خصوصيات و ارزش پروفيل سبك؛ گروه صبا

چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گروه صبا، تخصصي‌ترين مجموعه فعال در زمينه توليد و تأمين لوله و پروفيل صنعتي، به پشتوانه بيش از ۳۵ سال فعاليت در اين حوزه، افتخار همكاري با بيش از ۲۵۰ كارخانه و كارگاه را دارد.
تبليغات

صبا پروفيل علاوه بر فروش لوله و پروفيل به شكل خام، مجهز به بزرگ‌ترين كارگاه برش PLC لوله و پروفيل، ۳ خط كشش سرد (فرمينگ) لوله و همچنين كارگاه پليش اوربيتالي لوله است تا بتواند در جهت رضايت هرچه بيشتر مشتريان گرامي تا حد ممكن فرايندهاي پيش‌توليد آن‌ها را نيز به عهده گيرد.

در اين مقاله، به خصوصيات، متخصصدها و ارزش پروفيل سبك مي‌پردازيم تا بتوانيم مصرف‌كننده محترم را در جهت انتخاب بهترين پروفيل ياري كنيم.

خصوصيات و ارزش پروفيل سبك

پروفيل سبك يا روغني كه به آن پروفيل مبلي هم گفته مي‌شود، پروفيلي است كه از ورق روغني (ورق نورد سرد) توليد مي‌شود و به جهت خصوصيات منحصربه‌فردي كه دارد جاي خود را به‌خوبي در صنعت باز كرده است.

رول‌هاي ورق روغني پس از نواربري (Slitting) وارد خط رول فرمينگ شده و بعد از آنكه به شكل پروفيل موردانديشه متخصصين درآمدند، درز آن‌ها جوش (ERW) مي‌خورد و اضافات جوش برداشته مي‌شود تا سطحي صيقلي داشته باشد. بعد از آن پروفيل‌ها در اندازه‌هاي دلخواه (معمولا ۶ متر) برش خورده و بسته‌بندي و آماده ارسال مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران صبا پروفيل

پروفيل سبك يا پروفيل روغني خصوصيات ويژه خود را از ورق روغني به ارث برده‌ است، خصوصياتي كه باعث شده اين پروفيل استفاده گسترده‌اي در صنايعي همچون:

  • خودروسازي
  • دوچرخه‌سازي
  • توليد مبلمان اداري، خانگي و شهري
  • توليد تجهيزات صنايع هوايي و اسلحه‌سازي
  • توليدات فرفورژه
  • تابلوهاي تبليغاتي
  • سازه‌هاي سبك ساختمان‌سازي
  • ساخت لوازم‌خانگي
  • صنعت كشاورزي
  • ساخت كانتينر
  • و قطعه‌سازي

داشته باشد و بتواند نياز بسياري از صنعتگران را مرتفع سازد. 

خصوصيات اصلي پروفيل سبك

سبك و به‌صرفه هستند

برخلاف پروفيل‌هاي آهني معمولي كه ضخامتي بالاي ۱٫۵ ميلي‌متر دارند و نهايتا در ۲ يا ۳ ضخامت توليد مي‌شوند، پروفيل مبلي ضخامتي بين ۰٫۴ تا ۱٫۵ ميلي‌متر دارد و معمولا هر مقطع در ۶ الي ۸ ضخامت مختلف توليد مي‌شود،  گرچه ارزش پروفيل سبك در واحد وزن كمي از پروفيل سنگين (ضخامت ۲ از ورق سياه) بالاتر است، ولي به دليل ضخامت و وزن پايين‌تر، هزينه واحد طول آن‌ها از پروفيل‌هاي ديگر كمتر است؛ بنابراين در بسياري از صنايع كه ضخامت‌هاي پايين‌تر پروفيل مورد نياز است، از پروفيل سبك يا مبلي استفاده مي‌شود.

زيبا، صاف و صيقلي هستند

بنابراين با كمترين هزينه آماده براي آبكاري (مثل آبكاري كروم، طلايي يا گالوانيزه) مي‌شوند فرض كنيد كه مي‌خواهيد يك ميز عسلي، ميز جلو مبلي يا ميز كنسول بسازيد، پروفيل سبك روغني پس از پرداخت و آبكاري سطحي درخشان، صيقلي و مشابه به آينه به شما مي‌دهد پس بهترين مواد اوليه براي اين نوع توليدات است.

ميز و مبلمان اداري، قاب آينه و شمعدان، گارد و ترك‌بند موتورسيكلت و بسياري از محصولات دكوراتيو ديگر خانگي مانند لوستر از مصارف ديگر اين نوع پروفيل هستند.

دقت ابعادي عالي دارند

 در مقايسه با بقيه انواع پروفيل‌ها، پروفيل سبك يا روغني بيشترين دقت ابعادي مقطع را دارد.

فرض كنيد شما از پروفيل ۰٫۷×۲۰×۲۰ مثلاً در ساخت يك پايه پروژكتور يا استند استفاده مي‌كنيد و در توليد محصول خود نياز داريد كه يك قطعه پلاستيكي درون قوطي نصب شود هر توليدكننده‌اي كاملا مي‌داند كه در چنين شرايطي دقيق نبودن ابعاد داخلي پروفيل چقدر مي‌تواند دردسرساز باشد.

اما به جهت اينكه پروفيل سبك با بهترين و بروزترين دستگاه‌ها توليد مي‌شوند دقت مطلوبي را در طول، عرض و ضخامت پروفيل ارائه مي‌دهند.

به‌عنوان مثال صبا پروفيل محصولات خود را در استاندارد پروفيل سبك با دقت ابعادي ۰٫۲+- ميلي‌متر ارائه مي‌كند.

خصوصيت مهم بعدي پروفيل مبلي يا سبك فرم پذيري آن‌ها است

 همان‌طور كه قبلاً مطرح شد، پروفيل مبلي از ورق‌هاي روغني يا اصطلاحاً ورق‌هاي نورد سرد توليد مي‌شوند و مناسب‌ترين گريد در ورق‌هاي سرد براي توليد پروفيل سبك گريد ST11 و ST12  و ST13 و ST14  است.

اين ورق‌ها درصد كربن كمي داشته و بسيار نرم و انعطاف‌پذيرند؛ بنابراين پروفيل‌هاي توليدشده از اين ورق بسيار خوب و بدون پارگي و چروكيدگي خم مي‌خورند، سوراخ مي‌شوند يا تغيير فرم مي‌دهند.

مهم‌ترين خصوصيت پروفيل سبك تنوع گسترده آن در مقطع و ضخامت است

به‌عنوان مثال صبا پروفيل در استاندارد پروفيل مبلي، بيش  از ۵۰ مقطع مختلف (مثل ۲۰×۲۰ و ۳۰×۳۰ و ...) را در ۷ ضخامت عرضه مي‌كند كه اين مهم بهترين امكان را براي مصرف‌كنندگان فراهم مي‌آورد تا فرم و وزن دلخواه خود را انتخاب و استفاده نمايند.

اين پروفيل‌ها معمولا از ابعاد ۱۰×۱۰ تا ۵۰×۵۰ و ۴۰×۸۰  توليد مي‌شوند و ضخامت آن‌ها معمولا بين ۰٫۴ تا ۱٫۵ ميلي‌متر است.

آخرين خصوصيت پروفيل سبك به‌صرفه بودن آن است

شما به‌عنوان يك طراح صنعتي كه ممكن است در حال طراحي ماشين‌آلات، طراحي دكور يا يك قطعه صنعتي باشيد، قطعا يكي از بزرگ‌ترين دغدغه‌هايتان آن است كه بتوانيد از مواد اوليه‌اي استفاده كنيد كه از انديشه متخصصين فرم، ابعاد، وزن و ارزش با خواسته‌هاي شما همخواني داشته باشد و در بسياري از اوقات تغيير فرم يا خصوصيت مواد خام به طرح شما بسيار هزينه‌بر است، پروفيل مبلي به جهت گستره بزرگي از مقطع و ضخامت، مي‌تواند نياز شما را مرتفع كند. 

نكته ديگر اينكه، با توجه به ضخامت‌هاي متنوعي كه براي محصولات موجود است مي‌توانيد سازه‌اي با وزن دلخواه داشته باشيد نه سبك‌تر و نه سنگين‌تر.

مرجع متخصصين ايران خصوصيات و ارزش پروفيل سبك

ارزش پروفيل سبك

ارزش پروفيل سبك در بازار ايران به فاكتورهايي همچون ارزش جهاني ورق سرد (ورق روغني)، تعرفه‌هاي گمركي، هزينه انرژي براي كارخانه‌ها، حقوق نيروي ساده و سياست‌هاي صادرات و واردات  وابسته است؛ اما نكته مهم اينكه بازار پروفيل سبك يك بازار امن براي مصرف‌كننده است؛ به اين معنا كه اگر توليدكننده‌اي يكي از انواع پروفيل مبلي را مصرف مي‌كند، خيلي بعيد است كه موجودي آن در بازار يا كارخانه‌ها به صفر برسد يا هفته‌ها در دسترس نباشد. اين موضوع مي‌تواند از ايجاد بازار سياه براي يك ماده اوليه استراتژيك در صنعت ايران جلوگيري كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات