برندگان مسابقه عكاسي زير آب: تصاويري خيره‌كننده‌ از اعماق دريا

دوشنبه ۲۲ دي ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 18 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مسابقه‌ي عكاسي زير آب، مجموعه‌اي از سيزده تصوير برنده‌‌ را به همراه تعدادي از تصاوير كه برنده‌ي جايزه‌ي افتخاري شده‌اند، منتشر كرد.
تبليغات

حتما بسياري از افراد را ديده‌ايد كه اكتشافات فضايي را بسيار شگفت‌انگيز مي‌دانند و براي كشف فضا و ديدن تمام ابعاد آن، هيجان بيش از اندازه‌اي نشان مي‌دهند. بااين‌حال، تا زماني‌كه اقيانوس‌هاي وسيعي براي كشف كردن وجود دارند، آيا براي رفتن به فضا زود نيست؟ چرا بايد به فضا برويم، در حالي‌كه تاكنون بيش از هشتاد درصد اقيانوس‌ها همچنان كشف‌نشده باقي‌ مانده‌اند؟

عكاسي از زير آب به همان اندازه كه مهيج و ترسناك به‌ انديشه متخصصين مي‌رسد، دشوار است. عكاس بايد غواصي را نيز كامل ياد گرفته باشد تا بتواند براي عكاسي زير آب دوام بياورد. اين نوع عكاسي از اهميت بسياري برخوردار است؛ زيرا از طريق آن افراد بيشتري درباره‌ي زيستگاه حيوانات زير آب آگاهي پيدا مي‌كنند و مي‌توان در حفظ حيوانات بي‌نظير ساكن محيط زير آب تفاوت ايجاد كرد. اگر افراد بيشتري از اقيانوس‌ها عكس بگيرند و آن‌ها را به‌ اشتراك بگذارند، علاقه به غواصي و تلاش براي حفظ و نگه‌داري اقيانوس‌هاي جهان افزايش مي‌يابد.

مجله‌ي «Scuba Diving»، برندگان مسابقه‌ي عكاسي زير آب از طريق لنز را اعلام كرد. اين مسابقه كه شانزده سال از برگزاري آن مي‌گذرد، مجموعه‌اي از سيزده تصوير برنده‌ي مسابقه‌ را به همراه تعدادي از تصاوير كه برنده‌ي جايزه‌ي افتخاري شده‌اند، منتشر كرد. اين تصاوير براي تالار مشاهير در اين رقابت انتخاب شده‌اند. در جديدترين سري اين مسابقه، تصوير يك كوسه نهنگ كه بيش از پنجاه ماهي را در دهان خود جاي داده است، برنده‌ي جايزه‌ي بزرگ مسابقه‌ي عكاسي زير آب شد.

Through Your Lens به معناي «از ميان لنزهاي شما»، يك مسابقه‌ي عكس است كه توسط Scuba Diving Magazine برگزار مي‌شود. ۲۰۲۰، شانزدهمين سالي است كه اين مسابقه برگزار مي‌شود و جهان اقيانوس‌ها و درياها را به تصوير مي‌كشد. اين سري از مسابقات با بيش از ۲۶۰۰ تصوير ارسالي، بالاترين تعداد ارسال عكس را در طول تاريخ خود جشن مي‌گيرد. از ميان ۲۶۳۶ تصوير ارسالي، هيئت داوران ۱۳ تصوير برنده و همچنين ۱۵ عنوان افتخاري را در چهار گروه رفتار، دوربين فشرده، ماكرو و زاويه‌ي ديد گسترده انتخاب كردند.

برنده‌ي جايزه‌ي بزرگ امسال، ايوانز باودين بود كه عكس خيره‌كننده‌اي از تعداد بسيار زيادي ماهي رمور در حال لرزيدن در دهان يك كوسه‌نهنگ ماده‌ي دوازده متري در باخاي كاليفرنياي مكزيك گرفت. برندگان جايزه‌ي اول دسته‌هاي ديگر به شرح زير است:

  • ژول كيسي با عكسي از اسب دريايي كه در خليج بندر فيليپ استراليا تغذيه مي‌كند، در دسته‌ي «رفتار» برنده شد.
  • توبياس فريدريش با عكسي از يك گياه خارپوست نوجوان روي يك برگ درخت خرما در آنيلائو، فيليپين و در دسته‌ي «دوربين فشرده» به جايزه دست پيدا كرد.
  • جفري هاينز با عكسي از اسب دريايي و مارتين استرميسكا با عكسي از اشعه‌ي خورشيد در زير آب، برنده‌ي دو دسته‌ي گروه «ماكرو» و «زاويه‌ي باز» شدند.

در اين مقاله، تعدادي از تصاوير برگزيده در اين مسابقه را كه برخي از منحصربه‌فردترين نگاه‌ها به دنياي آب و جهان اقيانوس‌ها است، با شما به اشتراك گذاشته‌ايم.

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: مارتين استرميسكا
  • مكان تصوير: اشتاير، اتريش

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

در «گرونر اتريش» پاركي وجود دارد كه در فصل پاييز مي‌توانيد روي نيمكت‌هاي آن بنشينيد و از صداي پرندگان لذت ببريد؛ ولي اگر در فصل تابستان گذرتان به اين منطقه افتاد، بايد براي ديدن همين پارك زير آب برويد و شنا كنيد؛ زيرا براي روزهاي گرم تابستان، يك پارك شگفت‌انگيز در زير آب‌ به وجود مي‌آيد. اين پارك در منطقه استيروس در حوالي درياچه‌ي گرونر اتريش قرار دارد. دور تا دور درياچه با كوه‌هاي «هوچسچواب» (Hochschwab) احاطه شده است. در طول زمستان برف كوه‌هاي درياچه گرونر را سفيدپوش مي‌كند. مساحت درياچه حدود ۱۹۹ متر مربع و پاييز و زمستان بهترين فصل براي وقت‌گذراني در اطراف آن است.در اوايل بهار، درحالي‌كه قله‌هاي كوه در اطراف روستاي Tragoess، هنوز پوشيده از برف است، پوشش چمنزار درياچه‌ي سبز شكوفا مي‌شود. فقط چندماه بعد از اين تاريخ، وقتي دماي هوا در شب به زير صفر نمي‌رسد، برف ذوب مي‌شود و به نهرها مي‌رود تا درياچه را با آب شفاف و تميز پر كند. علفزار، با گل‌هاي تازه‌شكفته و چمن‌هاي سبز و غني، دچار آب‌گرفتگي مي‌شود. پس از آب شدن كامل برف‌ها، تمام نيمكت‌ها، مسيرهاي سنگي، پل‌ها و درختان اطراف بزير آب مي‌روند. در اين آب خرچنگ و چندگونه ماهي قزل‌آلا زندگي مي‌كند. به اين درياچه، درياچه‌ي سبز نيز مي‌گويند.

برنده‌ي جايزه‌ي بزرگ مسابقه‌ي عكاسي زير آب

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: ايوانز باودين
  • مكان تصوير: باخا كاليفرنيا، مكزيك

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

در ژوئن سال ۲۰۲۰ با يك مجوز ويژه، براي ثبت زندگي دريايي و اثرات كاهش ترافيك دريايي به دليل شيوع ويروس كوويد ۱۹، به يك سفر دريايي اعزام شدم. پس از دو ساعت ماندن در آب كه با همراهي كوسه‌ها انجام شد، كاپيتان در قايق فرياد زد: «كوسه‌نهنگي دقيقا در پشت سر تو قرار داد.» زماني‌كه برگشتم، يك كوسه‌نهنگ دوازده متري را پشت سر خودم ديدم و تعجبم زماني بيشتر شد كه متوجه شدم بيش از پنجاه ماهي رمورا، از سواري رايگان در دهن اين ماهي لذت مي‌برند.

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: كريس گوگ
  • مكان تصوير: بونير

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

بعد از مدت‌زماني‌ كه به اندازه‌ي ابديت به انديشه متخصصين مي‌رسيد، فلامينگوها تغذيه‌ي خود را در گل‌ولاي ماسه‌اي كه از طلوع آفتاب بي‌حركت در آن خوابيده بودم، از سر گرفتند. آن‌ها همچنان كه موج‌دار و به‌سختي عبور مي‌كردند، كمي شن و ماسه را كه روي لنز دوربين من قرار داشت، لگد زدند. يكي از آن‌ها كه خلاق و شجاع بود، متوجه وجود ماسه روي لنز دوربين من شد و تلاش كرد آن را بلند كند. اين اقدام، فرصتي بسيار كوتاه براي من فراهم كرد تا با آن دسته از فيلترهاي منحصر‌به‌فرد، چشم‌هاي زرد او را به تصوير بكشم.

برنده‌ي مقام اول در دسته‌ي دوربين فشرده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: توبياس فريدريش
  • مكان تصوير: آنيلائو، فيليپين

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

من به‌عنوان سفير برند دوربين SeaLife، علاوه بر تنظيمات DSLR براي گرفتن چند عكس جانبي، هميشه يك DC2000 به همراه دارم. براي من بسيار جالب بود ببينم با دوربين بسيار كوچكي مانند SeaLife، چه چيزي مي‌توانم ثبت كنم و اين ثبت تصوير، چقدر مي‌تواند به كيفيت تصاويري كه با DSLR ثبت مي‌كنم، نزديك باشد. اين موجود شگفت‌انگيز روي يك برگ درخت خرما نشسته بود و يك موضوع بسيار خوب براي آزمايش به انديشه متخصصين مي‌رسيد. غواصي در نزديكي Anilao فيليپين و با همراهي مايك بارتيك انجام شد.

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: مارك هنائور
  • مكان تصوير: جزيره آمورگوس، يونان

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

اين تصوير در يونان و در جزيره‌ي آمورگوس ثبت شده است. آمورگوس يكي از جزيره‌هاي يونان است كه با وسعت ۱۲۶٫۳۴۶ كيلومتر مربع و جمعيت ۱۹۷۳ نفر، در استان اژه‌ي جنوبي در شهرستان ناكسوس قرار دارد. اين جزيره در شرقي‌ترين نقطه‌ي درياي اژه در ناحيه سيكلديز قرار گرفته و غارهاي زيادي در امتداد ساحل آن وجود دارد. تاريكي غارها در تضاد با رنگ آبي معمول درياي اژه است. يونان همچنين بهشتي براي غواصي آزاد است. اين جزيره فرصتي كامل براي تخيل ارائه مي‌دهد و به خلق تصاويري شاعرانه كمك مي‌كند.

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: ماسيمو جورجت
  • مكان تصوير: ژاردينس دلارينا، كوبا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

در مجمع‌الجزاير كوبا و در ميان حراها، يك كلوني كوچك تمساح آمريكايي زندگي مي‌كند. براي ساختن يك سري عكس، مجبور شدم سه روز با آن‌ها در آب حركت كنم و جريان‌ها، نور و شفافيت آب را مطالعه كنم. سپس منتظر ماندم تا تمساح در موقعيت مناسبي در برابر نور پس‌زمينه قرار بگيرد. ايده اين بود كه بهترين انعكاس بين بازتاب خورشيد و رنگ آب وجود داشته باشد.

برنده‌ي مقام سوم در دسته‌ي دوربين فشرده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: انريكو سوموگي
  • مكان تصوير: آنيلائو، فيليپين

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

هنگام غواصي در آنيلائو، فيليپين، از داخل لنز دوربينم متوجه يك بطري آبجو به‌ظاهر خالي در شن شدم. اما به انديشه متخصصين مي‌رسيد چيزي در آنجا زندگي مي‌كند. من شروع به عكاسي از ماهي گابي ليمويي كردم كه در آنجا زندگي مي‌كرد. پس از مدتي، متوجه شدم سايه‌اي در پس‌زمينه ايجاد شده است. پس از چند ثانيه، شيرماهي خردسالي را ديدم كه بيرون مي‌آيد. دقيقا زماني‌كه ماهي گابي شروع به خميازه كشيدن كرد، شاتر را فشار دادم و شيرماهي نيز به دوربين نگاه كرد.

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: مارتينا آندرس
  • مكان تصوير: درياي سرخ

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

به‌عنوان يك غواص، هرگز اولين كوسه‌ي بزرگي كه ديده‌ايد، فراموش نخواهيد كرد. من براي هميشه، از رو‌به‌رو شدن با اين كوسه‌ي سفيد اقيانوسي در درياي سرخ احساس خوشبختي مي‌كنم. همان‌طور كه به آخرين دقايق شيرجه رفتن نزديك مي‌شديم، كوسه و همراهانش به‌آرامي دور ما حلقه زدند. آن‌ها قبل از اينكه دوباره به رنگ آبي درآيند، با آرامش به تك‌تك ما نگاه كردند.

برنده‌ي مقام سوم در دسته‌ي ماكرو

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: رابرت استنسفيلد
  • مكان تصوير: بانكو چينچورو، مكزيك

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

نوامبر ۲۰۱۹، من براي ۱۴ روز غواصي در بانكو چينچوروي مكزيك با دوست خوبم هيكو از ماهاهوال، در آميگوس دل مار ثبت ‌نام كردم. به‌عنوان شوخي، هيكو براي من هدفي قرار داد كه ببينم در طول مدت حضورم در آنجا مي‌توانم چند گونه‌ي مختلف را با دوربين ثبت كنم. با وجود اينكه غواصي در آنجا بيشتر به لنزهاي زاويه‌ي ديد عريض نياز دارد، من لنز ۱۰۵ ميلي‌متري را انتخاب كردم تا كمي بيشتر به آن دسترسي داشته باشم. در غواصي دوم، زماني‌ كه خودم را براي يك عكس با زاويه‌ي كم از گروهي مارماهي آماده مي‌كردم، به پايين نگاه كردم. در آن لحظه متوجه شدم اين كوسه بسيار مطمئن به من نگاه مي‌كند. من به‌آرامي به سمت بالا و عقب‌تر حركت كردم و تغيير مكان دادم و سپس يك سري عكس از او ثبت كردم.

برنده‌ي مقام دوم در دسته‌ي دوربين فشرده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: مارسلو يوهان اوگاتا
  • مكان تصوير: تنگه لمبه، اندونزي

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

آيا تا به حال احساس كرده‌ايد كه يك ماهي مي‌تواند به شما لبخند بزند؟ جالب‌ترين نكته در مورد اين غواصي اين بود كه مدت‌زمان طولاني طول كشيد تا متوجه شوم خوك‌ماهي درون بشكه‌ي اسفنجي وجود دارد. من چشمانم را به اسفنج چسبانده بودم تا خرچنگ اسكات مويي را پيدا كنم. فقط بعد از مدتي متوجه شدم كه اين ماهي با استتار و لبخندي بر لب، از كنار دوربين من رد مي‌شود.

برنده‌ي مقام اول در دسته‌ي زاويه ديد گسترده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: مارتين استرميسكا
  • مكان تصوير: پورتو مورلوس، مكزيك

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

روي سطح در ورودي سنوت، من هنوز خبر نداشتم چه فضايي در زير استخر كوچك قرار دارد. فقط هنگامي كه پايين آمدم و در خارج از منطقه‌ي آفتاب روشن قرار گرفتم، فضاي تاريك آشكار شد. هنگامي كه چشمانم به تاريكي عادت كرد، ابعاد عظيم فضا را درك كردم. دوست من كه در بالاي آن ابر آويزان شده و توسط تابش خورشيد، اندكي روشن شده است، بسيار كوچك به انديشه متخصصين مي‌رسيد؛ به‌طوري‌كه تمام غواصي را با عكاسي از راه دور انجام دادم، و تلاش كردم تصوير غواص كوچك را در آن فضاي عظيم شكار كنم.

برنده‌ي مقام سوم در دسته‌‌ي زاويه ديد گسترده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: رافائل ليورنس
  • مكان تصوير: باخا كاليفرنيا ، مكزيك

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

من اين عكس را اكتبر گذشته در باخاي كاليفرنيا گرفتم. اين اولين‌ باري بود كه در آنجا حضور داشتم؛ بنابراين چند روز طول كشيد تا اعتماد بيشتري به دريا و حيواناتي كه در آنجا زندگي مي‌كنند، به دست آورم. من بسيار خوش شانس بودم؛ زيرا در آن زمان تعداد زيادي ماهي ساردين در آنجا مشغول رد شدن بودند. بنابراين شيرهاي دريايي نيز دائماً در حال بازي و شكار آن‌ها بودند. براي گرفتن اين عكس مدت‌ها در اعماق كم شناور و به ‌دنبال لحظه‌ي مناسب براي فشار دادن دكمه بودم. وقتي زمان آن رسيد، من دو شير دريايي را ديدم كه ابتدا از دور شنا كردند و سپس به سمت يكديگر رفتند. ساردين‌ها براي فرار از شكار به همان طريق حركت مي‌كردند. بنابراين آن‌ها خطوط موجي موازي خلق كردند و من آن‌ها را به تصوير كشيدم.

برنده‌ي مقام سوم در دسته‌ي رفتار

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: توماس ون پويمبروك
  • مكان تصوير: مرسي علم، مصر

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

اين عكس در آبي بسيار كم‌عمق در درياي مرسي علم مصر ثبت شده است. مرسي علم نام شهر و شهرستاني در استان بحرالاحمر مصر است. درحالي‌كه در ماه عسل بوديم، نمي‌توانستيم در برابر تماس آب مقاومت كنيم. بنابراين من و همسرم هر روز صبح غواصي مي‌كرديم. يك روز مقدار زيادي لجن توجه من را جلب كرد. فقط يك فرصت بسيار كوتاه براي عكاسي داشتم؛ زيرا گل‌و لاي در همه جا پخش مي‌شد. اين ماهي از مخلوط‌هاي كوچك ماسه تغذيه مي‌كرد. پس از چند ثانيه، نور خورشيد ناپديد شد و ما همچنان از درياي سرخ زيبا و ماه عسلمان لذت برديم.

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: انريكو سوموگي
  • مكان تصوير: آنيلائو ، فيليپين

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

من براي ثبت اين تصوير، تكنيك شاتر آهسته را با يك فلش همراه‌ با چراغ قوه معمولي و رنگي امتحان كردم.

برنده‌ي مقام دوم در دسته‌ي ماكرو

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: يوري ايوانف
  • مكان تصوير: بالي، اندونزي

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

خرگوش دريايي، يكي از مدل‌هاي مورد علاقه‌ي من براي عكاسي زير آب است. من آن‌ها را «رنگ‌هاي زنده‌ي دريا» يا «ملكه‌هاي برفي» مي‌نامم. در اينجا، نوعي خرگوش يا حلزون دريايي به نام «iriomotense Phyllodesmium» ديده مي‌شود كه از يكي از غذاهاي مورد علاقه‌ي خود يعني مرجان تغذيه مي‌كند. اين عكس در عمق ۳۲ متري گرفته شده است. زمان اختصاص داده‌شده براي عكاسي در آن عمق بسيار محدود است؛ بنابراين من چهار بار براي گرفتن اين عكس غواصي كردم.

برنده‌ي مقام دوم در دسته‌ي زاويه ديد گسترده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: مارك هنائور
  • مكان تصوير: جزيره‌ي آمورگوس، يونان

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

غرق شدن كشتي المپيا در فيلم آبي بزرگ، اثر لوك بسون، در سال ۱۹۸۸ به تصوير كشيده شد. اين كشتي در نزديكي ساحل جزيره‌ي آمورگوس در يونان به زمين برخورد كرد و غرق شد. راز اين تصوير در همگام‌سازي نهفته است. براي موفقيت، پرتوي از نور خورشيد به جلوي كشتي تابيد تا مناظر زير آب را روشن كند؛ سپس يك موج با زاويه‌ي مناسب روي لنز دوربين رسيد تا از بالا و پايين نماي خوبي داشته باشد و در نهايت، غواص بايد موقعيت خود را به سمت لاشه‌ي كشتي حفظ كند. اين تصوير با تلاش بسيار زيادي ثبت شد.

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: انريكو سوموگي
  • مكان تصوير: نامشخص

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: آندري شپاتاك
  • مكان تصوير: درياي ژاپن

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

Sepiola birostrata، يكي از دو گونه ماهي دريايي ساكن شمال درياي ژاپن است. اين ماهي، در طول روز در ته ماسه پنهان و فقط به‌طور تصادفي پيدا مي‌شود و شب‌هنگام به شكار مي‌رود. اين ماهي‌ها با وجود اندازه‌ي كوچكشان، شكارچي‌هاي خوبي هستند و ميگو و خرچنگ صيد مي‌كنند. معمولاً تعداد زيادي از آن‌ها در ماه جولاي، بالاتر از كف شني و در عمق ۱۵ تا ۴۰ فوتي وجود دارند. من موفق شدم در هنگام شيرجه‌ي شبانه‌، اين زيبايي را پيدا كنم. رنگ آن به‌سادگي زرق‌و‌برق‌دار است.

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: شان اشتاينگر
  • مكان تصوير: جزيره تونگا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

يك نهنگ كوهان‌دار از آب‌هاي زمردي و آبي تونگا عبور مي‌كند ، مادر و اسكورتش ، آن را از نزديك همراهي مي‌كنند. همان‌طور كه لوياتان‌ها به‌طور مستقيم زير من حلقه مي‌زدند ، اين نهنگ براي هواي تازه به سمت سطح بالاي آب رفت. من باله‌هاي آزادشده‌ي خود را جمع كردم تا براي عكس گرفتن از آن آماده شوم. ناگهان مادر اين نهنگ ظاهر شد تا كودك خود را از غريبه‌اي كه من باشم دور كند.

تصوير تقديرشده 

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: لورين فرتي
  • مكان تصوير: نامشخص

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: دنيس ويتستون
  • مكان تصوير: پالم بيچ، فلوريدا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

من اين تصوير ماهي پرنده اسكادران را در ۳۱ ماه مي ۲۰۲۰، هنگام غواصي در اطراف تكه‌ي سارگاسوم ثبت كردم؛ زماني‌كه در حال غواصي فقط چند فوت زير سطح آب‌هاي سياه در پالم بيچ فلوريدا بودم. هنگام وارد شدن گروهي از اين ماهي‌ها، دوست خوبم من را از آمدن آن‌ها مطلع كرد و من در عرض چند دقيقه توانستم تصويري از آن‌ها را ثبت كنم.

برنده‌ي مقام اول در دسته‌ي رفتار

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: ژول كيسي
  • مكان تصوير: خليج بندر فيليپ، استراليا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

اين تصوير در هنگام غواصي روزانه در اسكله‌ي بلرگوئري خليج بندر فيليپ استراليا ثبت شد. اين اسب دريايي سركوتاه در حال تغذيه در نزديكي سطح آب بود و آزادانه از يك قطعه‌ي شناور علف هرز به قطعه‌ي بعدي شنا مي‌كرد. من مطمئن نيستم اسب دريايي به‌اشتباه و به ‌جاي يك قطعه علف هرز، پاي لوله ماهي را گرفت يا اين اتفاق عمدي بود. لوله ماهي بلافاصله تلاش كرد از چنگ اسب دريايي خلاص شود. اين تعامل فقط حدود ده ثانيه طول كشيد؛ مدت‌زماني ‌كه براي گرفتن يك عكس كافي بود.

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: فرانكو تولي
  • مكان تصوير: نامشخص

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

ماهي‌هاي سودانتيا، عمدتا از ماده‌ها و نرهاي غير بومي تشكيل شده است. در برخي از زمان‌هاي سال مي‌توان جنگي كه در آن ماهي‌هاي نر براي دفاع از حرمسراي خود انجام مي‌دهند، تماشا كرد.

برنده‌ي مقام اول در دسته‌ي ماكرو

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: جفري هاينز
  • مكان تصوير: وست پالم بيچ، فلوريدا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

شما هرگز نمي‌دانيد هنگام غواصي در آب‌هاي سياه، چه پيدا خواهيد كرد. يك شب ممكن است يك ماهي لاروي كوچك ببينيد و شبي ديگر كوسه ماكو يا ابريشمي باشد. اما بيشتر در حال جست‌و‌جوي موجودات ريز شناور در ميان پلانكتون‌ها هستيد. همراه‌ با جريان آبي كه بيش از حد عميق است، پايداري و تمركز كليد موفقيت در يافتن سوژه‌ در هنگام حركت است. حدود ۴۵ دقيقه پس از ۹۰ دقيقه غواصي، من شروع به رديابي توده‌هاي كوچكي از سارگاسوم كردم كه هميشه شناور هستند. در يك غواصي در آب‌هاي سياه، اين اسب دريايي را در سومين توده‌‎اي كه مطالعه كردم، يافتم.

برنده‌ي مقام دوم در دسته‌ي رفتار

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: جري آرياگا
  • مكان تصوير: خليج آمبون، اندونزي

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

ما در لجن درخشان خليج آمبون غواصي مي‌كرديم. من در زير شناورهاي ماهيگيري در Laha، يكي از مكان‌هاي مورد علاقه‌ي غواصي من در منطقه، در حال شنا بودم. از گوشه‌ي چشم مارمولكي ديدم كه به‌طور ناگهاني از بالاي تخته سنگ پريد و خيلي سريع بود. من سريع‌تر شنا كردم و بالاخره مارمولك را پيدا كردم. در نهايت، موفق شدم اين تصوير را درست قبل از شنا كردن مارمولك با غذاي خوشمزه‌اش ثبت كنم.

تصوير تقديرشده

مرجع متخصصين ايران
  • نام عكاس: رناتا رومئو
  • مكان تصوير: شرم‌الشيخ، مصر
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات