ياقوت سرخ ارائه دهنده راه كارهاي مبتني بر شبكه

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت شبكه گستران ياقوت سرخ متشكل از فارغ‌التحصيلات دانشگاه‌هاي معتبر راهكارهاي مبتني بر شبكه را ارائه مي‌كند.
تبليغات

شركت شبكه گستران ياقوت سرخ با گرد هم آمدن تعدادي از فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاي معتبر كشور با هدف ارائه راهكارهاي به روز IT تأسيس شده است. اعضاي تشكيل‌دهنده شركت ياقوت سرخ از توانمندي‌هاي علمي و عملي بالايي برخوردارند كه اين موضوع باعث شده بتواند اعتماد شركت‌ها و سازمان‌ها را جلب كند و خدمات مختلفي به سازمان ها ارائه دهند .

خدمات قابل ارائه توسط شركت ياقوت سرخ به چند بخش اصلي تقسيم مي‌شود كه در ادامه به شرح اين خدمات مي‌پردازيم:

  • تأمين تجهيزات به روز شبكه
  • ارائه به‌روزترين سرورها و استوريج‌هاي شركت HPE
  • فروش سوئيچ ،روتر و ماژول‌هاي شركت Cisco
  • نصب و راه اندازي تجهيزات شبكه
  • نصب و راه اندازي سرورهاي كامپيوتري متناسب نياز مشتري
  • نصب و راه اندازي استوريج‌هاي كامپيوتري باتوجه‌به امنيت اطلاعات لازم مشتري
  • ارائه به روزترين راهكارهاي شبكه
  • راه‌اندازي شبكه‌هاي كامپيوتري مبتني بر دانش روز
  • به‌روزرساني شبكه‌هاي كامپيوتري موجود
  • ارائه خدمات همراهي شبكه‌هاي كامپيوتري
  • راه اندازي شبكه‌هاي تلفن (VoIP)
  • نصب و راه اندازي خدمات مختلف مجازي سازي

استفاده از تجهيزات مناسب در راه‌اندازي يك شبكه از اهميت بالايي برخوردار است. انتخاب و استفاده از تجهيزات مناسب به اين معني است كه بايد تجهيزات مورد استفاده با متخصصدها و بار شبكه‌ هماهنگي داشته باشد. براي داشتن درك بهتر از اينكه چه تجهيزاتي براي يك شبكه مناسب است، بايد با برخي تعاريف و اصطلاحات متخصص بيشتر آشنا بود. ما در ياقوت سرخ بر آن شديم تا برخي موارد مرتبط با رم دوگانه يا Dual Channel را توضيح دهيم. 

Memory controller يا كنترل كننده حافظه چيست؟

Memory controller hub يا MCH تمام نقل و انتقال داده اعم از نوشتن و خواندن اطلاعات رم روي سرورHP را كنترل و هدايت مي‌كند. MCH در تراشه بزرگتري به‌نام North bridge قراردارد كه در قديم دركنار پردازنده مشاهده مي‌شد و علاوه بر MCH   وظايف ديگري را نيز بر عهده داشت.

ولي امروزه براي اينكه ارتباط بين رم و پردازنده تسريع پيدا كند North bridge به‌صورت يكجا در خود قالب پردازنده جاساز شده است . يكي ديگر از وظايف MCH اين است كه به‌صورت پي در پي، جريان الكتريكي رو به مدارات الكترونيكي رم بفرستد تا Refresh شوند و اطلاعات ان از دست نرود.

مرجع متخصصين ايران شبكه گستران

ارتباط RAM با پردازنده:

همانطور كه گفتيم، حافظه رم به‌طور مستقيم با پردازنده در ارتباط نيست و كنترل كننده حافظه يا MCH واسط بين اين دو است .حافظه رم ازطريق ۳ گذرگاه به  MCH وصل است كه به مجموع آن‌ها Memory bus مي‌گويند. درواقع Memory bus به ۳ گذرگاه زير تقسيم مي‌شود :

  • گذرگاه آدرس: اينكه در كدام آدرس بازيابي يا ذخيره شوند، توسط اين گذرگاه به رم ارسال مي‌شود.
  • گذرگاه ديتا: ديتايي كه توسط پردازنده روي رم نوشته مي‌شود يا اطلاعاتي كه از رم خوانده مي‌شود، از اين گذرگاه هدايت مي‌شوند.
  • گذرگاه كنترل: اينكه دستور نوشتني است يا خواندني از اين گذرگاه هدايت مي‌شود.

Dual channel يا دوكاناله:

بعد از آشنايي با مفاهيم بالا اگر الان شروع به توضيح تكنولوژي دو كاناله كنيم بهتر آن را درك خواهيد كرد. Dual channel به‌معني دوكاناله يا دوگذرگاه است. قبل از اين تكنولوژي حافظه هاي رم ازطريق يك گذرگاه ۶۴ بيتي با پردازنده در ارتباط بودند. اين يعني دريك سيكل انتقال، تنها ۶۴ بيت داده منتقل مي‌شود. به عبارت ديگر قبل از اين تكنولوژي ۶۴ سيم از رم به سمت كنترل كننده حافظه يا MCH مي رفت كه با D0 تا D63 مشخص مي‌شد.

تكنولوژي دوكاناله مسير ارتباط بين حافظه رم و كنترل كننده حافظه را ۲ برابر مي‌‌كند. پس اگر مادربردي از اين تكنولوژي بهره ببرد ۱۲۸ مسير مسي ( BUS ) بين رم و كنترل كننده حافظه خواهد داشت كه از D0 تا D127 شماره گذاري مي‌شود. لازم است بدانيد كه رم‌هاي موجود در كامپيوتر ۶۴ بيتي هستند. اين يعني در هر سيكل انتقال مي‌توانند ۶۴ بيت داده را انتقال بدهند. پس اگر مادربردي كه اين تكنولوژي را دارا است بخواهد ۱۲۸ بيت ديتا را انتقال بدهد، بايد از دو رم يا ضريبي از ۲ مثلا ۴ رم استفاده كند.

بهتراست كه اين رم‌هاي استفاده شده روي سرورHP از يك مدل يا با مشخصات كاملا يكسان باشد. دقت كنيد Dual channel نبايد با تكنولوژي DDR اشتباه گرفته شود. تكنولوژي DDR به اين معني است كه در هركلاك پالس ۲ بار اطلاعات جا‌به‌جا مي‌شوند يا مثلا DDR2 يعني در هر كلاك پالس ۴ بار اطلاعات جابه‌جا مي‌شود يا در  DDR3  اطلاعات ۸ بار جا‌به‌جا مي‌شوند.

 البته در مادربردهاي جديد هم از تكنولوژي ِDual channel و هم از تكنولوژي DDR استفاده مي‌شود.

چگونه از تكنولوژي Dual channel استفاده كنيم؟

لازمه استفاده از اين تكنولوژي اين است كه ۲ يا ضريبي از ۲ (مثلا ۴ عدد رم) با ويژيگي هاي يكسان را در مادربردي كه از اين تكنولوژي همراهي مي‌كند به روش زير بكار بگيريد:

مادربردهايي كه از Dual channel بهره مي‌برند درگاه هاي رم آن‌ها به ۲ رنگ مختلف است:

درگاه ها به ۲ كانال تقسيم مي‌شوند. مثلا شكل بالا درگاه نارنجي و سبز اولي كانال شماره ۱ و درگاه نارنجي و سبز ديگر هم كانال شماره ۲ را تشكيل مي‌دهند (روي سرورHPE درگاه ها با رنگ سفيد و آبي و مشكي از هم جدا مي‌شوند).  براي استفاده از اين تكنولوژي بايد ۲ رم با مشخصات مشابه رو دراسلا‌ت‌هاي با رنگ مشابه يا عبارت ديگر دركانال هاي مختلف جابزنيد (يكي در كنال شماره ۱ و ديگري در كانال شماره ۲).

اگر يك رم را به درگاه نارنجي و رم ديگر را به سبز كه دركنار هم قرار دارند جا بزنيد ديگر حالت دو كاناله را نخواهيم داشت و مادربرد در حالت تك كاناله يا همون ۶۴ بيتي كار مي‌كند. به‌عنوان مثال اگر مي‌خواهيد از يك رم ۴ گيگابيتي استفاده كنيد بهتر است از ۲ رم ۲ گيگابيتي استفاده كنيد چرا كه باعث افزايش سرعت مي‌شود.

اميدواريم با خواندن اين مقاله اطلاعات لازم در مورد انواع مموري هاي قابل استفاده روي سرور اچ‌پي را بدست آورده باشيد. در صورت وجود هرگونه ابهام يا سؤال در مورد سرور HPE مي‌توانيد با متخصص كارشناسان شركت شبكه گستران ياقوت سرخ مركز تخصصي فروش سرورها و استوريچ هاي اچ‌پي به شماره تماس ۷۱۱۸۹-۰۲۱ تماس گرفته يا به سايت شركت ياقوت سرخ به آدرس www.ysorkh.net مراجعه كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات