برندگان مسابقه عكاسي جغرافياي طبيعي استراليا؛ بزرگداشت زيبايي‌هاي طبيعت

يك‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برندگان مسابقه‌ي عكاسي جغرافياي طبيعي استراليا مشخص شدند. اين رقابت براي بزرگداشت زيبايي‌هاي طبيعي استراليا و مناطق اطراف آن مانند نيوزيلند، قطب جنوب و گينه‌ي نو طراحي شده است. برندگان اين مسابقه شامل عكس‌هاي خيره‌كننده‌اي از طبيعت، حيوانات و تأثير انسان روي دنياي اطرافش هستند.
تبليغات

وقتي صحبت از طبيعت به ميان مي‌آيد، استراليا دنيايي كاملا متفاوت است. تقريبا در هر كجاي اين قاره‌ي زيبا مي‌توان عجايب ‏طبيعي خارق‌العاده و شگفت‌انگيزي يافت. طبيعت متنوع كشور استراليا، داراي جاذبه‌هايي است كه در سراسر كشور پراكنده‌اند. برخي از آن‌ها آنقدر ديدني هستند كه انگار از جهاني ديگر به اينجا آورده شده‌اند. استراليا كه همچون جزيره‌اي بزرگ در اقيانوس آرام واقع شده است، از انديشه متخصصين زمين‌شناسي كهن‌ترين خشكي جهان به‌ شمار مي‌آيد.

كشور استراليا با داشتن ۷۵۵ گونه متنوع‌ترين كشور در جهان از لحاظ زيست‌بوم است. استراليا ششمين كشور بزرگ جهان است كه در دل اقيانوس هند و آرام و در قاره‌ي اقيانوسيه واقع شده است. اين كشور يكي از بهترين گزينه‌ها براي يك ماجراجويي فوق‌العاده و شگفت‌انگيز به حساب مي‌آيد. استراليا به دليل دارا بودن جنگل‌هاي باراني در كنار صحراهاي سرخ و سوزان، يكي از شگفت‌انگيز‌ترين كشورها از ديد گردشگران است.

مسابقه‌‌ي عكاسي جغرافياي طبيعي استراليا متعلق به موزه‌ي استراليا‌ي جنوبي است. در همين راستا، موزه‌ي استرالياي جنوبي، بهترين عكاس سال جغرافياي طبيعي استراليا را اعلام كرده است. اين موزه همچنين تصاوير برنده‌ي هر يك از ده دسته‌ي ارائه‌شده در مسابقه‌ي امسال را به اشتراك گذاشته است. مسابقه‌ي عكاس سال طبيعت جغرافيايي استراليا، هرساله زيست‌بوم‌ منطقه‌اي و ميراث طبيعي استراليا، نيوزيلند، قطب جنوب و گينه‌ي نو را جشن مي‌گيرد. در اين مسابقه از عكاسان سراسر جهان دعوت مي‌شود تا عكس‌هايي از طبيعت و حيات‌ وحش مناطق استراليا، نيوزيلند، قطب جنوب و گينه‌ي نو ارسال كنند. هرساله آثار نهايي در نمايشگاهي كه توسط موزه‌ي استرالياي جنوبي توسعه داده مي‌شود، قرار مي‌گيرند.

در اين مسابقه و در تصاويري كه ثبت مي‌شوند، زيبايي خيره‌كننده‌ي دنياي طبيعي ما در معرض نمايش قرار مي‌گيرد. عكاسان حرفه‌اي، نوظهور و جوان به‌طور يكسان، زمان، صبر، هنرمندي و تكنيك بي‌عيب‌ونقص ثبت لحظات عالي در زمان را نشان مي‌دهند. در مجموع در سال ۲۰۱۹، ۲۲۱۹ تصوير توسط جاستين گيليگان، گلن مك كيممين و توئي روي مورد قضاوت قرار گرفت. در پايان، جايزه‌ي عكاس سال طبيعت جغرافيايي استراليا در سال ۲۰۱۹، به مت بيتسون از استرالياي غربي اهدا شد. اين جايزه براي تصويري از يك نهنگ ساحلي است كه در دايره‌‌‌ي كوسه‌ها در ساحل چينس در آلباني استرالياي غربي قرار گرفته است. تصوير برنده توسط يك پهپاد مدل «DJI Phantom 4 Pro» ثبت شده است.  اين اولين ‌بار در طول برگزاري اين مسابقات است كه يك تصوير ثبت‌شده توسط پهپاد، در رقابت پيروز شده و جايزه‌ي اصلي را گرفته است.

بيتسون برنده‌ي اين مسابقه گفت: « براي من اين تجربه‌اي غير واقعي بود كه به يك شهر ساحلي آرام با يك ساحل بكر برسم و سپس اين نهنگ عظيم را ببينم كه حتي پنج متر هم از ساحل فاصله ندارد. همچنين با اندكي دقت متوجه شديم كه چند كوسه در آنجا و به‌صورت دايره‌اي در اطراف اين نهنگ، متوقف شده‌اند.» مت ‌بيتسون در ادامه‌ي مصاحبه‌ي خود با مسابقه‌ي عكاس سال طبيعت استراليايي گفت: «من هواپيماي بدون سرنشين (پهپاد) را براي ديدن مانديشه متخصصينه‌ي هوايي به آسمان فرستادم و مجموعه‌اي عكس از بالاي اين مانديشه متخصصينه گرفتم. تصويري كه برنده شد جزو آخرين تصاويري بود كه به ثبت رساندم و بسيار خوش‌شانس بودم كه كوسه براي يك نگاه دوباره‌، بازگشت.»

مت بيتسون براي اين مسابقه، جايزه‌ي نقدي ده‌ هزار دلاري و همچنين هديه‌ي سفر دريايي Coral Expeditions را دريافت كرد. شما نيز با مراجعه به وب‌سايت‌هاي مربوطه مي‌توانيد اطلاعات بيشتري در مورد مسابقه‌ي عكاس سال طبيعت استراليايي و موزه‌ي استرالياي جنوبي كسب كنيد.

 (براي ديدن تصاوير در ابعاد اصلي، روي آن كليك كنيد)

برنده‌ي كلي

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: نهنگ تيغ‌باله (Balaenoptera Physalus)
  • مكان: ساحل چينس، آلباني، استرالياي غربي
  • تجهيزات عكاسي:  DJI Phantom 4 Pro Drone
  • عكاس: مت بيتسون، استرالياي غربي

در اين منطقه، به‌طور منظم نهنگ‌هاي تيغ باله مشاهده‌ مي‌شوند؛ اما ديدن يكي از آن‌ها در نزديكي ساحل، يك اتفاق نادر است. نهنگ تيغ‌باله، يك پستاندار آبزي از زيرگروه نهنگ‌ها است. اين موجود دومين موجود ‌زنده‌ي بزرگ دنيا بعد از وال آبي است. نهنگ تيغ‌باله در اين تصوير از ساحل كمتر از ۵ متر و از خانه هاي مسكوني ۱۰۰ متر فاصله دارد. محققان اين اتفاق را براي اين نوع نهنگ، يك اتفاق غير معمول مي‌دانند. اين نهنگ دندان ندارد و با وجود جثه‌ي بسيار بزرگ، خطري براي انسان به شمار نمي‌آيد. نهنگ تيغ‌باله در ۲۵ تا ۳۰ سالگي بالغ مي‌شود و بيش از ۹۰ سال عمر مي‌كند. البته نهنگ‌هايي از اين نوع يافته شده‌اند كه ۱۳۵ تا ۱۴۰ سال سن داشته‌اند. طول اين نهنگ تا بيش از ۲۷ متر و وزن آن به ۷۴ تن مي‌رسد.

برنده‌ي بخش پرتره‌ي حيوانات

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: خرچنگ تزئيني (Achaeus spinosus)
  • مكان: تنگه‌ي لمبه، شمال شرقي سولاوسي، اندونزي
  • تجهيزات عكاسي: Canon EOS 7D Mk II, Canon EF 100mm, f/2.8 macro USM
  • عكاس: راس گودجون، استرالياي غربي

به‌طور معمول، خرچنگ‌هاي تزئيني تكه‌هاي اسفنج و جلبك دريايي را براي استتار و پنهان شدن از چشم شكارچيان به خود متصل مي‌كنند. اين باعث مي‌شود آن‌ها، سوژه‌هاي عكاسي بسيار ضعيفي باشند. بااين‌حال نوعي خرچنگ به نام «Achaeus spinosus» براي دفع شكارچيان احتمالي، جانداراني از زير شاخه‌ي هيدروئيدها را به خود متصل مي‌كند و اين موضوع سوژه‌ي خوبي براي عكاسي است.

برنده‌ي بخش رفتار حيوانات

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: نهنگ گوژپشت و دلفين‌ها
  • مكان: تونگا، اقيانوس آرام جنوبي
  • تجهيزات عكاسي: Canon 1DX Mk II, Canon 8–15mm
  • عكاس: اسكات پورتلي، نيو ساوت ولز

نهنگ گوژپشت يا نهنگ كوهان‌دار، جانوري آبزي است كه به خانواده‌ي آب‌بازسانان و تيره‌ي آب‌بازسانان بي‌دندان تعلق دارد. در يكي از گونه‌هاي بزرگ‌باله‌‌ها، نهنگ‌هاي گوژپشت بالغ تا حدود ۱۲ تا ۱۶ متر طول و وزني حدود ۳۶ هزار كيلوگرم دارند. نهنگ گوژپشت در سراسر آب‌هاي اقيانوسي جهان يافت مي‌شود و اين نهنگ‌ها هر ساله ۲۵ هزار كيلومتر مهاجرت مي‌كنند. امروزه در حدود ۸۰ هزار نهنگ گوژپشت در آب‌هاي جهان وجود دارد. پيش از اين شكار بي‌رويه نسل آن‌ها را در نزديكي انقراض قرار داده ‌بود؛ ولي قوانين جديد باعث بهبود رشد تعداد آن‌ها شد.

نهنگ‌هاي گوژپشت وقت و انرژي بسيار زيادي صرف ايجاد آواز و نوا مي‌كنند. نهنگ‌هاي گوژپشت نر آواز ويژه و پيچيده‌اي مي‌خوانند كه ۱۰ تا ۲۰ دقيقه به طول مي‌كشد و گاه تا ساعت‌ها تكرار مي‌شود. انگيزه‌ي اين آوازخواني با آداب جفت‌گيري مرتبط است. آواهايي كه نهنگ‌هاي گوژپشت نر از خود توليد مي‌كنند و حركات آكروباتيكشان، آن‌ها را در ميان جهانگردان بسيار محبوب كرده ‌است. اين جانور همچون دلفين و خفاش پژواك‌سازي مي‌كند و به ‌دست آوردن تصويري از محيط با تجزيه و تحليل امواج صوتي حاصل از پژواك براي آن‌ها امكان‌پذير است. در اين تصوير، چندين نهنگ براي يك ماده رقابت مي‌كنند. اين تعقيب‌و‌گريز مي‌تواند ساعت‌ها يا حتي روزها ادامه داشته باشد و مردان مي‌توانند براي شكار اين ماده، حركاتي از قبيل تغذيه با شبكه‌ي حباب، گلو زدن با دهان باز، تماس بدني، صداهاي بلند آكوستيك و رخنه كردن را نمايش دهند. حتي پس از ۱۶ سال ثبت رفتار نهنگ گوژپشت در منطقه، اين عمل و ثبت اين تصوير واقعا ضربان قلب را بالا مي‌برد و آدرنالين ايجاد مي‌كند.

برنده‌ي بخش زيست‌گاه حيوانات

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: آمفي‌پود كامنسال كه در آسيدين به‌صورت انفرادي زندگي ‌مي‌كند
  • مكان: راجا آمپات، پاپوآ غربي، اندونزي
  • تجهيزات عكاسي: Nikon D800, Nikkor 105mm macro
  • عكاس: ريچارد اسميت، انگلستان

آمفي پود، راسته‌اي از سخت‌پوستان محسوب مي‌شود كه فاقد كاراپاس و به‌طور كلي داراي اجسام فشرده‌شده‌ي جانبي است. ابعاد آمفي‌پودها از ۱ تا ۳۴۰ ميلي‌متر است و اكثرا حكم مواد ضدعفوني‌كننده يا پاك‌كننده را دارند. تاكنون بيش از ۹۹۰۰ آمفي‌پود شناخته شده است. به گفته‌ي عكاس، او در جست‌وجوي اسب‌هاي دريايي مينياتوري در صخره‌هاي غرب پاپوآ بود كه به اين سخت‌پوست كوچك آمفي‌پود برخورد كرد. اين موجود نر به طول نيم تا يك سانتي‌متر، در دهانه‌ي ورودي دريا نشسته بود تا از جانوران ماده و جوانان درون آن محافظت كند. به گفته‌ي يك متخصص آمفي پود، اين احتمالا گونه‌ي جديدي است.

برنده‌ي بخش گياه‌شناسي

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: قارچ شبح (Omphalotus nidiformis)
  • مكان: اقيانوس بيشه، ويكتوريا
  • تجهيزات عكاسي: Canon 5D Mk IV, Samyang 14mm
  • عكاس: مارسيا ريدرر، ويكتوريا

نمايش قارچ شبح دست‌نيافتني، پس از تاريكي هوا آغاز مي‌شود؛ زماني ‌كه نورسبز شب‌تاب آن از طريق جنگل كاج در شبه جزيره‌ي بلارين مي‌درخشد. اين قارچ شايد تنها جادويي به انديشه متخصصين برسد؛ اما با نور درخشان خود، بسيار براي جذب حشرات مفيد است و به پراكنده شدن هاگ و پخش قارچ كمك مي‌كند. قارچ‌هايي مانند قارچ شبح، نور عجيبي در جنگل‌هاي استراليا توليد مي‌كنند. بيش از ۹۰ گونه قارچ درخشنده وجود دارد؛ اما قارچ‌هاي شبح با نور سبز روشن كه مانند چراغ مطالعه عمل مي‌كنند، از همه زيباتر هستند.

برنده‌ي بخش مانديشه متخصصينه

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: آبشار بارون در معرض سيل است
  • مكان: آبشار بارون، كوراندا، كوئينزلند
  • تجهيزات عكاسي: Pentax X-5, 28.3mm
  • عكاس: نيل پريچارد، كوئينزلند

آبشار بارون، يك آبشار شيب‌دار روي رودخانه‌‌ي بارون است كه در محل پايين آمدن رودخانه از آترتون تبلندز به دشت ساحلي كرنز، در كوئينزلند استراليا واقع شده است. هنگامي كه آبشار بارون طغيان مي‌كند، صحنه‌ي آرام اين مكان بسيار آشفته مي‌شود؛ زيرا حجم عظيمي از آب به دشت ساحلي راه مي‌يابد. شدت خشونت اين تصوير همراه ‌با غرش كركننده، ثبت اين تصوير را به تجربه‌اي فراموش‌نشدني تبديل كرده است.

برنده‌ي بخش تصوير تك‌رنگ

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: مارماهي لانه‌زنبوري در كنار مرجان مارپيچي
  • مكان: درياي باندا
  • تجهيزات عكاسي: Nikon D850, Nikonos 13mm RS
  • عكاس: تريسي جنينگز، انگلستان/مالزي

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

من با اين كنار هم قرار گرفتن شگفت‌انگيز مارماهي لانه زنبوري و مرجان رو‌به‌رو شدم. تك‌رنگ بودن در اين عكس فرياد مي‌زد؛ اما اين يكي از معايب قابل ‌توجه عكس‌برداري زير آب است و شما نمي‌توانيد لنز خود را متناسب با موضوع تغيير دهيد. بااين‌حال من به‌آرامي تا آنجا كه ممكن بود به مار نزديك شدم، عمق ميدان را افزايش دادم و نور استراب خود را طوري تنظيم كردم كه مرجان و مارماهي را روشن كند.

برنده‌ي بخش جوان

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: نامشخص
  • مكان: خليج فينگال، نيو ساوت ولز
  • تجهيزات عكاسي: Canon EOS 5D Mk lll, Canon 17
  • عكاس: فلويد مالون ۱۷ ساله، نيو ساوت ولز

عكاس در توضيح اين عكس مي‌گويد:

شبي كه اين تصوير را ثبت كردم، حيرت‌انگيزترين نمايش رعدو‌برقي كه در زندگي‌ام ديده بودم، رخ داد. اين رعد‌وبرق با برق‌ها‌ي مداوم و صداي زياد تا چند ساعت ادامه داشت. براي بهتر شدن عكس و اضافه كردن حس مقياس به تصوير، تصميم گرفتم روي مردي تمركز كنم كه در لبه‌ي ساحل با چتر ايستاده بود. حس مقياس، يك ابزار بصري براي درك اندازه در يك تصوير است. اين ابزار به ما اجازه مي‌دهد عمق ايجاد كنيم و در انجام اين كار يك المان درام را در صحنه‌ي تصوير نشان دهيم. مقياس، به نسبت و اندازه‌ي يك چيز با چيزي ديگر ارتباط دارد. برجسته كردن آيتم‌ها به‌صورت هدفمند در عكس، به‌طوري‌كه چشم بتواند فورا آن‌ها را تشخيص دهد و با آن‌ها ارتباط برقرار كند، يكي از راه‌هاي ايجاد آن رابطه است. مردم، درختان، حيوانات، ماشين‌ها و ...، همه اشيائي هستند كه به يك صحنه مقياس و نسبت مي‌دهند.

 برنده‌ي بخش تأثير ما

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: نامشخص
  • مكان: كاونديلا كريك، منيندي، نيو ساوت ولز
  • تجهيزات عكاسي: DJI Phantom 3 Advanced, 20mm
  • عكاس: مليسا ويليامز براون، استرالياي جنوبي 

درياچه‌ي منيندي، زنجيره‌اي از درياچه‌هاي آب شيرين زودگذر و كم‌عمق بود كه با اتصال به رودخانه‌ي دارلينگ، يك سيستم ذخيره‌سازي را تشكيل مي‌داد. اين درياچه‌ در منطقه‌ي غربي نيو ساوت ولز استراليا و در نزديكي شهر منندي قرار داشت. درياچه‌ي منيندي به‌طور عمدي در سال‌هاي ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تخليه شد كه به همين دليل، جنوب جديد ولز  خشكسالي طولاني را تجربه كرده است. حيوانات و پرندگان در اين مكان، نااميدانه به‌ دنبال آب و غذا مي‌گردند و به دليل اين وقايع طبيعي و  دخالت انسان، چيزي كه براي آن‌ها باقي مانده، بسيار ناچيز است. درياچه‌ي كاونديلا اكنون فقط يك بستر خشك درياچه‌اي است كه به‌جاي آب، با بقاياي حيوانات بومي استراليا آكنده شده است.

برنده‌ي بخش گونه‌هاي تهديدشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: گونه‌هاي برنده‌ي در معرض تهديد
  • مكان: رودخانه‌ي آدلايد، سرزمين شمالي
  • تجهيزات عكاسي: Olympus OMD EM-1 Mk II
  • عكاس: اتين ليتل فير، سرزمين شمالي

مانيتور آب مرتنز، گونه‌اي مارمولك از خانواده‌ي Varanidae است. اين گونه در شمال استراليا بسيار يافت مي‌شود و در معرض خطر شكارچي‌هاي فرصت‌طلب بسياري قرار دارد. مانيتورهاي آب مرتنز بسيار كنجكاو هستند. اين نمونه از اين مارمولك بسيار جسورانه به من نزديك شد تا مارمولك خوش قيافه‌ايكه انعكاسش در دوربين من افتاده بود مطالعه كند, اما متأسفانه به انعكاس خود خيره شده بود، نه به همسر آرزوهايش.

برنده‌ي بخش نمونه كارها

مرجع متخصصين ايران
  • نام تصوير: زندگي در اسكي
  • مكان: پارك ملي كوزكيوزكا
  • تجهيزات عكاسي: نامشخص
  • عكاس: چارلز ديويس
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات