مرجع متخصصين ايران
به مطالعه عميق LG G2 مي‌پردازيم و نقاط ضعف و قوت آن را برمي‌شماريم.
تبليغات

هفته پيش ال جي ورود پرچمدار جديد خود، LG G2 را به داخل كشور جشن گرفت؛ تلفني كه به جديدترين فناوري روز دنيا تجهيز شده و كمپاني كره‌اي سازنده آن، از زبان طراحي متفاوتي در اين موبايل استفاده نموده و قابليت‌هاي جذاب نرم افزاري را به آن افزوده است.

ال جي از سال گذشته و با معرفي موبايل ال جي اپتيموس جي نشان داد كه قصد دارد از بازار تماما رقابتي تلفن‌هاي هوشمند سهمي داشته باشد. اين كمپاني امسال عبارت Optimus را از تلفن هوشمند پرچمدار خود حذف كرد و محصول نهايي را با نام LG G2 معرفي كرد. LG G2 به سخت افزار قدرتمندي همچون باتري 3000 ميلي‌آمپر ساعتي، صفحه نمايش 5.2 اينچ، دوربين 13 مگاپيكسل با لرزش گير اپتيكال و از همه مهم‌تر پردازنده 2.3 گيگاهرتزي Snapdragon 800 تجهيز شده است.

اما وجه تفاوت جي 2 نسبت به ديگر پرچمداران هوشمند دنياي موبايل، تغييرات اساسي در دكمه‌هاي فيزيكي است. ال جي تمام دكمه‌هاي فيزيكي قسمت جلو و لبه‌هاي موبايل را حذف نموده و آن‌ها را به پشت موبايل منتقل كرده است. طراحي كاملا متفاوت و البته مباحثه برانگيز كه G2 را در كلاس متفاوتي قرار مي‌دهد. اما ال‌جي در طراحي جديد G2 تا چه حد موفق بوده است؟

طراحي و سخت افزار

ال جي از طراحي تماما منحني شكل در LG G2 بهره برده است. به لبه‌هاي تلفن انحنا داده شده تا باريك‌تر شوند و در نهايت تلفن بهتر در دست جاي بگيرد. يكي از مزاياي رقابتي و جذاب در LG G2 صفحه نمايش 5.2 اينچي با حاشيه دور بسيار باريك با حفظ ابعاد در اندازه تلفن‌هاي 5 اينچي رقبا است. در واقع ال جي با باريك‌تر كردن حاشيه دور صفحه نمايش توانسته صفحه نمايش بزرگ‌تري را پرچمدار خود جا دهد. 

اين كمپاني دكمه فيزيكي قسمت جلوي دستگاه را حذف نموده تا حاشيه پايين و بالاي صفحه نمايش نيز كاهش يابد، لبه‌هاي چپ و راست نيز تا حد ممكن باريك شده‌اند. بزرگ شدن صفحه نمايش تا اين حد، ما را ياد طرح‌هاي مفهومي از تلفن‌هاي رويايي مي‌اندازد، تلفن‌هايي كه كل قسمت جلوي آنها از صفحه نمايش پوشيده شده است. حسي كه صفحه بزرگ 5.2 اينچي با حاشيه بسيار باريك به انسان منتقل مي‌كند، تا تجربه نشود قابل درك نيست، حس يك كالاي مدرن، حس كالايي از نسل آينده. قسمت جلوي دستگاه بطور كامل با شيشه محافظ گوريلا گلس 2، پوشيده شده است.

بياييد ابعاد G2 با صفحه نمايش 5.2 اينچ را با ديگر تلفن‌هاي 5 اينچي مطرح بازار مقايسه كنيم:

تلفن

صفحه نمايش

اينچ

ارتفاع

mm

عرض

mm

ضخامت

mm

وزن

gr

LG G2

5.2

138.5

70.9

8.9

143

Galaxy S4

4.99

136.6

69.8

7.9

130

Xperia Z1

5

144.4

74.0

8.5

170

HTC One

4.7

137.4

68.2

9.3

143

 Optimus G

4.7

131.9

68.9

8.5

145

اما وقتي به قسمت پشت دستگاه مي‌رسيم شرايط كمي فرق مي‌كند، به بدنه پلاستيكي مي‌رسيم! همان موردي كه براي بسياري اهميت ندارد، اما در حسي كه به متخصص منتقل مي‌كند، تاثير مستقيم مي‌گذارد. بدنه پشتي مخصوصا زماني كه نور به آن تابيده مي‌شود، به خوبي خود را نشان مي‌دهد و به نوعي از دور داد مي‌زد كه من پلاستيكي هستم. خوشبختانه پوشش پشت دستگاه داراي طراحي هاشور مانند بسيار ريزي است كه جلوه مدرني را به G2 مي‌بخشد. تلفن بصورت يكپارچه طراحي شده و اين بدين معناست كه امكان جدا كردن پوشش پشت باتري وجود ندارد.

لبه‌هاي منحني شكل در كنار عرض 2.7 اينچي باعث شده‌اند تا جي 2 بسيار خوب در دست جاي بگيرد و استفاده از آن با يك دست ميسر شود. ال‌جي همچنين قابليت (One Hand Operation) را در رابط متخصصي خود بهبود بخشيده تا با فعال كردن آن، بتوانيم با يك دست از صفحه كليد يا شماره گير استفاده كنيم. با فعال كردن اين قابليت، صفحه كليد به گوشه چپ يا راست صفحه منتقل مي‌شود و فشار دادن كليدهاي لمسي با يك دست، آسان مي‌گردد.

از جمله تغييرات مثبتي كه در طراحي G2 نسبت به Optimus G صورت گرفته تغيير مكان اسپيكر مخصوص مكالمه تلفني در لبه بالاي موبايل است كه حالا مكان مناسب‌تري براي آن انتخاب شده و صدا به مراتب بهتر به گوش انسان مي‌رسد.در كنار اين اسپيكر چراغ نشانگر LED قرار دارد كه با چشمك زدن آن هم به رنگ‌هاي مختلف شما را از اعلانيه‌هاي گوناگون از جمله تماس از دست رفته، پيامك دريافت شده، شارژ باتري و غيره آگاه مي‌كند. اين چراغ LED از طريق بخش تنظيمات قابل سفارشي شدن است.

قسمت پلاستيكي پشت دستگاه در رنگ مشكي، تقريبا براق است و همين عامل باعث مي‌شود تا اثر انگشت بر روي آن باقي بماند، اما خوشبختانه اثر انگشت در مدل سفيد رنگ باقي نمي‌ماند.

جسارت در طراحي

تا به امروز تقريبا تمام تلفن‌هاي هوشمند، مكان‌هاي مشابه‌ايي را براي قرار دادن دكمه‌هاي فيزيكي تلفن در انديشه متخصصين گرفته‌ بودند. مثلا دكمه پاور معمولا در لبه بالا و دكمه‌هاي كم و زياد كردن حجم صدا در لبه‌هاي راست و چپ قرار داشتند.

اما ال جي در طراحي G2 جسارت خاصي را به خرج داده و براي اولين بار تمام دكمه‌هاي فيزيكي را از لبه‌ها و جلوي دستگاه حذف نموده و در عوض همه را به قسمت پشت و در زير دريچه لنز دوربين منتقل كرده است. اين اقدام باعث ايجاد نماي ظاهري يكپارچه و يك دست در قسمت جلوي تلفن گرديده و تاثير مثبتي را نيز در ارگونومي G2 موجب شده است. اما اين تغيير براي چه صورت گرفته؟ هدف ال جي از اين كار چه بوده است؟ جابجايي كليدهاي چه تاثيري بر تجربه متخصصي دارد؟

پيش از اينكه به پاسخ اين پرسش‌ها بپردازيم، تلفن هوشمند خود را بدست بگيريد و دقت كنيد بصورت ناخودگاه انگشت اشاره شما در كجاي تلفن قرار مي‌گيرد! اغلب متخصصان انگشت اشاره خود را در قسمت پشت و فوقاني تلفن قرار مي‌دهند تا تلفن از دست آن‌ها به زمين نيافتد و در واقع از آن به عنوان اهرمي براي حفظ تلفن استفاده كنند.

اين دقيقا همان مكاني است كه ال جي براي قرار دادن دكمه‌هاي فيزيكي استفاده كرده است. در تلفن‌هاي 5 اينچي هنگامي كه در حال مكالمه هستيد، اگر بخواهيد دكمه‌هاي كم و زياد كردن حجم صدا را استفاده كنيد، احتمال سُر خردن تلفن از دست شما وجود دارد. در واقع عرض زياد اين تلفن‌ها باعث مي‌شود كه استفاده از دكمه‌هاي فيزيكي موجود در لبه‌ها، اشكال ساز شود. اما در G2 دكمه‌ها دقيقا همان جايي قرار داده شده‌اند كه انگشت اشاره دست انسان در هنگام مكالمه يا كار با تلفن، بصورت طبيعي در آن قسمت قرار مي‌گيرد. به اين ترتيب شما دسترسي به مراتب آسان‌تري به اين دكمه‌‌ها خواهيد داشت.

در ابتدا شما مدام دنبال دكمه پاور خواهيد گشت، حتي كمي بعد كه به تغيير عادت مي‌كنيد، برايتان سخت خواهد بود تا دكمه كم و زياد كردن را بدون نگاه كردن به پشت دستگاه پيدا كنيد، اما ما پس از يك روز كار با G2 توانستيم به تغيير مكان دكمه‌ها عادت كنيم. اين تغيير كمي تركيب و ظاهر پشت دستگاه را نامتعارف كرده، اما كار كردن با تلفن را بهبود بخشيده است. پس از چند روز كار با G2 به شدت به اين تركيب جديد عادت كرديم و وقتي به تلفن قديمي خود باز گشتيم، مدام به اشتباه پشت دستگاه را فشار مي‌داديم.

از آنجايي كه در قسمت جلو و لبه‌هاي دستگاه دكمه فيزيكي وجود ندارد، احتمالا تصور مي‌كنيد كه باز كردن قفل دستگاه كمي دشوار شده، اما ال جي روش جالب و هوشمندانه‌اي را براي روشن كردن تلفن در انديشه متخصصين گرفته، براي خارج كردن تلفن از حالت استندباي تنها كافي است صفحه نمايش تلفن را دوبار پشت سرهم لمس كنيد! براي تغيير وضعيت از حالت روشن به استندباي نيز تنها كافي است صفحه اصلي اندرويد را دوبار پشت سر هم لمس كنيد.

در لبه راست دستگاه درگاه مربوط به ميكرو-سيم كارت وجود دارد كه از طريق يك سوزن مخصوص باز مي‌شود و در لبه بالا نيز فرستنده اينفرارد براي كنترل لوازم صوتي و تصويري به چشم مي‌خورد.

مشخصات سخت افزاري LG G2

  • سيستم-روي-يك-چيپ Snapdragon 800 با 4 هسته Krait 400 و فركانس 2.3 گيگاهرتز، حافظه رم 2 گيگابايت و گرافيك Adreno 330
  • صفحه نمايش 5.2 اينچ با رزولوشن 1080p از نوع IPS LCD به همراه محافظ گوريلا گلس 2
  • سيستم عامل اندرويد 4.2.2 به همراه نسخه جديد از رابط متخصصي LG UI
  • دوربين 13 مگاپيكسل به همراه لرزش گير اپتيكال و فلاش LED
  • دوربين جلو 2.1 مگاپيكسل
  • حافظه ذخيره سازي 32 گيگابايت، بدون درگاه microSD
  • باتري 3000 ميلي آمپر ساعتي، غير قابل تعويض توسط متخصص
  • بلوتوث 4، NFC، راديو FM و درگاه ميكرو USB
  • ابعاد 138.5 در 70.9  در 8.9 ميلي متر / وزن 143 گرم
  • ارزش: 1.7 ميليون تومان

در لبه پايين LG G2 درگاه مربوط به ميكرو USB و ميكروفن به همراه دو دريچه مربوط به اسپيكر جاي داده شده‌اند. تلفن LG G2 در دو رنگ سفيد و مشكي روانه بازار شده است.

LG G2 به همراه 16 يا 32 گيگابايت حافظه ذخيره سازي عرضه مي‌شود. در نسخه 16 گيگابايت، حدود 10.6 گيگابايت از فضا در دسترس است و باقي توسط سيستم عامل اندرويد و نرم‌افزارهاي پيش فرض، اشغال شده‌اند. اين تلفن فاقد درگاه ميكرو SD براي اتصال حافظه خارجي است و به دليل استفاده از بدنه يكپارچه امكان تعويض باتري توسط متخصص نيز وجود ندارد. G2 از صداي 24 بيت و 192 كيلوهرتز همراهي مي‌كند.

نمايشگر

وقتي سخن از نمايشگر به ميان مي‌آيد، شركت‌هايي مانند ال جي و سامسونگ زودتر در ذهن ما نمايان مي‌شوند. علت آن هم اين است كه در سال‌هاي اخير تكنولوژي IPS شركت ال جي و AMOLED شركت سامسونگ بيشترين استفاده را در ميان گجت‌هاي مختلف داشته‌اند.

حال موبايل G2 پرچمدار جديد شركت ال جي از آخرين نسخه اين تكنولوژي يعني +True HD IPS در اندازه 5.2 اينچ استفاده مي‌نمايد، كه يكي از بهترين پنل‌ها براي نمايش رنگ‌ها به طور دقيق و طبيعي بوده و از روشنايي و كنتراست بالايي برخوردار است. به طور كلي يكي از برگ‌هاي برنده اين موبايل هوشمند نمايشگر خارق العاده آن است.

نكته جالب در باره اين نمايشگر آن است كه 79 درصد مساحت موبايل را پر كرده كه در نوع خود يك ركورد محسوب مي‌شود و هنگامي كه شما نمايشگر را با استفاده از دكمه پشتي يا دوبار تماس صفحه، روشن مي‌كنيد، چشمان شما به زيبايي اين گجت خيره خواهند شد. اين موبايل بيشتر شبيه نمونه‌هاي طراحي شده مفهومي است كه هميشه در گوشه ذهن ما تنها به صورت آرزو وجود داشته‌اند، اما حالا به واقعيت تبديل شده‌ است.

اين نمايشگر همانند ديگر پرچمداران حال حاضر دنياي اندرويد، داراي رزولوشن Full HD يا 1920 در 1080 پيكسل است؛ تراكم پيكسل در آن نزديك به 424 پيكسل در اينچ است. اين تراكم پيكسل به قدري زياد است كه امكان تفكيك پيكسل‌ها براي چشم غيرمسلح وجود ندارد و شفافيت تصوير با تراكم 441 پيكسل موبايل‌هاي 5 اينچي يا 469 پيكسل در اينچ HTC One، تفاوت محسوسي ندارد.

البته به مانند هميشه پنل‌هاي AMOLED رنگ‌هاي اشباع شده‌تر و كنتراست بيشتري را ارايه مي‌كنند و پنل G2 رنگ‌هايي طبيعي تر و روشنايي بيشتري را ارائه مي‌كند. در هر صورت تمامي توليدكنندگان به سطح قابل قبولي در ارائه نمايشگر رسيده‌اند و هيچ كدام برتري خاصي نسبت به ديگري براي متخصص عادي ندارند.

زاويه ديد اين نمايشگر همانطور كه انتظار هم داشتيم بسيار خوب بود و روشنايي پس زمينه در تمام تصوير يكسان و يكپارچه به انديشه متخصصين مي‌رسيد. اين نشان‌دهنده كيفيت بسيار مناسب پنل استفاده شده است. كنتراست نمايشگر بسيار خوب به انديشه متخصصين مي‌رسد و رنگ سياه به خوبي در آن نمايش داده مي‌شود. دقت رنگ‌ها نيز نسبت به اپتيموس جي (رنگهاي اين موبايل به سمت رنگ‌هاي گرمتر تمايل داشت) بهبود چشمگيري داشته است و كاملا با پرچمداراني همچون آيفون 5 و گلكسي اس 4 و اچ تي سي وان رقابتي پاياپاي دارد. مخصوصا كيفيت رنگ سفيد بسيار بهينه سازي شده است.

شدت روشنايي بسيار بالاي G2 باعث مي‌شود تا حتي در محيط‌هاي پرنور خارج از منزل، تصاوير با كيفيت مطلوبي قابل مشاهده باشند.

دوربين

G2 مجهز به يك دوربين 13 مگاپيكسلي، لنز با f/2.4 و لرزش گير اپيتكال است تا بازده دوربين در فيلم برداري و همچنين تصوير برداري در نور كم ارتقاء يابد. دوربين G2 فوق العاده سريع عمل مي‌كند، چه در زمان اجرا شدن اپليكيشن دوربين و چه در زمان عكس برداري، دوربين در كسري از ثانيه عمل مي‌كند. نرم افزار دوربين قادر به فوكوس چندين نقطه (حداكثر 9 نقطه) به صورت همزمان است و همين عامل باعث مي‌شود تا تصاوير مخصوصا در نور محيطي مناسب بصورت واضح و شفاف ضبط شوند. اين دوربين قادر به فيلم برداري در رزولوشن 1080p با نرخ 60 فريم در ثانيه است.

نمونه تصاوير گرفته شده با LG G2:

براي مشاهده تصاوير در سايز واقعي به صفحه فليكر اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مراجعه كنيد.

جالب اينجاست كه نه تنها مي‌توان از دكمه پاور پشت دستگاه به عنوان شاتر دوربين استفاده نمود، بلكه از طريق دكمه‌هاي كم و زياد كردن صدا، براي بزرگنمايي نيز بهره برد. نرم افزار دوربين G2 از جنبه‌هاي مختلف شبيه به رابط متخصصي گلكسي اس 4 سامسونگ است. اين موضوع در رابط متخصصي، گزينه‌هاي مربوط به عكس برداري، تنظيمات دستي و غيره به وضوح قابل مشاهده است. به عنوان مثال در G2 شما قادر به تركيب تصوير دو دوربين جلو و عقب و عكس برداري همزمان با هر دو دوربين هستيد، يا مثلا مي‌توانيد اجسام متحرك پشت عكس را حذف كنيد. حالت‌هاي مختلف عكس برداري شامل پانوراما، HDR، ورزشي، عكس برداري پشت سر هم و غيره نيز در اين نرم افزار وجود دارند.

به هر حال موضوعي كه در تجربه متخصصي تاثير گذار است، طيف وسيعي از امكانات، حالت‌هاي عكاسي و رابط متخصصي مدرن و كارآمدي است كه ال جي به نرم افزار دوربين G2 افزوده است. امكاناتي كه عكاسي با اين تلفن را جذاب مي‌كند و آن را به ابزاري دوست داشتني براي علاقمندان عكاسي بدل مي‌نمايد.

لرزش گير اپتيكال تاثير خوبي در ارتقاء كيفيت عكس برداري در نور كم داشته، اما هنوز نمي‌توان آن را در اين زمينه به خوبي لوميا 920 يا حتي HTC One در اين زمينه دانست. لرزش گير اپتيكال G2 تاثير خود را در فيلم برداري نشان مي‌دهد. در هنگام فيلم برداري، تصاوير به مراتب نرم تر از دوربين‌هاي بدون لرزش‌گير اپتيكال ضبط مي‌شوند. ما در حال مقايسه دوربين G2 با ديگر پرچمداران حال حاضر هستيم و به زودي در مقاله مستقلي تاثير لرزش گير اپتيكال را نمايش خواهيم داد.

نرم افزار دوربين نيز حالت‌هاي مختلف تصوير برداري را در اختيار متخصص قرار مي‌دهد، بسياري از قابليت‌هاي اضافه شده به G2 قبلا در تلفن گلكسي اس 4 سامسونگ نيز وجود داشته‌اند.

نرم افزار

يكي از مواردي كه ال جي توجه ويژه‌اي را به آن داشته، بخش نرم افزار است؛ اين كمپاني صدها قابليت جديد را به اندرويد 4.2.2 اضافه نموده كه برخي از آن‌ها واقعا متخصصدي و دوست داشتني هستند. اين كمپاني همچنين تغييرات مثبتي را در رابط متخصصي G2 اعمال نموده و حالا از انديشه متخصصين ظاهري شكل و شمايل جدي‌تري به خود گرفته و دسترسي به امكانات مختلف سيستم عامل نيز آسان‌تر شده است. تمام قابليت‌هاي نرم افزاري Optimus G در اين تلفن نيز وجود دارند؛ اما ال جي چندين قابليت ديگر را نيز به G2 افزوده كه مهمترين آن‌ها را در ادامه معرفي مي‌كنيم:

Slide Aside

مرجع متخصصين ايران slide aside g2

ال جي روش بسيار جالب و جذابي را براي مالتي تسكينگ در G2 در انديشه متخصصين گرفته است. در G2 اگر با سه انگشت صفحه را لمس نموده سپس از سمت راست به چپ بكشيد، صفحه يا برنامه‌‌ي در حال اجرا به ليست خاصي اضافه مي‌شود، شما مي‌توانيد به همين روش سه نرم‌افزار را به اين ليست اضافه كنيد و هر زمان كه قصد جابجايي بين آنها را داشتيد از طريق منوي مربوط به آن در نوار اعلانيه‌ها يا كشيدن سه انگشت از سمت چپ به راست صفحه، دسترسي داشته باشيد. اين قابليت به شكل جديدي، اپليكيشن‌هاي موجود در ليست را در كنار يكديگر نمايش مي‌دهد و هر زمان كه به هر كدام نياز داشتيد مي توانيد به سرعت آن را باز كنيد.

Guest Mode

مرجع متخصصين ايران guest mode g2

در جي 2 متخصص قادر است، تا حالت ميهمان را فعال نموده و نرم افزارها و بخش‌هاي مختلف رابط متخصصي و حتي فايل‌هاي موجود در تلفن را از ديد، ديگران مخفي كند. اين سيستم بسيار ساده كار مي‌كند، شما يك الگوي مخصوص ميهمان را براي صفحه قفل موبايل در انديشه متخصصين مي‌گيريد، اگر قفل تلفن را با آن الگوي خاص باز كنيد، حالت ميهمان فعال مي‌شود و همه چيز براساس آنچه پيش‌تر تعريف نموده‌ايد، نمايش داده مي‌شود، هر زمان كه خودتان قصد استفاده از تلفن را داشتيد، با الگوي اصلي قفل موبايل را باز مي‌كنيد.

در G2 براي خارج كردن تلفن از حالت استندباي، تنها كافي است دو بار صفحه نمايش را پشت سرهم لمس كنيد. اين بدين معناست كه حتي زماني كه تلفن خاموش است لمس صفحه حس مي‌شود. جالب اينجاست كه در زماني كه تلفن روشن است اگر بخواهيد آن را به حالت استندباي باز گردانيد تنها كافيست دوبار نوار بالاي سيستم‌عامل يا بخش خالي از صفحه اصلي را پشت سر هم لمس كنيد.

QSlide

مرجع متخصصين ايران qslide g2 zoomit

اين قابليت در راستاي اجراي همزمان چند برنامه در انديشه متخصصين گرفته شده است. با فعال كردن آن، متخصص مي‌تواند نرم افزارهايي همچون مرورگر وب، يادداشت برداري، پخش ويديو، ارسال پيامك، تقويم، تماس تلفن، رايانامه، مديريت فايل‌ها و ماشين حساب را بصورت پاپ‌آب يا پنجره كوچك برروي صفحه نمايش دهد. متخصص حتي مي‌تواند چند برنامه را از ليست Qslide انتخاب كرده و برروي صفحه ديگر اپليكيشن‌ها نمايش دهد و حتي ميزان شفافيت پنجره هر كدام را كم و زياد كند تا صفحه زير آن‌ها قابل مشاهده شود.

Life Square

اين قابليت شبيه آن مي‌ماند كه يك دوربين برروي سر خود قرار داده و تمام امور روزانه خود را ضبط كنيد، با اين تفاوت كه در life Square تمام فعاليت‌هاي انجام شده شما در تلفن، ذخيره مي‌شوند. مثلا پيام‌هاي ارسال شده در شبكه اجتماعي، پيامك‌ها، آمار تماس‌هاي تلفني، عكس‌ها و ويديوهاي گرفته شده، همگي در اين نرم افزار ذخيره مي‌شوند. پس اگر كل فعاليت‌هاي شما به دست شخص غريبه‌اي بيافتد، مي‌توانيد با فعال كردن Life Square دنياي ديجيتالي خود را ذخيره نموده و هر زمان كه به آنها نياز داشتيد باز گرديد و مثلا ببينيد در يك روز خاص با چه كسي تماس گرفته‌ايد يا از چه مانديشه متخصصينه‌اي ويديو تهيه كرده‌ايد.

صفحه كليد

مرجع متخصصين ايران keyboard g2

ال جي از فضاي بزرگ صفحه نمايش 5.2 اينچي به خوبي استفاده نموده و كليدهاي اعداد را به قسمت بالاي صفحه كليد لمسي اضافه كرده است. درست شبيه كاري كه سامسونگ در S4 انجام داده بود. به اين ترتيب نيازي نيست كه براي تايپ اعداد وارد صفحه جديدي از كليدها شويد. علاوه بر اين اگر حالت One Hand Operation را فعال كنيد، صفحه كليد كوچك‌تر شده و به انتخاب شما در گوشه راست يا چپ تصوير قرار مي‌گيرد تا زماني كه در حال استفاده از تلفن با يك دست هستيد به آساني قادر به فشار دادن كليدها باشيد.

Front Touch Buttons

در سيستم عامل اندرويد سه دكمه اصلي براي حركت ساده‌تر بين بخش‌هاي مختلف سيستم عامل در انديشه متخصصين گرفته شده است، اين سه دكمه شامل بازگشت به عقب، صفحه اصلي و نمايش منو مي‌شوند. هر كدام از توليدكنندگان چيدمان خاص خود را براي اين دكمه‌ها دارند مثلا سامسونگ كليد بازگشت به عقب را در سمت راست و ال جي آن را درسمت چپ قرار مي‌دهد به همين دليل شما وقتي از يك تلفن به تلفن ديگر مهاجرت مي‌كنيد همواره به اشتباه دكمه منو را به جاي بازگشت به عقب فشار مي‌دهيد.

حال ال جي نه تنها امكان جابجايي اين دكمه‌هاي لمسي روي صفحه را ميسر نموده بلكه امكان اضافه كردن برخي ديگر از امكانات سيستم به اين بخش را نيز در انديشه متخصصين گرفته است. مثلا متخصص مي‌تواند دكمه QSlide، جستجو يا چندوظيفگي را به اين بخش اضافه كند. اين قابليت بسيار متخصصدي و كارآمد است مخصوصا اگر قرار باشد از تلفن شركت ديگري به G2 مهاجرت كنيد.

Cliptray

در اندرويد به راحتي مي‌توان متن، تصوير و يا هر چيز ديگري را به حافظه كليپ‌بورد كپي كرد و در بخش‌هاي ديگر Paste كرد. حال ال جي اين قابليت را به شكل متخصصدي بهبود بخشيده و شما به راحتي قادر خواهيد بود در زمان Paste كردن به 30 موردي كه پيش از اين به حافظه كپي نموده‌ايد، دسترسي داشته باشيد. از اين قابليت مي‌توانيد در بخش‌هاي مختلف سيستم عامل بهره ببريد، مثلا مي‌توانيد از بين 30 متن يا تصوير آخري كه كپي كرده‌‌ايد يكي را انتخاب نموده و به پيامك يا رايانامه خود اضافه كنيد.

QuickRemote

از آنجايي كه G2 از فرستنده اينفرارد بهره مي‌برد، قادر به كنترل لوازم صوتي، تصويري، خانگي و ديگر وسايل مجهز به اين فناوري است. نرم افزار QuickRemote نيز براي دسته بندي و كنترل لوازم مختلف برروي G2 نصب شده است. به كمك اين نرم افزار قادر خواهيد بود تا كليه لوازم صوتي و تصويري خود را از طريق تلفن و يك جا، كنترل كنيد. نكته قابل توجه در طراحي QuickRemote مربوط به قابليت چيدمان دكمه‌هاي ريموت كنترل براساس ميل متخصص است.

حتما با خود فكر مي كنيد ياد گرفتن اين همه امكانات و نحوه استفاده از آن‌ها احتمالا اشكال است، خوشبختانه ال جي يك اپليكيشن به نام Video Guide را برروي اين تلفن نصب نموده كه تمام قابليت‌هاي جذاب اين تلفن را بصورت تصوير و دمو به شما يادگيري مي‌دهد.

نكته جالب توجه‌اي كه در رابط متخصصي LG G2 به طور واضح قابل مشاهده است، الگو برداري از رابط متخصصي تاچ ويز سامسونگ است. در واقع ال جي قابليت‌هاي خوب رابط متخصصي سامسونگ شامل  طبقه بندي منوي تنظيمات، تشخيص نگاه متخصص و روشن ماندن خودكار صفحه (Smart Screen) و توقف خودكار پخش ويديو زماني كه چشم از آن بر مي‌داريد (Smart Video) را به نرم افزار خود اضافه نموده و علاوه بر آنها چندين قابليت جذاب و جديد كه پيش از اين حداقل در اكوسيستم اندرويد وجود نداشته‌اند، را نيز به آن افزوده است.

باتري

طول عمر باتري باورنكردني

تلفن G2 ال جي مجهز به يك باتري 3000 ميلي آمپر ساعتي است، در نگاه اول شايد به انديشه متخصصينتان برسد كه جي 2 نيز طول عمر باتري برابر با ديگر تلفن‌هاي هوشمند را دارد، اما طول عمر باتري G2 به شكل باور نكردني، خارق العاده است. زماني كه ديگر پرچمداران، يك روز كاري را دوام نمي‌آورند، G2 به راحتي يك روز و نيم را بدون نياز به شارژ دستگاه و در شرايطي كه در آن به وب گردي و استفاده از تلفن پرداختيم دوام آورد.

ال جي در تلفن G2 حافظه جديدي به نام Graphic RAM يا به اختصار GRAM را اضافه كرده است كه در واقع وظيفه كش كردن تصوير ثابت صفحه نمايش را برعهده دارد. اين بدين معناست كه وقتي تصوير صفحه ثابت است و تغيير نمي كند، واحدهاي CPU و GPU درگير آن نمي‌شوند و به اين ترتيب مصرف انرژي SoC كاهش مي‌يابد. همين موضوع باعث مي‌شود تا مصرف صفحه نمايش تا 26 درصد كاهش يابد.

در آزمايش روتين اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران براي تست باتري، ويديو هميشگي خود را با رزولوشن 720p و فرمت MKV بصورت متناوت در شرايطي پخش كرديم كه شدت روشنايي تصوير روي 50 درصد تنظيم شده بود و شبكه‌هاي بي سيم نيز خاموش بودند. در اين حالت G2 توانست طول عمر باتري خارق العاده 13:50 ساعت را دوام بياورد. زماني كه در نوع خود بي‌نظير است، در واقع مي‌توان گفت كه ال جي با ارائه G2 يكي از بزرگ‌ترين اشكالات تلفن‌هاي هوشمند را رفع كرده است. اين تلفن به لطف استفاده از پردازنده بهينه و قدرتمند Snapdragon 800، در وب گردي با 3G و وا-فاي نيز نزديك به 13 ساعت دوام مي‌آورد. 

اسپيكر و هدفون

G2 نه تنها از صداي خروجي 24 بيت / 192 كيلوهرتز همراهي مي‌كند بلكه يك اسپيكر نستبا با كيفيت نيز بهره مي‌برد كه در قالب دو خروجي در لبه پايين تلفن جاي گرفته‌ است. از انديشه متخصصين حجم صدا، اسپيكرهاي G2 ضعيف‌تر از اسپيكرهاي استريو HTC One عمل مي‌كنند اما صداي خروجي آن‌ها واضح و قابل قبول است. از طرفي ال جي از هدفون به مراتب بهتري نسبت به Optimus G در G2 بهره برده كه علاوه بر صداي خروجي شفاف و با كيفيت، بر روي سيم آن علاوه بر هدفون، سه دكمه براي كنترلي موزيك در حال پخش و حركت بين ترك‌ها نيز وجود دارد.

قدرت و بازده

قدرت پردازشي Snapdragon 800 بر هيچ كس پوشيده نيست. اين پردازنده از پس اجراي سريع اپليكيشن‌ها و بازي‌هاي مختلف اندرويدي بر مي‌آيد و در G2 هرگز متوجه كندي يا تاخير در اجراي برنامه و ابزارهاي مختلف نشديم.

ما در يك هفته آزمايش اين تلفن، بازي‌ها و اپليكيشن‌هاي بسياري را برروي G2 نصب و آزمايش نموديم و همانطور كه انتظار مي‌رفت پردازنده قدرتمند S800 از پس اجراي روان تمام آن‌ها بر آمد. در ادامه نتيجه بنچمارك‌ها را مشاهده خواهيد كرد:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi

Quadrant

GLB 2.7

HD Egypt (FPS)

Vellamo

CF Bench

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

24

2,798

36,050

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

23

2,658

32,809

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

23

3,005

32,021

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

 

 2,410

 24,890

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

 

1,750

12,061

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

 

2,259

18,037

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

 

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

 

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

 

3,870

 

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

 

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

 

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

 

5,810

 

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

 

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

 

1,342

14,240

سيستم-روي-يك-چيپ Snapdragon 800 كه در مقاله «مطالعه عميق يك شگفت‌انگيز: اسنپ‌دراگون 800» به طور كامل به آن پرداختيم، از يك پردازنده گرافيكي Adreno 330 و دو گيگابايت حافظه رم بهره مي‌برد. اين پردازنده به دليل بهره بردن از مودم 4G و واي-فاي ساخت خود كوالكام مصرف بهينه‌اي را نيز ارائه مي‌كند.

جمع بندي

تلفن G2 ال جي شايد از انديشه متخصصين ظاهري به زيبايي HTC One يا آيفون 5s نباشد، اما طراحي متفاوت آن، انديشه متخصصين مثبت بسياري را به خود جلب مي‌كند.

ال جي در اين تلفن همه‌ي قابليت‌هاي خوب و دوست داشتني را يك‌جا جمع كرده است، از صفحه نمايش بزرگ با حاشيه باريك تا باتري فوق العاده حجيم تا پردازنده قدرتمند و كارآمد تا دوربين با لرزش گير اپتيكال تا فرستنده IR براي كنترل لوازم صوتي و تصويري و خانگي و صدها قابليت و ابزار نرم افزاري. ال‌جي توانسته به كمك توان متخصص بخش نمايشگر خود يك صفحه نمايش 5.2 اينچي را در تلفني با ابعاد گلكسي اس 4 جاي دهد.

اين اتفاق به دليل حاشيه بسيار باريك دور صفحه نمايش ميسر شده و اين بدين معنا است كه شما در G2 با فضاي وسيع‌تر اما با همان ارگونومي مناسب گلكسي اس 4 روبرو هستيد. لرزش گير اپتيكال در دوربين 13 مگاپيكسلي اين تلفن، باعث حذف لرزش دست به ميزان قابل ملاحظه‌اي در فيلم برداري مي‌شود و بازده دوربين در تصوير برداري در نور كم را ارتقاء مي‌دهد.

از انديشه متخصصين ارگونومي و جاي گرفتن تلفن در دست به دليل استفاده از طراحي منحني شكل و لبه‌هاي باريك، G2 در سطح خوبي قرار دارد و استفاده از آن را آسان مي‌كند. وقتي تمام اين قابليت‌هاي جذاب را در كنار ارزش كاملا رقابتي 1.7 ميليون توماني G2 قرار دهيد، اين محصول به انتخابي ايده‌آل بدل مي‌شود. تنها مواردي كه مي‌توانيم به G2 وارد بدانيم استفاده از بدنه پلاستيكي و عدم وجود درگاه ميكرو SD براي افزايش حافظه ذخيره سازي است.

نقاط قوت

  • طول عمر باتري خارق العاده
  • پردازنده قدرت و بازده عالي
  • طراحي جالب به همراه ارگونومي فوق العاده
  • لرزش گير اپتيكال دوربين براي بهبود كيفيت فيلم برداري
  • قابليت‌هاي متنوع نرم افزاري

نقاط ضعف

  • عدم وجود درگاه MicroSD
  • بدنه پلاستيكي يك تكه در پشت
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات