پازل: رابطه مثلثي | جايزه هفته: سه دستگاه پاوربانك ۱۰ هزار ميلي آمپر ساعتي تسكو

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر دوست داريد كمي فسفر بسوزانيد و خود را براي هفته‌ي جديد آماده كنيد، با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران و دويست‌وهفتادوسومين قسمت از سري «پازل» همراه شويد.
تبليغات

به «پازل» ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ خوش آمديد! سري «پازل» به‌صورت هفتگي منتشر مي‌شود؛ دويست‌وهفتادوسومين قسمت از سري «پازل» شامل دو بخش است: پاسخ معماي دويست‌وهفتادودوم و البته «پازل» جديد. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.

پازل شماره‌ي دويست‌وهفتادوسوم با حمايت تسكو برگزار مي‌شود. اين هفته به قيد قرعه به سه نفر از افرادي كه پاسخ صحيح بدهند، يك دستگاه پاوربانك ۱۰ هزار ميلي‌آمپرساعتي تسكو اهدا خواهد شد. 

مرجع متخصصين ايران پاوربانك تسكو

پاسخ هفته ۲۷۲: ۳۵

براي يافتن روشي كه بتوانيم كمترين ميزان مقايسه دومين بزرگ‌ترين عدد را پيدا كنيم، بايد نكاتي را در انديشه متخصصين داشته باشيم. اول اينكه براي رسيدن به دومين بزرگ‌ترين عدد بايد ابتدا بزرگ‌ترين عدد را از بين ۳۲ عدد مورد مطالعه بيابيم و سپس به‌دنبال دومين بزرگ‌ترين عدد برويم. همان‌طور كه در صورت مسئله نيز ذكر شده، شايد روش‌هاي مختلفي براي يافتن دومين بزرگ‌ترين عدد وجود داشته باشد، اما روشي كه بتوانيم با كمترين مقايسه به دومين بزرگ‌ترين عدد برسيم، پاسخ سؤال ما است. 

ساده‌ترين روش براي يافتن دومين بزرگ‌ترين عدد از بين ۳۲ عدد اين است كه اعداد را دو به دو از اولين تا سي‌ودومين عدد مقايسه كنيم؛ يعني ابتدا عدد اول را با عدد دوم مقايسه كرده و سپس بزرگ‌ترين عدد از بين اين دو را با سومين عدد مقايسه كنيم و اين كار را تا سي‌ودومين عدد انجام دهيم. در اين حالت مي‌توانيم با ۳۱ مقايسه، بزرگ‌ترين عدد را از بين ۳۲ عدد موجود پيدا كنيم. در مرحله‌ي دوم، با كنار گذاشتن بزرگ‌ترين عدد، مجموعه‌ي اعداد مورد مطالعه به ۳۱ عدد كاهش پيدا مي‌كند و از روش قبل براي يافتن بزرگ‌ترين عدد در مجموعه‌ي جديد ۳۱تايي استفاده مي‌كنيم كه درواقع دومين بزرگ‌ترين عدد در مجموعه‌ي ۳۲تايي مي‌شود. مقايسه ۳۱ عدد به روشي كه اشاره كرديم، نيازمند ۳۰ مقايسه است. بنابرين در مجموع و طي دو مرحله به ۳۱ و ۳۰ مقايسه نيازمنديم كه در مجموع اين روش به ۶۱ مقايسه نياز دارد.

در روش دوم، از مفهوم جدول تك حذفي استفاده مي‌كنيم؛ به‌طوري‌كه در مرحله‌ي اول ۳۲ عدد به‌صورت دو به دو و هم‌زمان باهم مقايسه شده و درنتيجه ۱۶ عدد به مرحله‌‌ي بعدي مقايسه وارد مي‌شوند، يعني در اين مرحله‌ ۱۶ مقايسه در مرحله‌ي بعد ۱۶ عدد باقي‌مانده به‌صورت دو به دو و به روش حذفي دوباره با هم مقايسه مي‌شوند تا ۸ عدد بزرگ‌تر انتخاب شوند. اين مقايسه تا زماني ادامه پيدا مي‌كند كه دو عدد باقي بماند و عدد بزرگ‌تر انتخاب شوند. در اين روش براي رسيدن به مقايسه نهايي يا همان فينال با احتساب مسابقه‌ي نهايي، ۳۱ مقايسه نكته‌اي كه اين روش را متمايز مي‌كند، در پيدا كردن دومين بزرگ‌ترين عدد نهفته است. در روش تك حذفي با وجود ۳۲ عدد، بزرگ‌ترين عدد طي ۵ مقايسه مشخص مي‌شود و به‌طور حتم دومين بزرگ‌ترين عدد نيز طي اين ۵ مقايسه با عدد بيشينه مقايسه شده و حذف شده است، از اين‌ رو براي دومين بزرگ‌ترين عدد كافي است تا ۵ عددي را كه با عدد بيشينه مقايسه شده‌اند، با هم مقايسه كنيم. پس در اين مرحله با ۴ مقايسه مي‌توانيم دومين بزرگ‌ترين عدد را پيدا كنيم. در اين روش با ۴ + ۳۱ مقايسه مي‌توانيم دومين بزرگ‌ترين عدد را پيدا كنيم. 

بـرنـده

۳۲۳ نفر از متخصصان در پازل دويست‌وهفتادودوم اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شركت كردند كه ۶۷ نفر پاسخ صحيح دادند. و حالا اين شما و برندگان خوش‌اقبال اين قسمت از پازل:

  • خانم مهسا خالقي
  • آقاي سيد مبين رضواني
  • آقاي محسن محمودزاده

معماي شماره‌ي دويست‌وهفتادوسوم: شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

درهر مثلث، بين اعداد ارتباط خاصي برقرار است. به‌جاي علامت سؤال كدام عدد بايد قرار بگيرد؟

مرجع متخصصين ايران پازل 273
  •  ۳۸
  • ۴۶
  • ۵۴
  • ۵۰

منبع طرح معما‌هاي سري «پازل» اينترنت نيست؛ اما در دنياي اينترنت، ممكن است پاسخ هر چيزي يافت شود. پس اگر جوابي در اينترنت يافتيد، به دوستان خود احترام بگذاريد و آن را منتشر نكنيد. علاوه‌‌بر‌اين، ازآنجاكه بخش هم انديشي ها مقاله‌هاي «پازل»، محل تبادل‌‌انديشه متخصصين و راهنمايي محسوب مي‌شود، براي احترام به حقوق خود و ساير متخصصان، از ارسال هم انديشي ها غيرمرتبط خودداري كنيد.

لطفا پاسخ خـود را تنـها به رايانامه زير ارسال و از نوشتن پاسخ در بخش هم انديشي ها خودداري كنيد.

اگـر قـصـد داريـد پاسـخ‌ خــود را ارسـال كنــيد، لطـفـا به مــوارد زيـر تـوجــه كنيد:آدرس رايانامه :  //  موضوع (Subject) رايانامه: Puzzle273در بدنه‌ي ايـميل نيـز پـاســخ مـــعما، نام، سن و شـماره‌تـمـاس خـود را درج كنـيـد.

تا ساعت ۱۲ ظهر روز پنجشنبه‌ي همين هفته فرصت داريد به اين معما پاسخ دهيد. براي بهترشدن «پـازل» انديشه متخصصينات‌ها و پيشنهادهاي خود را حتما با ما در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات