آيفون ۱۳ احتمالا به سيستم خنك‌سازي VC مجهز خواهد شد

جمعه ۲۶ دي ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
طبق گفته‌ي مينگ‌چي كو، اپل احتمالا مدل‌هاي بالارده‌ي آيفون ۱۳ را به سيستم حرارتي محفظه‌ي بخار مجهز خواهد كرد.
تبليغات

به گزارش اپل‌اينسايدر، مينگ-چي كو، تحليل‌گر نام‌آشناي محصولات اپل، باتوجه به تحولات زنجيره‌ي تأمين در آخرين گزارشش خطاب به سرمايه‌گذاران، پيش‌بيني كرده است كه غول دنياي فناوري به‌شدت در حال آزمون‌وخطاي سيستم‌هاي حرارتي محفظه بخار به‌منظور استفاده در نسل بعدي موبايل‌هاي آيفون است و شواهد نشان مي‌دهد كه اپل براي استفاده از فناوري يادشده در آيفون ۱۳ بسيار مصمم است.

مينگ‌چي كو معتقد است كه به احتمال قريب به اتفاق كوپرتينويي‌ها فناوري محفظه‌ي بخار را در در بطن آيفون‌هاي آينده جاي خواهند داد؛ البته بايد توجه داشت كه اين درصورتي است كه شركاي تجاري اپل فناوري مذكور را به‌موقع به اپل تحويل دهند و اشكال لجستيكي خاصي در تأمين آن رخ ندهد. به‌طور كلي، فناوري محفظه بخار (VC) شامل تبخير مايع (معمولا آب) در يك لوله حرارتي يا ساختار نگه‌دارنده گرما است كه مسير خود را از طريق شاسيِ دستگاه مي‌پيمايد. در فرايند كاري سيستم يادشده، گرماي حاصل از پردازنده‌ها و ساير اجزاي الكترونيكي پرفشار منجر به تبخير مايع به بخار مي‌شود كه با انتقال به مناطق كم‌فشار، انرژي گرمايي را از طريق محفظه تبخير به‌صورت يكسان پخش مي‌كند. در نهايت، باله‌ها يا ساير اجسام كندانسور، گرما را از بخار خارج مي‌كنند و به حالت مايع برمي‌گردانند و از طريق عمل مويرگي دوبار اين فرايند را به مناطق پرفشار منتقل مي‌كنند.‌

به ادعاي گزارش مذكور، اپل مدتي است كه روي سيستم‌هاي VC كار مي‌كند؛ اما ظاهرا راه‌حل‌هاي اوليه نتوانسته‌اند استانداردهاي بالاي اين شركت را برآورده كنند و همگي در آزمون‌هاي كيفي با شكست مواجه شده‌اند. كو در اين باره مي‌گويد:

مهم‌ترين دليل در عدم استفاده آيفون از سيستم‌هاي VC (محفظه‌ي بخار)، نتايج آزمون‌هاي كيفي است؛ زيرا تأمين‌كنندگان نمي‌توانند نيازهاي بالاي اپل را برآورده كنند. بااين‌حال، ما نسبت به برنامه بهبود قابليت اطمينان و كيفي اين فناوري خوش‌بين هستيم و انتظار داريم كه حداقل مدل‌هاي بالارده‌ي آيفون در آينده‌اي نزديك به VC مجهز شوند.

در مستندات يادداشت مينگ‌چي كو آمده است كه آيفون براي همراهي سريع‌تر با نسل پنجم شبكه‌ي موبايل (5G) و بار گرمايي روزافزون پردازنده‌ي مركزي، به سيستم خنك‌سازي VC نياز خواهند داشت. همان‌طور كه مي‌دانيد سري آيفون ۱۲ اولين موبايل‌هاي اين خانواده محسوب مي‌شوند كه به مودم 5G كوالكام موسوم به X55 مجهز شده‌اند و از قرار معلوم، با توجه به يكپارچه نبودن مودم 5G با SOC (سيستم-روي-چيپ)، آيفون ۱۲ در صورت استفاده از اين قابليت، گرماي زيادي را متحمل مي‌شود.

افزون‌براين، ممكن است اهالي كوپرتينو در نسل بعدي پردازنده‌هاي موبايل خود از هسته‌هاي پردازشي بيشتري بهره گيرند و به تبع آن، بار گرمايي نيز افزايش خواهد يافت؛ از اين‌رو، يك سيستم حرارتي بهبود يافته به غول فناوري اين امكان را مي‌دهد تا عملكرد محاسبات را افزايش داده و باعث افزايش طول عمر قطعات شود و پردازش محاسباتي آيفون‌ها را به سطح بالاتري در مقايسه با ساير موبايل‌هاي هوشمند سوق دهد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات