اپل ‌اينسايدر: TSMC توليد آزمايشي پردازنده‌هاي ۳ نانومتري اپل را اواخر ۲۰۲۱ آغاز مي‌كند

شنبه ۲۷ دي ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
TSMC در حال برنامه‌ريزي براي توليد آزمايشي تراشه‌هاي ۳ نانومتري در سال ۲۰۲۱ و توليد انبوه آن‌ها در نيمه‌ي دوم ۲۰۲۲ است.
تبليغات

براساس شايعات قبلي، غول صنعت نيمه‌هادي تايوان به توليد نهايي فناوري ساخت پردازنده‌هاي ۳ نانومتري بسيار نزديك شده است. اپل‌اينسايدر به نقل از ديجي‌تايمز گزارشي تدوين كرده  كه براساس آن، TSMC در مسير آغاز «توليد ريسكي» در سال ۲۰۲۱ است. در توليد ريسكي، طرف توليد‌كننده در قرارداد ساخت ويفر سيليكوني خاص، دستور‌العمل‌ها، پرتوتايپ‌ها و كيت‌هاي طراحي پايه را ايجاد مي‌كند و آزمايش‌هاي استاندارد سطح ويفر را پشت سر مي‌گذارد؛ اما محصولي نهايي را توليد نمي‌كند. به عبارت ديگر، در اين مرحله نمونه‌ي اوليه فرايند ساخت تراشه‌ي ۳ نانومتري تكميل و آزمايش مي‌شود؛ اما محصول نهايي تا زمان كشف و حل اشكالاتش به‌صورت انبوه توليد نخواهد شد.

برخي از صاحب‌انديشه متخصصينان صنعت نيمه‌هادي ادعا مي‌كنند اپل تمام ظرفيت توليد اوليه تراشه‌هاي TSMC، ساخته‌شده با فرايند ۳ نانومتري را به‌ منظور استفاده در دستگاه‌هاي مبتني بر iOS و مك پيش‌خريد كرده است. انتظار مي‌رود اين تراشه‌ها در مقايسه ‌با فرايند ساخت ۵ نانومتري، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عملكرد بهتر و ۲۰ تا ۲۵ درصد صرفه‌جويي در مصرف انرژي به ارمغان بياورند. گفته مي‌شود تراشه‌هاي ۳ نانومتري با استقبال بيشتري از سمت متصديان صنعت روبه‌رو خواهد شد. ديجي‌تايمز به نقل از سي‌سي وي (مديرعامل TSMC) در اين باره مي‌گويد:

توسعه فناوري ۳ نانومتري با سرعت خوبي در حال پيشرفت است. ما شاهد سطح بالاتر جذب مشتري براي HPC (تراشه‌هاي با كارايي بالا) براي استفاده در موبايل ‌هاي هوشمند نسبت به فرايند ساخت ۳ و ۵ نانومتري هستيم.

با استناد به گزارش‌هاي قبلي، درآمد غول تايواني صنعت نيمه‌هادي از توليد تراشه در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر - دي ۱۳۹۹) از ۴٫۲ ميليارد دلار فراتر رفته است و تخمين زده مي‌شود كه درآمد سه‌ماهه‌ي منتهي به همان ماه احتمالا به ركورد ۱۲٫۹۳ ميليارد دلار خواهد رسيد و به همين ترتيب، درآمد كل سال ۲۰۲۰ در مقايسه با سال گذشته ۲۵ درصد افزايش يافته و به حدود ۴۶٫۷ ميليارد دلار رسيده است. تحليل‌گران ادعا مي‌كنند كه آمار يادشده بيشتر به دليل فروش مناسب آيفون ۱۲ رقم خورده است و مي‌تواند در پيش‌برد توسعه و سرمايه‌گذاري TSMC روي فناوري ساخت ۳ و ۲ نانومتري تأثير بسزايي داشته باشد.

ديجي‌تايمز معتقد است كه TSMC به احتمال قريب به يقين توليد انبوه تراشه‌هاي ۳ نانومتري را در نيمه دوم سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد كرد. ديجي‌تايمز يك منبع خوب اطلاعاتي در مورد زنجيره‌ي تأمين اپل محسوب مي‌شود؛ اما در پيش‌بيني برنامه‌هاي اپل و ساير شركت‌ها عملكرد درخشاني ندارد؛ بنابراين پيشنهاد مي‌شود تا منتشر شدن اخبار رسمي و موثق به ديد شايعه به اين گزارش نگاه كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات