خريد و فروش خودرو در سايت باما

دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آگهي‌هاي مكتوب در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار تا همين چند سال پيش اولين و آخرين راه براي خريد و فروش از كالاها بودند؛ از خانه گرفته تا خودرو. اين روندي بسيار سنتي بود كه فاصله تصميم تا اجراي آن دست‌كم ۲۴ ساعت طول مي‌كشيد.
تبليغات

اكنون حدود يك دهه است كه با معرفي سايت‌هاي خريد و فروش اينترنتي نظير «باما» كسب‌و‌كار آگهي نيازمندي‌ها كساد شده؛ ولي تحولي عميق در شيوه معاملات مردم به‌وجود آمده است. سرعت در دنياي كسب‌و‌كار امروزي حرف اول و آخر را مي‌زند. فضاي جوامع به‌قدري پرشتاب است كه مشتريان فرصتي براي تعلل نخواهند داشت. برگ برنده دراختيار كساني است كه مي‌توانند بهترين سرويس‌ها را در كمترين زمان ممكن ارائه دهند.

تا پيش‌ازاين معامله كالاهاي دست‌دوم مانند يخچال يا فرش نيازمند زماني طولاني براي پيدا كردن يك واسطه فروش يا خريد مطمئن بود. بعد از اين مرحله تازه بايد براي پيداشدن مشتري صبر مي‌كرديم و درنهايت ارزش چيزي بود كه واسطه اعلام مي‌كرد؛ اما اكنون به‌لطف همين سايت‌ها نه‌تنها سرعت معامله به چند ساعت و حتي چند دقيقه كاهش پيدا كرده؛ بلكه ارزش‌ را نيز فروشنده تعيين مي‌كند و خريدار نيز مي‌تواند بهترين ارزش‌ها را با يكديگر مقايسه كند.

اين ويژگي‌ها براي بازار پرالتهابي مانند خودرو بي‌اندازه اهميت دارد؛ بازاري كه حداقل در چهار پنج سال گذشته روز آرامي به خود نديده است. در چنين وضعيتي است كه گاه با اتخاذ برخي از تصميم‌هاي عجولانه و تنها با واسطه حذف دلالان، دست مشتريان از ارزش‌ها كوتاه مي‌ماند. اگرچه برخي از متخصص كارشناسان وجود همين سايت‌ها را تنها راه مؤثر براي جلوگيري از ارزش‌گذاري دستوري و انحصار بيشتر در بازار خودرو قلمداد كرده‌اند. با اينكه طراحان اين پايگاه‌هاي اينترنتي تلاش مي‌كنند ساده‌ترين روش‌ها را براي معامله خودرو ارائه دهند، هنوزهم ورود به اين فضاي الكترونيك نيازمند برخي از مهارت‌ها است.

ويژگي‌هاي سايت اينترنتي خريد و فروش خودرو

ايجاد فضاي اينترنتي براي معامله كالا فارغ از مجوزهاي مربوطه، كار چندان سختي نيست. طراحي ساده و امكان جست‌وجو و شرايط انتشار آگهي؛ اما سؤال اين است كه با وجود اين سادگي در ساختار، چرا همه افراد آشنا به حوزه خودرو و طراحي سايت سراغ تأسيس سايت خود نمي‌روند؟ پاسخ را بايد به چند بخش تقسيم كرد. نخست آنكه اين سايت‌ها با وجود ظاهر ساده‌شان، بخشي از كسب‌و‌كاري تخصصي هستند. بدون اطلاع از ديجيتال ماركتينگ هرگز نمي‌توان با موفقيت به اين حوزه وارد شد، همان‌طوركه بسياري از سايت‌ها نيز وجود دارند كه بعد از سال‌ها فعاليت هنوزهم بي‌مشتري باقي مانده‌اند. به‌عبارت‌ديگر، اين فضايي تخصصي است كه بايد با اشراف كامل به حواشي و اخبار خودرو دست به كار شد.

مرجع متخصصين ايران باما

عامل ديگري كه موفقيت سايت خريد و فروش اينترنتي خودرو را نمايش مي‌دهد، شفافيت درج اطلاعات است. طبيعي است كه همه فروشندگان تمايل دارند خودروهاي خود را بهتر از آنچه هست، نشان دهند و خريداران نيز به‌دنبال پيداكردن بهترين كيفيت با كمترين ارزش هستند. وقتي بستر جريان داده شفاف باشد، فضاي مبهم و ترديد بين خريدار و فروشنده از بين مي‌رود.

روش ساده‌اي كه مي‌توان سايت معتبر معامله اينترنتي مانند باما را ارزيابي كرد، مطالعه تعداد آگهي‌هاي روزانه‌اي است كه در آن منتشر مي‌شود. به‌عبارت‌ديگر، حضور هر لحظه‌اي ده‌ها خودرو در بخش خريد خودرو  يا فروش باما، به‌خاطر اقبال عمومي خريداران است. ازانديشه متخصصين متخصص، زماني سايت مي‌تواند انديشه متخصصين فروشنده يا خريدار را جلب كند كه امكان به‌صورت حرفه‌اي و دقيق از يك سو و امكان جست‌وجوي بدون خطا از سوي ديگر برايش فراهم باشد.

چگونه دست به كار شويم؟

حالا كه سايت مناسبتان را براي معامله پيدا كرده‌ايد، وقت خريد يا فروش خودرو رسيده است. با خريد خودرو شروع مي‌كنيم. ابتدا سعي كنيد ازانديشه متخصصين متخصص اطلاعات جامعي از آنچه به‌دست آوريد كه قصد داريد به‌عنوان خودرو بعدي يا خودرو جديد خود انتخاب كنيد. در بازار ايران، برخي از خودروها با تيپ‌ها و آپشن‌ها و مشخصات متخصص مختلفي عرضه مي‌شوند كه هريك ارزش خاص خود را نيز دارد.

گام بعدي كشف ارزش است. اگر قصد خريد خودرو صفركيلومتر را داريد، احتمالا با روندي ساده‌تر رو‌به‌رو هستيد؛ چراكه معمولا بازه تفاوت ارزش خودروهاي صفركيلومتر چندان زياد نيست. بااين‌حال، اگر به‌دنبال خريد خودرو كاركرده هستيد، بايد چندين آگهي را با يكديگر مقايسه كنيد. با فروشندگان تماس بگيريد و دلايل ارزش‌گذاري‌شان را بپرسيد. سعي كنيد با ديد منطقي گزينه مدانديشه متخصصينتان را انتخاب كنيد. الزاما پيداكردن كمترين ارزش به‌معني عالي‌ترين انتخاب نيست. بعد از جمع‌بندي بر سر يك گزينه و توافق بر سر ارزش، اكيدا توصيه مي‌شود كه با متخصص كارشناس مشورت كنيد. مدارك خودرو را مطالعه و درنهايت، رسمي و قانوني معامله خود را نهايي كنيد.

مرجع متخصصين ايران باما

اگر قصد فروش خودروتان را داريد، بايد تكنيك ديگري به كار بگيريد. در انديشه متخصصين داشته باشيد كه اگر ارزش خودرو را بيشتر از نرخ رايج و متعارف در بازار اعلام كنيد، به سودآوري بيشتر نزديك نمي‌شويد. حتي اين خطر وجود دارد كه خودرو گران شما كه در سايت منتشر شده، به‌عنوان گزينه غيرمنطقي تلقي شود يا حتي ارزشش در سايتي مثل باما نمايش داده نشود.

علاوه‌براين تصاوير ساده و باكيفيتي از قسمت‌هاي مختلف خودرو تهيه كنيد. بديهي است پيش از اين كار بايد خودروتان را آراسته و تميز كنيد. از به‌كاربردن الفاظ بازاري خودداري كنيد؛ زيرا اين رفتار مشتريان سخت‌گير امروزي را آزرده‌خاطر مي‌كند. از شيطنت درمورد پنهان‌كردن ايرادات خودرو هم پرهيز كنيد. متخصص كارشناس خودرو مي‌تواند دروغ‌هايتان را تشخيص دهد و درنهايت، كل اعتبار معامله از بين مي‌رود.

براي ارزش‌گذاري نيز ساير مدل‌هاي مشابه را در انديشه متخصصين بگيريد تا طبق عرف پيش برويد. سعي كنيد هميشه دردسترس باشيد و به خريداران به‌طور كامل پاسخ دهيد. اگر خودرو ازانديشه متخصصين مدارك نقايصي دارد، پيش از حضور در مراكز تعويض پلاك يا دفترخانه‌ها، نقص‌ها را برطرف كنيد. درنهايت، مثل هميشه توصيه مي‌كنيم تا زماني‌كه پول خودرو را دريافت نكرده‌ايد، از تغيير نام سند آن خودداري كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات