انديشه متخصصينيه رنگ در عكاسي؛ هر آنچه بايد در مورد رنگها بدانيم
در عكاسي علاوه بر تركيببندي و نورپردازي، بايد به رنگ دقت كنيم. بدون شك انديشه متخصصينيهي رنگ نقش زيادي در عكاسي دارد؛ اما بسياري از افراد چيزي دربارهي دانش پايه يا نحوهي متخصصد رنگ در عكاسي نميدانند. صرفانديشه متخصصين از اينكه عكاس حرفهاي باشيد يا بهتازگي عكاسي را آغاز كرده باشيد، براي رسيدن به نتايج بهتر و متفاوت بايد با انديشه متخصصينيهي رنگ و نحوهي استفادهي صحيح از رنگها آشنا شويد.
در كنار نور، رنگ يكي از مهمترين عناصر عكاسي است. رنگ بر كل تركيببندي، جذابيت بصري و در نهايت احساس مخاطب تأثير ميگذارد. براي مهارت در اين زمينه، بايد نكاتي مثل ترتيب رنگها، انواع طرحهاي رنگي، متغيرهاي رنگي، روانشناسي رنگ، تركيب با رنگ، نور و آبوهوا، ابزارها و ويرايش نهايي را بياموزيم. رنگ، مباحثهي گسترده و چالشبرانگيز است و نكات زيادي دربارهي آن وجود دارد؛ اما در اين مقاله بيشتر بر خلاصهاي از تعاريف و جنبههاي متخصصدي رنگ در عكاسي تمركز ميكنيم.
مكانيك و تاريخچهي رنگ
وجود رنگ به نور وابسته است. طيف مرئي نور بخشي از طيف گستردهتري به نام طيف الكترومغناطيس است. يك خودروي قرمز به اين دليل قرمز ديده ميشود كه سطح آن كل طيف نور مرئي به جز طيف قرمز را جذب ميكند. اين طيف از سطح منعكس ميشود و به چشمهاي بيننده برخورد ميكند. در واقعيت اين فرايند كمي پيچيدهتر است؛ زيرا اشياء بيشتر تركيبي از رنگها هستند تا يك رنگ خالص.
مبناي علمي رنگ مباحثه گستردهاي است و جزوه رايگانهاي متعددي دربارهي آن نوشته شدهاند؛ اما بهعنوان يك عكاس لازم نيست زياد وارد جزئيات علمي شويد. اطلاعات كنوني خود دربارهي رنگ را مديون اسحاق نيوتن هستيم. آزمايشهاي او دربارهي شكست نور مرئي با منشور منجر به ابداع اولين چرخهي رنگ شد. از اين زمان بود كه تعداد زيادي از چرخههاي رنگ منتشر شدند و انديشه متخصصينيهپردازي آلماني به نام يوهانس ايتن چرخهي رنگي را كه امروزه ميشناسيم توسعه داد. اين چرخهي رنگي براساس رنگهاي اصلي زرد، آبي و قرمز ايجاد شد كه از رنگهاي اصلي در نقاشي هستند. چرخهي رنگ ايتن انديشه متخصصين يوهانس ولفگانگ گوته را جلب كرد و او فرضيهي ارزش احساسي رنگها را مطرح كرد. براساس اين انديشه متخصصينيه، رنگ آبي به آرامش و رنگ قرمز به گرما نسبت داده شد.
مباني دايرهي رنگ
انديشه متخصصينيهي رنگ ظاهرا آسان به انديشه متخصصين ميرسد اما هرچه عميقتر به آن بپردازيد پيچيدهتر خواهد شد. در طول قرنهاي گذشته، هنرمندان، انديشه متخصصينيهپردازها، فيلسوفها و بسياري از افراد ديگر سعي كردند رنگها را در انديشه متخصصينيهها و سيستمهاي مختلف توصيف كنند. بااينحال باز هم امروز اختلافهايي بر سر انديشه متخصصينيهي رنگ وجود دارد. در انديشه متخصصينيهي رنگ، رنگها به سه دستهي اصلي، ثانويه و ثالث تقسيم ميشوند.
رنگ اصلي رنگي است كه از هيچ كدام از تركيبهاي ديگر ساخته نشده باشد. رنگهاي اصلي ديجيتال سبز، قرمز و آبي هستند. در چاپ، از رنگهاي فيروزهاي (Cyan)، ارغواني (Magenta) و زرد بهعنوان رنگهاي اصلي جوهر چاپ استفاده ميشود. از طرفي رنگهاي اصلي نقاشي زرد، آبي و قرمز هستند.
هر كدام از سيستمهاي رنگي فوق در صنايع مختلفي به كار ميروند. بهطور كلي هر سه سيستم رنگ فوق جايگاه خود را در عكاسي بهويژه عكاسي هنري دارند. از سيستم رنگهاي اصلي سنتي (زرد، قرمز، آبي) براي تركيببنديهاي رنگي و زيباييشناسي بصري استفاده ميشود؛ و از سيستمهاي رنگهاي RGB و CMYK به ترتيب براي بهبود كيفيت رنگي ديجيتال و بهبود كيفيت چاپ استفاده ميشود.
در سيستم رنگ YRB (زرد، قرمز، آبي)، رنگهاي ثانويه با تركيب دو رنگ اصلي به دست ميآيند.
- نارنجي = زرد + قرمز
- بنفش = قرمز + آبي
- سبز = آبي + زرد
از طرفي رنگهاي ثالث با تركيب رنگهاي اصلي و رنگهاي ثانويه به دست ميآيند. نامگذاري اين رنگها به اين صورت است: نام رنگ اصلي بهعلاوهي رنگ ثانويه. از اين رنگها ميتوان به نارنجي-زرد، قرمز- نارنجي، قرمز- بنفش، آبي- بنفش، آبي-سبز و زرد-سبز اشاره كرد.
مدل رنگي
مدل رنگي، سيستمي شامل مجموعهي كامل رنگي است كه رنگهاي اصلي را هم در برميگيرد. دو مدل رنگي وجود دارد: افزايشي و كاهشي. اين مدلها به چگونگي ساخت رنگها وابسته هستند. رنگهايي كه شامل رنگدانههاي فيزيكي هستند از نوع كاهشي هستند زيرا اشياي رنگي معمولا نور را جذب ميكنند و بخشي از طول موج رنگي را از طيف نور مرئي كم ميكنند. از طرفي رنگهاي حاصل نور مستقيم، رنگ افزايشي ناميده ميشوند. اين نوع رنگها با افزودن طول موجها به يكديگر براي توليد رنگي متفاوت ايجاد ميشوند. تمام اين تعاريف تئوري مبنايي براي انديشه متخصصينيهي رنگ هستند اما نميتوان اين دادهها را بر تصاوير اعمال كرد. در نتيجه به روش ديگري براي درك رنگ نياز داريم.
فضاي رنگي
فضاي رنگي معمولا در عكاسي متخصصد دارد. براساس تعريف رياضي، فضاي رنگي مجموعهي تعريفشدهاي از رنگهايي است كه يك دستگاه قادر به نمايش يا چاپ آنها است. از اين فضا در عكاسي، پردازش نهايي و انتشار تصاوير در اينترنت يا بهصورت چاپي استفاده ميشود. فضاهاي متعددي براي رنگ وجود دارند. براي مثال: sRGB فضاي رنگي نمايش وب، CMYK براي چاپ، Rec.709 براي HDTV و بسياري از موارد ديگر؛ اما تنها چند نمونه از آنها به عكاسي ربط دارند.
هنگام مقايسهي فضاهاي رنگي از فضاي رنگي CIELAB (CIE - كميتهي بينالمللي درخشندگي) بهعنوان مرجع استاندارد استفاده ميكنيم. فضاي رنگي CIELAB كل رنگهاي محدودهي ديد انسان را در بر ميگيرد. براي عكاسي بايد با فضاهاي رنگي جدول ذيل آشنا باشيد. مثلث سياه در هر كدام نشاندهندهي وسعت هر كدام از فضاهاي رنگي در CIELAB است.
sRGB (RGB استاندارد)
- فضاي رنگي استاندارد نمايش صفحات روي اينترنت است.
- اين فضا تنها ۳۵ درصد از رنگهاي مرئي CIELAB را پوشش ميدهد.
- هر فايل تصوير هشت بيتي يا واسطهي برنامهي هشت بيتي را ميتوان در فضاي رنگي sRGB در انديشه متخصصين گرفت.
- فضاي sRGB بهويژه در رنگهاي فيروزهاي، سبز وسعت كمتري دارد و معمولا در چاپ حرفهاي به كار نميرود.
Adobe RGB
- اين فضاي رنگي كه در سال ۱۹۹۸ توسط ادوبي توسعه يافت، اغلب رنگهاي موجود در فضاي CMYK را براي چاپ پوشش ميدهد؛ اما صرفا براي نمايش روي مانيتور به كار ميرود.
- اين فضا بيش از ۵۰ درصد از كل نورهاي مرئي را دربر ميگيرد.
- امكان نمايش رنگهاي درخشانتري را در چاپ فراهم ميكند اما بدون تبديل به sRGB نميتواند نمايش دقيقي روي وب داشته باشد.
- اين فضا را ميتوان به sRGB تبديل كرد اما برعكس آن ممكن نيست.
PROPHOTO RGB
- PROPHOTO RGB يا ROMM Rgb (معيار واسطهي خروجي مرجع) توسط كداك توسعه يافت.
- اين فضاي رنگي بيش از ۹۰ درصد از رنگهاي مرئي را پوشش ميدهد.
- ProPhoto RGB براي كار در عمق ۱۶ بيتي توصيه ميشود.
- همچنين گزينهاي ايدهآل براي پردازش نهايي است و ميتوان آن را به sRGB براي وب يا CMYK براي چاپ تبديل كرد.
CMYK
- اختصار فيروزهاي (Cyan)، ارغواني (Magneta)، زرد (Yellow) و K بهمعني رنگ كليدي يا سياه است. CMYK نوعي مدل رنگي كاهشي است كه در چاپ استفاده ميشود.
- از انديشه متخصصين تكنيكي CMYK بيشتر يك مدل رنگي است تا فضاي رنگي؛ اما ميتوان آن را براي ارجاع به فضاهاي رنگي RGB در CIELAB نگاشت.
- مقايسهي مستقيم نمايش RGB و چاپ CMYK به دليل ويژگيهاي و فناوريهاي متفاوت توليد خروجي دشوار است.
- CMYK را ميتوان از تصاوير ProPhoto RGB يا Adobe RGB هم استخراج كرد. براي رسيدن به بهترين نتيجه بايد با شركت يا خدمات چاپ موردانديشه متخصصين خود مشورت كنيد.
LAB
- CIELAB با عنوان L*a*b* هم شناخته ميشود. L حرف اختصاري lightness يا روشنايي است كه سفيدترين سفيد تا سياهترين سياه را نمايش ميدهد. A محوري است كه از سبز به قرمز ميرود و محور B از آبي به زرد حركت ميكند.
- اين فضاي رنگي كل رنگهاي قابل نمايش را پوشش ميدهد.
- رنگها در اين فضا مطلق و مستقل از دستگاه هستند.
- فضاي LAB بهعنوان ستون فقرات مديريت رنگ و براي برقراري ارتباط بين دستگاههاي مختلفي به كار ميرود.
تنظيم فضاي رنگي صحيح
مديريت فضاي رنگي ممكن است براي افراد تازهكار كمي گيجكننده باشد. هيچ استانداردي براي استفاده از فضاي رنگي خاصي وجود ندارد. هر عكاس اولويت خود را دارد. برخي عكاسها در حالت Raw عكاسي ميكنند و ويرايش نهايي را با عمق ۱۶ بيتي در فضاي ProPhoto RGB انجام ميدهند. براي انتشار تصاوير در وب هم ميتوان فضاي رنگي خروجي را به sRGB تنظيم كرد.
براي تنظيم فضاي رنگي در فتوشاپ به منوي Edit > Color Settings برويد و زير گزينهي Working Space، فضاي رنگي دلخواه خود را انتخاب كنيد. براي تنظيم فضاي رنگي خروجي به منوي Edit > Covert to Profile برويد و فضاي رنگي را در قسمت زير Destination Space انتخاب كنيد.
لايتروم از فضاي ProPhoto RGB بهصورت پيشفرض براي مديريت كل تصاوير استفاده ميكند و نميتوانيد آن را تغيير بدهيد؛ اما ميتوانيد در لايتروم فضاي خروجي را تغيير بدهيد. براي تغيير فضاي رنگي تصاويري كه به فتوشاپ منتقل ميشوند به منوي Lightroom > Preference برويد. براي خروجي گرفتن از تصاوير در هر محيط ديگري به File > Export برويد و فضاي رنگي دلخواه را زير قسمت File Settings انتخاب كنيد.
آيا مانيتور شما رنگ را بهدرستي نمايش ميدهد؟
اغلب مانيتورها رنگ را بهدرستي نمايش نميدهند. به همين دليل ممكن است هنگام چاپ عكس دچار اشكال شويد. بدون كاليبره، رنگ چاپي ظاهر متفاوتي با رنگ روي صفحهي نمايش پيدا خواهد كرد. راهحل استفاده از دستگاه كاليبرهي رنگ سنجي است.
كاربرد رنگ در عكاسي
هر رنگ داراي طيف گستردهاي از رنگمايهها و سايهروشنها است كه دايرهي رنگ ابتدايي را به پالت رنگي كاملي شامل ۱۰ ميليون رنگ در محدودهي بينايي انسان تبديل ميكنند. هر كدام از اين رنگهاي منحصربهفرد روي يك پالت، نام، رنگمايه و سايهي مشخصي دارند كه براساس متغيرهاي رنگي Hue (رنگ)، Saturation (اشباع رنگي) و Lightness (روشني) شناخته ميشوند. مخفف اين متغيرها HSL ناميده ميشود كه احتمالا در لايت روم با همين نام آن را ميشناسيد. در فتوشاپ هم لايهي اجاستمنتي به نام Hue/Saturation براي تنظيم اين متغيرها وجود دارد. در طول عكاسي معمولا نميتوان رنگ را بهطور كامل كنترل كرد؛ اما در فرايند پردازش نهايي ميتوان اثر سراسري رنگ را ويرايش كرد.
تنظيمات HSL كجا هستند؟
HSL در فتوشاپ با نام Hue/Saturation شناخته ميشود. اين تنظيمات را ميتوانيد در پنل Adjustments در پائين پنل Layers ببينيد يا ميتوانيد به منوي Layer > New Adjustment Layer > Hue/Saturation برويد. در لايتروم اسلايدرهاي HSL در ماژول Develp قرار دارند. L در لايتروم مخفف Luminance يا درخشندگي است.
Hue
Hue همان رنگ است. برخي آن را اسم رنگ يا رنگِ رنگ تعريف ميكنند. براي مثال، رنگ قرمز، قرمز است و حتي اگر اشباع يا روشنايي آن را كم كنيد، قرمز باقي ميماند. رنگها به دو دستهي گرم و سرد تقسيم ميشوند. رنگهاي گرم از انديشه متخصصين رواني، حس فعاليت را القا ميكنند. رنگهاي سرد حس آرامش يا فاصله را القا ميكنند. در طول كار با رنگ، نحوهي تغيير و دستكاري رنگ را خواهيد آموخت.
قرمز
قرمز يكي از رنگهاي گرم است كه در كنار رنگهاي ديگر به چشم ميآيد. حتي مقدار كم قرمز در تركيببنديها جلوهي زيادي دارد. رنگ قرمز در سيستم RGB يكي از رنگمايههاي اصلي پوست است. با تبديل اين رنگ به CMY، جزئيات به سمت cyan ميل پيدا ميكنند.
انتخاب رنگمايهي مناسب پوست در فتوشاپ
در لايهي اجاستمنت Selective Color، گزينهي Reds را از منوي آبشاري انتخاب كنيد. از نوار لغزان Yellow و Magenta براي تنظيم رنگمايهي پوست و از Cyan براي اشباع رنگي استفاده كنيد.
پوست قبل از تغييرات تيرهتر و اشباعتر به انديشه متخصصين ميرسد. پس از تنظيمات Selective Color با اين مقادير: Cyan -۲۳، Magenta -۲۶، Yellow ۲۲ و Black ۰
سبز
سبز از دستهي رنگهاي سرد است. كانال سبز در فتوشاپ، كانال پيشفرض تبديل به سياه و سفيد است. سبز رنگ طبيعي برگها است؛ اما اگر برگها را در فتوشاپ انتخاب كنيد متوجه ميشويد رنگ آنها بيشتر به زرد تمايل دارد تا سبز. اين مسئله به دليل بازتاب مستقيم نور خورشيد است.
نكته: هنگامي بهبود رنگ برگها، بهجاي انتخاب يك كانال رنگي مستقل از ابزار Targeted Adjustment استفاده كنيد.
ابزار Targeted Adjustment را در لايتروم ميتوانيد در پنل HSL پيدا كنيد. قبل از استفاده از ابزار Targeted Adjustment مطمئن شويد Hue را بهدرستي انتخاب كردهايد. همچنين گزينهاي براي استفاده از ابزار Targeted Adjustment در فيلتر Camera Raw در فتوشاپ وجود دارد. همين گزينه را ميتوانيد در لايهي اجاستمنت Hue/Saturation پيدا كنيد.
آبي
رنگ آبي از دستهي رنگهاي سرد است. با تماشاي رنگ آبي ناخودآگاه آسمان را به ياد ميآوريم. آبي رنگي مرتبط با فضا، فاصله و آرامش است. آبي خالص بهصورت (R 0، G 0 و B 255) براي چشم انسان قابل دريافت نيست. رنگ آسمان آبي خالص نيست و مجموعهاي از سايهروشنها و رنگمايههاي آبي را تشكيل ميدهد. در فرايند پردازش نهايي بايد به اين نكته توجه كنيد و رنگ آسمان را بيش از اندازه اشباع نكنيد. كانال Blue پرنويزترين كانال در كل مجموعهي RGB است.
ازبينبردن اشباع آسمان آبي براي تأكيد بر پيشزمينه
بسياري از عكاسها رنگ آبي آسمان را در فرايند ويرايش نهايي بيش از اندازه اشباع ميكنند بهويژه اگر تصوير در روشنايي روز به ثبت رسيده باشد؛ اما كاهش اشباع رنگ آبي ميتواند تأكيد و توجه به پيشزمينه را افزايش دهد. سوژهي پيشزمينه با رنگ گرم (قرمز/نارنجي/زرد) به اين نمونه كمك ميكند.
در تصوير چپ رنگ زرد/نارنجي نور خورشيد با آبي آسمان رقابت ميكند. اشباع رنگ آبي با استفاده از اجاسمنت HSL در لايتروم كاهش يافته است. Blue -35. تصوير سمت راست تصوير ظاهر خوشايندتري دارد.
افزايش سفيدي آب با اضافه كردن رنگمايهي آبي
با اضافه كردن كمي رنگمايهي آبي به آب، ميتوان سفيدي آب را افزايش داد. اين جلوه بهويژه در حالت لانگ اكسپوژر براي القاي حس ابريشمي و نرمي آب مفيد است. در لايتروم از ACR و در فتوشاپ از Adjustment Brush براي ايجاد انتخاب روي تصاوير استفاده كنيد. پس از ايجاد انتخاب، اسلايدر Temp را به سمت چپ ببريد تا كمي رنگ آبي به آب اضافه شود.
زرد
زرد از دستهي رنگهاي گرم و يكي از رنگهاي اصلي در سيستم رنگي YRB است اما در سيستم RGB رنگ اصلي نيست. زرد داراي بيشترين مقدار روشنايي در ميان تمام رنگها است؛ بنابراين تفكيك سطح اشباع آن كمي دشوار است. زرد هم مانند قرمز در ميان تصوير به چشم ميآيد بهويژه اگر پسزمينه تيرهتر و داراي اشباع كمتري باشد. از اين رنگ ميتوان هنگام ويرايش نهايي تصاوير پاييزي استفاده كرد. هنگام روتوش پوست بايد زرد را نسبت به Magenta يا ارغواني متعادل ساخت.
نارنجي
نارنجي هم از جمله رنگهاي گرم است. رنگ زرد/نارنجي از نور خورشيد سرچشمه ميگيرد و حس گرما را القا ميكند. رنگ نارنجي هم مشابه رنگ قرمز بهشدت چشمگير است و ميتواند تصاوير شما را بهبود دهد.
بهبود رنگ خورشيد با نقاشي كردن رنگ
در فتوشاپ ميتوانيد با افزودن لايهي رنگي جديد، رنگ نور خورشيد را بهبود بدهيد. اين تكنيك در فرايند ويرايش نهايي بهسادگي قابل انجام است. در ابتدا لايهاي جديد ايجاد كنيد. ابزار Brush را انتخاب كنيد و كليد Alt را براي نمايش color picker نگه داريد. سپس از رنگ نارنجي زرد نور خورشيد نمونهبرداري كنيد. كمي رنگ را براي رسيدن به رنگ يكسان و اشباع و روشنايي متفاوت تغيير بدهيد.
در مرحلهي بعد از ابزار Brush با Opacity برابر با ۱۰۰ و Hardness برابر با صفر استفاده كنيد. روي يك لايهي جديد در محل دلخواه بكشيد.
Blend mode لايهي جديد را به Soft Light تغيير بدهيد. Opacity لايه را تقريبا تا ۲۰ كاهش بدهيد. قسمتهاي غير دلخواه را ماسك كنيد.
درك دماي رنگ
موضوع اين مقاله حول محور رنگ است؛ اما لازم است نكاتي دربارهي دماي رنگ بدانيد كه در عكاسي با عنوان وايت بالانس يا تراز سفيدي (white balance) شناخته ميشود. با تنظيم وايت بالانس ميتوانيد مقادير رنگي را براي شبيهسازي انواع حرارتهاي رنگي محيطي تغيير بدهيد؛ اما اين كار چه تأثيري دارد؟ تنظيم صحيح وايت بالانس باعث ميشود رنگهاي تصوير بدون پخش ناخواستهي رنگ نمايش داده شوند.
نكته: هميشه در حالت Raw عكاسي كنيد.
وايت بالانس خودكار (AWB) دوربينهاي ديجيتال مدرن عملكرد خوبي در پيشبيني دماي رنگي مناسب دارد كه بين ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ k قرار ميگيرد (نور روز تقريبا 5500K) است. معمولا بايد وايت بالانس دوربين را براساس نورهاي سايه، فضاي داخلي بهويژه نور مصنوعي يا فلش تنظيم كنيد.
همچنين ميتوانيد كارتهاي وايت بالانس (مثل ColorChecker Passport) يا كپ لنز شفاف سفيد (براي مثال ExpoDisc) را براي تنظيم وايت بالانس سفارشي خريداري كنيد. هميشه در حالت raw عكاسي كنيد تا اطلاعات رنگي تصوير حفظ شوند. همچنين ميتوانيد الگوي وايت بالانسي را از منوي آبشاري WB در لايت روم يا ACR در فتوشاپ تنظيم كنيد. در حالت JPEG بايد بهصورت دستي وايت بالانس را با استفاده از نوار اسلايدر Temperature تنظيم كنيد.
دماي رنگ براساس كلوين (K) اندازهگيري ميشود. دماي رنگ از زرد (سردترين) تا آبي (گرمترين) است و سفيد هم در ميان آن قرار دارد. شايد به انديشه متخصصين گيجكننده برسد و اين سؤال مطرح شود كه چرا آبي بايد گرمترين رنگ باشد؟ مثال زير را در انديشه متخصصين بگيريد:
وقتي فلزي گرم ميشود در ابتدا به رنگ قرمز درميآيد. با افزايش دما رنگ آن سفيد شده و وقتي به بيشترين دما ميرسد به رنگ آبي متمايل ميشود. حتي جديدترين آتش هم آبي است درحاليكه براساس فرضي اشتباه جديدترين آتش را قرمز تصور ميكنند.
اگر دماي سرد قرمز و دماي گرم آبي است چرا اجاسمنت Temperature در لايت روم و فتوشاپ برعكس هستند؟ دليل اين مسئله نمايش بصري موازنهي رنگ است. براي مثال، تصويري كه در فضاي داخلي با نور داخلي گرفته ميشود. داراي پخش رنگي زرد و نارنجي است. دوربين شما براي تصحيح وايت بالانس، دما را افزايش ميدهد.
درك اين مسئله هنگام ويرايش نهايي تصوير آسانتر است. وقتي تصويري به رنگ آبي يا پخش رنگي زرد داشته باشيد، براي تنظيم وايت بالانس تنها لازم است اسلايدر Temperature را در جهت مخالف حركت بدهيد. تصوير زير در محيط سايهي پارك ثبت شده است. در تصوير اول با پخش رنگ آبي روبهرو هستيم كه با تنظيم وايت بالانس در لايتروم تصحيح ميشود. براي اين كار كافي است Shade را از منوي آبشاري WB انتخاب كنيد.
اعمال فيلتر ديجيتال در ويرايش نهايي تصوير
ديگر روزهايي كه مجبور بوديد تعداد زيادي فيلتر رنگي را با خود حمل كنيد گذشتهاند. اين فيلترها معمولا در قسمت جلوي لنز نصب ميشوند. متداولترين فيلترها، فيلترهاي گرم و سرد هستند كه با كاهش يا افزايش دماي رنگي تصوير به دست ميآيند.
اما امروزه به راحت ميتوانيد در مرحلهي ويرايش نهايي و تنها با يك كليك، فيلترهاي رنگي را اعمال كنيد. در فتوشاپ به منوي Image > Adjustments > Photo Filter برويد. همچنين ميتوانيد روي آيكون Photo Filter در پنل Adjustments كليك كنيد.
فيلتر را از منوي آبشاري انتخاب كنيد. ميتوانيد Color و هر رنگي را بهصورت فيلتر انتخاب كنيد. Density (۰ تا ۱۰۰٪) فيلتر را تغيير بدهيد و براي پيشگيري از سياه شدن تصوير، Preserve Luminosity را مطالعه كنيد. علاوه بر فيلترهاي تعبيهشده در فتوشاپ، ميتوانيد فيلترهاي ديگري را به شكل preset يا از طريق نرمافزارهاي ديگر اعمال كنيد. Color Efex Pro نرمافزاري از اين دست است. اين نرمافزار يكي از پلاگينهاي فتوشاپ، فتوشاپ المنتز، لايتروم و Apple Aperture است.
تصحيح دستي وايت بالانس
يكي از چالشهاي استفاده از اسلايدر Temperature براي تعادل رنگ وابسته بودن آن به حدس و گمان است. اگر ترجيح ميدهيد با دقت بالاتري وايت بالانس را تنظيم كنيد ميتوانيد از ابزار Color sampler سياه، خاكستري و سفيد استفاده كنيد. اين ابزار را ميتوانيد در لايهي اجاستمنت Curves، Levels و Exposure فتوشاپ پيدا كنيد. استفاده از ابزارهاي اجاسمنت آسان است. بخش دشوار آنها يافتن سياه خالص، سفيد و خاكستري در تصوير است.
يافتن پيكسلهاي سياه، سفيد و خاكستري در تصوير
راز يافتن سياه، سفيد و خاكستري واقعي استفاده از ابزار اجاسمنت Threshold است. اين لايه را به بالاي لايهي اجاستمنت Curves، Levels يا Exposure اضافه كنيد.
پيكسل سياه: فلش (دايرهي قرمز) در Threshold را از قسمت وسط به سمت چپ ببريد تا زمانيكه تصوير كاملا به رنگ سفيد درآيد. سپس فلش را بهآرامي برگردانيد (به سمت وسط) تا زمانيكه سياهها ظاهر شوند (فلشهاي قرمز). گراف را براي اطمينان به نمايش پيكسلها چك كنيد. اين پيكسلها سياه هستند. بزرگنمايي كنيد و با استفاده از ابزار Color Sampler از پيكسل سياه نمونهبرداري كنيد.
پيكسل سفيد: فلش (دايرهي قرمز) در Threshold را از وسط به سمت راست ببريد تا جايي كه تصوير بهطور كامل سياه شود. فلش را بهآرامي برگردانيد (به سمت وسط) تا وقتي سفيدي پديدار شود (اشارهگر فلش). با مطالعه گراف از وجود پيكسلها مطمئن شويد. اين نواحي پيكسلهاي سفيد هستند. بزرگنمايي كنيد و از ابزار Color Sampler براي مشخص كردن پيكسل سفيد استفاده كنيد.
پيكسل خاكستري: مراحل يافتن پيكسل خاكستري مشابه يافتن نقطهي سياه هستند. تنها تفاوت اين است كه در اين مرحله، بايد لايهاي جديد به بالاي تصوير و زير لايهي اجاستمنت Threshold اضافه و آن را با خاكستري ۵۰ درصد پر كنيد. سپس blend mode آن را به Difference تغيير بدهيد. فلش Threshold را به سمت چپ حركت بدهيد و سپس بهآرامي به سمت راست ببريد تا رنگهاي سياه پديدار شوند. اين رنگها همان خاكستري ۵۰ درصد هستند. با بزرگنمايي، پيكسل خاكستري را با ابزار Color Sampler انتخاب كنيد.
پس از انتخاب پيكسلهاي سياه، سفيد و خاكستري ميتوانيد تراز سفيدي يا وايت بالانس را تصحيح كنيد. با استفاده از ابزار اجاستمنت انتخابي، روي ابزار Color Sampler براي رنگ سياه كليك كنيد. اين كار را براي نقطهي خاكستري و سفيد هم تكرار كنيد. به اين صورت تراز سفيدي تصحيح ميشود.
Saturation (اشباع رنگ)
Saturation يا اشباع بهشدت رنگ گفته ميشود. هرچقدر اشباع رنگ بيشتر باشد، رنگ خالصتر است. در عكاسي بهندرت با رنگهاي خالص سروكار داريم؛ زيرا در دنياي واقعي، رنگها با اشباع، روشنايي و تنهاي متفاوتي نمايش داده ميشوند. ازاينرو چشم انسان به رنگهايي با اشباع بيشتر جذب ميشود و اشباع پائين نشاندهندهي مسافت بيشتر است. تعداد بيشتر رنگهاي اشباعشده باعث افزايش رقابت آنها براي جلب توجه ميشود. در ادامه به نحوهي كنترل اشباع رنگي براي بهبود عمق تصاوير اشاره ميكنيم.
به حداكثر رساندن Saturation
ميتوانيد اشباع رنگي يك مانديشه متخصصينه يا سوژه را پس از ثبت تصوير تغيير بدهيد. فيلتر پولارايزه ميتواند شفافيت و اشباع رنگي را بهبود دهد. وقتي خط ديد دوربين عمود بر جهت نور خورشيد باشد، اين فيلتر عملكرد خوبي دارد.
در فرايند ويرايش نهايي، Levels و Curves از ابزارهاي متداول اعمال تغييرات كنتراست در فتوشاپ هستند. همچنين ميتوانيد از Brightness/Contrast، Vibrance يا Hue/Saturation استفاده كنيد. در لايتروم اجاستمنتهاي Contrast و Clarity به تنظيم كنتراست كمك ميكنند.
وضوح (Clarity) چيست و چگونه كار ميكند
وضوح بخشي از انديشه متخصصينيهي رنگ نيست اما بد نيست نكاتي را دربارهي آن بدانيد. افزايش Clarity باعث بهبود لبهها بهويژه در تنهاي مياني ميشود. يك لبه معمولا جايي است كه روشني با تاريكي روبهرو ميشود. به بيان ديگر، افزايش clarity با تاريكتر كردن تاريكيها و روشن كردن روشنيها در تنهاي مياني باعث بهبود كنتراست ميشود. همچنين ظاهر بهتري به تصوير ميبخشد.
كاهش اشباع
وجود رنگ اشباع هميشه براي تصاوير خوب نيست. گاهي اوقات ميتوانيد اشباع بخشهاي منتخبي از تصوير را كاهش بدهيد. با اين كار عمق و ظاهري سهبعدي به تصوير دوبعدي ميدهيد. توزيع طبيعي اشباع رنگي از طريق مه يا غبار حاصل ميشود. در اين شرايط آب و هوايي نور به گونهاي توزيع ميشود كه اشباع رنگها كمتر شود. به اين ترتيب اثري رازآلود يا حتي مهيج به كار اضافه ميشود.
اجاسمنت انتخابي saturation با ماسك
تصاوير پر از رنگ طرفدارهاي زيادي دارند؛ اما گاهي اوقات استفادهي بيش از حد از رنگ، ظاهري غيرطبيعي به تصوير ميدهد. براي حل اين اشكال ميتوانيد اشباع رنگي بخشهاي دلخواه تصوير خود را تغيير بدهيد. ميتوانيد از براش Adjustment در لايت روم يا اجاستمنت Hue/Saturation در فتوشاپ همراهبا يك لايهي ماسك براي تغيير اشباع در برخي مناطق استفاده كنيد.
اما با استفاده از saturation mask انتخاب دقيقتري خواهيد داشت. تفاوت saturation mask اين است كه اشباعترين بخشها را هدف قرار ميدهد و حالت گذاري نرم به نواحي داراي اشباع كمتر ايجاد ميكند. به اين ترتيب ويرايش رنگي به شكلي يكپارچه
تصوير ذيل ظاهر saturation mask در مقايسه با luminosity mask را نشان ميدهد. در اين تصوير مشاهده ميكنيد كه نور خورشيد، اشباعترين بخش رنگي تصوير است.
Saturation mask رنگ سفيد را در نواحي داراي اشباع بيشتر تنظيم ميكند. در اين تصوير نور خورشيد و بخشي از آسمان و پيشزمينه به رنگ سفيد درآمدهاند.
با اضافه كردن يك لايهي اجاسمنت براي saturation همراهبا يك saturation mask ميتوانيد اين نواحي را پيدا كنيد. به اين ترتيب نواحي داراي اشباع كمتر بدون تغيير باقي ميمانند. در مقايسه با luminosity mask كه انتخاب را براساس درخشندگي تصوير انجام ميدهد. در اين نمونه، خورشيد منطقهي درخشان است.
نحوهي ايجاد Saturation Mask شانزده بيتي
براي ايجاد saturation mask مراحل ذيل را انجام بدهيد:
- تصوير را در فتوشاپ بارگذاري كنيد.
- با كليدهاي تركيبي Ctrl+J يك كپي از لايه بگيريد.
- سپس به منوي Filter > Other > HSB/HSL برويد.
- در پنجرهي بازشده تنظيمات را بدون تغيير رها كنيد و كليد OK را فشار بدهيد.
- به پنل Channels برويد و كانال Green را انتخاب كنيد. اين كانال اشباعترين بخش تصوير را نشان ميدهد.
- با فشار دادن كليد كنترل روي كانال Green كليك كنيد تا saturation انتخاب شود.
- به لايهي اصلي برويد و اجاسمنت hue/saturation را از قسمت پائين انتخاب كنيد.
- حالا يك saturation mask داريد.
- حالا در لايهي اصلي saturation تنظيمات را تغيير بدهيد. به اين ترتيب اشباع رنگي بهصورت دقيق تغيير پيدا ميكند.
روشني (Lightness)
روشني (Lightness) معمولا مترادف با كلماتي مثل luminosity و value به كار ميرود. در انديشه متخصصينيهي رنگ، روشني و درخشنگي دو تعريف مستقل هستند. روشني به تجربهي فيزيكي درخشش يك شيء گفته ميشود. به بيان ديگر ميزان تاريكي يا روشني رنگ به آن وابسته است. روشني رنگها در درخشندگي يكسان متفاوت است.
براي مثال رنگ قرمز، آبي و زرد اصلي داراي درخشش ۱۰۰ درصد هستند؛ اما از انديشه متخصصين روشني، رنگ قرمز داراي روشني ۶۱ درصدي، آبي داراي روشني صفر درصدي و زرد داراي روشني صد درصدي است. هر رنگي داراي روشني ذاتي و از ميان رنگها، زرد داراي بيشترين درجهي روشني است. بهطور كلي حساسيت چشم انسان به نور بيشتر از سايه است.
از ميان تصاوير بالا كدام يك توجه شما را بيشتر به خود جلب كرد؟ تصاوير داراي پسزمينهي سياه و سفيد داراي بيشترين كنتراست هستند اما چشمها بيشتر به پسزمينهي سياه جذب ميشوند. ميتوانيد اين اصل را براي جلب توجه بيشتر سوژه در تصوير اعمال كنيد.
ايجاد عمق از طريق كنترل اشباع و روشني
مانديشه متخصصينهي مورد انديشه متخصصين را مطالعه كنيد. سرچشمهي نور را پيدا كنيد. سايهها و نواحي سايه معمولا اشباع كمتري دارند. در نتيجه سعي كنيد اشباع را در نواحي نور افزايش بدهيد. هنگام افزايش اشباع از Vibrance براي اشباع رنگهاي مات استفاده كنيد. به اين ترتيب به جلوهاي طبيعيتر ميرسيد؛ اما چطور ميتوان اشباع رنگي را از بين برد؟
در لايت روم از براش Adjustment براي نقاشي در نواحي دلخواه استفاده كنيد. به اين صورت انتخابي ايجاد ميشود و ميتوانيد اجاستمنت مورد انديشه متخصصين را با اسلايدر Saturation ايجاد كنيد. از طرفي ميتوانيد همين جلوه را با فيلتر Radial ايجاد كنيد.
در فتوشاپ، يكي از آسانترين روشها، ازبينبردن اشباع بهصورت سراسري و ماسك نواحي ناخواسته با layer mask است؛ اما اگر ميخواهيد اين كار را با دقت بيشتري انجام بدهيد، luminosity mask، zone mask يا Color Range را امتحان كنيد. از اين روشها براي ايجاد ناحيهي انتخابي استفاده كنيد. ابزار Dodge and burn روي لايهاي با خاكستري ۵۰ درصد هم روش خوب ديگري براي ايجاد نور و سايهي هنري است.
در تصوير سمت راست، رنگ حالت اشباع تري دارد و همهچيز به انديشه متخصصين درخشان ميرسد. تفاوت بين نور و سايه زياد چشمگير نيست و تصوير ظاهري يكنواخت دارد. در تصوير سمت چپ، تنظيمات اشباع و روشني بهصورت انتخابي با استفاده از روشهاي فوق اعمال شدند. تصوير حالتي طبيعيتر و سهبعدي پيدا كرده است.
رنگ، سايه و تن
درك رنگ، سايه و تن براي نقاشها كه بايد رنگهاي فيزيكي را كنترل كنند، اهميت بيشتري دارد؛ اما عكاسها هم ميتوانند از اين اطلاعات استفاده كنند. رنگ و سايه و تن محصول تركيب رنگ با سياه، سفيد و خاكستري هستند. استفاده از رنگها، سايهها و تنهاي رنگي در تصاوير مونوكروم رايج است كه در ادامه به آنها خواهيم پرداخت.
هارموني رنگي
هارموني رنگ به انديشه متخصصينيهي تركيب رنگ با هدف ايجاد تركيب خوشايند براي چشم گفته ميشود. هارموني رنگ، نشاندهندهي تعادل و يكپارچگي رنگ است. مغز انسان هنگام تفكيك علاقهي بصري و ترتيب هارموني، نوعي موازنهي دايناميك را شكل ميدهد. در عكاسي كنترل كمي روي تركيب رنگها وجود دارد. چشم انسان معمولا جذب اشياي رنگي و درخشان ميشود. بااينحال ميتواند تا اندازهاي هارموني رنگ را كنترل كرد. مطالعه هارموني رنگ چشمانداز جالبي دربارهي جذابيت عكسها ميدهد.
از ابزار Adobe Kuler ميتوانيد براي مطالعه رنگها درون تصاوير استفاده كنيد. با اين ابزار سرنخي دربارهي چشماندازهاي مختلف و تم رنگي آنها به دست ميآوريد.
استفاده از Adobe Kuler براي مطالعهي رنگهاي تصوير
مرحلهي ۱: به تب Extract Theme برويد از قسمت select a file تصوير مورد انديشه متخصصين را پيدا و انتخاب كنيد.
مرحلهي ۲: تصوير براساس پنج رنگ در جعبههاي مستطيلي بزرگ آناليز ميشود. از قسمت Color wheel ميتوانيد رنگهاي عكس را روي دايرهي رنگي ببينيد.
رنگهاي مكمل
رنگهاي مكمل در دايرهي رنگ در مقابل هم قرار دارند. سه دليل براي محبوبيت طرحهاي رنگي مكمل در عكاس وجود دارد: در درجهي اول تضاد دو رنگ باعث ايجاد تصويري جسورانه با رنگهاي واضح و كنتراست بالا ميشود؛ در درجهي دوم رنگهاي مكمل ذاتاً يكديگر را متعادل ميسازند؛ و در درجهي سوم همراهبا يكديگر خوب به انديشه متخصصين ميرسند. براي مثال غروب خورشيد، چشماندازي معمولي با رنگهاي مكمل آبي، زرد و نارنجي است. در مرحلهي ويرايش نهايي، بايد مراقب باشيد كه اشباع دو رنگ مكمل از حدي فراتر نرود.
ايجاد عمق با رنگهاي سرد و گرم
براي تأثيرگذاري بيشتر تصوير بهتر است از رنگهاي مكمل سرد و گرم استفاده كنيد. در مثال فوق ميتوانيد رنگهاي زرد و نارنجي را بيشتر از آبي اشباع كنيد. هرچه اشباع رنگ آبي كمتر باشد، رنگ زرد و نارنجي بيشتر خود را نشان ميدهند.
ترياد
ترياد زماني به وجود ميآيد كه سه رنگ در دايرهي رنگي، داراي فاصلهگذاري يكساني باشند. ترياد و رنگهاي مكمل از انديشه متخصصين تأثير بصري مشابه هستند: هر دو حس يكپارچگي و توازن القا ميكنند. رنگهاي مات معمولا در ترياد بهتر از رنگهاي اشباع نمايش داده ميشوند. وقتي تعداد رنگهاي تركيببندي افزايش پيدا كنند، بهتر است اجازه بدهيد يك رنگ بر رنگهاي ديگر غالب باشد و از ساير رنگها به مقدار كم براي رقابت جلب توجه استفاده كنيد.
رنگهاي مشابه
تركيب رنگي همسان يا مشابه داراي سه رنگ است كه در دايرهي رنگي كنار هم قرار دارند. اين تركيب داراي هارموني بالايي است و معمولا در طبيعت پاييز ديده ميشود. رنگهاي مشابه معمولا بهصورت ارتباط بين رنگهاي اصلي نمايش داده ميشوند. رنگهاي اين تركيب روشني يا درخشش مشابهي دارند، فاقد كنتراست هستند و كمتر از رنگهاي مكمل يا ترياد به چشم ميآيند.
تركيب تكرنگ (مونوكروم)
مونوكروم به هر تركيبي گفته ميشود كه تنها داراي يك رنگ با انواع تنها و سايهها است. اين نوع تصوير ميتواند بهشدت تأثيرگذار باشد؛ زيرا سوژه معمولا در تصوير غالب است و در عين حال حس هماهنگي در اطراف آن القا ميشود. در سالهاي اخير، تركيبهاي رنگ مونوكروم به يكي از پركاربردترين تركيبها در عكاسي اينستاگرامي تبديل شدهاند.
بهبود تصاوير با درجهبندي رنگ (color grading)
درجهبندي رنگ به فرايند بهبود يا تغيير رنگ تصوير گفته ميشود. در عكاسي، اين كار را ميتوان در مرحلهي ويرايش نهايي انجام داد. درجهبندي رنگ متخصصد گستردهاي در صنعت فيلمسازي دارد. براي مثال فيلم املي (Amelie) را در انديشه متخصصين بگيريد كه تنها يك رنگ مشخص در كل فيلم ديده ميشود. ايدهي كلي درجهبندي رنگ، دادن هويت به فيلم است. با درجهبندي صحيح رنگ ميتوانيد رابطهي سوژه و پسزمينه را تقويت و توجه بيننده را به نقطهي دلخواه هدايت كنيد. درجهبندي رنگ از مباحثه اين مقاله خارج است و بايد در مقالهاي مجزا به آن پرداخت.
بهبود هارموني رنگي با split toning
تقسيم تن تصوير شامل اضافه كردن يك رنگ واحد به بخشهاي سايه و روشن است. تقسيم تن در لايتروم و در فتوشاپ با استفاده از ACR آسان است. مطابق تصوير ذيل ميتوانيد از اسلايدر Hue و Saturation براي Highlights و Shadows استفاده كنيد. با استفاده از Balance ميتوانيد وزن تغييرات را به سمت سايه يا روشنيها ببريد. در لايتروم ميتوانيد Split Toning را در ماژول Develp پيدا كنيد. در فتوشاپ پس از باز كردن تصوير، به منوي Filter > Camera Raw Filter برويد. پنل Split Toning مطابق تصوير بالا باز ميشود.
نكاتي دربارهي هارموني رنگ
- وقتي تصوير داراي بيش از يك رنگ غالب است، اشباع يا روشني را كاهش بدهيد تا از كنتراست رقابتي و همزمان جلوگيري كنيد.
- رنگهاي مات در حالت برابر عملكرد بهتري نسبت به رنگهاي اشباع دارند.
- سطوح متفاوت اشباع و روشني را در هركدام از رنگها امتحان كنيد تا به تصويري با عمق بيشتر برسيد.
- تأثير بصري هميشه در رنگهاي روشن بيشتر از رنگهاي تيره است.
همنشيني رنگها
همنشيني رنگها باعث ميشود جلوهي بصري رنگها براساس رنگهاي اطراف تغيير كنند و ظاهر متفاوتي به خود بگيرند. براي مثال دو مربع كوچك سبز در تصوير زير به انديشه متخصصين درجهي روشني متفاوتي دارند (سمت چپ تيرهتر از سمت راست است)؛ اما رنگ آنها در واقعيت يكسان است.
يك رنگ متناسب با مجاورت با رنگهاي مختلف، متفاوت به انديشه متخصصين ميرسد. براساس اين تعريف، در عكاسي ميتوانيد با اعمال تغييراتي در اشباع رنگ يا رنگهاي پسزمينه، به ظاهر دلخواه خود برسيد و رنگ را براساس محيط اطراف تعريف كنيد.
روانشناسي رنگ
روانشناسي رنگ به مطالعه تأثيرگذاري رنگ بر رفتار انسان اختصاص دارد. روانشناسي رنگ در سطح وسيعي در بازاريابي و برندينگ مورد مطالعه قرار گرفته است. رنگ بر نحوهي ادراك اشخاص از محصول تأثير ميگذارد و آنها را ترغيب به خريد يا عدم خريد محصول ميكند. در عكاسي، رنگها بر نحوهي القاي احساسات و درك اثر هنري تأثير ميگذارند. درك رنگ تحت تأثير عواملي مثل فرهنگ، جغرافيا، مذهب، زمان روز، فصل، جنسيت و بسياري از موارد ديگر قرار دارد. به همين دليل رنگها ميتوانند معاني مختلفي داشته باشند. در ادامه به برخي پيامهاي نهفته در رنگها اشاره شده است:
- قرمز: اين رنگ به مفاهيمي مثل علاقه، عشق، هيجان، اعتماد، خشم و خطر ربط دارد. قرمز از انديشه متخصصين احساسي رنگي شديد است؛ و بهآساني حتي در مقادير كم به چشم ميآيد. اين رنگ همچنين حس خشم و اشتياق را برميانگيزد. قرمز وقتي همراهبا پسزمينهاي تيره به كار برود بسيار مؤثر است. ميتوانيد بهصورت پراكنده از اين رنگ در تصوير خود استفاده كنيد.
- صورتي: صورتي نماد دختران جوان و بازيگوش است و كيفيتي زنانه دارد. در مقايسه با قرمز شدت آن كمتر است. از رنگ صورتي ميتوانيد بهصورت پراكنده استفاده كنيد زيرا مقادير زياد آن ميتواند نماد ضعف و آسيبپذيري باشد.
- ارغواني: ارغواني رنگي دعوتكننده، دوستانه و آرامشبخش است. ظاهري بسيار مشابه صورتي دارد و اغلب به توازن احساسي و معنوي اشاره دارد. از رنگ ارغواني هم مانند صورتي بهصورت پراكنده استفاده كنيد
- سبز: رنگي مرتبط با طبيعت، رشد، موفقيت، خلوص، سلامت و هارموني است. رنگ طبيعي طبيعت است كه حس آرامش و راحتي را منتقل ميكند. اين رنگ باعث آزاد شدن هيستامين و انقباض نرم ماهيچهها ميشود و استرس را از بين ميبرد.
- فيروزهاي: اين رنگ القاگر تعادل احساسي و صلح است. تركيب رنگ سبز و آب اغلب حس آرامش القا ميكند. استفاده از آن ميتواند حس خودتمركزي القا كند.
- آبي: رنگ مرتبط با آرامش، فضا، فاصله، ابديت، مردانگي، اعتماد و غم است. رنگ آبي با اشباع و درخشش بيشتر باعث حس نشاط را منتقل ميكند.
- زرد: رنگ زرد مرتبط با گرما، درخشندگي، خوشبيني، خوشحالي، ثروت و احتياط است. اين رنگ فرآيندهايي ذهني را در سيستم عصبي تحريك ميكند؛ حافظه را فعال و افراد را به ارتباط تشويق ميكند. اين رنگ با سطح بالاي درخشش ميتواند از رنگهاي اطراف پيشي بگيرد.
- بنفش: رنگ مرتبط با اشرافيت، ثروت، تجمل، پيچيدگي، تعالي و آرامش است. اين رنگ در طبيعت بهندرت ديده ميشود و نماد جادو، راز و معنويت است. بنفش حس ناراحتي و عدم آرامش را القا ميكند و رنگ مورد علاقهي دختران نوجوان است.
- نارنجي: نارنجي مرتبط با انرژي، سرگرمي، خلاقيت، شادي، هيجان و ماجراجويي است. اين رنگ تحريككنندهي فعاليت، اشتها و ارتباط اجتماعي است. رنگ نارنجي خالص ميتواند نشاندهندهي نبود ارزشهاي جدي ذهني و ذائقهي بد باشد.
- قهوهاي: رنگ مرتبط با كليت، خانه، زمين و طبيعت است. معمولا در صنايع غذايي و نوشيدني براي برانگيختن ذائقه به كار ميرود. همراهبا سبز در طبيعت، رنگي با روابط مثبت است.
- سياه: رنگ مرتبط با زيبايي، پيچيدگي، مقام، قدرت، مرگ، شب، شيطان و صوفيگري است. اين رنگ احساسات قوي را در افراد به وجود ميآورد؛ اما مقدار زياد آن ميتواند گيجكننده باشد. حسي رازآلود را از طريق احتمال القا ميكند.
- سفيد: رنگ مرتبط با خلوص، معصوميت، پاكي، سادگي، روشنايي، تهي بودن و خنثي بودن است. سفيد نمادي از قدرت، غلبه، صلح و تسليم شدن است. به شفافيت ذهن كمك ميكند. افراد را به ازبينبردن موانع تشويق ميكند. باعث پاكسازي افكار يا كارها ميشود.
- خاكستري: رنگ مرتبط با تعادل، دانش، خنثي بودن، كسالت و افسردگي است. خاكستري مهمترين رنگ در عكاسي است. خاكستري تيره ميتواند حسي رازآلود را القاء كند و نشاندهندهي سازش است.
سخن پاياني
نميتوان يكشبه انديشه متخصصينيهي رنگ را ياد گرفت؛ اما ميتوانيد اطلاعات جديد را همزمان با تجربهي عكاسي هضم و از آنها در كار خود استفاده كنيد. درك رنگ و ويژگيهاي رنگي براي جلب توجه به توليد تصاوير بهتر كمك ميكنند. قطعا با يادگيري انديشه متخصصينيهي رنگ عكاسي خود را يك پله بهبود خواهيد داد.
هم انديشي ها