مرجع متخصصين ايران

مطالعه One UI 3.0 سامسونگ

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
مطالعه 7 دقيقه
One UI 3.0، هفتمين نسخه از رابط متخصصي اختصاصي سامسونگ، اخيرا با تغييراتي در مركز اعلانات، تنظيمات سريع و تجربه‌ي متخصصي به‌صورت عمومي در دسترس برخي از پرچم‌داران قرار گرفت.
تبليغات

وقتي صحبت از رابط متخصصي اختصاصي در موبايل‌هاي اندرويدي به‌ميان مي‌آيد، نام سامسونگ به‌عنوان يكي از نخستين پيشروان اين زمينه به ذهن خطور مي‌كند؛ شركتي كه از گذشته تاكنون چندين نسخه شامل TouchWiz، Samsung Experience و One UI را در اختيار متخصصانش قرار داده و اكنون در جديدترين تلاش خود One UI 3.0 را در دسترس عموم قرار داده است.

بنابر ادعاي سامسونگ، One UI 3.0 مي‌تواند به‌خوبي تمام نوآوري‌هاي موجود را به‌طور خلاصه در اختيار متخصص بگذارد و تجربه‌ي متخصصي اندرويد ۱۱ را به ارتفاعات جديدي برساند. «مركز اعلانات»، «تنظيمات سريع»، «آيكون‌ها»، «صفحه‌ي قفل»، «تنظيمات»، «منوي تنظيم صدا»، «انيميشن‌ها» و «اعلانات» بخش‌هايي هستند كه بيشترين تغيير را به خود ديده‌اند.

مركز اعلانات و تنظيمات سريع

مركز اعلانات هم‌گام با اندرويد ۱۱، در رابط متخصصي جديد سامسونگ نيز دست‌خوش تغييراتي شده است. حال هريك از اعلانات دريافتي در زبانه‌ي جداگانه‌اي نمايش داده مي‌شود كه هر كدامشان با پيروي از زبان طراحي جديد One UI، گوشه‌هايي گردتر از سابق دارد و به‌همين دليل متخصص براي يافتن اعلان به‌خصوصي، مسير هموارتري خواهد داشت.

برخلاف سابق، حالا ترتيب نمايش اعلانات براساس زمان نيست و اعلان‌ها بسته‌به اپليكيشن ارسال‌كننده اولويت‌بندي مي‌شوند؛ براي مثال اعلانات پيام‌رسان‌ها و پيام‌هاي مستقيم اولويت بيشتري درمقايسه‌با اپليكيشن‌هاي متفرقه دارند. البته سامسونگ وظيفه‌ي اولويت‌بندي اعلانات را صرفاً به دستگاه واگذار نمي‌كند و متخصص نيز امكان تغيير اولويت بين اپليكيشن‌ها را دارد.

مرجع متخصصين ايران مركز اعلانات و تنظيمات سريع در One UI 3.0

با باز كردن صفحه‌ي تنظيمات سريع متوجه تغييراتي نيز در اين بخش خواهيد شد كه انتقال ساعت و تاريخ از گوشه‌ي بالا سمت چپ به بخش مياني صفحه، تغيير ظاهر و مكان كليدهاي Media و Devices، كاهش رديف‌هاي آيكون‌ها از چهار رديفه به سه رديف، جابه‌جايي دكمه‌هاي «بيشتر»، «تنظيمات»، «دكمه‌ي نرم‌افزاري Power» و «جست‌وجو» و كاهش ميزان شفافيت پس‌زمينه از جمله‌ تغييرات اين بخش به‌شمار مي‌آيند.

به‌لطف تغييرات اشاره‌شده، صفحه‌ي تنظيمات سريع خلوت‌تر از نسخه‌ي پيشين به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. كاملا واضح است كه سامسونگ با كاهش تعداد رديف ميان‌برها سعي بر ساده‌تر كردن كار با يك‌دست را دارد كه مي‌توان اين تلاش كره‌اي‌ها را موفقيت‌آميز دانست. از طرفي در نسخه‌ي قبلي One UI، ابعاد كوچك و مكان قرارگيري نامناسب دكمه‌هاي «Devices» و «Media» موجب خارج شدن از مركز توجه متخصص شده بود؛ اما حالا ابعاد بزرگ‌تر و محل قرارگيري جديد آن‌ها، احتمال استفاده‌ي بيشتر از آن دو را بيش‌ازپيش مي‌كند.

آيكون‌هاي جديد

سامسونگ به‌طور نامحسوس تغييراتي هم روي آيكون‌هاي نسخه‌ي جديد رابط متخصصي خود اعمال كرده است. پس‌زمينه‌ي مات به‌عنوان بخشي از زبان طراحي One UI 3.0، در برخي از المان‌ها نظير شماره‌هاي PIN Lock نيز به‌چشم مي‌خورد.

در نسخه‌ي جديد One UI تعداد محدودي از آيكون‌ها تغيير يافته‌اند؛ البته از انديشه متخصصين ما نيز اين استراتژي را درست مي‌دانيم؛ چراكه بدين‌ترتيب بدون ايجاد سردرگمي براي متخصص، يك‌نواختي بيشتري بين آيكون‌هاي رابط متخصصي ايجاد مي‌شود.

صفحه‌ي قفل

صفحه‌ي قفل يكي از معدود صفحاتي محسوب مي‌شود كه با هربار استفاده از موبايل، حداقل يك‌بار با آن روبه‌رو مي‌شويم. سامسونگ تغييرات هيجان‌انگيزي نيز براي صفحه‌ي قفلِ نسخه‌ي جديد رابط متخصصي خود درانديشه متخصصين گرفته است.

مرجع متخصصين ايران تغييرات و ويجت‌هاي صفحه‌ي قفل

پيش‌‌تر اگر قصد كنترل پخش يك فايل چندرسانه‌اي از صفحه‌ي قفل را داشتيد، به‌زحمت بايد انگشتتان را تا گوشه‌ي بالا سمت چپ صفحه هدايت مي‌كرديد؛ اما اكنون سامسونگ با قرار دادن اين بخش در قسمت مياني صفحه‌ي قفل، كار را براي كساني ساده‌تر مي‌كند كه به‌دنبال استفاده از موبايل با يك دست هستند.

با يك‌بار ضربه‌زدن به ويجت ساعت روي صفحه‌ي قفل مي‌توانيد به ويجت ساير نرم‌افزارها دسترسي داشته باشيد كه پيش‌‌تر در One UI امكان دسترسي به آن‌ها در صفحه‌ي قفل وجود نداشت.

مرجع متخصصين ايران تغييرات و ويجت‌هاي صفحه‌ي قفل

براي طرفداران قابليت Always On Display‌ امكان انتخاب GIF جهت شخصي‌سازي بيشتر فراهم شده است تا متخصص مواردي فراتر از ساعت و اعلانات اخير را در اين صفحه در اختيار داشته باشد.

تنظيمات

سامسونگ در One UI 3.0 نرم‌افزار تنظيمات را هم بدون تغيير رها نكرده است. هرچند كم، اما كره‌اي‌ها با جابه‌جايي چند منو در تنظيمات به‌نوعي تلاش كرده‌اند تا دسترسي به آن‌ها را با يك دست ساده‌تر كنند. از طرفي حالا جست‌وجو در تنظيمات هم هوشمندتر از سابق انجام مي‌شود و نرم‌افزار با تشخيص اشتباه تاپيي، نزديك‌ترين نتيجه به واژه‌ي جست‌وجو شده را به متخصص نمايش مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران منوي برنامه‌ي تنظيمات و بخش باتري در One UI 3.0

دسترسي‌پذيري به اطلاعات موردنياز در صفحه‌ي تنظيمات باتري هم از ديگر تغييرات اعمال‌شده در اين بخش به‌شمار مي‌رود. حالا متخصص به‌محض ورود به بخش دسترسي‌پذيري، به گزارشي از ميزان مصرف دسترسي خواهد داشت؛ درحالي‌كه براي مشاهده‌ي همين گزارش در نسخه‌ي پيشين One UI، متخصص مجبور به طي كردن مسير بيشتري مي‌شد.

منوي تنظيم صدا

با كم/زياد كردن صداي دستگاه، شاهد استفاده از المان‌هاي جديد طراحي سامسونگ، يعني گوشه‌هاي گرد و پس‌زمينه‌ي مات هستيم؛ اما استفاده از اسلايدري كه از زبان باقي اسلايدرها نظير اسلايدر تغيير ميزان نور نمايشگر و اسلايدر پخش‌كننده چندرسانه‌اي پيروي نمي‌كند، از يك‌پارچگي طراحي رابط متخصصي مي‌كاهد.

مرجع متخصصين ايران نوار و منوي تنظيم صدا در One UI 3.0

جابه‌جايي اسلايدر تنظيم صدا از بخش بالايي به بخش كناري سمت راست دستگاه را مي‌توان اقدامي هوشمندانه دانست؛ چراكه كار با آن را براي افراد راست‌دستي ساده‌تر مي‌كند كه عادت به استفاده‌ي يك‌دستي از موبايل دارند.

انيميشن‌هاي جديد و روان

بي‌شك مي‌توان از انيميشن‌ها به‌عنوان يكي از مؤثرترين بخش‌ها در تجربه‌ي متخصصي متخصص ياد كرد كه در One UI 3.0 نيز دست‌خوش تغييراتي شده است.

شايد در استفاده از رابط متخصصي جديد سامسونگ متوجه تغييراتي در انيميشن‌هاي آن نشويد؛ اما اگر قصد مقايسه‌ي نسخه‌ي جديد با نسخه‌ي پيشين را داشته باشيد، تغييرات اعمال شده بر انيميشن‌ها را به‌وضوح احساس خواهيد كرد كه موجب سريع‌تر، روان‌تر و متفاوت‌تر شدن آن‌ها شده است.

اعلانات

نسخه‌ي جديد رابط متخصصي اختصاصي سامسونگ براي كهكشاني‌ها، مبتني‌بر يازدهمين نسخه‌ي سيستم‌عامل محبوب اندرويد است كه از اين بخش به وفاداري One UI 3.0 به ويژگي‌هاي آخرين نسخه‌ي سيستم‌عامل گوگل مي‌پردازيم.

اعلانات از پرتغييرترين بخش‌هاي اندرويد ۱۱ محسوب مي‌شد؛ تفكيك گفت‌وگوها و اولويت بيشتر اعلان گفت‌وگوها نسبت‌به ساير اعلانات و قابليت Bubble از ويژگي‌هايي هستند كه One UI 3.0 از اندرويد ۱۱ به ارث برده است.

مرجع متخصصين ايران قابليت Bubble chat در One UI 3.0

اهميت گفت‌وگوها در ارتباطات امروزي در نسخه‌ي جديد One UI‌ نيز واضح است. حالا با باز كردن مركز اعلانات، اعلانات دريافتي شما به دو بخش Conversations و Notifications تقسيم مي‌شود كه بخش مربوط به گفت‌وگو ويژگي‌هايي نظير پاسخ هوشمند را نيز به‌همراه دارد.

قابليت Bubble نيز ويژگي جديدي است كه پيش‌تر متخصصان پيام‌رسان فيسبوك با نام Chat Head مي‌شناختند. به‌لطف اين ويژگي، حالا گفت‌وگوهاي متخصص در پيام‌رسان‌هاي گوناگون در قالب يك حباب شناور در محيط متخصصي همراه او خواهد بود تا امكان دسترسي ساده‌تر به آن فراهم باشد.

ساير تغييرات

اگر نگاه عميق‌تري به نسخه‌ي جديد One UI سامسونگ بياندازيم، تغييرات ريزودرشت بيشتري نظير امكان تغيير پس‌زمينه‌ي تماس‌ها، جزئيات بيشتر در نرم‌افزار Gallery، منوي ميان‌برهاي خلوت‌تر هر نرم‌افزار، امكان افزودن ويجت‌ نرم‌افزارها از طريق همين منو به صفحه‌ي خانه و امكان قفل صفحه با دوبار ضربه‌زدن به صفحه به‌چشم خواهد خورد كه همگي هرچند كم، تأثيراتي روي تجربه‌ي متخصصي شما دارند.

جمع‌بندي

به‌طور خلاصه One UI 3.0 را مي‌توان نسخه‌اي ساده، با تغييرات جزئي و بهينه براي كار با يك دست دانست كه تغييرات اعمال‌شده، علاوه‌بر بهبود تجربه‌ي متخصصي، آن را به رابط متخصصي يكپارچه‌تري تبديل كرده است.

تلاش سامسونگ براي بهينه‌سازي رابط متخصصي اختصاصي‌اش براي كار با يك دست ستودني است؛ اما هنوز نمي‌توان One UI را براي افراد چپ‌دست بهينه دانست؛ چراكه عموم دكمه‌ها، اسلايدرها و قابليت‌ها به حضور در سمت راست صفحه تمايل دارند.

گوشه‌هاي گرد و پس‌زمينه‌هايي كه محتواي لايه‌ي زيرين را به‌صورت مات‌شده نمايش مي‌دهد بيش‌ازپيش بر جذابيت‌هاي بصري One UI مي‌افزايد. از طرفي سامسونگ در One UI 3.0 تغييرات اندرويد ۱۱ را نيز محترم شمرده است كه حضور عموم ويژگي‌هاي برجسته‌ي اندرويد ۱۱ در نسخه‌ي جديد رابط متخصصي اختصاصي سامسونگ را مديون همين اداي احترام سامسونگ هستيم.

البته باوجوداينكه سامسونگ در بسياري از موارد، تغييرات اندرويد ۱۱ را در نسخه‌ي جديد One UI اعمال كرده است، همچنان برخي از تغييرات نظير دكمه‌هاي جديدي كه به منوي Power Off اضافه شده، در اين نسخه از رابط متخصصي سامسونگ به‌چشم نمي‌خورد.

تغييرات محتاطانه‌ي سامسونگ در One UI 3.0 تجربه‌ي متخصصي را بدون ايجاد تغييرات بزرگ بهبود بخشيده و محيط متخصصي را يك‌پارچه‌تر كرده است. ايرادات انگشت‌شماري وجود دارد كه رفع آن‌ها One UI سامسونگ را چيزي نزديك به ايدئال مي‌سازد؛ اما به‌سختي مي‌توان One UI 3.0 را به‌روزرساني مناسبي ندانست.

نكات مثبت

  • محيط متخصصي يك‌پارچه‌تر از سابق شده است
  • تغييرات مثبت بدون ايجاد سردرگمي براي متخصص
  • براي كار با يك‌دست (دست راست) بهينه شده است

نكات منفي

  • هنوز ظاهر برخي از المان‌ها و آيكون‌هاي رابط متخصصي با يكديگر هم‌خواني ندارند
  • كار با يك دست (دست چپ) دشوار است
  • لگ و كندي در اجراي انيميشن‌ها
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات