين محتوايي آماده شوند.

رزولوشن 4K در سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي قابل‌توجهي داشت و امكاناتي همچون HDR و ديگر موارد را دراختيار متخصصان گذاشت. كوان اعتقاد دارد در آينده براي 8K نيز همين روند رخ مي‌دهد. او در ادامه مي‌گويد:

ما انتظار داريم كه 8K مسيري مشابه با 4K را طي كرده و قابليت‌هايي همچون 60fps و HDR را به متخصصان ارائه كند. حداقل براي ويديوهايي با رزولوشن بالا، نرخ فريم ۶۰ فريم‌برثانيه براي حركت نرم و باكيفيت، يك الزام محسوب مي‌شود. HDR هم قابليتي الزامي براي ثبت تصوير بدون از دست دادن كيفيت در شرايط نوري گوناگون است.

فناوري HDR با وجود قابليت‌هاي زياد، يكي از چالش‌هاي مهم در فيلم‌برداري با موبايل به شمار مي‌رود. كوان با اشاره به مصرف توان بالا، اضافه شدن بخش‌هاي مصنوعي به تصوير و ديگر نقاط ضعف HDR، آن را يك چالش بزرگ مي‌داند. درنتيجه او اعتقاد دارد با وجود پيشرفت‌هاي صورت‌گرفته در بهينه‌سازي مصرف توان عكس‌برداري با HDR، در بخش فيلم‌برداري هنوز چالش‌هاي زيادي وجود دارد. كوان، بزرگ‌ترين چالش را كاهش مصرف توان براي فيلم‌برداري در حالت HDR مي‌داند.

مرجع متخصصين ايران رنگ‌بندي گلكسي زد فولد 2 سامسونگ

رزولوشن 4K در فيلم‌برداري هنوز در بازار محبوبيت دارد. در سال‌هاي گذشته شاهد عرضه‌ي محصولات متنوعي با قابليت فيلم‌برداري 4K بوده‌ايم كه حتي در دسته‌ي ميان‌رده هم حاضر بوده‌اند. سامسونگ سمي‌كانداكتر مي‌گويد فيلم‌برداري 4K با حالت آهسته، حوزه‌ي پيشرفت بعدي براي اين بخش خواهد بود. كوان دراين‌باره مي‌گويد: «درحال‌حاضر FHD 240fps يك قابليت مرسوم در بين دستگاه‌ها محسوب مي‌شود و دستگاه‌هايي با رزولوشن FHD و همراهي از 480fps يا حتي 960fps هم در بازار ديده مي‌شوند كه امكان فيلم‌برداري آهسته‌ي خوب را دراختيار متخصصان قرار مي‌دهند. اگرچه احتمالا به‌خاطر اشكال مصرف توان، در آينده‌ي نزديك شاهد همراهي 4K از قابليت‌هاي 480fps و 960fps نخواهيم بود، تركيب 4K 240fps به‌زودي قابل دسترس خواهد شد».

هنوز قابليت فيلم‌برداري 4K 240fps در دستگاه‌هاي امروزي وجود ندارد، اما ايسوس يكي از پيشگامان صنعت بود كه 4K 120fps را در محصولات سري Zenfone 7 خود عرضه و تصاوير آهسته با خصوصيت شارپ بيشتري به متخصصان ارائه كرد. برخي شايعه‌ها ادعا مي‌كنند كه وان‌پلاس، قابليت 8K/960fps را در دستور كار دارد، اما به‌طور حتم چنين قابليتي يك بهينه‌سازي نرم‌‌افزاري خواهد بود و همراهي بومي سخت‌افزاري نيست.

آينده عكاسي با موبايل

سامسونگ در سال ۲۰۱۸ تأييد كرد كه برنامه‌هايي جدي براي توسعه‌ي دوربين سلفي داخل نمايشگر دارد. از آن زمان، ZTE يكي از شركت‌هايي بود كه در موبايل A20 5G اين قابليت را ارائه كرد. ازطرفي كوان مي‌گويد فناوري مذكور هنوز چالش‌هاي زيادي دارد كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به مقدار و كيفيت نوري واردشده به حسگر دوربين سلفي اشاره كرد. او در ادامه مي‌گويد موارد مهم تري همچون شفافيت، شكست نور و اختلال در رنگ‌ها از موانعي هستند كه شركت‌هاي توليدكننده در مسير توليد فناوري با آن روبه‌رو مي‌شوند.

دوربين سلفي زير نمايشگر يكي از حوزه‌هاي رقابت بين توليدكننده‌هاي موبايل هوشمند محسوب مي‌شود. معاون ارشد سامسونگ مي‌گويد بايد منتظر اولين محصولات باشيم تا كيفيت آن‌ها بيشتر مطالعه شود. ظاهرا شيائومي برنامه‌هايي جدي براي توليد چنين محصولاتي دارد، اما آن‌طور كه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، شركت‌ها بيش از رقابت براي اول بودن در اين فناوري، به‌دنبال ارائه‌ي بهترين كيفيت در همان محصولات ابتدايي هستند.

كوان در انتهاي صحبت‌هايش اشاره‌اي به آينده‌ي محتمل عكاسي با موبايل در سال ۲۰۲۱ دارد. او مي‌گويد قطعا كيفيت عكس و فيلم با موبايل در سال ۲۰۲۱ هم پيشرفت مي‌كند، اما ساختار و پيكربندي لنزهاي چندگانه‌ي وايد و اولتراوايد و تله دچار تغيير خاصي نمي‌شوند. ازطرفي پيشرفت پردازنده‌هاي موبايل هم باعث مي‌شود كه كيفيت تصاوير در شرايط نوري بسيار بد نيز پيشرفت كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات