دستگاه‌هاي ارزان‌ارزش ارسال پارازيت؛ تهديدي جدي براي پهپادها

چهارشنبه ۱۰ دي ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بعضي از سودجويان با استفاده از دستگاه‌هاي ارزان‌ارزش ارسال پارازيت، براي پهپادها اشكال ايجاد مي‌كنند و توسعه‌دهندگان به ‌دنبال راهي براي مقابله با آن‌ها هستند.
تبليغات

دنياي فناوري پيشرفت‌هاي زيادي كرده است و نمي‌توانيم اتفاقات جديد اين حوزه‌ را ناديده بگيريم. يكي از بهترين گزينه‌هايي كه تاكنون به دنياي فناوري اضافه شده و با امكانات زياد، توجه افراد بسياري را به خود جلب كرده است، پهپادها هستند. با تولد اين دستگاه‌ها، پيشرفت زيادي در زمينه‌هاي مختلف مخصوصا فيلم‌برداري و ارسال كالا ايجاد شد. اما هميشه اشكالاتي سر راه وسايل جديد قرار مي‌گيرند كه ممكن است تأثيرات مخربي داشته باشند. به‌تازگي گزارشي در ZDNet منتشر شده است كه از بروز اشكالي براي پهپادها خبر مي‌دهد.

اكنون در آسمان بعضي از شهرهاي دنيا، پهپادهاي كوچك و بزرگ كنار هواپيماها و هليكوپترها پرواز مي‌كنند. بعضي از اين پهپادها تبليغاتي هستند و مدتي طول كشيده است تا سياست‌هاي به عبور و مرور آن‌ها تنظيم شود. در واقع بعضي پرواز چنين دستگاه‌هايي در آسمان‌ شهرها را ايمن نمي‌دانند و فكر مي‌كنند بهتر است به گزينه‌هاي ديگري فكر شود. اما اخيرا مشخص شده است كه خطرهاي واقعي‌تري نيز در دنياي فناوري وجود دارد؛ از جمله دستگاه‌هاي ارسال پارازيت ارزان‌ارزش GPS كه در دست عده‌اي سودجو قرار گرفته است.

فناوري پارازيت انداختن روي سيگنال‌ GPS در حال تكامل است؛ بدين شكل كه اكنون دستگاه‌هاي آن كوچك‌تر شده و ارزش آن كاهش پيدا كرده است. به‌طور كلي، هرچه يك فناوري كامل‌تر شود و در دست افراد بيشتري قرار بگيرد، ارزش آن كاهش پيدا مي‌كند. در دنياي امروز مي‌توانيد تنها با پرداخت ۵۰ دلار، به‌صورت الكترونيك يك دستگاه ارسال پارازيت GPS خريداري كنيد. اين دفناوري كه جزو نگراني‌هاي اصلي و طولاني‌مدت بخش نظامي است، اكنون به دنياي تبليغات نفوذ كرده. در دنياي كنوني، از پهپاد براي مصارف تجاري نيز استفاده مي‌شود و به همين دليل دستگاه‌هاي يادشده مي‌توانند تهديد بزرگي براي تجارت شركت‌هاي استفاده‌كننده از اين پرنده‌هاي ماشيني باشند. تهديد يادشده بسيار جدي است و پهپادهاي مربوط به مصارف نظامي، تجاري و قانوني را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران پهپاد

در سال ۲۰۱۸، زماني‌كه پهپاد به يكي از بهترين گزينه‌ها براي سرگرمي تبديل شده بود، در هنگ‌كنگ نمايشي با استفاده از اين دستگاه‌هاي پرنده و نورهايي كه به آن‌ها متصل بود انجام شد. اما همه چيز طبق برنامه پيش نرفت و در اين نمايش، ۴۶ پهپاد سقوط كردند؛ اما دليل اين اتفاق چه بود. با تحقيق‌هاي انجام‌شده مشخص شد كه دستگاه ايجاد پارازيتي در اطراف وجود داشته  كه عملكرد پهپادها را با اختلال مواجه كرده است. اين اتفاق نه‌تنها برنامه‌هاي گرداننده نمايش هنگ‌كنگ را برهم زد، بلكه خسارت مالي زيادي وارد كرد. خسارت‌هاي واردشده به دليل از دست دادن سخت‌افزار و پهپادها حدود يك ميليون دلار هنگ‌كنگ تخمين زده شد. نكته جالب اين است كه سازندگان پهپادا ادعا مي‌كنند اين دستگاه‌ها داراي پروتكل‌هاي ايمني هستند كه در مواقع ضروري مي‌توانند به آن‌ها براي فرود امن يا بازگشت به محل اصلي كمك كنند. اما طبق شواهد، اين ويژگي‌ها براي پهپادهاي دستكاري‌شده در نمايشگاه هنگ‌كنگ بي‌تأثير بوده‌اند.

آنتوني لاو چون هون، مدير هيئت مديره اين رويداد، به South China Morning Post گفت:

اين هواپيماهاي بدون سرنشين كاملا حرفه‌اي بودند و فناوري آن‌ها مي‌توانست دقيقا اين دستگاه‌ها را به جايي برگرداند كه از آنجا به پرواز درآمده بودند. اما سيگنال‌ ارسالي توسط دستگاه پارازيت به قدري قوي بود كه بسياري از پهپادها به ‌محض دريافت آن سقوط مي‌كردند.

 هواپيماهاي بدون سرنشين و خدمات آن‌ها قطعاً به سيگنال‌ GPS وابسته هستند. ممكن است پهپاد حتي به روش‌هاي همراه (INS/ OPS) مجهز باشد؛ اما  باز هم براي موقعيت‌يابي، ناوبري و تثبيت به منابع GPS احتياج دارد. بنابراين حملات GPS ساده‌ترين راه براي سقوط هواپيماي بدون سرنشين و آسيب رساندن به جان و مال است.

خبر خوب اين است كه توسط چند شركت، راه‌حل‌هايي براي پهپادهاي تجاري پيدا شده است كه مي‌توانند بخشي دفاعي آن‌ها در برابر امواج خارجي را تقويت كنند. يكي از اين شركت‌ها كه infiniDome نام دارد، دستگاهي به نام GPSdome ساخته است كه با گيرنده‌هاي GNSS هواپيماي بدون سرنشين ادغام مي‌شود و از يك سيستم فيلتر تداخل منحصر‌به‌فرد استفاده مي‌كند كه الگوهاي دو آنتن همه‌جهته را با يكديگر تركيب مي‌كند. اين فناوري به قدري قدرتمند است كه مي‌تواند در لحظه، GPSdome سيگنال‌ها را تجزيه و تحليل و نتيجه را به الگوريتم اختصاصي infiniDome تغذيه كند تا هرگونه تداخل RF حمله‌كننده را فيلتر و بي‌اثر كند. اين دستگاه به UAS اجازه مي‌دهد وابستگي سيگنال GPS را در هنگام حمله مسدود كند و بدين شكل پهپاد به مسير خود ادامه مي‌دهد. GPSdome مي‌تواند به محض تشخيص سيگنال‌ پارازيت، اين مسئله را به اپراتورهاي موجود اطلاع‌رساني كند.

مرجع متخصصين ايران پهپاد

Easy Aerial، ارائه‌دهنده اصلي پهپاد براي برنامه‌هاي تجاري، دولتي و دفاعي، اخيرا GPSdome را در خط سيستم‌هاي هوايي بدون سرنشين خودران درجه نظامي ادغام كرده است.

ايدو گور، بنيانگذار و مديرعامل شركت Easy Aerial، مي‌گويد:

ما GPSdome را انتخاب كرديم؛ زيرا يك راه ‌حل اثبات‌شده و كاملا متناسب با مأموريت‌هاي متنوعي است مشتريان ما به‌طور روزمره در مناطق مختلف جهان انجام مي‌دهند. سيستم‌هاي ما مجهز به پردازنده‌هاي متعدد هستند؛ اما سيگنال GPS براي حفظ موقعيت، ناوبري و زمان‌بندي بسيار حياتي است و عملكرد بدون وقفه دستگاه را تضمين مي‌كند. در نتيجه وجود آن‌در دستگاه امري ضروري تلقي مي‌شود.

 اين فناوري محافظ سبك و كم مصرف، يك گام اساسي در جهت پذيرش گسترده هواپيماهاي بدون سرنشين تجاري است. شركت‌هاي ديگري مانند Sepentrio نيز با كشف روش‌هاي جديد براي مقابله با سيگنال‌هاي پارازيت، اين اشكال را جدي گرفته‌اند. گفته مي‌شود اين شركت‌ها قرار است از حسگرهاي يكپارچه براي انجام اين كار استفاده كنند. بدون شك در آينده‌اي نزديك، سيگنال‌هاي پارازيت GPS توسط شركت‌هاي ديگر ديده مي‌شوند و آن‌ها نيز سعي مي‌كنند از روش‌هاي ديگران بهره ببرند يا راه جديدي براي مقابله با آن كشف كنند. خوشبختانه به انديشه متخصصين مي‌رسد توسعه‌دهندگان در حال ساختن ابزارهاي جديدي هستند كه مي‌توانند تهديد روبه‌رشد پارازيت‌ را خنثي كنند.

به‌طور كلي فناوري‌هاي جديد در اكثر مواقع از طرف سودجويان مورد حمله قرار مي‌گيرند و اين وظيفه‌ي توسعه‌دهندگان است كه اين تهديد را خنثي كنند. ممكن است فردي بتواند در آينده از دستگاه‌هاي ارزان‌ارزش توليدكننده پارازيت براي كارهاي بدتري استفاده كند و علاوه بر خسارت مالي بالا، جان ديگران را مورد تهديد قرار دهد. البته همان‌طور كه گفته شد، تاكنون روش‌هاي مختلفي براي مقابله با اين اشكال ابداع شده است.

انديشه متخصصين شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي اشكالات اخير ايجاد شده براي پهپادها چيست؟ به انديشه متخصصين شما با ابداع راه‌هاي جديد ايجاد اختلال، آيا مي‌توان مطمئن بود كه استفاده از پهپاد در ابعاد وسيع كار درستي است؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات