فرمان خودروهاي فرمول يك چگونه كار مي‌كند

سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كارلوس ساينز، راننده تيم فرمول يك فراري، در ويديويي كه اين تيم در يوتيوب منتشر كرده است، اطلاعاتي از غربيلك فرمان خودروهاي فرمول ۱ در خودروي فراري SF1000 ارائه مي‌دهد.
تبليغات

كارلوس ساينز جونيور براي فصل ۲۰۲۱ به تيم فرمول يك فراري پيوست و هم‌اكنون در جدول رانندگان در رتبه‌ي هفتم ايستاده است. در فصل جاري، ساينز به همراه چارلز لكلرك مسير سختي را براي رقابت با تيم‌هاي مرسدس و ردبول پيش رو دارد. 

به گزارش Carscoops، غربيلك فرمان خودروهاي فرمول يك از گذشته تاكنون پيچيده‌تر و پيشرفته‌تر شده‌ است. فرمان خودروهاي تيم‌هاي مختلف با هم تفاوت‌هايي دارد؛ اما برخي موارد در آن‌ها مشترك هستند و هر راننده‌اي، چيزهاي زيادي براي يادگيري نياز دارد؛ حتي اگر اين راننده، فردي حرفه‌‌اي مانند كارلوس ساينز باشد. تيم فراري ويديويي در حساب يوتيوب خود منتشر كرده كه در آن كارلوس ساينز اطلاعاتي كه در تعطيلات زمستاني آموخته است، براي طرفداران توضيح مي‌‌دهد.

طي سال‌ها فرمان خودروهاي F1 پيچيده‌‌تر و پيچيده‌تر شده‌اند؛ تا جايي كه ساينز تخمين مي‌زند فرمان خودروي فراري هزاران عملكرد در تعداد بسيار زيادي از دكمه‌ها و سوئيچ‌ها داشته باشد. البته اين بدان معنا نيست كه درك وظيفه‌‌ي هر دكمه خيلي دشوار است.

مرجع متخصصين ايران غربيلك فرمان خودرو فرمول يك / Formula One فراري / Ferrari

به‌عنوان مثال، دكمه سبزرنگ و بزرگ N در سمت چپ بالاي غربيلك فرمان وجود دارد. اين دكمه دقيقاً همان كاري را انجام مي‌دهد كه شما انتظار داريد و دنده خودرو را خلاص مي‌كند؛ به عبارت ديگر همان كاري كه هنگام گذاشتن پا روي پدال كلاچ و كشيدن اهرم تعويض دنده به سمت وسط در خودروهاي معمولي انجام ‌مي‌دهيد و باعث كند شدن آرام سرعت خودرو تا توقف مي‌شود، اين دكمه نيز چنين كاري انجام مي‌دهد و در حقيقت توقف كامل خودرو را آسان مي‌كند. در كنار آن دكمه تأييد پيت‌استاپ با علامت «PC» وجود دارد كه راننده تأييد مي‌كند صحبت مدير يا مهندس تيم را براي پيت‌استاپ شنيده است.

سپس حالت‌‌هاي معروف پيشرانه وجود دارد. اين دكمه كه فراري توجه ويژه‌اي به آن مي‌كند، داراي حالت‌‌هاي ساده مانند «race» و «box» و همچنين فشار آوردن روي خودروهاي جلويي است. اين حالت‌ها، تنظيم پيشرانه را تغيير مي‌‌دهند تا براي شرايط خاصي از مسابقه حفظ يا به حالت ديگري تغيير داده شود.

فراري همچنين دكمه‌اي براي قدرت پيشرانه اضافه كرده است، اگرچه كار كردن با آن خيلي ساده به انديشه متخصصين نمي‌رسد. هرچه عدد اين دكمه به ۱ نزديك‌‌تر شود، قدرت بيشتري از پيشرانه خارج خواهد شد و در دسترس قرار مي‌گيرد. در عمل، پيشرانه تمايل بيشتري به حالت ميانه و عملكرد محافظه‌كارانه دارد، درحالي‌كه در مرحله تعيين خط راننده مي‌تواند از حداكثر قدرت استفاده كند.

در پايين غربيلك فرمان، صفحه‌اي وجود دارد كه به راننده اجازه مي‌دهد تا ساييدگي لاستيك را مشاهده كند. هركسي كه دوره مدرن رقابت‌هاي فرمول ۱ را تماشا كرده باشد، مي‌داند كه اين صفحه از چه اهميتي برخوردار است، اگرچه رانندگان هنوز هم دوست دارند از طريق راديو (دكمه ديگري در سمت چپ بالاي فرمان) از وضعيت لاستيك خود به تيم شكايت كنند.

همچنين صفحات مختلفي براي ديفرانسيل (هر يك براي ورودي پيچ و وسط پيچ)، ترمز موتوري و استفاده از باتري، كليدي براي مشخص كردن نوع لاستيك مورد استفاده، دكمه‌اي براي استراتژي كلاچ، دكمه ديگري براي ترمز و دكمه‌هاي ديگري در كنار آن براي عملكردهاي مختلف وجود دارد. 

ساينز  در پايان خاطرنشان ميك‌ند كه اگرچه ويدئو كمي پيچيده شده است، يادگيري آن عملكرد هر قسمت در طول زمان براي رانندگان آسان مي‌شود. به هر حال، مسابقات فرمول يك خط مقدم انواع فناوري‌ها در دنياي خودرو به شمار مي‌رود و وجود چنين مواردي در خودروهاي تيم‌ها طبيعي به انديشه متخصصين مي‌رسد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات