مرجع متخصصين ايران

مقايسه دوربين آيفون ۱۳ پرو مكس، گلكسي S21 اولترا، آيفون ۱۲ پرومكس و آيفون ۱۳

چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
دوربين جديد‌ترين پرچم‌دار اپل، در مقايسه با نسل قبلي خود و پادشاه عكاسي دنياي اندرويدي‌ها چه عملكردي دارد؟ براي پاسخ اين سؤال همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.
تبليغات

شركت‌هاي مطرح دنياي موبايل تمام توان‌شان را براي بهبود عملكرد دوربين محصولات خود به‌كار گرفته‌اند تا با قدرت‌نمايي در اين بخش انديشه متخصصين خريداران بيشتري را به خود جلب كنند. اين رقابت تا حدي جديد شده است كه هر ساله شاهد معرفي فناوري‌ و امكانات نويني در دوربين موبايل‌هاي موبايل هستيم. با از راه رسيدن آيفون ۱۳ و ازآنجاكه هنوز چندماهي تا معرفي نسل جديد پرچم‌داران اندرويدي فاصله داريم، اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران طبق روال هميشگي خود، مطرح‌ترين پرچم‌داران فعلي بازار را در كنار هم قرار داد تا بهترين دوربين موبايل را شناسايي كنيم.

اپل هنگام معرفي نسل جديد آيفون، طبق سنت هميشگي روي دوربين به‌كاررفته و توانايي آن در جديدترين محصولات خود مانور زيادي داد. آيفون در طول ساليان گذشته همواره يكي از بهترين گزينه‌هاي موجود در بخش دوربين بوده است. پيشرفت موبايل‌هاي اپل تا حدي بوده كه به اعتقاد بسياري از متخصص كارشناسان، آيفون‌هاي جديد، كامل‌ترين و مطمئن‌ترين گزينه براي ثبت تصاوير هستند.

در سوي ديگر ميدان، سامسونگ نيز همواره به‌عنوان يكي از مطرح‌ترين بازيگران عرصه‌ي موبايل‌هاي هوشمند، محصولات خود را به دوربين‌هاي توانمندي مجهز مي‌كند. گلكسي S21 اولترا با وجود گذشت چند ماه از زمان عرضه‌ي آن به بازار، هنوز هم توانايي بسيار زيادي در ثبت تصاوير دارد. اين موبايل به لطف ماژول چهارگانه‌ي دوربين خود، يكي از توانمندترين نام‌هاي موجود حال حاضر دنياي موبايل‌هاي هوشمند است كه نياز‌هاي متخصصان را در بالاترين سطح ممكن مي‌تواند تأمين كند.

نكاتي كه بايد پيش از مطالعه‌ي مقايسه به آن‌ها توجه كنيد:

  • تمام موبايل‌ها به آخرين نسخه به‌روزرساني شده‌اند تا جديدترين بهينه‌سازي‌ها در عملكرد دوربين در آن‌ها اعمال شود.
  • براي آنكه به جزييات تصوير نيز توجه كرده باشيم، در برخي از تصاوير، برش دو يا چند برابري آن را نيز قرار داده‌ايم.
  • از هر كدام از سوژه‌ها، با هر موبايل ۳ تا ۶ بار عكاسي شده و بهترين تصوير از بين‌ آن‌ها براي مقايسه انتخاب شده است.
  • با توجه به متخصصي Point and Shoot دوربين‌هاي موبايل، ثبت تصوير روي دست انجام شده است تا توانايي موبايل‌هاي موجود در اين مقاله در حذف لرزش‌ها نيز مطالعه شود.
  • تمامي عكس‌ها در حالت خودكار ثبت شده‌اند.
  • در تصاوير محيط‌هاي تاريك حالت Night در موبايل‌ها فعال شده است.

براي مشاهده‌ي تصاوير مقايسه‌ در اندازه‌ي اصلي، روي تصاوير كليك كنيد

مقايسه دقت ثبت رنگ‌ و تراز سفيدي

دقت ثبت رنگ از مهم‌ترين مشخصه‌‌هاي دوربين‌هاي عكاسي است. شركت‌هاي بزرگ اين عرصه در جهت افزايش دقت‌ رنگ، سال‌ها الگوريتم‌هاي پردازش سيگنال خود را توسعه‌ مي‌دهند و به‌طور پيوسته به كاليبره‌كردن آن مي‌پردازند. در اين آزمايش به‌دنبال گزينه‌اي با نزديك‌ترين رنگ‌هاي ثبت‌شده در شرايط نوري مناسب هستيم.

مرجع متخصصين ايران مقايسه رنگ و جزئيات دوربين وايد آيفون ۱۳، آيفون ۱۳ پرو مكس، آيفون ۱۲ پرو مكس و گلكسي s21 اولترا

پرچم‌دار سامسونگ در ثبت رنگ‌ها عملكرد دقيق‌تري را از خود نمايش مي‌دهد؛ درحالي‌كه رنگ‌ها در هر سه مدل موبايل آيفون ۱۳ پرو مكس، آيفون ۱۳ و آيفون ۱۲ پرو مكس نزديك به هم و اندكي غليظ هستند.

مقايسه HDR

گستره‌ي ديناميكي به‌صورت مستقيم به توانايي حسگر دوربين باز مي‌گردد. دوربيني با گستره‌ي ديناميكي بهتر، توانايي ثبت جزئيات بيشتري در بخش‌هاي تاريك و نوراني تصوير دارد. در اين آزمايش بايد به‌دنبال گزينه‌اي بود كه بيشترين ميزان از جزئيات را در بخش تاريك قاب (ستون و كف‌پوش) و بخش روشن قاب (ابر‌هاي آسمان، برگ درختان و ساختمان دوردست) دركنار حفظ كنتراست كلي عكس ارائه دهد.

دوربين اولتراوايد

مرجع متخصصين ايران مقايسه عكاسي HDR آيفون ۱۳، آيفون ۱۳ پرو مكس، آيفون ۱۲ پرو مكس و گلكسي s21 اولترا

دوربين وايد (اصلي)

مرجع متخصصين ايران مقايسه عكاسي HDR آيفون ۱۳، آيفون ۱۳ پرو مكس، آيفون ۱۲ پرو مكس و گلكسي s21 اولترا

در نگاه نخست گلكسي اس ۲۱ اولترا عكس‌هاي به‌مراتب روشن‌تري دارد؛ اما با كمي نگاه دقيق‌تر به كف زمين؛ جايي‌كه تاريك‌ترين بخش تصوير به‌حساب مي‌آيد، مي‌توان متوجه شد كه آيفون جزئيات بيشتري در دل سايه دارد، اين موضوع را با بردن عكس‌ها به داخل فتوشاپ، روشن‌تر كردن‌شان، بهتر مي‌توان متوجه شد. در سوي ديگر ميدان، با نگاه جزئي‌تر به كابل‌هاي مشبك پُل طبيعت، خواهيد ديد كه آيفون بر اثر مواجهه با اشكال كج‌نمايي رنگي، بخش‌هايي از كابل‌ها را به رنگ بنفش در آورده است؛ درحالي‌كه چنين اشكالي را در عكس اس ۲۱ اولترا نمي‌بينيم.

مقايسه عملكرد در شرايط نوري ضعيف

در اين آزمون به مطالعه عملكرد حسگر و الگوريتم پردازش تصاوير در شرايط نوري تاريك و درنتيجه‌ي ايزو بالا پرداخته شده است. گزينه‌اي كه قادر به ثبت دقيق رنگ‌ها دركنار حفظ مناسب جزئيات و حذف مؤثر نويز شود، برترين عملكرد را خواهد داشت. براي كمك به مقايسه، برش ۲۰۰ درصدي از تصوير تهيه شده است.

مرجع متخصصين ايران مقايسه جزئيات در نور كم دوربين وايد آيفون ۱۳، آيفون ۱۳ پرو مكس، آيفون ۱۲ پرو مكس و گلكسي s21 اولترا

با نگاهي به بافت روي عروسك‌ها، رنگ‌ها و متن روزنامه، به عقيده‌ي ما، آيفون ۱۳ پرو مكس در مجموع عكس بهتري ثبت كرده، بعد از اين موبايل، به‌ترتيب گلكسي S21 اولترا و آيفون ۱۳ قرار مي‌گيرند؛ درحالي‌كه آيفون ۱۲ پرو مكس با تصوير سافت خود، بدترين عملكرد را به‌نمايش گذاشته است.

مقايسه عكاسي ماكرو

ماكرو يكي از ژانرهاي پرطرفدار در دنياي عكاسي است. در اين سبك از عكاسي، ثبت جزئيات مناسب، حذف لرزش دست، و البته ثبت دقيق رنگ مهم‌ترين المان‌ها هستند. با توجه به موارد مذكور اقدام به مقايسه و انتخاب بهترين گزينه‌ي موجود در مقايسه با تصوير مرجع كنيد.

مرجع متخصصين ايران مقايسه عكاسي ماكرو آيفون ۱۳، آيفون ۱۳ پرو مكس، آيفون ۱۲ پرو مكس و گلكسي s21 اولترا

در اين آزمايش تصاوير ثبت‌شده از نزديك‌ترين فاصله‌ي قابل فوكوس توسط هر يك از موبايل‌هاي هوشمند به‌دست آمده است. همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد، آيفون ۱۳ و آيفون ۱۲ پرو مكس فاقد قابليت ثبت تصاوير ماكرو هستند. عكس ماكروي هر دو موبايل آيفون ۱۳ پرو مكس و گلكسي اس ۲۱ اولترا جذاب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ اما آيفون اندكي جزئيات چشم‌نوازتري دارد.

مقايسه عكاسي پرتره

با توجه به علاقه‌ي بسيار متخصصان به شبكه‌هاي اجتماعي و درنتيجه سبك عكاسي پرتره، دوربين‌هاي موبايل قابليت‌هاي ويژه‌اي در اين زمينه معرفي كرده‌اند كه مي‌توان به اخبار تخصصي ۲ برابري و ايجاد جلوه‌ي بوكه‌ي مصنوعي اشاره كرد. در اين آزمايش ثبت جزئيات مناسب، رنگ طبيعي پوست، ايجاد جلوه‌ي بوكه‌ي طبيعي با توجه به تشخيص مناسب سوژه و پس‌زمينه و همچنين عدم اعوجاج در تصوير، مهم‌ترين مواردي است كه بايد براي مقايسه در انديشه متخصصين داشته باشيد.

آيفون ۱۳ به دليل فقدان لنز تله‌فوتو، تصوير را با ماژول استاندارد ثبت كرده است و براي مقايسه بهتر، برش تصوير خروجي در اين مقايسه قرار داده شده است.

مرجع متخصصين ايران مقايسه عكاسي پرتره دوربين وايد آيفون ۱۳، آيفون ۱۳ پرو مكس، آيفون ۱۲ پرو مكس و گلكسي s21 اولترا

با نگاهي به پيراهن و چهره‌ي صدرا مخملي، متوجه مي‌شويم كه عكس پرتره‌ي هر سه مدل آيفون به زردي تمايل دارد؛ اما موبايل سامسونگ گلكسي S21 اولترا رنگ‌هاي دقيق‌تري به‌نمايش مي‌گذارد. سطح جزئيات و كيفيت پياده‌سازي افكت بوكه در هر دو موبايل آيفون ۱۳ پرو مكس و پرچم‌دار سامسونگ بسيار مطلوب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد و آيفون ۱۳ نيز براثر فقدان دوربين تله‌فوتو، چه به‌لحاظ فُرم چهره، چه سطح جزئيات بدترين عملكرد را دارد.

مقايسه دوربين سلفي

دوربين‌هاي سلفي يكي از مهم‌ترين جوانب دوربين‌ موبايل‌هاي هوشمند را تشكيل مي‌دهد. اين موضوع منجر به تعبيه‌ي حسگر‌ و لنز‌هاي توانمندي در اين بخش شده است. در همين راستا دو مقايسه‌ي بعدي به مطالعه عملكرد دوربين‌هاي سلفي اختصاص يافته است. ثبت رنگ طبيعي پوست دركنار جزئيات مناسب، معيارهاي اصلي اين آزمايش است كه طبق آن‌ها بايد توانمند‌ترين گزينه را انتخاب كنيد.

عكس‌هاي سلفي در نور مطلوب

مرجع متخصصين ايران مقايسه سلفي در نور كم دوربين وايد آيفون ۱۳، آيفون ۱۳ پرو مكس، آيفون ۱۲ پرو مكس و گلكسي s21 اولترا

عكس‌هاي سلفي در نور كم

مرجع متخصصين ايران مقايسه سلفي دوربين وايد آيفون ۱۳، آيفون ۱۳ پرو مكس، آيفون ۱۲ پرو مكس و گلكسي s21 اولترا

تمايل آيفون به زرد كردن عكس‌ها بار ديگر در عكس‌هاي سلفي به‌چشم مي‌آيد. سطح جزئيات و كيفيت توليد رنگ‌ها در عكس سلفي گلكسي S21 اولترا چه در نور مطلوب چه كم، بهتر از سه موبايل ديگر به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، ضمن اينكه آيفون ۱۲ پرو مكس در تاريكي عكس بدتري نسبت به دو برادر/خواهر ديگرش ثبت كرده است؛ موضوعي كه با توجه به يكسان‌بودن سخت‌افزار دوربين، بيش‌از هرچيز به ISP ضعيف‌ترِ آن بازمي‌گردد.

مقايسه توانايي اخبار تخصصي

موبايل‌هاي هوشمند با استفاده از ماژول‌هاي چندگانه‌ي دوربين اقدام به تعبيه‌ي قابليت اخبار تخصصي چند برابري كرده‌اند. در اين مقايسه اخبار تخصصي ۱۰ برابري دوربين‌ها با يكديگر مقايسه شده است. آيفون ۱۳ اخبار تخصصي ۱۰ برابري را دراختيار متخصص نمي‌گذارد و به‌همين‌دليل، در اين مقايسه، عكس آن را با اخبار تخصصي حداكثريِ ۵ برابري مي‌بينيم.

مرجع متخصصين ايران مقايسه اخبار تخصصي دوربين وايد آيفون ۱۳، آيفون ۱۳ پرو مكس، آيفون ۱۲ پرو مكس و گلكسي s21 اولترا

آيفون ۱۳ پرو مكس و آيفون ۱۲ پرو مكس به‌‌ترتيب به‌لطف ايجاد كراپ روي تصوير دوربين‌هاي تله‌فوتوي ۳ و ۲٫۵ برابري‌شان، از عملكرد فاجعه‌بار آيفون ۱۳ پرو فاصله‌ي زيادي دارند؛ اما پُرواضح است كه گلكسي اس ۲۱ اولترا با دوربين تله‌فوتوي ۱۰ برابري‌اش، دست بالاتر را در زمينه‌ي بزرگ‌نمايي دارد. براي مقايسه، توصيه مي‌كنيم به كيفيت نمايش لوگوي «لاكيدو» روي نوشابه دقت كنيد.

انديشه متخصصين شما درباره‌ي عملكرد هر يك از موبايل‌هاي اين مقايسه چيست؟ كدام موبايل در مجموع بهترين عملكرد را در زمينه‌ي عكاسي با نمايش مي‌گذارد؟ لطفا در انديشه متخصصينسنجي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شركت كنيد و انديشه متخصصين خود را در بخش انديشه متخصصينات‌ها با ما و ساير متخصصان عزيز اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به‌اشتراك بگذاريد.

كدام موبايل در مجموع بهترين عملكرد را در زمينه‌ي عكاسي دارد؟

مقاله‌ي پيش‌رو با همكاري محمدحسين جعفري سرابي و مهرداد عيسي‌لو توليد و تدوين شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات