شركت بريتانيايي استون مارتين به توليد خودروهاي اسپرت و لوكس و حضور پررنگ در مسابقات ۲۴ ساعته لمان شهرت دارد. اين شركت كه خودروهايش انتخاب اول مأمور 007 هم بوده، پس از شش دهه غيبت، امسال به فرمول يك باز ميگردد.
مرسدس بنز اين روزها بهترين خودرو فرمول يك را دراختيار دارد و هفت سال پياپي برترين تيم در بالاترين سطح از موتوراسپرت بوده است، يك دهه پيش پس از ۵۵ سال، غيبت به مسابقات وارد شد. امسال استون مارتين مثل مرسدس بنز پس از غيبتي طولاني به فرمول يك باز ميگردد.
خودرو فرمول يك استون مارتين سال ۱۹۶۰ مسابقات را ترك كرد؛ اما امسال با حمايت مالي لارنس استرول و خطزدن نام ريسينگ پوينت دوباره استارت ميخورد. استون مارتين ۲۰۲۱ موتور مرسدس بنز را زير كاپوت و سباستين فتل را پشت فرمان خواهد داشت.
۱۹۵۹ تا ۱۹۶۰؛ شش مسابقه و صفر امتياز
مرسدس بنز در سالهاي ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ از برترين تيمها و خودروها بود؛ اما داستان استون مارتين فرق ميكرد. پس از بنيانگذاري استون مارتين با همكاري ليونل مارتين و روبرت بمفورد در سال ۱۹۱۳، ديويد براون بهميدان آمد. براون در سال ۱۹۴۷ اين برند را دراختيار گرفت و ورود به دنياي موتوراسپرت و فرمول يك را راهي تضميني براي تثبيت استون مارتين ميدانست.
ديويد براون پس از خريد لاگوندا، به موتور ۶ سيلندر قدرتمند شركت رسيد. استون مارتين خودروهاي زيبايي توليد ميكرد؛ ولي پيشرانهي مناسبي براي رقابت در فرمول يك نداشت. هدف اوليهي استون مارتين پيروزي در سري مسابقات قهرماني جهان خودروهاي اسپرت (World Sportscar Championship) بود؛ رقابتهايي كه فراري و مازراتي و مرسدس بنز هم در آن شركت ميكردند. ناگفته نماند اين مسابقات در سال ۲۰۱۲ با عنوان رقابتهاي استقامتي (WEC) احيا شد.
سال ۱۹۵۴، قوانين متخصص فرمول يك تغيير كرد و موتور ۲/۵ ليتري جديد توليد شد. استون مارتين تصميم گرفت براساس خودرو اسپرت، مدلي تكسرنشينه طراحي كند كه البته اين فرايند يك سال طول كشيد. مدل پروتوتايپ خودرو فرمول يك استون مارتين هيچوقت در مسابقات رسمي رانده نشد. بريتانياييها تا دو سال بعد چند خودرو ديگر هم آزمايش كردند؛ اما به مسابقه نرسيدند.
سال ۱۹۵۹، استون مارتين سرانجام خودرو فرمول يك خود را طراحي كرد؛ ولي در همين سال، اولين خودرو فرمول يك با طرح موتورمياني توليد شد. خودرو موتورجلو استون مارتين درمقايسهبا نمونههاي جديد هيچ حرفي براي گفتن نداشت. استون مارتين با اين خودرو در مسابقهي بدون امتياز سيلورستون شركت كرد. در گذشته، علاوهبر مسابقات اصلي فرمول يك كه امتياز قهرماني داشتند، رقابتهاي بدون امتياز هم برگزار ميشد. روي سالوادوري و كرول شلبي فقيد پشت فرمان DBR4 استون مارتين نشستند. براساس صحبتهاي سالوادوري، DBR4 قطعا در فصل ۱۹۵۸ فرمول يك خودرويي سريع محسوب ميشد و موتورجلوبودن آن در فصل سال ۱۹۵۹ تنها ضعفش بود.
سال ۱۹۶۰، استون مارتين كاملا روي فرمول يك متمركز شد و مسابقات قهرماني خودروهاي اسپرت را كنار گذاشت. خودرو جديد DBR5 سبكتر و قويتر، اما همچنان موتورجلو بود. در اولين مسابقهي فصل ۱۹۶۰، استون مارتين خودرويي با رانندگي سالوادوري داشت و رانندهي سومش، جيم كلارك جوان، با خودرو لوتوس مسابقه داد. جيم كلارك با لوتوس ۱/۵ ثانيه سريعتر از سالوادوري و BDR5 بود و همين باعث شد همكاري لوتوس با رانندهي جوان اسكاتلندي ادامه پيدا كند.
استون مارتين در دور تعيين خط اولين مسابقهي ۱۹۶۰ فرمول يك به جايگاه ۱۸ رسيد؛ ولي ازآنجاكه تنها ۱۵ تيم اول كمك مالي دريافت ميكردند، بريتانياييها قبل از شروع مسابقه، پيست را ترك كردند. در سالهاي ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰، استون مارتين فقط در شش مسابقه شركت كرد كه البته هيچ امتيازي هم به نامش ثبت نشد. در تابستان ۱۹۶۰، استون مارتين رسما با فرمول يك خداحافظي كرد.
۲۰۲۱؛ سباستين فتل با موتور مرسدس بنز
در چند سال گذشته، مديران ارشد استون مارتين تلاش كردهاند در موتوراسپرت فعالتر حضور يابند. اولين قدم براي بازگشت اين برند به فرمول يك، همكاري با ردبول و حمايت از اين تيم بود. از سال ۲۰۱۸، تيم ردبول به «استون مارتين ردبول» تغيير نام پيدا كرد. همكاري ردبول و استون مارتين در سال ۲۰۲۰ بهپايان رسيد تا انگليسيها با تيمي مستقل به فرمول يك بازگردند.
لارنس استرول پس از تبديل به يكي از سهامداران عمدهي استون مارتين، تصميم گرفت تيم ريسينگ پوينت را متحول كند. ريسينگ پوينت فصل ۲۰۲۰ را امسال با نام استون مارتين و موتور ساخت مرسدس بنز و رانندگي سباستين فتل و لنس استرول در فرمول يك خواهيم ديد. جاي خالي فتل در فراري را كارلوس ساينز پر ميكند و سرجيو پرز پس از عملكرد ضعيف الكس البون، به ردبول ميرود.
از انديشه متخصصينات شما، بازگشت استون مارتين به فرمول يك هم به باشكوهي بازگشت مرسدس بنز خواهد بود؟
هم انديشي ها