كامپيوتر مك مجهز به تراشه M1، ويندوز آرم را بهتر از نسل دوم سرفيس ايكس پرو اجرا مي‌كند

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس اطلاعات منتشرشده، توسعه‌دهنده‌اي با استفاده از ابزار شبيه‌سازي QEMU و وصله‌هاي سفارشي‌شده، توانسته است ويندوز آرم را در مك‌ مجهز به پردازنده‌ M1 اپل به‌خوبي اجرا كند.
تبليغات

اپل مهاجرت به پردازنده‌هاي M1 را به‌صورت رسمي در مراسم One More Thing آغاز كرد و اولين كامپيوتر‌هاي مك مبتني بر پردازنده M1، با قدرت و عملكرد مناسبي وارد بازار شدند. كامپيوترهاي جديد مك با پردازنده‌ي M1 مي‌توانند برنامه‌هاي مبتني بر اينتل x86 و آرم ساخته‌شده براي iOS را اجرا كنند؛ اما متخصصان مك كه براي برخي از نرم‌افزارهاي خاص به ويندوز احتياج دارند، ديگر قادر به اجراي ويندوز به‌صورت بوت كمپ (Boot Camp) نيستند. مدتي پيش كريگ فدريگي (معاون اشد نرم‌افزاري اپل)  به اين نكته اشاره كرد كه پردازنده‌هاي اپل سيليكون و كامپيوترهاي مك توانايي اجراي ويندوز دارند و اجراي ويندوز روي اين محصولات كاملا به تصميمات مايكروسافت بستگي دارد. حال توسعه‌دهنده‌اي با استفاده از برخي از وصله‌هاي سفارشي‌شده در شبيه‌ساز QEMU، موفق به اجراي ويندوز آرم در كامپيوتر مك مجهز به پردازنده‌ي M1 شده و نتايج بسيار مناسبي كسب كرده است.

نبود ويندوز در كامپيوتر‌هاي مك مبتني بر پردازنده‌ي M1 به اين دليل است كه مايكروسافت مجوز استفاده از ويندوز مبتني بر آرم را براي محصولات اپل صادر نكرده است و اجازه استفاده از نسخه آرم ويندوز ۱۰ به اپل نمي‌دهد. علاوه‌ بر اين، مايكروسافت ماه‌ها پيش به سؤال وب‌سايت The Verge مبني بر عرضه بوت كمپ Boot Camp ويندوز روي مك‌ پاسخ واضحي نداد و چيز زيادي در اين مورد به اشتراك نگذاشت و با اين حركت، تنور شايعات در مورد عرضه نشدن ويندوز به‌صورت بوت كمپ در مك‌ را بيش از هر زمان ديگري جديد كرد. از اين زمان متخصصان با نرم‌افزارهاي سفارشي و ابزارهاي شبيه‌سازي تلاش كرده‌اند ويندوز را در مك‌هاي جديد اجرا كنند و سرانجام يك توسعه‌دهنده موفق به ‌اين كار شده است.

مرجع متخصصين ايران اجراي ويندوز آرم در مك M1

طبق گفته‌هاي وب‌سايت The 8-Bit، توسعه‌دهنده‌اي به نام الكساندر گراف با استفاده از Hypervisor قادر به اجراي ويندوز مبتني بر آرم بوده و براي اين كار از QEMU و وصله‌هاي سفارشي استفاده كرده است؛ اين چهارچوب به متخصصان اجازه مي‌دهد بدون پرداختن به پسوند‌هاي هسته، نرم‌افزار را شبيه‌سازي كند. گراف همچنين ادعا مي‌كند كه شبيه‌ساز اجراشده به عملكرد تقريبا بومي شباهت دارد و به‌صورت كاملا روان كار و برخي از برنامه‌هاي مبتني بر زبان x86 را اجرا مي‌كند.

شايد عجيب‌ترين بخش اين ماجرا عملكرد بسيار خوب ويندوز آرم روي مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي باشد؛ طوري كه امتياز بنچمارك گيك‌بنچ از عملكرد بسيار بهتر مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي در مقايسه ‌با نسل دوم سرفيس ايكس پرو حكايت دارد. البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه امتياز كسب‌شده در مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي روي شبيه‌ساز QEMU گرفته شده است كه خود به‌تنهايي باعث كندي اجراي بعضي از برنامه‌ها و كاهش شارژدهي باتري مي‌شود. با اين ‌اوصاف، پردازنده‌ي M1 توانسته است عملكردي تحسين‌برانگيز و كم‌نظير نشان دهد.

مرجع متخصصين ايران امتياز گيك‌بنچ ويندوز آرم روي مك M1
مرجع متخصصين ايران امتياز گيك‌بنچ ويندوز آرم روي مك M1

مايكروسافت ممكن است  به‌زودي نسخه‌ي رسمي ويندوز آرم را براي خريد و استفاده در مك‌هاي مبتني بر M1 منتشر كند؛ اما جدول زماني مشخصي براي اين امر وجود ندارد و مايكروسافت هنوز هيچ اظهار انديشه متخصصيني در اين مورد ارائه نداده است. ‌اكنون براي پر كردن جاي خالي ويندوز، برنامه‌هاي جانبي مانند CrossOver و ازطريق شبيه‌ساز، تجربه‌ي برنامه‌هاي ويندوزي مهيا مي‌كنند. از طرفي توسعه‌دهنده‌ي برنامه‌ي Parallels نيز نسخه‌اي از نرم‌افزار مجازي‌سازي ويندوز دردسترس كامپيوتر‌هاي مك مبتني بر M1 قرار داده است.

انديشه متخصصين شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي عملكرد كم‌نظير پردازنده‌ي M1 در اجراي سيستم‌عامل ويندوز آرم چيست.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات