اندرويد خالص چيست و چه مزايا و معايبي دارد

يك‌شنبه ۷ دي ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر بستني مورد علاقه‌ي شما وانيلي است، بدون شك از اندرويد خام لذت خواهيد برد؛ در اين مقاله به توضيح اندرويد خام و مزايا و معايب آن مي‌پردازيم.
تبليغات

آيا مي‌دانستيد طعم بستني مورد علاقه‌ي شما حقايق جالبي در مورد شخصيتتان برملا مي‌كند؟ مثلا اگر در بين آن همه گزينه‌ي رنگارنگ و هيجان‌انگيز، بستني وانيلي انتخاب اول شما باشد، به‌گفته‌ي روانشناسان فردي درونگرا هستيد كه از سادگي، مينيماليسم و كيفيت لذت مي‌بريد. شما فردي آرام و بدون استرس هستيد كه در همه چيز دنبال آرامش و تعادل مي‌گردد و در لحظه زندگي مي‌كند. 

اين توصيفات به خاطر ويژگي‌هايي است كه به وانيل نسبت داده مي‌شود. بستني وانيلي در همه‌ي جاي دنيا ساده‌ترين طعم بستني است و هركسي كه آن را دوست داشته باشد، فردي ساده، بي‌آلايش و به دور از هرگونه پيچيدگي به حساب مي‌آيد.

مرجع متخصصين ايران بستني ژلاتو Gelato

براي همين است به اندرويد خام (Stock Android) يا خالص،‌ اندرويد وانيلي مي‌گويند. نه به خاطر اينكه طعم يا بوي وانيل مي‌دهد؛ بلكه چون در مقايسه با انواع ديگر اندرويد، بسيار ساده و مينيمال (و از انديشه متخصصين عده‌اي، خسته‌كننده) است. 

اگر در مباحثه‌هاي مربوط به موبايل‌هاي هوشمند شركت كرده باشيد، مطمئنا شنيده‌ايد كه بعضي‌ها با حرارت درباره‌ي مزاياي اندرويد خالص صحبت مي‌كنند. يك طرف مباحثه افرادي هستند كه موبايل پيكسل دارند كه اندرويد آن دقيقا همان چيزي است كه گوگل مي‌خواهد؛ و طرف ديگر مباحثه، گلكسي دارند كه اندرويد روي آن همان چيزي است كه سامسونگ مي‌خواهد. اين دو مدل موبايل تجربه‌ي متخصصي متفاوتي دارند؛ اما از بسياري جهات به هم شبيه‌اند. در ضمن، هيچ كدام از اين دو موبايل اندرويد خام ندارند.

نكته‌اي كه شايد كمتر به آن توجه مي‌شود اين است كه اندرويد تنها بخشي از نرم‌افزار موبايل هوشمند است، نه مجموع تمام آن بخش‌ها. مثلا در گلكسي اس 9 يا پيكسل 2 ايكس ال، اندرويد تنها بخشي از سيستم عامل است كه از بخش‌هاي ديگري توسط سامسونگ، كوالكام و خود گوگل تشكيل شده است. هر دو مدل موبايل اندرويد اجرا مي‌كنند؛ اما سيستم عامل آن‌ها را بهتر است مبتني بر اندرويد توصيف كرد. اين بخش اندرويد سيستم عامل هم مدتي است كه در تمام موبايل‌هاي اندرويدي تقريبا يكسان است؛ چون در غير اين صورت گوگل به‌ آن‌ها اجازه‎‌ي دسترسي به گوگل پلي و ديگر خدمات گوگل نخواهد داد.

اندرويد خام يا اندرويد خالص چيست

مرجع متخصصين ايران اندرويد خام stock android

با تمام اين تفاسير فكر كنم بتوانيد حدس بزنيد اندرويد خام چه نوع اندرويدي است. اندرويد خام، اندرويد خالص (Stock Android) يا وانيلي، خالص‌ترين نوع اندرويد و دقيقا به همان شكلي است كه خود گوگل آن را طراحي كرده.

با عرضه‌ي موبايل‌هاي نكسوس،‌ اندرويد خام ابتدا براي توسعه‌دهندگان اندرويد در انديشه متخصصين گرفته شده بود؛ اما درنهايت بسياري از اندرويدبازها از آن استقبال كردند. اندرويد خالص در واقع ساده‌ترين نسخه‌ي اندرويد بدون هيچ لايه رابط متخصصي يا هر تغيير و اضافات ديگر است. به عبارت ديگر، اندرويد خام نسخه‌ي پيش‌فرض و دست‌نخورده‌ي سيستم عاملي است كه مستقيم توسط گوگل عرضه شده. 

ازآنجاكه اندرويد، پلتفرم متن باز (Open-Source) است، سازندگان موبايل، رابط متخصصي و اپليكيشن‌هاي خاص و سفارشي را به آن اضافه مي‌كنند تا موبايل اندرويدي آن‌ها عمكرد بهتري داشته باشد و نسبت به برندهاي رقيب،‌ متمايز به انديشه متخصصين برسد. 

اندرويد خام، خالص‌ترين نوع اندرويد و همان شكلي است كه گوگل طراحي كرده 

اما امروزه بسياري از سازندگان موبايل موبايل‌هايي با نسخه‌ي اندرويد خالص عرضه مي‌كنند؛ چون نسبت به نسخه‌هاي سفارشي‌شده، مزيت‌هاي بسياري دارد. اگر روي موبايل اندرويدي شما به‌طور پيش‌فرض نسخه‌ي اندرويد خام نصب نيست و بعد از خواندن مزاياي آن علاقه‌مند شديد اين نسخه را امتحان كنيد، جاي نگراني نيست. شما به‌راحتي مي‌توانيد بدون نياز به روت، رابط متخصصي اندرويد خاص را روي هر دستگاهي تجربه كنيد. اما قبل از اين كار، بياييد با مزاياي اندرويد خام آشنا شويم.

مزاياي اندرويد خالص

اقدامات امنيتي 

مدل و سيستم عامل موبايل هرچه باشد، هيچ چيز مهم‌تر از امنيت آن نيست. بااين‌حال بسياري از متخصصان اندرويد دست ‌كم يك بار با اشكالات امنيتي در موبايل موبايلشان روبه‌رو شده‌اند و بي‌صبرانه و مضطرب منتظرند تا گوگل بسته‌ي امنيتي را براي برطرف كردن اين اشكالات عرضه كند.

خوبيِ داشتن اندرويد خام سرعت عمل گوگل در عرضه‌ي بسته‌هاي امنيتي آن است. در واقع اولين نسخه‌ي اندرويد كه اين به‌روزرساني را دريافت مي‌كند، همان اندرويد خالص است. البته دليلش پارتي‌بازي گوگل نيست. هر وقت به‌روزرساني‌ امنيتي توسط گوگل عرضه مي‌شود، سازندگان موبايل‌هاي مختلف بايد آن را مطابق با تغييرات نسخه‌ي سيستم عامل خود مطابقت دهند و اين فرايند وقت‌گير است. در طول مدتي كه متخصصان نسخه‌هايي غير از اندرويد خام منتظر دريافت اين بسته هستند، ممكن است با اشكالات امنيتي و حمله‌ي بدافزار روبه‌رو شوند. 

 اندرويد خام سريع‌تر از ديگر رابط‌هاي متخصصي بسته‌ي امنيتي و به‌روزرساني دريافت مي‌كند

دريافت آخرين به‌روزرساني

درست مثل بسته‌هاي امنيتي، متخصصان اندرويد خام براي دريافت جديدترين به‌روزرساني‌ گوگل اول صف هستند و نيازي نيست منتظر سازنده‌ي موبايل خود باشند تا بسته‌ي به‌روزرساني را با سيستم عامل پيچيده و تجملي نصب‌شده روي موبايل مطابقت دهد. 

فضاي ذخيره‌سازي بيشتر و عملكرد بهتر 

اندرويدهاي سفارشي پر است از بيخودافزارهايي (Bloatware) كه به‌طور پيش‌فرض نصب شده‌اند و نيازي به آن‌ها نداريد و البته نمي‌توانيد آن‌ها را حذف كنيد. اين بيخودافزارها علاوه بر كند كردن سيستم عامل و اشغال فضاي ذخيره‌سازي دستگاه، مصرف باتري آن را افزايش مي‌دهند. در مقابل، موبايل‌هايي با اندرويد خالص هيچ بيخودافزار يا اپليكيشن متفرقه‌اي ندارند؛ درنتيجه فضاي ذخيره‎ي بيشتري در دسترس است و اشكالي براي عملكرد موبايل پيش نخواهد آمد. 

حذف اپليكيشن‌هايي با قابليت يكسان 

سازندگان موبايل علاقه‌ي زيادي به دست‌كاري نسخه‌ي اندرويد خام و ايجاد تغييراتي متناسب با سليقه‌ي خود دارند تا به‌نوعي از موبايل‌هاي مبتني بر اندرويد ديگر متمايز شوند.

اين تغييرات تا جايي كه رابط متخصصي و تجربه‌ي متخصصي را بهبود مي‌بخشد، خوب است؛ اما جايي هم دردسرساز مي‌شود. مثلا گوگل به‌طور پيش‌فرض مرورگر كروم را در نسخه‌ي اندرويد عرضه مي‌كند؛ اما برخي سازندگان موبايل دوست دارند مرورگر سفارشي خودشان را به موبايل اضافه كنند. در اين حالت موبايل دو مرورگر متفاوت دارد كه هر دو كار يكساني انجام مي‌دهند. در اندرويد خالص ديگر خبري از اين اپليكيشن‌هاي تكراري نيست. 

  • سرعت بيشتر قابليت چندوظيفگي
  • بدون باگ يا با باگ‎هاي بسيار كمتر 
  • استفاده‌ي آسان/ رابط متخصصي ساده 
  • ظاهري تميزتر و مينيمال و نزديك‌ترين تجربه‌ي سيستم عامل اندرويد 

معايب اندرويد خام 

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي اي 50 / Samsung Galaxy A50

همان‌طور كه مطالعه شد، اندرويد خام مزاياي بسياري دارد. اما چرا تمام متخصصان اندرويد از آن استفاده نمي‌كنند و چرا سازندگان موبايل‌ مبتني بر اندرويد با يكديگر براي عرضه‌ي نسخه‌ي سفارشي‌شده‌ي اندرويد رقابت دارند؟

دليلش اين است كه اندرويد خالص واقعا مثل بستني وانيلي مي‌تواند طعم كسالت‌آوري داشته باشد. متن باز بودن اندرويد به سازندگان و متخصصان موبايل قابليت هيجان‌انگيز سفارشي‌ كردن مي‌دهد؛ و وقتي سازندگان قابليت طراحي رابط متخصصي خودشان را داشته باشند، براي پيشي گرفتن از رقبا، براي متخصص خود اپليكيشن‌هاي متخصصدي و رايگان طراحي مي‌كنند كه اگر قرار بود اين اپليكيشن‌ها را روي اندرويد خام نصب كنيد، بايست بابت آن پول پرداخت مي‌كرديد. 

اندرويد خام بسياري از اپليكيشن‌هاي متخصصدي و رايگان را ندارد

اپليكيشن‌هاي بسياري مانند ضبط تماس، ضبط صفحه‌ي نمايش، دو نمايشگره كردن صفحه، كنترل ژست‌هاي حركتي، قفل كردن فولدر، اطلاعات كامل در مورد مصرف باتري، تم و مواردي ديگر را سازنده‌ي موبايل در قالب مجموعه نرم‌افزار سفارشي به‌طور رايگان به موبايل اضافه مي‌كند. نبود دسترسي رايگان متخصص به اين اپليكيشن‌هاي متخصصدي عاملي است كه افراد بسياري را از تجربه‌ي اندرويد خام منصرف مي‌كند.

بهترين موبايل‌هاي موبايل براي اجراي اندرويد خالص:

نتيجه‌گيري 

مرجع متخصصين ايران اندرويد خام و رابط متخصصي سامسونگ

موبايل‌هاي اندرويد خام وقتي پاي امنيت، عملكرد و فضاي ذخيره‌سازي در ميان است، حرف اول را مي‌زنند. اما متخصصان زيادي استفاده از رابط متخصصي سفارشي‌ را به خاطر دسترسي رايگان به اپليكيشن‌هاي متخصصدي و شكل ظاهري پيچيده‌تر و پرجزئيات آن، ترجيح مي‌دهند.در انديشه متخصصينسنجي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در سال ۹۵، ۵۸ درصد مخاطبان اندرويد خالص را به رابط‌ متخصصي سفارشي ترجيح داده بودند.

از انديشه متخصصين شما متخصص اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران كدام بهتر است؟ اگر با اندرويد خام كار كرده‌ايد، تجربه‌ي خود را با ما به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات