حمله سايبري يكي از بزرگ‌ترين خطوط انتقال سوخت ايالات متحده را مختل كرد

يك‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
حمله‌ي سايبري به يكي از بزرگ‌ترين خطوط حمل‌‌ سوخت در ايالات متحده، فعاليت اين خط لوله‌ي ۸۸۵۱ كيلومتري را معلق كرد. به‌ انديشه متخصصين مي‌رسد در اين حادثه حمله‌ي باج‌افزاري رخ داده است.
تبليغات

اپراتور يكي از بزرگ‌ترين خطوط لوله در ايالات متحده، به‌ دليل حملات سايبري آن را از حالت عملياتي خارج كرد. كولونيال پايپ‌لاين (Colonial Pipeline) كه ۴۵ درصد از منابع سوخت بخش شرقي ايالات متحده را منتقل مي‌كند، جمعه‌ي گذشته در اطلاعيه‌اي گفت شماري از سيستم‌هاي خود را آفلاين كرده است تا تهديد را تحت كنترل دربياورد. تهديدي كه كولونيال پايپ‌لاين از آن مي‌گويد به شكل موقت تمامي عمليات خط لوله را معلق كرده و روي شماري از سيستم‌هاي IT اين شركت اثر گذاشته است.

بر اساس گزارش ورج، خط لوله‌ي كولونيال پايپ‌لاين ۵۵۰۰ مايل (۸۸۵۱ كيلومتر) طول دارد و سوخت هواپيما و بنزين را از ساحل خليج آمريكا به نيويورك منتقل مي‌كند. به ادعاي نيويورك تايمز، اين خط لوله‌ به‌صورت روزانه ۲٫۵ ميليون بشكه سوخت منتقل مي‌كند.

در حال حاضر نمي‌دانيم حملات سايبري سيستم‌هاي كنترل صنعتي كولونيال پايپ‌لاين را هدف قرار داده‌‌اند يا خير. همچنين مشخص نيست حمله‌ به كولونيال پايپ‌لاين توسط هكرهاي دولت‌هاي خارجي انجام شده است يا خير. واشينگتن پست به‌ نقل از يك مقام رسمي آمريكا مي‌نويسد حادثه‌ي اخير حمله‌اي باج‌افزاري بوده است.

كولونيال پايپ‌لاين كه دفتر اصلي‌ آن در آلفارتاي ايالت جورجيا واقع شده است، مي‌گويد با يك شركت امنيت سايبري متفرقه‌ي برجسته همكاري كرده است تا تحقيقاتي روي ماهيت و گستردگي حادثه‌ي اخير انجام بدهد. اين شركت همچنين نهادهاي دولتي ايالات متحده را از موضوع باخبر ساخته است. كولونيال پايپ‌لاين  در حال حاضر روي ترميم سرويس‌ها به شكل ايمن و مؤثر تمركز كرده و در تلاش است وضعيت را به حالت عادي برگرداند. اين شركت با تمام توان در حال كار است تا اختلال در كار مشتريان و ساير كساني كه به خدمات كولونيال پايپ‌لاين وابسته هستند به حداقل برساند. 

به انديشه متخصصين مي‌رسد تعليق فعاليت خط لوله‌ي كولونيال پايپ‌لاين به‌صورت فوري روي مشتريان اين شركت اثر نگذاشته است؛ چون بيشتر سوخت‌ وارد مخازن ذخيره‌سازي مي‌شود و مصرف انرژي در ايالات متحده به‌ دليل دنياگيري ويروس كرونا كاهش پيدا كرده است. هنوز مشخص نيست فعاليت اين خط لوله‌ كِي به حالت عادي بازخواهد گشت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات