معرفي تكنيك‌هاي مؤثر براي برنامه‌ريزي درسي در گاج ماركت

يك‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هدف بدون برنامه‌ريزي تنها آرزو است. شما صرفا با تلاش موفق نخواهيد شد؛ تلاش بي‌هدف و برنامه صرف انرژي بيهوده است.
تبليغات

آنتوان دو سنت اگزوپري گفته است: «يك هدف بدون برنامه‌ريزي تنها يك آرزو است»؛ جمله‌اي تأمل‌برانگيز كه مي‌تواند راهگشاي انسان باشد، در شرايطي كه مي‌خواهد به موفقيت برسد. در پس اين جمله، حرفي نهان است: شما صرفا با تلاش موفق نخواهيد شد. تلاش بي‌هدف و برنامه تنها صرف انرژي بيهوده است.

حالا بياييد نگاهي به يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي تمام ايراني‌ها بيندازيم كه روزگاري يا خودشان يا يكي از عزيزانشان با آن دست‌وپنجه نرم كرده‌اند؛ كنكور سراسري. استفاده از سخن اگزوپري براي رسيدن به اين نقطه بود كه بگوييم: تلاش بي‌برنامه براي قبولي و موفقيت در كنكور كافي نيست. شما نياز داريد تا براي موفقيت در كنكور با برنامه‌ريزي مدون پيش برويد. چه‌بسا هر سال هزاران نفر تلاشي بيشتر از رتبه‌هاي برتر كنكور انجام مي‌دهند اما به موفقيت آن‌ها نمي‌رسند.

   اما هر برنامه‌ريزي هم لايق لقب مؤثر و خوب نيست. برنامه‌ريزي مؤثر واقع خواهد كه از اصول روز دنياي روانشناسي و مشاوره بهره ببرد. با توجه به اهميت اين مسئله، ما قصد داريم تا در اين مقاله به معرفي تكنيك‌هاي مؤثر براي برنامه‌ريزي درسي بپردازيم. با ما همراه باشيد.

روش‌هاي مؤثر براي برنامه‌ريزي درسي

تلاش بيشتر هميشه نتيجه‌ي بهتر ندارد!

استفاده از مشاوره براي برنامه‌ريزي نياز است، اما خاطرتان باشد؛ در نهايت شما از محدوديت‌هاي خودتان مطلع هستيد. استفاده از دفتر برنامه‌ريزي كنكور، همچون دفتر برنامه‌ريزي گاج و...، مي‌تواند مفيد باشد. زيرا مهم‌رين اصل براي برنامه‌ريزي درسي، داشتن نظم است و دفتر برنامه‌ريز اين مهم را براي شما محقق مي‌سازد. حال به معرفي نكات و روش‌هايي مي‌پردازيم كه براي برنامه‌ريزي درسي در جهت قبولي در كنكور سراسي بسيار مفيد است.

۱. برنامه كوتاه مدت و بلند مدت

   براي رسيدن به تمام اهداف زندگي و در جهت برنامه‌ريزي براي آن‌ها، بايد دو نوع برنامه‌ريزي داشته باشيد. شما هيچ‌وقت نمي‌توانيد بدون عبور از پله‌ي اول به پله دهم برسيد و اين را در خاطر نگه داريد؛ اگر ندانيد پله دهم كجا است، سقوط خواهيد كرد. بهترين روش براي برنامه‌ريزي، اين‌گونه است كه هدف غايي را ببينيد، در جهت رسيدن به آن براي كوتاه مدت، ميان ‌مدت و بلندمدت اهداف كوچك‌تري تعيين كنيد و در جهت رسيدن به آن‌ها برنامه‌ريزي ‌كنيد.

 به‌عنوان مثال، دانش‌‌آموز رشته‌ي رياضي فيزيك مي‌‌خواهد در دانشگاه صعنتي شريف و رشته مهندسي برق پذيرفته شود و اين هدف نهايي است. حالا نياز به تعيين چند هدف كوتاه مدت و ميان‌ مدت دارد؛ مثل به اتمام رساندن حسابان تا يك ماه آينده و كاركردن تست‌هاي آن در سه ماه آينده. و براي رسيدن به اين اهداف بايد برنامه‌ريزي كند.

۲. بايوريتم خود را بشناسيد

   اصولا هر فرد در يك ساعت خاص از شبانه روز بيشترين راندمان مغزي را دارد. سعي كنيد اين زمان‌ها را بشناسيد و درس‌هايي كه براي شما اشكال‌تر است در اين ساعات مطالعه كنيد.

۳. سنگ بزرگ نشانه‌ي نزدن است

   در خاطرتان باشد؛ سنگ بزرگ نشانه‌ي نزدن است. براي شروع، مقدار مطالعه‌اي معقول براي خود درانديشه متخصصين بگيريد و به مرور زمان آن را افزايش بدهيد. نه اينكه از همان روز اول با مطالعه‌ي بالا شروع كنيد و وسط راه كم بياوريد.

۴. درس ها و محدوديتان را بشناسيد

واضح است كه هر دانش‌آموز با توجه به يادگيري و استعداد خودش، در برخي درس‌ها قوي‌تر است و برخي دروس برايش سخت‌تر هستند. بدانيد كه هر درس براي مطالعه درست خود چقدر زمان نياز دارد و بر طبق نياز هر درس و محدوديت‌هاي خودتان برنامه‌ريزي كنيد.

۵. درس‌هاي آسان‌تر، بهترين انتخاب براي شروع هستند

اگر با درس‌هاي آسان شروع كنيد، در حقيقت ذهن خود را براي درس‌هاي سخت و طاقت‌فرسا گرم كرده‌ايد. اينگونه نيست كه بدون هيچ‌گونه آمادگي قبل بتوانيد شروع به دويدن ۱۰ كيلومتر بكنيد. نياز است كه ابتدا بدنتان را گرم كنيد تا وسط راه كم نياوريد. درس‌هايي كه براي شما آسان هستند، حكم گرم كردن دارند و درس‌هاي سنگين‌تر، حكم ده‌ها كيلومتر دويدن.

۶. زمان خود را مديريت كنيد

به هيچ وجه روي يك درس زماني بيش ‌از اندازه نگذاريد و از بقيه درس‌ها غاقل نشويد. با توجيه‌هايي مثل اينكه: من در يك درس قوي هستم پس زمان اين درس را به درس ديگري كه در آن ضعيف هستم اختصاص مي‌دهم، خود را قانع نكنيد. اشتباه بزرگي است اگر زمان خود را به‌درستي مديريت نكنيد.

۷. بنويسيد، بنويسيد، بنويسيد!

براي تأكيد بيشتر، برنامه‌ي خود را روي كاغذ بنويسيد. جدول‌كشي انجام بدهيد يا از دفاتر برنامه‌ريزي استفاده كنيد. اگر برنامه خود را ننويسيد، عملا هيچ برنامه‌ريزي نكرده‌ايد.

نكته‌ي ديگر، استفاده از دفتر برنامه‌ريزي براي ثبت برنامه روزانه و بلندمدت است. از دفتري استفاده كنيد كه در آن نكات اصولي برنامه‌ريزي، نكات يادگيريي و نوشته‌هاي انگيزشي براي گذر شما از دوران كنكور وجود داشته باشد. دفتري مثل دفتر برنامه‌ريزي كنكور به روش مهندس جوكار!

۸. برنامه را بعد از مدتي ارزشيابي كنيد

بعد از مدتي، برنامه خود را ارزشيابي كنيد كه با استفاده از آن به اهداف مرد انديشه متخصصين رسيده‌ايد يا نه! براي رعايت اين مورد هم استفاده از دفتر برنامه‌ريزي كنكور بهترين انتخاب است.

در بين دفترها براي برنامه‌ريزي، بهترين انتخاب دفتر برنامه‌ريزي به روش مهندس جوكار است. گروه يادگيريي جوكار با سابقه‌ي درخشان در زمينه‌ي كمك به رتبه‌هاي برتر كشوري و منطقه‌اي و به‌كارگيري بهترين مشاوران تحصيلي مفختر به معرفي دفتر برنامه‌ريزي «ستاره شو» است.

مرجع متخصصين ايران دفتر ستاره شو انتشارات گاج

چرا دفتر «ستاره شو» گاج

۱. ارزش مناسب

۲. وجود نكات يادگيريي و تحصيلي

۳. وجود نكات مشاوره‌اي براي برنامه‌ريزي بهتر

۴. وجود برترين مشاوران تحصيلي در گروه يادگيريي جوكار

۵. استفاده از به‌روزترين متدهاي روز دنياي مشاوره در طراحي اين جزوه رايگان

۶. جشنواره‌هاي تخفيف رنگارنگ گاج

براي انتخاب گاج، مي‌توان چندين و چند دليل ديگر هم ذكر كرد؛ اما مهم ترين دليل اين است: رتبه هاي برتر با گاج برترين شدند.

مرجع متخصصين ايران گاج ماركت

دفتر «ستاره شو»؛ برنامه بريز و ستاره شو

با معرفي تكنيك هاي مؤثر براي برنامه‌ريزي درسي، ديديد كه گاج بهترين انتخاب است. گاج با سابقه‌ي همراهي هفده ساله رتبه‌هاي برتر، افتخار معرفي دفتر برنامه‌ريزي به روش مهندس جوكار، ستاره شو، را دارد.

براي خريد اين دفتر يا سفارش جزوه رايگان، نيازي به خروج از خانه نداريد. گاج در جهت حفظ سلامتي شما،  gajmarket.com را راه‌اندازي كرده است. براي ثبت سفارش و دريافت آن كافي است به وب‌سايت گاج ماركت مراجعه يا با شماره تماس 6420-021 تماس حاصل كنيد. با گاج ستاره شويد، با گاج برترين باشيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات