۱۲ نكته براي عكاسي پاييزي

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با رسيدن فصل پاييز و زردشدن برگ درختان، فرصت‌هاي جذابي براي عكاسي پيش رويتان قرار مي‌گيرد. بااين‌حال، بهتر است براي بهبود عكاسي به برخي نكات زيباشناسي هم توجه كنيد.
تبليغات

 فصل پاييز برگ‌ درختان طلايي رنگ مي‌شوند و جوّي جادويي به‌وجود مي‌آورند. درادامه به چند نكته درباره‌ي عكاسي پاييزي اشاره شده است.

۱. استفاده از لنز تله

عكاسي از درختان و جنگل‌ها كار سختي است. با استفاده از لنزهاي تله و فوكوس روي بخش‌هاي كوچك‌تر مي‌توانيد از بي‌نظمي تصوير جلوگيري كنيد. عكاسي از جنگل به تمرين نياز دارد. در ابتدا بايد به‌دنبال بخش‌هاي تميز و كمي منظم جنگل برويد و با نگاه‌كردن به داخل ويوفايندر، چشم‌اندازهاي كوچك را پيدا كنيد.

مرجع متخصصين ايران استفاده از لنز تله

عكاسي با لنز تله از درختان براي جلوگيري از بي‌نظمي

۲. مسيرها و جاده‌ها

مسيرها گزينه‌هاي مطلوبي براي خلق تصاوير پاييزي هستند. عكاسي از مسيرهاي جنگل‌ پاييزي باعث افزايش كنتراست بين جاده‌ي تك‌رنگ و درختان رنگارنگ اطراف مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران عكاسي از جاده پاييزي

جاده‌اي در ميان جنگلي با رنگ‌هاي متنوع پاييزي

۳. مه

عكاسي از جنگل‌هاي پاييزي با جوّ مه‌آلود، به خلق تصاويري سورئال منجر مي‌شود. جنگل‌ها معمولا محيطي بي‌نظم دارند و بايد به تركيب‌بندي آن‌ها دقت كرد؛ اما مه با تقسيم جنگل به لايه‌هاي مجزا، عكاسي را آسان‌تر مي‌كند. ناگفته نماند مه فضايي اسرارآميز به‌وجود مي‌آورد.

مرجع متخصصين ايران عكاسي از مه پاييزي

مه غليظ در جنگلي با كنتراست رنگي فراوان

۴. پرتوهاي نور

پرتوهاي نور معمولا در آسمان‌هاي صاف و رطوبت زياد ظاهر مي‌شوند. اين پرتوها معمولا در ساعت‌هاي مختلف روز خودنمايي مي‌كنند؛ اما معمولا يك يا دو ساعت پس از طلوع آفتاب، در زيباترين موقعيت قرار دارند. در اين هنگام، خورشيد در قسمت پايين افق است و پرتوهاي نور آن بين درختان پخش مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران عكاسي از پرتوهاي نور پاييزي

پرتوهاي نور راه خود را در جنگل پيدا مي‌كنند.

۵. دقت به چشم‌اندازهاي كوچك‌تر

سعي كنيد به چشم‌اندازهاي كوچك‌تر دقت كنيد. اين چشم‌اندازها مي‌توانند در فاصله‌ي بسيار دوري قرار داشته باشند كه ثبت آن‌ها با لنز ۴۰۰ ميلي‌متري ممكن باشد. براي مثال، جنگل تاريكي را در انديشه متخصصين بگيريد كه پرتو نوري روي يكي از درخت‌ها تابيده است.

مرجع متخصصين ايران چشم اندازهاي كوچك

درختي كوچك در بخش تاريك جنگل، تنها يك پرتو نور اين درخت را روشن كرده است (ثبت‌شده با لنز ۴۰۰ ميلي‌متري).

۶. مسير نور را دنبال كنيد

جنگل‌هاي پاييزي با درختان و نور طلايي فرصت مناسبي براي عكاسي به‌وجود مي‌آورند؛ اما نور به‌طور پيوسته تغيير مي‌كند و با هر تغيير نور تركيب‌بندي جديدي به‌وجود مي‌آيد. در اين شرايط، بايد سريع واكنش نشان دهيد؛ زيرا فرصت از دست مي‌رود. اين كار مانند رقصيدن با نور است. ريتم را پيدا و همراه‌با نور در جنگل حركت مي‌كنيد. عكاسي از جنگل كار دشواري است؛ اما نتايج جذابي مي‌دهد. در صبح زيباي جنگلي، مي‌توانيد تصاوير جذابي را خلق كنيد.

مرجع متخصصين ايران مسير نور

بخش‌هاي مختلف شاخه‌هاي جنگل با حركت نور تغيير مي‌كنند و فرصت‌هاي جديدي براي عكاسي به‌وجود مي‌آورند.

۷. خلاقيت با ستاره‌ي خورشيدي

اگر به ستاره‌هاي خورشيدي علاقه داريد، مي‌توانيد تصاوير خلاقانه‌اي را در جنگل‌ها خلق كنيد. با تنظيم موقعيت خورشيد دربرابر شاخه يا درخت و بستن گشودگي ديافراگم (f/14 – f/22) مي‌توانيد اين ستاره‌هاي زيبا و كوچك را خلق كنيد. شكل ستاره‌ي خورشيدي به نوع لنز هم وابسته است. لنزهاي كيت معمولا ستاره‌هاي جذابي خلق نمي‌كنند؛ اما لنزهاي ديگر نتايج بهتري دارند. تصوير زير با لنز تمرون ۲۸-۷۵ f/2.8 سوني مانت E ثبت شده است.

مرجع متخصصين ايران ستاره خورشيدي

اين تصوير زيبا با تنظيم موقعيت خورشيد بين دو درخت و تنظيم گشودگي ديافراگم f/14 خلق شده است

۸. خلق تصاوير وايد

با اينكه تصاوير تله در جنگل جذاب‌تر هستند، گاهي مي‌توانيد زاويه‌هاي وايد را هم تجربه كنيد. با استفاده از شاخه‌ يا قارچي كه در پيش‌زمينه قرار دارد، مي‌توانيد جلوه‌هاي خلاقانه‌اي را خلق كنيد.

مرجع متخصصين ايران خلق تصاوير وايد

خلق جلوه‌اي سه‌بعدي با لنز ۱۲ ميلي‌متري

۹. به بالا نگاه كنيد

گاهي هنگام عكاسي با لنز وايد، سعي كنيد به بالا نگاه كنيد و قاب خود را براساس شكل شاخه‌ها در آسمان تنظيم كنيد.

مرجع متخصصين ايران نگاه به بالا

گاهي براي رسيدن به نتايج خلاقانه به بالا نگاه كنيد.

۱۰. ايجاد قاب

با عكاسي از داخل برگ‌ها در پيش‌زمينه، مي‌توانيد تصاويري خلاق با عمق زياد خلق كنيد. براي اين كار، لنز خود را درون برگ‌هاي زرد قرار دهيد و روي پس‌زمينه فوكوس كنيد.

مرجع متخصصين ايران ايجاد قاب

به شاخه‌ها و برگ‌هاي درخت در پيش‌زمينه نزديك شويد و از داخل آن‌ها عكاسي كنيد. در اين حالت، مي‌توانيد قاب پاييزي زيبايي را خلق كنيد. بكوشيد براي تغيير عمل ميدان از انواع گشودگي ديافراگم بهره ببريد.

معمولا در وضعيت نور شديد، عكاسي در جنگل كار دشواري است. سعي كنيد نور را كاهش دهيد و با لنز تله روي برگ‌هاي جذاب درختان جنگل فوكوس كنيد. خروجيِ كار مانند استفاده از فلش است. بخش زيادي از قاب تصوير تاريك است و تنها بخشي از آن به‌درستي نورپردازي مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران عكاسي در نور كم

تصوير با نور كم كه اكثر بخش‌هاي آن تاريك هستند. در اين تصوير، گويي از فلش استفاده شده است؛ اما درواقع نور طبيعي خورشيد است كه بخشي را روشن كرده.

۱۲. از لحظه لذت ببريد

شكار لحظه‌اي زيبا در جنگل ممكن است گيج‌كننده باشد. فرصت‌هاي زيادي پيش رويتان قرار دارد كه نمي‌دانيد كدام را ثبت كنيد. در اين وضعيت، كمي استراحت و هواي تازه تنفس كنيد و لحظه‌ي زيبايي را دريابيد كه در آن هستيد. در مرحله‌ي پردازش نهايي، مي‌توانيد كمي تصاوير را درخشان كنيد. بدين‌ترتيب فضايي رؤيايي خلق مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات