چگونه چشم‌انداز زيبايي براي عكاسي خياباني پيدا كنيم؟

يك‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
عكاسي خياباني شاخه‌اي از هنر عكاسي است كه قدمت و طرفداران بسياري دارد. اگر دوست داريد با برخي از فوت‌و‌فن‌هاي اين هنر آشنا شويد و بتوانيد عكس‌هاي زيبايي از مناظر خيابان‌ها بگيريد، درادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

عكاسي خياباني ممكن است در ظاهر به‌عنوان شاخه‌اي از عكاسي به‌شمار رود كه هدف درمعرض ديد قرار‌دادن عكس‌هايي است كه كاملا به‌طور اتفاقي گرفته مي‌شوند؛ اما درواقع، اين‌طور نيست؛ بلكه اگر اين كار حساب‌شده انجام شود، مي‌تواند به قالب هنري منسجمي تبديل شود كه بيانگر فراست و ديد قوي عكاس باشد.

مرجع متخصصين ايران عكاسي خياباني

حال، عكاسي خياباني چگونه انجام مي‌شود؟ رسيدن به چنين فرايندي زمان و صبر و حوصله‌ي فراواني مي‌طلبد. اين نوع عكاسي روندي تدريجي است و موضوع‌هاي بسياري براي فكركردن وجود دارند. درادامه‌ي مطلب به چند نكته‌ي مهم در عكاسي خياباني اشاره مي‌كنيم كه مي‌توانند كمك كنند تا از ايده‌ها و تصويرهاي ذهني‌تان استفاده كنيد.  

درباره‌ي خودتان داستان بگوييد

براي شروع مطلب، وقتي از اصطلاح «داستان» استفاده مي‌شود، منظور مفهوم آزاد اين عبارت است و مي‌تواند داستان واقعي يا احساس يا ايده‌ي كلي باشد كه دوست داريد آن را با دوستانتان به‌اشتراك يا نمايش بگذاريد كه اغلب گزينه‌ي دوم مدانديشه متخصصين است.

مرجع متخصصين ايران عكاسي خياباني

برخي از عكاسان خياباني مشهور سعي مي‌كنند با به‌اشتراك‌گذاري عكس‌هايشان، به‌عنوان راهي براي انتقال افكار و ايده‌هاي خود بهره ببرند. اولين گام براي تحقق اين هدف، تفكر درباره‌ي موضوعي است كه قرار است به‌اشتراك گذاشته شود. شما هم مشتاق‌ايد مضمون يا احساسي را انتقال دهيد؟ غمگين هستيد يا مضطرب؟ هيجان‌زده و اميدوار يا بي‌حوصله و كسل؟ براي چه منظوري عكاسي مي‌كنيد؟

«كار نيكو كردن از پركردن است»؛ پس بيشتر‌وبيشتر عكاسي كنيد؛ زيرا در توجه به ثبت لحظه‌هاي خاص مربوط به شخصيتتان بهتر عمل مي‌كنيد. اين كار باعث افت‌و‌خيز در كار شما مي‌شود؛ اما مشاهده‌ي عكس‌هايي كه با آن‌ها ارتباط داريد، انگيزه‌اي مي‌شود تا اين لحظه‌ها را بيشتر مطالعه كنيد و درنتيجه، در كار خود انسجام بيشتري پيدا كنيد.

با نگاه‌كردن به ديگران خود را بشناسيد

درادامه‌ي اين موضوع، مي‌توانيد شخصيت خود را در خصلت‌هاي ديگران هم جست‌وجو كنيد. يكي از روش‌هاي برتر براي به‌تصوير‌كشيدن اين احساسات، پيداكردن افرادي است كه به‌انديشه متخصصين مي‌رسند با شما احساسات مشابه دارند.

عكاسي از عواطف و حالت‌هاي چهره و رفتارها در افراد، يكي از روش‌هاي مؤثر براي ثبت احساسات در عكاسي است؛ بنابراين، در پي يافتن اشخاصي باشيد كه احساسات خود را بروز نمي‌دهند و هنگامي‌كه در فكر‌كردن غرق هستند، به‌طور گذرا به چشمان آن‌ها نگاه كنيد. اكثر اوقات اين لحظه‌ها بسيار كوتاه هستند. درصورتي‌كه توانستيد چنين لحظه‌اي را مشاهده كنيد، بكوشيد به‌سرعت آن را شكار كنيد و عكس بگيريد.

با گذشت زمان، مجموعه‌اي از عكس‌هاي افراد و لحظه‌هايي دراختيار خواهيد داشت كه به‌شدت با آن‌ها ارتباط برقرار خواهيد كرد و اين عكس‌ها نيز با يكديگر مرتبط خواهند بود. اين موضوع باعث مي‌شود احساس شود كه كار شما از انسجام بيشتري برخوردار و هم بيانگر تصويري از شخصيتتان باشد.

داستاني درباره‌ي محل زندگي خود بگوييد

مي‌توانيد عكاسي خود را در مسير كاملا متفاوتي انجام دهيد و به‌جاي به‌تصويركشيدن شخصيت خودتان، روي ويژگي‌هاي منطقه‌اي تمركز كنيد؛ البته مي‌توانيد هر دو را با‌هم تركيب كنيد. به‌عنوان مثال، آثار ويليام اگلستون يا الك سوت را مطالعه و مطالعه كنيد.

مرجع متخصصين ايران عكاسي خياباني

چه عنصري منطقه يا مكان را منحصربه‌فرد مي‌كند؟ چه عاملي آن را جالب كرده است؟ شما مي‌توانيد از افراد، دورنماي خيابان، حوادث در حال وقوع يا لحظات كمي غيرمنتظره و چيزهاي پنهان عكس بگيريد و لازم نيست منطقه شلوغ باشد. مناطق آرام و خسته‌كننده هم اگر نگوييم بيشتر؛ اما به‌اندازه‌ي مناطق شلوغ هم مي‌توانند جالب باشند. همه‌چيز به شرايط بستگي دارد. در اين مناطق آرام‌تر، ممكن است لازم باشد خود شما هم در بعضي از  پرتره‌ها يا در برخي از عكس‌ها دركنار مردم حضور داشته باشيد.

بااين‌همه، نتيجه‌ي نهايي همان است. شما مجموعه‌ي منسجمي از اين كار را دراختيار خواهيد داشت كه نه‌تنها نشان مي‌دهد آن مكان چگونه جايي است؛ بلكه مهم‌تر از آن احساسي است كه به بيننده منتقل مي‌كند كه اگر در آنجا حضور داشته باشد، چه حسي به او دست مي‌دهد. مطمئنا اين نوع عكاسي را در هر مكاني مي‌توانيد انجام دهيد؛ اما سعي كنيد از مكاني شروع به كار كنيد كه با آن آشنا هستيد. هرچه مكان را دقيق‌تر و بهتر بشناسيد يا با آن آشناتر باشيد، عكس‌هايي كه مي‌گيريد، از ظرافت بيشتري برخوردار و آموزنده‌تر خواهد بود.

با نگاه‌كردن به آثار ديگران خود را يادگيري دهيد

هنگامي‌كه مشغول ساختن سبك و انديشه متخصصينات مخصوص به‌خود هستيد، موضوع‌هاي كمي وجود دارند كه از يادگيري شما از كارهاي عكاسان ديگر مهم‌تر هستند. وقتي به زمينه‌ي كار انواع عكاسان خياباني نگاه مي‌كنيد، نتايج نهايي به‌قدري متفاوت به‌انديشه متخصصين مي‌رسند كه باوركردني نيست.

مرجع متخصصين ايران عكاسي خياباني

با گذشت زمان، متوجه خواهيد شد كه چه چيزهايي دوست داريد و چه چيزهايي را نه؛ درنتيجه، در كارهاي خود استفاده از ويژگي‌هايي را شروع مي‌كنيد كه در كارهاي عكاسان يا عكس‌هاي دلخواهتان مشاهده كرده‌ايد. وقتي در فضاي بيرون مشغول عكاسي هستيد، از اين لحظه‌ها تصويري در ذهنتان نقش مي‌بندد كه به شما كمك مي‌كند به چيزهايي دقت كنيد كه پيش‌از‌اين هرگز به آن‌ها توجه نكرده‌ايد. 

در كارهاي عكاسان مشهور، فراتر از نگاه آني و زودگذر داشته باشيد. اين كار بازهم هنوز نوعي يادگيري عالي محسوب مي‌شود؛ اما مشاهده‌ي مانديشه متخصصينه‌اي برجسته در چند دهه از كارهاي هر عكاس، هميشه درستي و حقانيت را براي او به‌ارمغان نمي‌آورد. اكنون زمان آن رسيده كه از اين هم فراتر برويم و در جزوه رايگان‌هاي عكاسي خياباني مقداري كاوش كنيم.

تصورهاي خود را ازطريق ويرايش و توالي صحنه‌ها شكل دهيد

ويرايش بخشي است كه هنگام ساختن ايده‌ي شما با سخت‌كوشي و ژرف‌انديشي بسيار زيادي شما مي‌خواهيد اين كارها را باهم گروه‌بندي و بر آن اتكا كنيد و ممكن است پي ببريد كه هرچه زمان بيشتري براي اين كار صرف كنيد، بينشتان بيشتر دچار دگرگوني مي‌شود و ممكن است پنج سال بعد كاملا متفاوت به‌انديشه متخصصين برسد. چه‌بسا برخي از عكس‌هايي كه زماني دلخواهتان بوده‌اند، رفته‌رفته به‌دست فراموشي سپرده و دور انداخته شوند. اين، فرايندي شگفت‌انگيز است كه بايد آن را پشت‌سر بگذرانيد.

مرجع متخصصين ايران عكاسي خياباني

به‌همين‌ترتيب، تعيين توالي كار شما به‌طرز باورنكردني بسيار سرگرم‌كننده و دشوار مي‌شود. درك اين موضوع دشوار است كه پي ببريد كدام عكس‌ها خيلي با يكديگر در تقابل قرار ندارند و كدام‌يك با‌هم در تضاد نيستند و كدام‌يك از ظرافت برخوردار هستند. چگونه مي‌توانيد بيننده‌ي خود را با موفقيت در پروژه‌ي خود راهنمايي كنيد و او را پيش ببريد؟

هرچه بيشتر وقت خود را با ويرايش و تفكر درباره‌ي كار خود بگذرانيد، هنگامي‌كه مشغول كار نيستيد، با ايده‌ي خود بيشتر هماهنگ خواهيد بود. ويرايش عكس روي عكاسي شما تأثير بسزايي مي‌گذارد.

زمان و سخت‌كوشي

نكته‌ي آخر اين است كه هيچ گزينه‌اي براي جايگزين‌كردن وقت و سخت‌كوشي وجود ندارد. براي اينكه بتوانيد از هر اتفاقي در محتواي عكاسي خياباني بهره ببريد، به‌طور دائم بايد در فضاي بيرون باشيد و عكاسي كنيد. زمان و تمركز دو عاملي هستند كه باعث مي‌شوند ايده در ذهنتان توسعه پيدا كند و به شما امكان مي‌دهند تا با در‌اختيار‌داشتن لحظه‌هاي كافي، بتوانيد آنچه براي به‌اشتراك‌گذاشتن ايده‌تان نياز داريد، به‌دست آوريد. آن لحظه‌هاي باورنكردني اغلب به‌آساني به‌دست نمي‌آيند؛ بلكه سخت‌كوشي و صرف زمان براي كسب مهارت است كه آن را مهيا مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران عكاسي خياباني

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي عكاسي خياباني چيست؟ اگر به اين هنر علاقه داريد و از مناظر خيابان عكس مي‌گيريد، تجربه‌هاي خود را با ما در ميان بگذاريد.   

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات