آيفون ۱۲ پرو مكس در آزمون DXOMARK امتياز ۱۳۰ گرفت

يك‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وب‌سايت DXOMARK، نتايج تست دوربين آيفون ۱۲ پرو مكس، بزرگ‌ترين موبايل تاريخ اپل مجهز به دوربين سه‌گانه و حسگر ليدار را منتشر كرد.
تبليغات

اپل امسال در مراسمي موسوم به Hi Speed، از سري آيفون‌ ۱۲ رونمايي كرد؛ كوپرتينويي‌ها در آيفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مكس برخلاف دو موبايل ديگر از يك حسگر اضافه با نام ليدار (LiDAR) استفاده كردند كه عملكرد واقعيت افزوده و فوكوس در شب را بهبود مي‌بخشد. اپل برخلاف روال معمول، در آيفون ۱۲ پرو مكس سخت‌افزار دوربين را كمي متفاوت‌ با نسخه‌ي پرو انتخاب و به‌ جاي استفاده از لرزش‌گير اپتيكال در لنز دوربين عريض آن، از حسگر تثبيت‌ تصوير موسوم به Sensor Shift استفاده كرده است كه باعث مي‌شود آيفون ۱۲ پرو مكس لرزش‌هاي بسيار كمتري در هنگام ثبت تصوير ايجاد كند؛ درحالي‌كه مدل پرو از لرزش‌گير اپتيكال استفاده مي‌كند. آيفون‌ ۱۲ پرو مكس از حسگر 1/1.7 اينچي با ۴۷ درصد ابعاد بزرگ‌تر در مقايسه با مدل پرو بهره مي‌گيرد كه به‌ همراه لنز ۷ تكه‌ي جديد با ديافراگم f/1.6ُ حدود ۸۷ درصد نور بيشتري جذب مي‌كند.

وب‌سايت DXOMARK كه مرجعي براي سنجش كيفيت دوربين به حساب مي‌آيد، آيفون ۱۲ پرو مكس را در شرايط آزمايشگاهي به‌صورت موشكافانه مورد مطالعه قرار داده است كه نتايج آن، از عملكرد خوب آيفون ۱۲ پرو مكس حكايت دارد. نتايج منتشرشده نشان مي‌دهد كه ادعاي اپل تا حدودي درست است و مدل پرو مكس با امتياز كلي ۱۳۰ و دو امتياز بيشتر از آيفون ۱۲ پرو، در رتبه‌ي چهارم جدول DXOMARK قرار مي‌گيرد.

مرجع متخصصين ايران امتياز آيفون ۱۲ پرو مكس Dxomark

DXOMARK در بيانيه‌اي كه در وب‌سايتش منتشر كرده است، مي‌گويد:

آيفون‌هاي اپل به‌طور كلي عملكرد تصويربرداري بسيار خوبي ارائه مي‌دهند، اما مدل‌هاي سال گذشته در رقابت با جديدترين و بهترين موبايل‌ها، در رتبه‌بندي ما پايين آمده‌اند. [اپل] با آيفون ۱۲ پرو مكس، دوباره به صدر پايگاه داده ما حمله مي‌كند؛ اما كاملا به بالاترين رتبه نمي‌رسد و امتياز چشم‌گير ۱۳۰، آن را در فاصله كمي با جايگاه سوم برترين دوربين‌هاي DXOMARK قرار داده است. اما آيفون ۱۲ پرو مكس با امتياز عالي ۱۳۸ براي عملكرد قوي در عكاسي، با اندكي فاصله پس از هواوي ميت ۴۰ پرو در جايگاه دوم قرار گرفته است. همان‌طور كه انتظار مي‌رفت، نوردهي به‌طور كلي و به‌خصوص در صحنه‌هاي بسيار كم‌نور و حتي پرتره‌ها، بسيار دقيق است؛ اما دامنه‌ي ديناميكي كمتر، نمره نوردهي را به‌صورت ناچيزي پايين مي‌آورد؛ زيرا وقتي دوربين با صحنه‌هايي با دامنه‌ي روشنايي بسيار زياد مواجه مي‌شود، هايلايت‌ها و سايه‌ها به حالت كليپ درمي‌آيند. درنهايت رنگ به‌طور كلي دلپذير است؛ به‌خصوص در داخل خانه كه رنگ‌ها اغلب گرم و دل‌پذير هستند. بااين‌حال در صحنه‌هاي با دامنه‌ي ديناميكي بالا، دقت رنگ از اطمينان كمتري برخوردار است. فوكوس خودكار نيز سريع و دقيق است. آيفون 12 پرو مكس در اين بخش، بالاترين امتياز را رقم مي‌زند و با وجود حسگر بزرگ‌تر، دوربين اصلي عمق ميدان را به اندازه كافي حفظ و آن را به‌درستي مديريت مي‌كند تا بتواند عكس‌هاي آزمايشي گروه ما را در كانون توجه قرار دهد. اين موبايل بهتر از آيفون ۱۱ پرو مكس، باعث ايجاد تعادل در بافت و كاهش نويز مي‌شود و حفظ بافت تصوير بسيار خوب است؛ حتي با پايين آمدن سطح نور، دوربين جزئيات خوبي ثبت مي‌كند و نويز تصاوير كمتر از نتايج قبلي [آيفون ۱۱ پرو مكس] است؛ اما با وجود پيشرفت‌هاي انجام‌شده، بهترين رقبا همچنان مي‌توانند نويز و جزئيات را به طرز ماهرانه‌اي متعادل كنند. آيفون ۱۲ پرو مكس در معيار بزرگ‌نمايي جديد ما كه نمرات دوربين عريض و تله‌فوتو را با هم تركيب مي‌كند، نمره ۶۸ كسب مي‌كند.اين يك پيشرفت قابل ‌توجه نسبت به آيفون ۱۱ پرو مكس است؛ اما نسبت به بهترين رقبا هنوز بسيار عقب است. با نمره ويديويي ۱۱۳، آيفون ۱۲ پرو مكس در تست ويديوي ما بعد از هواوي ميت ۴۰ پرو مقام دوم را كسب مي‌كند؛ اپل همراهي دالبي ويژن HDR را [در آيفون 12 پرو و پرو مكس] اضافه كرده است كه در صورت پخش در صفحه‌نمايش سازگار با آن، دامنه‌ي ديناميكي بالا و صداي دل‌پذير و دامنه‌ي پوياي گسترده‌اي ارائه مي‌دهد.بافت‌ها و نويز تصاوير در اكثر شرايط به‌خوبي متعادل هستند و در هنگام عكسبرداري در فضاي باز يا در نور متوسط ​​در محيط، نويز كم و جزئيات زيادي وجود دارد و براي ايجاد نويز، سطح نور بايد كاملا كم شود. درنهايت رنگ‌ها به‌طور كلي دلپذير هستند؛ اما در شرايط نوري بسيار كم، تعادل رنگي سفيد ناخواسته بيشتر مشاهده مي‌شود. همانند عكس‌هاي ثابت، فوكوس خودكار در ويدئوها با تغيير فاصله‌ي و حركت سريع سوژه، دقيق و سريع و روان است و سيستم تثبيت‌كننده بسيار خوب كار مي‌كند و هنگام راه رفتن با دوربين در دستان يا هنگام ايستادن در هنگام ضبط، تصاوير را ثابت و روان نگه مي‌دارد.

درنهايت وب‌سايت DXOMARK امتياز كلي ۱۳۰، امتياز عكاسي ۱۳۸ و فيلم‌برداري ۱۱۳ به آيفون ۱۲ پرو مكس داده است؛ البته اين را بايد در انديشه متخصصين داشته باشيد كه  الگوريتم‌ها و آزمايش‌هاي DXOMARK اغلب زير سؤال مي‌رود و اختلاف‌انديشه متخصصينهايي نيز بر آن وارد مي‌شود. معمولا مطالعه كيفيت دوربين نسبي و امتياز دادن به آن بسيار چالش‌برانگيز است. اين امر به‌ويژه هنگامي خود را نشان مي‌دهد كه مقياس ثابتي وجود نداشته باشد و امتيازها بالاتر از ۱۰۰ باشند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات