احتمال افزايش ظرفيت باتري خانواده آيفون ۱۳ قوت گرفت

پنج‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گفته مي‌شود اپل قصد دارد نسل بعدي موبايل‌هاي هوشمندش را به باتري حجيم‌تري مجهز كند تا شارژدهي را افزايش بدهد و همراهي از محتواي ۱۲۰ هرتز را بدون چالش خاصي به ارمغان بياورد.
تبليغات

شواهد نشان مي‌دهد كه اپل قصد دارد آيفون‌هاي امسال را صرف‌ انديشه متخصصين از تغييرات بنيادي در مؤلفه‌هاي طراحي، با همان شكل و شمايل آيفون ۱۲ رونمايي و عرضه كند. احتمالا كانون توجه اين شركت بيشتر روي بهبودهايي معطوف شده است كه مي‌تواند تأثير بسزايي در تجربه متخصصي مشتريان داشته باشد. يكي از اين بهبودها احتمالا به شارژدهي آيفون‌هاي بعدي مربوط مي‌شود و تاكنون چندين بار گزارش شده است. در جديدترين اخبار، اين موضوع بار ديگر تأييد شده است و گزارشي از Znet نشان مي‌دهد كه اپل در تمامي مدل‌هاي آيفون ۱۳، باتري حجيم‌تري در مقايسه با سال گذشته استفاده خواهد كرد.

اين نخستين بار نيست كه مي‌شنويم سري آيفون ۱۳ مي‌تواند باتري‌هاي بزرگ‌تري داشته باشد. در گذشته مينگ-چي كو گزارش داده بود كه نسل بعدي موبايل‌هاي هوشمند اپل به باتري‌هاي بزرگ‌تري مجهز خواهند شد و به موجب آن، وزن آيفون‌هاي ۱۳ سنگين‌تر از مدل‌هاي قبلي خواهد بود. گفته مي‌شود اپل در حال مطالعه طرح‌هاي جديد براي صرفه‌جويي در فضا مانند تلفيق شكاف سيم‌كارت با مين‌بُرد است. گزارش جديد هم‌سو با افشاي اطلاعات ظرفيت باتري آيفون‌هاي بعدي در يك پايگاه نظارت داده است كه در خرداد گذشته توسط افشاگري در توييتر با نام متخصصي L0vetodream رسانه‌اي شد.

طبق اطلاعات فاش‌شده، ظرفيت باتري آيفون ۱۳ ميني با ۸ درصد افزايش، از ۲۲۲۷ به ۲۴۰۶ ميلي‌آمپر ساعت خواهد رسيد؛ درحالي‌كه آيفون ۱۳ و ۱۳ پرو افزايش ۹٫۹ درصدي تجربه خواهند كرد و ظرفيت باتري بالغ بر ۳۰۹۵ ميلي‌آمپر ساعت ارائه خواهند داد. در مقام مقايسه، آيفون ۱۲ و ۱۲ پرو به باتري ليتيوم پليمري با ظرفيت ۲۸۱۵ ميلي‌آمپر ساعت مجهز شده‌اند. گفته مي‌شود آيفون ۱۳ پرو مكس بيشترين تغيير را خواهد داشت. انرژي بزرگ‌ترين موبايل ۲۰۲۱ اپل را باتري دوگانه با ظرفيت ۴۳۵۲ ميلي‌آمپر ساعت تأمين خواهد كرد كه ۱۸ درصد ظرفيت بيشتري در مقايسه با آيفون ۱۲ پرو مكس خواهد داشت.

اپل سال گذشته با اتكا به مصرف انرژي بسيار كم تراشه‌هاي ۵ نانومتري، در مجموعه آيفون ۱۲ از باتري‌هاي كوچك‌تري در مقايسه با آيفون ۱۱ استفاده كرد كه تا حدودي موفق بود. در برخي شرايط و مطالعه‌ها، آيفون ۱۲ پرو مكس با حجم باتري كم‌تر از آيفون ۱۱ پرو مكس، شارژدهي بيشتري ارائه مي‌دهد؛ اما اين نتايج در تمامي مواقع يكسان نيست. براي مثال، در صورت استفاده از شبكه 5G مصرف باتري به‌شدت افزايش مي‌يابد و شارژدهي را كاهش مي‌دهد و اين امر براي موبايل كوچكي همچون آيفون ۱۲ ميني بسيار گران تمام خواهد شد.

اپل در سال جاري از همان تراشه‌هاي ۵ نانومتري استفاده خواهد كرد؛ با اين‌ تفاوت كه نسل دوم تراشه‌هاي مذكور احتمالا مصرف انرژي را ۱۵ تا ۲۰ درصد كاهش خواهد داد و مي‌تواند در كنار افزايش حجم باتري سري آيفون ۱۳، نويدبخش شارژدهي بسيار خوبي باشد. افزون بر اين، اپل احتمالا براي ارائه نسل پنجم ارتباطات موبايل (5G) از مودم X60 كوالكام در موبايل‌هاي بعدي‌اش بهره خواهد گرفت كه آن نيز با ليتوگرافي ۵ نانومتري ساخته شده است.

اين مودم فضاي كمتري در مقايسه با مودم X55 نياز دارد و بازدهي انرژي بالاتري ارائه مي‌دهد. همچنين اين امكان را فراهم مي‌كند تا داده‌هاي 5G باند mmWave و زير 6GHz به‌طور هم‌زمان براي سرعت و پوشش بهتر بهبود يابد. مودم يادشده سرعت دانلود حداكثر ۷٫۵ گيگابيت بر ثانيه و آپلود تا ۳ گيگابيت بر ثانيه ارائه مي‌دهد و در نهايت از بلوتوث 5.2 با دو آنتن و كدك aptX با هدف بهبود صداي هدفون و اسپيكرهاي بلوتوث همراهي مي‌كند.

اپل براي ارائه محتواي ۱۲۰ هرتز در مدل‌هاي پرو به نمايشگر مجهز به ترانزيستورهاي فيلم نازك مبتني بر اكسيد پلي‌كريستال دماپايين (LTPO) روي خواهد آورد. تكنولوژي يادشده براي مديريت عمر باتري در نمايشگرهاي با نرخ نوسازي بالا و دستگاه‌هاي مجهز به باتري كوچك بسيار ضرورت دارد و فرايند كاري آن بدين شكل است كه به‌صورت متغير و بسته به شرايط، نرخ نوسازي را مي‌تواند از ۱ تا ۱۲۰ هرتز تنظيم كند و مانع هدررفت انرژي در مواقع غير ضروري شود.

براي مطالعه‌ي تمام مقالات مرتبط با آيفون به اين صفحه مراجعه كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات