برندگان جوايز جهاني عكاسي سوني در بخش آزاد معرفي شدند

پنج‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برندگان مسابقه‌ي جوايز جهاني عكاسي سوني در بخش آزاد معرفي شدند. تصاويري ازجمله عكس اعتراضي قدرتمندي از كلمبيا و عكسي تأسف‌برانگيز از ماهي مُرده در كيسه‌ي پلاستيكي، جزو برندگان تأثيرگذار اين دوره بودند.
تبليغات

سازمان عكاسي جهاني برندگان جوايز جهاني عكاسي سوني در بخش آزاد را معرفي كرد. به‌عبارت‌ديگر، بهترين تصاوير منفرد از سال ۲۰۱۹ جزو برگزيدگان اين دوره بودند. شايد بتوان گفت تصاوير ارائه‌شده در مسابقه‌ي سال ۲۰۱۹ باورنكردني بود. بيش از صد عكاس در فهرست مسابقه‌ي آزاد انتخاب شدند؛ بااين‌حال، تنها ۱۰ عكس به فهرست برندگان نهايي راه يافتند و برنده اعلام شدند. برندگان طيف وسيعي از موضوعات را شامل مي‌شوند. در اين دوره از مسابقات، از تصويري در كنسرت ايگي پاپ گرفته تا پرتره‌ا‌ي جذاب از دو يوزپلنگ جزو برندگان بودند. تصاوير ديگري نيز مانند عكس اعتراضي قدرتمند از كلمبيا و عكس حزن‌انگيز از ماهي مُرده در كيسه‌ي پلاستيكي، جزو برندگان تأثيرگذار اين دوره بودند.

در سال ۲۰۰۷، اسكات گري سازمان جهاني عكاسي را تأسيس كرد. هدف اين مسابقه افزايش سطح گفت‌وگو درباره‌ي عكاسي در سراسر جهان ازطريق برگزاري نمايشگاه‌ها و اهداي جوايز و مسابقات در طول سال است. سوني مأموريت خود را همراهي از عكاسان سراسر جهان و جشن‌گرفتن و نشان‌دادن كارهاي آنان و پرورش محيط عكاسي در مقياس جهاني اعلام مي‌كند.

سازمان عكاسي جهان بستري جهاني براي عكاسي است كه هر ساله اقداماتي در بيش از ۵۰ كشور جهان فعال مي‌كند تا به حمايت از هنرمندان فعال در رسانه‌ي عكاسي كمك كند. اين اقدامات از تورهاي نمايشگاهي بين‌المللي و مسابقات الكترونيك و جوايز معتبر گرفته تا پروژه‌هاي مشاركتي و نمايشگاه‌هاي هنري فاخر را شامل مي‌شود. سوني مي‌گويد: «از عكاسي در همه‌ي اشكال آن استقبال مي‌كنيم و فرصتي براي موفقيت جامعه‌ي هنرمندان و عكاسان اختصاص داده‌ايم.»

هر ساله، سازمان جهاني عكاسي فراخوان جشنواره‌ي عكاسي سوني را با حمايت مالي اين شركت ژاپني برگزار مي‌كند. جوايز عكس جهاني سوني چهار رده‌ي مختلف دارد:

  • حرفه‌اي: همه‌ي شركت‌كنندگان در دسته‌ي حرفه‌اي بايد بيش از هجده سال داشته باشند و حداقل پنج و حداكثر دَه تصوير به اين مسابقه ارسال كنند و تمام تصاوير ارسالي با توضيحات سري همراه باشند؛
  • آزاد: رقابت در دسته‌ي آزاد، براي همگان آزاد است و شركت‌كنندگان مي‌توانند در رده‌هاي معماري، فرهنگ، خلاقيت، حركت، چشم‌انداز، شيوه‌ي زندگي، دنياي طبيعي و حيات‌وحش، پرتره، زندگي روزمره، اشياء، عكس‌هاي خياباني و سفر شركت كنند؛
  • جوانان: شركت در دسته‌ي جوانان براي همه‌ي عكاسان ۱۲ تا ۱۹ ساله آزاد است؛
  • دانشجويي: دسته‌ي دانشجويي تمام دانشجويان عكاسي از دانشگاه‌هاي منتخب سازمان عكاسي جهاني آزاد را شامل مي‌شود. همه‌ي متقاضيان بايد ۱۸ تا ۳۰ ساله باشند و دانشجويان به ارائه‌ي پنج تا دَه تصوير ملزم هستند. 

آثار تمام منتخبان در نمايشگاه سالانه‌ي Sony World Photography Awards نمايش داده خواهند شد. شركت در اين مسابقه رايگان است و درنهايت، مجموعا مبلغ شصت‌هزار دلار به افراد برگزيده اهدا مي‌شود. هر دَه برنده‌ي اين مسابقه، جديدترين تجهيزات تصويربرداري ديجيتال از سوني را دريافت خواهند كرد و درادامه، براي كسب عنوان عكاس مستقل سال رقابت مي‌كنند كه ماه ژوئن اعلام خواهد شد.

براي ديدن هر دَه برنده‌ي اين دوره از مسابقات، تا پايان اين مقاله همراه ما باشيد. همچنين، اگر مي‌خواهيد درباره‌ي جوايز جهاني عكاسي سوني اطلاعات بيشتري كسب يا فهرست كامل هر دسته را مشاهده كنيد، مي‌توانيد به وب‌سايت عكاسي جهاني سر بزنيد.

برنده‌ي بخش معماري

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: روزاريا سابرينا پانتانو
  • نام تصوير: هندسه‌ي عاطفي

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

من و گروهي از دوستانم، براي تعطيلات به سيسيل بازگشتيم. در همين حين از موزه‌اي به‌نام فيومارا دي‌آرته نيز بازديد كرديم. اين موزه كه در فضاي باز قرار دارد، مجسمه‌هاي ساخته شده توسط هنرمندان معاصر را در حاشيه‌ي رودخانه‌ي توسا به نمايش مي‌گذارد. از جمله‌ي اين آثار، ۳۸ درجه پاراللو اثر مائورو استاچولي است. هرمي كه به‌طوردقيق در نقطه‌اي قرار دارد كه با مختصات جغرافيايي ۳۸ درجه برابر است.

برنده‌ي بخش خلاقيت

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: سوكسينگ ژانگ
  • نام تصوير: گره

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

اين تصوير، يكي از تصاوير مجموعه‌ي من به‌نام «Hua» است. هوآ در زبان چيني به‌معناي گل است. از گل‌ها اغلب به‌عنوان استعاره‌اي از زندگي و اروتيسم در هنر استفاده مي‌شود. مجموعه‌ي هوآ اشتراكات و ارتباطات بين گل‌ها و زن‌ها، به‌ويژه آسيب‌پذيري و حساسيت عاطفي آن‌ها را كشف مي‌كند. كيفيت‌هايي مانند آرامش و احساساتي مانند عدم اطمينان، ترس، اضطراب و تنهايي به اشكال مفهومي و هنري در اين مجموعه ترجمه مي‌شوند. در تصوير گره، من از تركيبي از نور و بافت براي ايجاد تصاويري قوي كه باعث افزايش احساس مي‌شوند، استفاده كرده‌ام. من دوست دارم از تركيبات نمادين و استعاري در كار خود استفاده كنم. اميدوارم اين موضوع باعث شود تا مخاطب ذهنيت خود را عينيت عكس تلفيق كند و منجر به تفسيرها، برداشت‌ها و احساسات مختلفي در او شود.

برنده‌ي بخش فرهنگ

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: آنتوان ولينگ
  • نام تصوير: نشانه ۵.۲۸

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

اين تصوير در ۱۷ آوريل ۲۰۱۹ ثبت شد. وقتي كه از تماشاگران كنسرت ايگي پاپ، براي اجراي رقص در كنسرت او در خانه اپراي سيدني استراليا، دعوت به عمل آمد. اين تصوير نشان‌دهنده‌ي استقبال گرم مردم استراليا از هنرمنداني بود كه مسافت‌هاي طولاني را براي رسيدن به آن‌ها طي مي‌كنند.در تصوير، زن بازوي خود را دراز كرده است تا ايگي پاپ را لمس كند. ايگي پاپ به‌انديشه متخصصين مي‌رسد به دليل فشار جمعيت در اطرافش، از عملكرد زن بي‌خبر است. يكي از دستياران ايگي، جوس (با پيراهن چهارخانه‌ي خاكستري) سعي مي‌كند تا كمي فضا در اطراف ايگي ايجاد كند. اين صحنه يادآور بخشي از جزوه رايگان مقدس است: زيرا او فكر كرد اگر فقط لباس او را لمس كند، شفا خواهد يافت (نشانه ‌۵، سطر ۲۸). اين تصوير به نقاشي‌هاي مذهبي كه توسط كاراواجو كه با تكنيك كياروسكوروي كشيده شده، تشبيه شده است. اين عكس در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست شد و چهل هزار نفر از جمله ايگي پاپ را بسيار خوشحال كرد.ايگي پاپ، با نام اصلي جيمز نيول آستربرگ جونيور، خواننده، ترانه‌سرا، نوازنده و بازيگر اهل آمريكا است. اگرچه اغلب از ايگي پاپ به‌عنوان ابداع‌كننده يا پدرخوانده‌ي پانك راك ياد مي‌شود، سبك موسيقي او طي ۵ دهه فعاليتش متغير بوده و گوناگوني آن پاپ، متال، جَز و بلوز را شامل مي‌شود. پاپ در دوران دبيرستان درامر گروه موسيقي بلوز محلي به‌نام «ايگواناز» بود و از همان سال‌ها با لقب «ايگي» شناخته مي‌شد.

برنده‌ي بخش مانديشه متخصصينه

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: كريگ مك گوان
  • نام تصوير: بازتاب يخ

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

كوه يخ منزوي، در برابر ديوارهاي في‌جرد در پارك ملي شمال شرقي گرينلند قرار گرفته است.

برنده‌ي بخش حركت

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: الك كوناه
  • نام تصوير: فرو ريختن

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

چهار برج خنك‌كننده‌ي ايستگاه برق پل آهني در شراپ شاير انگلستان، با ۱۲۵ متر ارتفاع، فقط ۱۰ ثانيه طول كشيد تا در ۶ دسامبر ۲۰۱۹ تخريب شوند. اين چهار برج به مدت ۵۰ سال از چشم‌انداز‌هاي اين منطقه بودند؛ بااين‌حال به‌عنوان بخشي از توسعه‌ي جديد در منطقه، فروريخته شدند. مدت‌ها بود كه برنامه‌ريزي براي تخريب برج‌ها صورت گرفته بود؛ اما به دليل اينكه اين چهار برج به رودخانه، خط راه آهن و زمين‌هاي جنگلي محافظت شده نزديك بودند، تخريب آن‌ها نيز بايد دقت انجام مي‌شد. اين عكس از باغ من كه در دامنه‌ي تپه و مقابل اين منطقه قرار دارد، گرفته شده است.

برنده‌ي بخش دنياي طبيعي و حيات‌وحش

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: گووفي لي
  • نام تصوير: نمودار تاي چي

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

اين يوزپلنگ‌ها آنتلوپ (نوعي نشخواركننده) خورده بودند و لكه‌هاي خون صورت يكديگر را ليس مي‌زدند. اين وضعيت بسيار نادر بود و نمودار سنتي تاي چي را به من يادآوري مي‌كرد. اين عكس در ژانويه ۲۰۱۹ در بوتسوانا ثبت شده شده است. نمودار تاي چي، دايره اي است كه به‌صورت يكنواخت توسط خطوط منحني تقسيم شده است. دو بخش از اين نمودار به شكل دو ماهي هستند، به‌طوري‌كه برخي از اين نمودار با نام ماهي «اين-يانگ» ياد مي‌كنند. دو ماهي نماد اين يانگ كه به‌طوربرابر تقسيم شده‌اند، نمودار بي‌پايان تاي‌چي را شكل مي‌دهند. ماهي اين (‎Yin)‏ ‏نماينده‌ي «اين و نرمي» است، و ماهي يانگ نماينده‌ي «يانگ و سختي» است. از ناحيه‌ي دم ماهي «اين»، نرمي شروع به افزايش مي‌كند و هنگامي كه نرمي تا بيشترين حد افزايش مي‌يابد، دم ماهي «يانگ» نمايان شده و خبر از آغاز سختي مي‌دهد.

برنده‌ي بخش پرتره

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: تام اولدهام
  • نام تصوير: بلك فرانسيس

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

 عكاسان مجله‌ي MOJO از درجه‌ي نادر آزادي و اعتماد به آنچه معمولاً مختصر است، برخوردار هستند. اين به ما امكان مي‌دهد تجربه‌ي خود را با نوازندگان بسيار برجسته ثبت كنيم. بااين‌حال، هنگام عكاسي از خوانندگان مشهور، ما اغلب از اين سختي آگاهيم كه قرار است در چند نوبت عكاسي را انجام دهيم. من دوست دارم اين موضوع را بپذيرم و از چارلز (معروف به بلك فرانسيس) خواستم تا سطح نااميدي ايجاد شده در عكس‌ها را به من نشان دهد. او اين ژست كاملا دلخور را ارائه داد و من از تصوير او به‌عنوان پرتره‌ي اصلي استفاده كردم.

برنده‌ي بخش اشياي بي‌جان

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: خورخه رينال
  • نام تصوير: اقيانوس پلاستيكي

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

هر ساله هشت ميليون تن پلاستيك در اقيانوس‌هاي ما قرار مي‌گيرد. اين رقم معادل تخليه‌ي يك كاميون زباله در آب، در هر دقيقه است. اين تصوير، نشانه‌اي از اعتراض من به آلودگي درياها و اقيانوس‌ها است. اقيانوس‌ها به خاطر مجموعه‌اي از فشارها از جمله اسيدي شدن ناشي از تغييرات آب‌و‌هوا، ماهيگيري‌هاي بي‌رويه، و آلودگي به‌ويژه در قالب كيسه‌هاي خريد، بطري‌ها، اسباب‌بازي‌ها، نايلون‌هاي مورداستفاده براي بسته‌بندي مواد غذايي، تجهيزات ماهيگيري، فيلترهاي سيگار، عينك‌هاي آفتابي، سطل‌ها، صندلي توالت فرنگي، و زباله‌هاي ديگر، تحت فشار بسيار زيادي قرار دارند. بر اساس گزارشي كه در مجله ساينس منتشر شده است، هر سال بين ۴٫۸ تا ۱۲٫۷ ميليون تن زباله‌هاي پلاستيكي به درون اقيانوس ريخته مي‌شود. در زبان من (اسپانيايي)، ما از كلمات «Naturaleza Muerta» براي اشاره به هنوز زندگي، استفاده مي‌كنيم. جالب است بدانيد كه اين كلمه،طبيعت مرده ترجمه مي‌شود.

امروزه پسماندهاي پلاستيكي در انواع زيستگاه‌ها، از ژرفناي درياها گرفته تا يخ‌هاي اقيانوس منجمد شمالي يافت شده‌اند. در برخي مناطق جريان‌هاي آب اشياء پلاستيكي و زباله‌هاي ديگر را با هم جمع كرده و به توده‌هايي غول‌آسا و چرخان از زباله تبديل كرده است. برخي از اين قطعات زباله، سبب مرگ يا گرفتار شدن پستانداران دريايي، ماهيان، يا پرندگان مي‌شوند. اين اشكال با تجزيه‌ي اين اشياء پلاستيكي نيز برطرف نمي‌شود؛ زيرا حدود ۹۰ درصد از مواد شيميايي آن‌ها براي صدها سال در محيط‌زيست باقي خواهند ماند.

برنده‌ي بخش عكاسي خياباني

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: سانتياگو مسا
  • نام تصوير: مقاومت كلمبيا

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

در سال‌هاي اخير، اعتراضات زيادي در سراسر آمريكاي لاتين آغاز شده است. دلايل اين ناآرامي‌ها از پايان پيشنهادي به يارانه‌هاي سوخت در اكوادور تا افزايش كرايه‌هاي مترو در شيلي و احساس نابرابري و كمبود فرصت عمومي در كلمبيا است. در اين تصوير در مدلين، شمال غربي كلمبيا، نيروي سادهان و فروشندگان خياباني در حال شركت در راهپيمايي بودند كه گروه ضدشورش مدلين آن‌ها را متفرق كردند.در مجموعه تظاهرات اعتراضي كه از ۲۱ نوامبر ۲۰۱۹ آغاز شد، صدها هزار شهروند كلمبيايي در حمايت از روند صلح كلمبيا و عليه دولت وقت خود تظاهرات كردند. اين تظاهراتي مسالمت‌آميز بود؛ بااين‌حال چندين اعتراض خشونت‌آميز در طول آن نيز رخ داد كه باعث ايجاد محل و سرپناهي براي برگزاري تظاهرات شبانه در كالي (شهر) و بوگوتا شد. اين تظاهرات، يكي از بزرگ‌ترين تظاهرات گسترده‌اي است كه طي سال‌هاي اخير در كلمبيا رخ داده است.

برنده‌ي بخش سفر

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: آدريان گوئرين
  • نام تصوير: سوار شدن بر قطار باري در صحرا

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

قطار سنگ آهن در موريتاني با طول ۲.۵ كيلومتر، يكي از طولاني‌ترين قطارهاي جهان است. اين قطار در سفر از شهر ساحلي نواديبو به صحراي زورات صحرا بيش از ۷۰۰ كيلومتر مسافت را طي مي‌كند. قبل از اينكه قطار سفر طولاني خود براي بازگشت به نواديبو را آغاز كند، در Zouérat بيش از ۲۰۰ واگن پر از سنگ دارد. من در جولاي ۲۰۱۹ سوار اين قطار شدم. در اولين قدم از سفر فهميدم كه براي عكس‌برداري از طول قطار لازم است كه روي صخره‌ها بايستم و در واگن عقب قرار بگيرم تا مانديشه متخصصينه‌ي كامل و خورشيد را پشت خود داشته باشم. افسوس كه هيچ‌كدام از اين‌ها تا صبح روز سه بعد امكان‌پذير نبود. در آن زمان من حتي از ثبت اين عكس نااميد شده بودم.خط راه‌آهن موسوم به «Train du Desert» در موريتاني، در سال ۱۹۶۳ راه‌اندازي شد. اين قطار به‌طورروزانه از بندري در نواديبو در سواحل آتلانتيك راه مي‌افتد و به معادن سنگ آهن در زورات در شمال غربي كشور مي‌رود. اين سفر كه در مسير مرز منطقه مورد مناقشه صحرا انجام مي‌شود حدود ۲۰ ساعت به طول مي‌انجامد و به‌طوركلي ۷۰۴ كيلومتر را شامل مي‌شود. قطار مذكور با طول تقريبا دو كيلومتر، از ۳ يا ۴ لوكوموتيو ديزلي، يك واگن مسافري و بين ۲۰۰ تا ۲۱۰ واگن باري تشكيل شده است.همچنين اين قطار مسافراني از جماعات دوردست صحرا را نيز در خود دارد و حدود ۵۰۰ كيلومتر مسير جاده‌اي خسته كننده و ناخوشايند اين مسافران را كه شامل مسير فرعي طولاني براي دور زدن نوكچوت، پايتخت موريتاني است كاهش مي‌دهد. بسياري از مردم موريتاني ترجيح مي‌دهند كه سوار قطار شلوغ و پرازدحام مذكور در واگن‌هاي درجه‌ي دوم يا حتي واگن‌هاي باري شوند و بدون هزينه و در زمان كمتري به مقصد برسند. اين عكس زماني ثبت شد كه من روي انگشت‌هاي پاي خود و بالاي كوهي از سنگ‌ها ايستاده بودم و تلاش مي‌كردم همان‌طور كه قطار از اين طرف به آن طرف مي‌لغزد، ثابت باقي بمانم.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات