آيفون ۱۳ با نمايشگر ۱۲۰ هرتزي و بدون درگاه لايتنينگ عرضه خواهد شد

جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
طبق گفته‌هاي جان پراسر آيفون ۱۳ با صفحه‌نمايش ۱۲۰ هرتز و بدون درگاه لايتنينگ عرضه خواهد شد و ممكن است ارزش آن نيز كاهش يابد.
تبليغات

اپل مدت‌ها است كه به‌سمت دستگاه‌هاي كاملا بي‌سيم حركت مي‌كند و شايد مهم‌ترين مثال براي اين موضوع حذف جك ۳٫۵ ميلي‌متري آيفون ۷ باشد. اپل در سال ۲۰۱۶ در اقدام عجيبي جك ۳٫۵ ميلي‌متري صدا را از آيفون ۷ حذف و هدفون‌هاي كاملا بي‌سيم و محبوب خود موسوم به ايرپاد را معرفي كرد. اپل اولين شركتي نبود كه اقدام به اينكار كرد؛ اما اولين شركتي بود كه تأثير كاري كه كرد به ساير شركت‌ها نيز منتقل شد و عده‌اي نيز از اين امر راضي نبوند و اپل را مقصر اصلي اين موضوع بيان مي‌كردند. چه خوب و چه بد حذف جك ۳٫۵ ميلي‌متري تأثير بسياري در محبوبيت هدفون‌هاي كاملا بي‌سيم گذاشت و به‌نوعي باعث زنده‌شدن اين صنعت شد؛ طوري كه سالانه بيش از دَه‌ها ميليون از اين نوع هدفون‌ها به‌فروش مي‌رسد و اپل با هدفون‌هاي محبوب‌اش (ايرپاد) حاكم بلامنازع بازار به‌حساب مي‌آيد. حال طبق شايعات منتشرشده، اپل كار را فراتر خواهد گذاشت و آيفون ۱۳ را حداقل در يك مدل بدون هيچ درگاهي (درگاه لايتنينگ) معرفي خواهد كرد و به‌نوعي شايد تاريخ دوباره تكرار شود.

پيش از اين، دو تحليلگر نام آشناي محصلات اپل، مينگ-چي كو و افشاگري به‌نام Fudge، صحبت‌هايي مبني بر حذف درگاه لايتنينگ در آيفون ۱۳ انجام داده بودند و خبرگزاري بلومبرگ نيز ادعا مي‌كرد كه اپل از همان سال ۲۰۱۷ و زمان معرفي آيفون ۱۰ روي ايده‌ي آيفون بي‌سيم كار مي‌كند. حال صحبت‌هاي افشاگر سوم و نام آشناي ديگري (جان پراسر) حكم تائيدي بر اين ماجرا است.

مرجع متخصصين ايران شارژر MagSafe

طبق گفته‌هاي جان پراسر، اپل سال آينده‌ي ميلادي آيفون ۱۳ را بدون درگاه لايتنينگ و با ارزش پايين‌تر عرضه خواهد كرد؛ اما هنوز مشخص نيست كه درگاه لايتنيگ از هر چهار آيفون ۱۳ حذف خواهد شد. ممكن است تنها يكي از آيفون‌ها (احتمالا آيفون ۱۲ پرو مكس) از اين روند پيروي كند يا شايد مدل پنجم و كاملا جديدي در راه باشد. افزون‌براين، اپل در زمان معرفي خانواده‌ي آيفون‌ ۱۲ از شارژر جديدي موسوم به مگ‌سيف (MagSafe) رونمايي كرد كه با استفاده از آهن‌رباهاي استفاده شده در پشت آيفون، به‌صورت بي‌سيم به آيفون‌هاي جديد متصل و آن‌ها را شارژ مي‌كند و از همان زمان حتمال جايگزين شدنش با درگاه لايتنينگ و حذف كامل آن را بيش از هر زمان ديگري جديد كرده است.

پيش از معرفي آيفون ۱۲، انتظار مي‌رفت كه حداقل آيفون‌هاي پرو و پرو مكس، همراه‌با صفحه‌نمايش ۱۲۰ هرتزي عرضه شوند؛ اما اپل در نهايت، در هر ۴ مدل آيفون معرفي شده از صفحه‌نمايش ۶۰ هرتزي براي ارائه‌ي محتواي بصري استفاده كرد و عده‌اي كه انتظار صفحه‌نمايش ۱۲۰ هرتزي داشتند را كمي نااميد كرد. حال جان پراسر با تأييد شايعات قبلي، به اين نكته اشاره مي‌كند كه شركت BOE موفق به گرفتن تأييديه‌ي اپل نشده و از آزمون‌هاي اين شركت موفق بيرون نيامده است. او همچنين اعتقاد دارد كه سامسونگ و الجي ديسپلي صفحه‌نمايش‌هاي OLED با فناوري «اكسيد پلي كريستال دما پايين» به اختصار LTPO و نرخ نوسازي ۱۲۰ هرتز آيفون ۱۳ را برعهده دارند.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 5G

جان پراسر اعتقاد دارد كه اگر تصميم اپل مبني بر استفاده از نمايشگرهاي ميني LED در آيپد پرو تغيير نكند به احتمال زياد اين نوع آيپدها در بهار سال آينده‌ و آيپد پرو ديگري با نمايشگر OLED، در نيمه‌ي دوم سال آينده‌ي ميلادي عرضه خواهند شد. گفته مي‌شود كه مانند آيفون‌ها، توليد صفحه‌نمايش‌هاي Pro Motion آيپد پرو را هم دو شركت ال‌جي و سامسونگ برعهده خواهند داشت و از هم‌اكنون سامسونگ در كارخانه A4 خود و هم ال‌جي در كارخانه E5 در حال توليد و آزمون‌وخطاي نمايشگرهاي آيپد پرو، براي دستيابي به نمايشگرهاي موسوم به «ساطع كننده‌هاي پياپي» سخت تلاش مي‌كنند. اين آزمون‌ها ظاهرا اجازه مي‌دهد تا دو يا سه لايه ساطع كننده RGB روي هم قرار بگيرند، بنابراين عمر مواد ساطع كننده (به‌ويژه نور آبي) را در مقايسه با رسوبات يك لايه‌ي فعلي طولاني مي‌كند تا از ايجاد هرگونه سوختگي پيكسل پس از استفاده طولاني مدت جلوگيري كند.

نكته‌ي جالب و تعجب‌آور اين است كه الجي احتمالا برخلاف آيفون‌ها، سهم عمده‌ي توليد نمايشگرهاي ميني LED و OLED آيپدها را برعده خواهد داشت؛ دليل آن نيز اين است كه ال‌جي مدتي است كه در صفحات OLED با روش ساخت لايه‌هاي ساطع كننده‌ي پياپي را براي بسياري از خودروسازان بزرگ تهيه مي‌كند و در اين تكنولوژي به تجربه‌ي بسيار خوبي دست يافته است و به نوعي مي‌توان گفت حتي از سامسونگ نيز عملكرد و كيفيت بهتري را در اين نوع نمايشگرها ارائه مي‌دهد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات