اكسكوينو: بيت كوين چطور از ۱ دلار به بيش از ۴۰ هزار دلار رسيد

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ارز ديجيتال بيت كوين يك پول ديجيتال و غير فيزيكي است كه تحت تأثير وضعيت يا ثبات مالي هيچ كشوري قرار ندارد.
تبليغات

بيت كوين (Bitcoin) با نماد اختصاصي BTC ، اولين رمز ارز يا پول رمزنگاري‌شده در دنيا است كه به‌صورت كاملا ديجيتال استفاده و توزيع مي‌شود.

در دنياي امروزي، توجه به لاخبار تخصصي مبادلات خارج از مرزهاي جغرافيايي و دسترسي به يك اقتصاد آزاد جهاني، توجه بسياري از افراد را به خود جلب كرده و اين همان چيزي است كه خالق ناشناس بيت كوين، ساتوشي ناكاموتو (Satoshi Nakamoto)، با ابداع اين ارز ديجيتال به دنياي فناوري هديه كرد.

از سال ۲۰۰۸ تاكنون، ارزش بيت كوين با طي كردن مسيري پرفرازونشيب، توانست به قله ۴۰ هزار دلار نيز برسد. در ابتداي كار، هر بيت كوين ارزشي كمتر از ۱ دلار داشت؛ اما با گذشت زمان و افزايش محبوبيت اين ارز ديجيتال، ارزش پادشاه رمز ارزها توانست از ۴۰ هزار دلار نيز فراتر رود. درادامه اين مطلب، به مطالعه دلايل رشد سرسام‌آور ارزش بيت كوين مي‌پردازيم.

ساختار غير قابل جعل

بيت كوين بدون مديريت هيچ حكومت يا نظام اقتصادي، در سراسر جهان قابل استفاده است. از آن جايي كه تمام تراكنش‌هاي بيت كوين در بلاك‌چين انجام مي‌شوند، مي‌توان گفت معاملات اين رمز ارز در لايه‌هاي امنيتي پيچيده‌اي انجام مي‌گيرد و غير قابل جعل است. به لطف سيستم غير متمركز و پيچيده دفتر كل بلاك‌چين، جعل بيت كوين به‌شدت دشوار است.

منابع محدود

الگوريتم اين ارز ديجيتال طوري طراحي شده است كه فقط مقدار مشخصي بيت‌كوين وجود داشته باشد و اين موضوع مهم‌ترين ويژگي بيت‌كوين به شمار مي‌رود. محدود بودن تعداد بيت كوين‌ها به افراد اين امكان را مي‌دهد تا پيش‌بيني بهتري از عرضه آن داشته باشند و بدون دخالت بانك‌هاي مركزي كار خود را ادامه دهند. توسعه‌دهندگان بيت كوين در پروتكل اين ارز تعيين كردند كه تنها ۲۱ ميليون بيت كوين ايجاد خواهد شد كه در حال حاضر حدود ۱۸ ميليون واحد از آن به وجود آمده است. از سوي ديگر، نرخ انتشار بيت كوين تقريبا هر چهار سال به نصف كاهش مي‌يابد كه به اين روند، هاوينگ (Halving) مي‌گويند. اين روش به نوبه خود، منابع بيت كوين را كنترل مي‌كند. در نتيجه هيچ نهاد يا دولتي نمي‌تواند با دستكاري عرضه بيت كوين، ارزش اين ارز را كنترل كند.

امنيت

همان‌طور كه مي‌دانيد، اطلاعات تراكنش‌هاي بيت كوين با استفاده از فناوري بلاك‌ چين نگه‌داري مي‌شوند. بلاك‌چين يك سيستم دفتر كل توزيع‌شده‌ است كه نياز به اعتماد طرفين را از بين مي‌برد. تراكنش‌هاي بيت كوين شفاف هستند به‌طوري‌كه هر تراكنشي كه در شبكه انجام شده باشد، براي همه قابل مشاهده‌ است. اين بدان معنا است كه تراكنش‌ها قابل پيگيري هستند؛ اما تنها مي‌توان آدرس‌ها را به همراه دريافتي و ارسالي‌هايشان مشاهده كرد و اطلاعات هويتي افراد محفوظ است. به لطف تكنولوژي بلاك‌چين مي‌توانيم بدون نياز به افراد يا نهادهاي واسطه، تراكنش‌هاي مالي خود را به‌صورت همتا به همتا انجام دهيم. در نتيجه، بيت كوين مي‌تواند به‌عنوان پول و روش پرداختي مطمئن مورد استفاده قرار بگيرد.

بخش‌پذيري و انتقال آسان

هر واحد از بيت كوين قابليت تقسيم تا ۸ رقم اعشار دارد. كوچك‌ترين واحد آن، برابر با ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بيت كوين است كه  با نام مستعار خالق اين ارز، ساتوشي ناميده مي‌شود. در نتيجه اگر ارزش بيت كوين با گذر زمان به رشد خود ادامه بدهد، متخصصان همچنان قادر خواهند بود با به‌كار‌گيري بخش كوچكي از يك واحد بيت كوين، در مبادلات روزانه شركت كنند. از سوي  ديگر، شبكه غير متمركز بيت كوين تراكنش‌ها را در شفافيت كامل و سرعت بالا صورت مي‌دهد. در نتيجه، افراد مي‌توانند بدون پرداخت ماليات يا هزينه اضافه، در كمترين زمان معاملات خود را انجام بدهند. سرمايه‌گذاران اين حوزه با استفاده از كيف پول‌ ديجيتال، دارايي مورد انديشه متخصصين خود را به ساير كيف‌هاي پول‌ انتقال مي‌دهند. كيف‌ پول‌ رمز ارز، نرم‌افزاري است كه به منزله يك رابط بين شما و بلاك‌چين‌هاي مختلف عمل مي‌كند و نقل و انتقالات آن‌ها را ممكن مي‌سازد.

مرجع متخصصين ايران excoino-4

محبوبيت روزافزون

تمامي اين موارد باعث شده است بسياري بيت كوين را پناهگاهي امن در برابر تورم و فروپاشي اقتصادي بدانند. سيستم غير متمركز بيت كوين سبب شده روزبه‌روز بر محبوبيت اين ارز ديجيتال افزوده شود؛ تا جايي كه اخيرا شركت‌هاي بزرگي به خريد بيت كوين در مقياس بزرگ روي آورده‌اند. در نتيجه، جريان ورود سرمايه‌گذاران سازماني و نهادي براي خريد بيت كوين و تزريق بودجه، باعث شده است همچنان تقاضا براي اين رمز ارز بالا باشد.

نوسانات ارزش بيت كوين

بحران‌ها و اتفاقاتي كه در گوشه و كنار دنيا به وقوع مي‌پيوندند، باعث ايجاد نوساناتي در ارزش بيت كوين مي‌شوند. شايد اين امر در انديشه متخصصين بسياري، نقطه ضعف محسوب شود؛ اما فراموش نكنيد كه بيت كوين از سال ۲۰۰۸ تاكنون از وقايع و بحران‌هاي زيادي جان سالم به در برده و حتي موفق به طي كردن مسير صعودي شده است. عملكرد خوب بيت كوين در زمان‌هاي بحراني باعث شده افراد بيشتري به سرمايه‌گذاري در اين ارز روي بياورند. در نتيجه، هرچه افراد بيشتري از بيت كوين استفاده كنند، از نوسانات ارزشي كاسته خواهد شد.

چطور در ايران بيت كوين بخريم

بيت كوين به‌عنوان بزرگ‌ترين رمز ارز جهان، به‌تازگي توجه ايرانيان بسياري را جلب كرده است. راحت‌ترين راه براي كسب بيت كوين، خريد اين رمز ارز از طريق صرافي‌ها است. با توجه به تحريم‌هاي اعمال‌شده از سوي صرافي‌هاي خارجي، بهترين گزينه براي علاقه‌مندان ايراني، ثبت ‌نام در وب‌سايت‌هاي مطمئن و ايمن داخلي است كه در صورت بروز هرگونه اشكال احتمالي، آن‌ها را در امر نگه‌داري از دارايي‌هايشان ياري مي‌دهند.

يكي از وب‌سايت‌هاي داخلي كه مي‌توانيد در آن، به خريد و فروش بيت كوين بپردازيد، اكسكوينو است. اكسكوينو يك شركت ثبت‌شده دانش‌بنيان است و تا امروز، گام‌هاي بلندي در جهت تأمين امنيت دارايي سرمايه‌گذاران ايراني در حوزه رمز ارزها برداشته. اين سامانه، كيف پول‌ امن و اختصاصي هر ارز را با رابط متخصصي آسان در اختيار متخصصان قرار مي‌دهد. دارندگان اين كيف پول‌ها به‌راحتي مي‌توانند رمز ارز مورد انديشه متخصصين خود را به بيت كوين و ساير ارزها تبديل و از معاملات خود سود كسب كنند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات