درمان هموروئيد با ليزر در كلينيك دكتر دانش پژوه

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيا شما يكي از مبتلايان بيماري‌هاي نشيمنگاه هموروئيد، شقاق، فيستول يا كيست مويي هستيد؟
تبليغات

لازم است خدمت شما عزيزان عرض كنيم بسياري از افرادي كه مبتلا به بيماري‌هاي مقعد مي‌شوند تا مدت‌ها از اين بيماري به خاطر خجالت در بيان آن رنج مي‌برند، در صورتي كه مراجعه نكردن افراد مبتلا به بيماري‌هاي نشيمنگاه به خاطر ترس و خجالت به پزشك فقط روند درماني آن‌ها را سخت‌تر و پيچيده‌تر مي‌كند، در صورتي كه امروزه با پيشرفت چشم‌گير علم و تكنولوژي و درمان بيماري‌هاي ناحيه مقعد به‌راحتي در كمتر از يك ساعت به‌صورت سرپايي و بدون بي‌هوشي با بي‌حسي موضعي با روش‌هاي جديد از جمله ليزر كه امروزه در تمامي دنيا رايج شده است قابل درمان است و به‌راحتي مي‌توانيد بعد از عمل به محل كار خود ويا امور زندگي خود برگرديد.

بواسير چيست

بواسير يا به اصطلاح علمي «HEM-uh-roids» كه هموروئيد نيز گفته مي‌شود‌، رگ‌هايي است كه به‌صورت متورم در مقعد است، مشابه رگ‌هاي واريسي. بواسير مي‌تواند در داخل ركتوم (بواسير داخلي) يا زير پوست اطراف مقعد (بواسير خارجي) ايجاد شود. طبق آمار اعلام شده در بزرگسالي و حدود سن ۴۵ الي ۶۰ سال از هر چهار نفر سه نفر با دلايل گوناگون كه اكثر اين دلايل ناشناخته است دچار بواسير مي‌شوند. و در آماري ديگر تقريبا از هر ۲ نفر بزرگسال بالاي ۵۰ سال، يك نفر دچار بواسير است. البته جوانان نيز مصون از اين بيماري نيستند. در واقع بواسير متورم شدن رگ‌ها در پايين‌ترين قسمت راست روده و مقعد انسان است. گاهي اوقات در اين رگ‌ها ديواره‌ها چنان نازك مي‌شوند كه باعث برآمدگي رگ‌ها مي‌شود.

نشستن زياد، صندلي نامناسب عامل مهمي در بوجود آمدن اين تورم مي‌شود. ناراحتي‌هاي عصبي روزمره باعث بروز اختلالات زيادي در بدن شده و هموروئيد از اين قاعده مستثني نيست.

براي درمان بواسير انواع روش خانگي و پزشكي ذكر شده است. هر كسي بنا بر ميزان رشد و پيشرفت بيماري بواسير و طبق مشاوره با پزشكان طب سنتي و تخصصي بهترين روش درمان بواسير با توجه به وضعيت خود را پيگيري و عمل مي‌كند.

براي درمان بواسير ابتدا بايد توسط پزشك تشخيص انجام گردد. بيماري بواسير شامل دو نوع خارجي و داخلي است. پزشك شما ممكن است بواسير خارجي را ببيند. تشخيص بواسير داخلي ممكن است به وسيله معاينه كانال مقعد و روده شما انجام گيرد. در اين معاينه پزشك شما پس از پوشيدن دستكش، يك انگشت را از راه مقعد به داخل روده شما وارد مي‌كند.

در صورت وجود بواسير داخلي ممكن است كه هر چيز غير عادي، مانند يك توده را احساس كند. ازآنجاكه بواسير داخلي اغلب بسيار نرم است در طي معاينه ركتوم احساس مي‌شود. اما پزشك شما ممكن است قسمتي از آن را از طريق روده بزرگ و روده بزرگ و به وسيله دستگاه‌هاي آنوسكوپ، پروكتوسكوپ يا سيگموئيدوسكوپ معاينه كند.

در مراحل بعد، پزشك ممكن است بخواهد كل روده شما را با استفاده از كولونوسكوپي معاينه كند. اين در حالي است كه علائم و نشانه‌ها نشان مي‌دهد كه شما ممكن است بيماري دستگاه گوارش ديگري داشته باشيد. مانند اينكه شما عوامل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ داريد يا اينكه شما ميانسال هستيد و كولونوسكوپي اخير نداشته‌ايد.

سايت دكتر دانش پژوه به‌عنوان مرجع تخصصي و علمي براي مطالعه در مورد انواع بيمهاري‌ها از جمله هموروئيد، كيست مويي و بواسير و ... در اختيارتان است. درادامه براي درمان هموروئيد با موثرترين روش‌ها از جمله ليزر هموروئيد، درمان بواسير به روش تخصصي جراحي يا روش‌هاي طب سنتي مي‌توان اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران daneshpajouh-2

6 روش جديد و متخصصدي درمان بواسير خارجي

اين بيماري درجات مختلفي دارد كه به ترتيب از نوع يك تا چهار از كم‌خطرترين تا پرخطرترين ادامه مي‌يابد. شناخت اين درجات براي درمان بواسير خارجي و انتخاب نوع درمان از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

براي درمان بواسير روش‌هاي متفاوتي وجود دارد كه به طبع، به تناسب ميزان پيشروي و وخامت بيماري انتخاب مي‌شوند. در اين مقاله به معرفي انواع روش‌هاي درمان بواسير پرداخته مي‌شود.

  • درمان دارويي: در اين روش از درمان بواسير، كه تنها براي بواسيرهاي سطحي و كوچك مناسب است، با تغيير رژيم غذايي، استفاده از ملين و داروهايي براي بهبود يبوست، بواسير درمان مي‌شود. اگر بواسير در مراحل اوليه شناسايي و پيگيري شود، اين روش درمان بواسير بهترين و آسان ترين راهكار است.
  • كواگولاسيون: اين اصطلاح در پزشكي به معناي انعقاد خون نيز به كار مي‌رود. با اين روش در درمان بواسير، در ناحيه‌ي مقعد اسكار ايجاد مي‌شود كه همان لايه‌ي قهوه‌اي رنگ روي زخم است و براي متوقف كردن خونريزي و ازبين‌بردن ضايعه‌ي بيرون زده مفيد است. اين روش نيز براي بواسيرهاي كوچك و سطحي به كار مي‌رود.
  • جلوگيري از پايين آمدن هوروئيد: يكي ديگر از روش‌هاي رايج درمان بواسير، جلوگيري از پايين آمدن و خارج شدن رگ‌هاي متورم هموروئيد يا به اختصار pph است. در اين روش كه براي بواسيرهاي داخلي به كار مي‌رود، با استفاده از ابزاري مخصوص كه مانند منگنه عمل مي‌كند، خونريزي زائده هاي داخل مقعد قطع مي‌شود و به مرور زمان و با خشك شدن زائده‌ها، بيماري برطرف مي‌شود. 
مرجع متخصصين ايران daneshpajouh-3
  • ليزر يا سوزاندن زخم: در اين روش براي درمان بواسير با استفاده از اشعه مادون قرمز يا ليزر، زخم سوزانده مي‌شود و تكه‌هاي بيرون زده و متورم با استفاده از ليزر بريده مي‌شوند و پس از آن براي جلوگيري از خونريزي، رگ‌ها سوزانده و بسته مي‌شوند. اين روش در درمان بواسير بسيار رايج است چرا كه سختي و سنگيني عمل جراحي هاي قديمي را ندارد و در مدت زمان كوتاه و بدون نياز به بيهوشي انجام مي‌شود، پس عوارض جانبي بيهوشي با داروهاي شيميايي نيز بيمار را تهديد نخواهد كرد. همچنين در اين روش از درمان بواسير نيازي به بستري شدن بيمار در بيمارستان وجود ندارد و پس از ليزر بيمار مرخص مي‌شود.
  • بند آوري توسط نوار يا بند لاستيكي: اين روش در درمان بواسير، از قديمي‌ترين روش‌هاي موجود است كه طبق نوشته‌هاي بقراط نيز در زمان‌هاي دور به كار گرفته شده و مفيد بوده است. اين روش براي نوعي از بواسير مناسب است كه خونريزي مداوم دارند و نسبت به داروهاي انعقاد خون يا كواگولاسيون مقاومت نشان مي‌دهند.
  • اسكلروتراپي: تزريق اسكلروزان از رايج‌ترين روش‌هاي درمان بواسير يا واريس پا است. در اين روش كه آن را اسكلروتراپي مي نامند، مقداري از اين ماده به رگ‌هاي قسمت موردانديشه متخصصين تزريق مي‌شود. اين مايع تورم رگ‌ها و كبودي ماهيچه‌ها را كاهش داده و در طي دو هفته به بهبودي كامل مي‌انجامد. اسكلروتراپي در درمان بواسير روشي به مراتب كم خطر‌تر و ايمن‌تر است. همچنين انجام اين تزريق به‌صورت سرپايي و بدون نياز به بيهوشي است.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات