مادربردهاي B450 و X470 نيز از معماري ذن 3 AMD همراهي خواهند كرد

چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
AMD در اقدامي غيرمنتظره، از همراهي معماري ذن ۳ از مادربردهاي B450 و X470 خبر مي‌دهد. اين در حالي است كه شركت پيش‌تر گفته بود همراهي از اين معماري را به اين مادربردها نمي‌آورد.
تبليغات

AMD سال‌ها است قطعات سخت‌افزاري متنوعي روانه‌ي بازار مي‌كند و توانسته اكوسيستمي متشكل از كارت گرافيك و پردازنده‌ي مركزي و مادربرد تشكيل دهد. اينتل، جدي‌ترين رقيب AMD در بازار پردازنده‌هاي مركزي، طولاني‌مدت از سوكت‌هايش همراهي نمي‌كند و متخصص براي تهيه‌ي هر نسل جديد از پردازنده‌هاي مركزي، بايد به‌‌سراغ تهيه‌ي مادبرد جديد برود. با‌اين‌حال، اين موضوع درباره‌ي AMD صدق نمي‌كند و اين شركت نشان داده است مدت طولاني از مادربردهاي خود همراهي مي‌كند كه نمونه‌ي آن را در سوكت AM4 ديديم. AM4 سال ۲۰۱۶ معرفي شده است؛ اما هنوزهم همراهي مي‌شود.

AMD نوزدهم ارديبهشت‌ امسال با انتشار بيانيه‌اي، از سازگاري مادربردهاي X570 و B550 با معماري ذن ۳ (Zen 3) خبر داد. تيم قرمز در آن زمان اعلام كرد قصد ندارد به همراهي از مادربردهاي B450 و X470 ادامه دهد؛ بااين‌حال، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد AMD با دريافت بازخورد از متخصصان انديشه متخصصينش را تغيير داده است. پس از گذشت نزديك دو هفته از اعلام خبر پيشين، AMD رسما اعلام كرده است امكان استفاده از پردازنده‌هاي نسل جديد رايزن با مادربردهاي B450 و X470 هم وجود دارد؛ اتفاقي كه انتظارش را نداشتيم. 

همراهي AMD از مادربردهاي مجهز به سوكت AM4

-

ريزمعماري

A320

B350

X370

B450

X470

X570

B550

CPUهاي خانواده‌ي رايزن ۴۰۰۰

ذن ۳

در حالت بتا

✔️

✔️

APUهاي خانواده‌ي رايزن ۴۰۰۰ (معرفي‌نشده)

ذن ۲

؟

؟

؟

؟

CPUهاي خانواده‌ي رايزن ۳۰۰۰

ذن ۲

در حالت بتا

✔️

✔️

✔️

APUهاي خانواده‌ي رايزن ۳۰۰۰

ذن پلاس

✔️

✔️

✔️

✔️

CPUهاي خانواده‌ي رايزن ۲۰۰۰

ذن پلاس

✔️

✔️

✔️

✔️

APUهاي خانواده‌ي رايزن ۲۰۰۰

ذن

✔️

✔️

✔️

CPUهاي خانواده‌ي رايزن ۱۰۰۰

ذن

✔️

✔️

✔️

سري Athlon A

Excavator  / Carrizo

✔️

✔️

AMD پيش‌تر هنگام رونمايي پردازنده‌هاي سري رايزن ۳۰۰۰، اعلام كرده بود مادربرد X370 از اين پردازنده‌ها همراهي نمي‌كند؛ اما درنهايت ديديم توليدكنندگان مادربرد توانستد به‌شكلي غيررسمي اين اتفاق را امكان‌پذير كنند. برهمين‌اساس، انتظار داشتيم اتفاقي مشابه براي مادربردهاي B450 و X470 با پردازنده‌هاي رايزن ۴۰۰۰ رخ دهد؛ اما AMD با انتشار بيانيه‌ي غيرمنتظره‌اش متخصصان را متعجب كرد. بر‌اين‌اساس، AMD گفته است قصد دارد مدت طولاني‌تري از سوكت AM4 همراهي كند.

براساس اعلام رسمي، پردازنده‌هاي نسل بعد سري رايزن قرار است از مادربردهاي سري ۴۰۰ و ۵۰۰ مجهز به سوكت AM4 كاملا همراهي كند. البته نكات در‌اين‌زمينه وجود دارد. AMD بيانيه‌ي جديدش را به‌صورت اختصاصي دراختيار رسانه‌ي انندتك قرار داده و در آن گفته است:

هفته‌ي گذشته، بازخوردهاي شما درباره‌ي خبر همراهي‌نكردن مادربردهاي B450 و X470 از معماري ذن ۳ را دقيق مطالعه و تك‌تك ويدئوها را تماشا كرديم و همه‌ي هم انديشي ها را خوانديم. مطالعه‌هايمان نشان داد بسياري از شما متخصصان اميدوار بوديد AMD مدت طولاني‌تري از سوكت AM4 همراهي كند. متوجه شديم اميدوار بوديد مادربردهاي B450 و X470 نيز به عصر ذن ۳ وارد شوند. پس از اينكه تيم ما بازخوردها را با اشكالات متخصص‌اي سنجيد كه ممكن است با آن‌ها مواجه شويم، تصميم گرفتيم در برنامه‌ي اوليه‌مان تغيير ايجاد كنيم.

انتشار اين بيانيه در زماني كوتاه باعث شد شماري از متخصصان در فضاي مجازي به‌شدت متعجب شوند و شماري ديگر نيز عصبانيت خود را ابراز كنند. حتي پيش از معرفي پردازنده‌هاي جديد سري رايزن، AMD اعلام كرده بود با برنامه‌ريزي دقيق قصد دارد بلندمدت از سوكت AM4 همراهي كند. طبق بيانيه‌ي هفته‌ي گذشته‌ي AMD، تراشه‌هاي آينده‌ي مبتني‌بر معماري ذن ۳ قرار است همچنان به همراهي از اين سوكت ادامه دهند؛ اما به‌شكلي محدودتر. AMD در آن زمان گفت معماري ذن ۳ از تعدادي از تراشه‌هاي مادربردهاي قديمي همراهي نمي‌كند. حتي با وجود همراهي‌نكردن ذن ۳ از مادربردهاي قديمي، AMD توانسته است وعده‌ي اصلي خود، يعني همراهي بلندمدت از سوكت AM4 را عملي كند. 

همراهي مادربردهاي قديمي از معماري‌هاي جديد اصلا كار ساده‌اي نيست و شركت‌ توليدكننده را با اشكالاتي جدي مواجه مي‌كند. تيم بازاريابي AMD سال‌هاي متمادي به ‌اَشكال مختلف تلاش كرده است سياست‌هاي اينتل درقبال همراهي از سوكت را نقد و تيم آبي را مسخره كند. اگر از اوت سال گذشته تاكنون به‌دنبال تهيه‌ي پردازنده‌هاي رايزن ۵ يا رايزن ۷ متعلق به خانواد‌ه‌ي ۳۰۰۰ هستيد و قصد نداريد هزينه‌ي زيادي براي تهيه‌ي مادربرد بپردازيد، بدون شك B450 بهترين گزينه‌ي ممكن براي شما است؛ زيرا مادربرد X570 گران‌ارزش و ماردبرد B550 هم به‌تازگي دردسترس قرار گرفته است.

AMD بارها اعلام كرده است متخصصان همچنان مي‌توانند از مادربردهاي سري ۴۰۰ به‌جاي مادربردهاي جديدتر سري ۵۰۰ بهره بگيرند و كارهايشان را انجام دهند. بزرگ‌ترين تفاوت بين اين دو مادربرد آن است كه سري ۵۰۰ از فناوري PCI 4.0 همراهي مي‌كند. افرادي كه به حرف AMD گوش دادند و مادربردهاي B450 و X470 را تهيه كردند، به‌يك‌باره فهميدند محصولشان بسيار قديمي‌تر از آن است كه به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد و عملا پلتفرمي مرده به‌حساب مي‌آيد. بااين‌حال، اطلاعيه‌ي امروز AMD نفسي تازه به پيكر اين مادربردها مي‌دمد. اين موضوع نشان مي‌دهد AMD اهميت ويژه‌اي براي درخواست متخصصانش قائل است.

مرجع متخصصين ايران PCIe 4.0 SSD Force MP600 كورسر

براساس جديدترين اطلاعيه‌ي رسمي AMD، مادربردهاي B450 و X470 قرار است از نسل بعدي تراشه‌هاي سري رايزن همراهي كنند؛ اما اين مادربردها توانايي همراهي از SSDهاي PCIe 4.0 نظير Force MP600 كورسر را ندارند و براي بهره‌مندي از اين SSD بايد يكي از مادربردهاي B550 يا X570 را تهيه كنيد.

AMD فعلا ترجيح داده است جزئيات دقيق مربوط به اضافه‌شدن همراهي از پردازنده‌هاي رايزن ۴۰۰۰ به مادربردهاي B450 و X470 را منتشر نكند. درواقع در‌حال‌حاضر، تنها قطعيت اين همراهي را مي‌دانيم. همان‌طوركه اشاره كرديم، AMD براي محقق‌ساختن اين هدف با محدوديت‌هاي متخصص مواجه است كه بايد بر آن‌ها غلبه كند. به‌علاوه، اضافه‌شدن همراهي از معماري ذن ۳ به اين مادربردهاي قرار نيست به‌‌سادگي و يكپارچه صورت پذيرد. 

مجددا تأكيد مي‌كنيم اتخاذ تصميم جديد AMD حركتي بسيار تحسين‌برانگيز است و تعهد اين شركت را به محصولاتش نشان مي‌دهد. بااين‌حال، همين كار مي‌تواند تا حدي به‌ضرر خود اين شركت و البته شُركاي تجاري‌اش تمام شود؛ ضرري كه البته ارزش جنجال‌هاي اخير فضاي مجازي و تحسين سياست‌هاي AMD را دارد. 

انديشه متخصصينات شما مخاطبان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي تصميم جديد AMD چيست؟

مشخصات متخصص كامل و ارزش پردازنده در فروشگاه‌هاي اينترنتي و مقايسه‌ي كامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده كنيد. در اين بخش، امكان مقايسه‌ي انواع CPU اينتل ازجمله سري‌ Core i3 و Core i5 و Core i7 و پردازنده‌ مركزي AMD رايزن (Ryzen) و خريد آن‌ها دردسترس متخصصان است. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات