۵۰ تصوير منتخب مسابقه‌ي جهاني عكاسي زير آب

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 32 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تصاوير نفسگير منتخب هفتمين مسابقه‌ي سالانه‌ي عكس زير آب و هنر اقيانوس منتشر شد.
تبليغات

عكاسي در زير آب بخش از طبيعت را به ما نشان مي‌دهد كه در حالت عادي آن را مشاهده نمي‌كنيم. اگر تصاوير  زيبايي كه مردم ثبت مي‌كردند وجود نداشت، توضيح در مورد غواصي در آب سياه و پارو زدن ميان آب‌هاي كم‌عمق، بسيار دشوارتر بود. هفتمين مسابقه‌ي سالانه‌ي عكس زير آب هنر اقيانوس (Ocean Art Underwater Photo Contest) با بزرگداشت زيبايي‌هاي آب‌هاي سراسر جهان، برندگان خود را معرفي كرده و تصاوير خود گوياي اين موضوع است.

نيروپام نيگام، يكي از مسئولان مسابقه‌ي مذكور، به Bored Panda گفت:

هدف از اين مسابقه يافتن و معرفي بهترين عكاسان زير آب جهان و به نمايش گذاشتن آثار آن‌ها است. ما همچنين مي‌خواهيم آگاهي عمومي درباره‌ي زيبايي زندگي دريايي و ضرورت حفاظت از آن را افزايش دهيم. نمايشگاه Ocean Art در واقع به كشف و استفاده از روش‌هاي جديد و ابتكار در عكاسي، رفتارهاي شگفت‌انگيز حيوانات و زيبايي اقيانوس‌هاي جهان مربوط مي‌شود.

داوران مسابقه پيش از آنكه تصميم بگيرند چه كساني شايسته دريافت جايزه بيش از ۸۰ هزار دلاري در ۱۶ دسته‌ي‌ مختلف هستند، هزاران تصوير ارسال‌شده از ۷۰ كشور مختلف را مطالعه كردند.

نيگام ادامه داد:

مسابقه‌ي ۲۰۱۸، رقابتي‌ترين سال ما با ثبت ركورد بالاترين تعداد شركت‌كننده بود. تصاوير مربوط به مسابقه‌ي اين سال نشان مي‌دهد كه فناوري‌هاي مربوط به عكاسي زير آب پيشرفت بسياري كرده‌اند و نوآوري عكاسان افزايش يافته است. با ادامه اين نورآوري، ما شاهد تغيير در سوژ‌ه‌هاي انتخابي عكاسان زيرآب هستيم. به انديشه متخصصين مي‌رسد اكنون عكاسان بيشتري در تصويربرداري از سوژه‌هاي بزرگ دريايي مانند كوسه، نهنگ كوهان‌دار، سفره‌ماهي و تمساح اعتماد به نفس پيدا كرده‌اند. اگرچه اين موارد به خودي خود سوژه‌هاي چشمگيري هستند، ما بدون توجه به سوژه به ‌دنبال بهترين عكس‌ها هستيم. سال ۲۰۱۸ شاهد افزايش تعداد عكس‌هاي ورودي از آسيا بوديم.

درادامه زيباترين تصاوير ارسال‌شده به مسابقه‌ي عكاسي زيرآب را مشاهده مي‌كنيد. در زير هر عكس داستاني درباره‌ي لحظه ثبت و چگونگي كار از زبان هنرمندي كه آن تصوير را ثبت كرده، نوشته شده است.

جايگاه اول بخش وايد-انگل

«غول‌هاي مهربان/ Gentel Giants» اثر فرانسوا بلن

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

اين رويارويي بي‌نظير در سپتامبر ۲۰۱۸ در جزيره Reunion (اقيانوس هند غربي) رخ داد؛ مكاني كه نهنگ‌هاي كوهان‌دار براي تكثير و زايمان به آنجا مي‌روند. مادر ۱۵ متر پايين‌تر در حال استراحت بود؛ درحالي‌كه فرزند تازه متولد‌شده‌اش از بازي با دوستان انساني جديدش لذت مي‌برد.

وقتي اين حيوان ۳۰ تني كه هنوز توسط بشر شكار مي‌شود، به من اجازه داد پشت سر او آزادانه غواصي و اين تصوير را ثبت كنم، يك عبارت در ذهن من شكل گرفت؛ اعتماد.

از آن پايين، همه چيز غير واقعي به انديشه متخصصين مي‌رسيد؛ آن دم عظيم تنها چند سانتي‌متر از من فاصله داشت. حيوان تازه متولدشده و دوست غواص من در حالتي متقارن در حال شنا كردن بودند. مي‌دانستم دوباره امكان ثبت چنين تصويري نخواهم داشت. بعد از ثبت تصوير تنها روي وايت بالانس و كاهش نويز آن تمركز كردم؛ زيرا اين عكس تنها با نور طبيعي و در عمق ۱۶ متري گرفته شده است.

برنده‌ي افتخاري بخش پرتره

«كنجكاوي/ Curiosity» اثر كيلر بادن

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

من و دوست غواصم توسط لاك‌پشت‌هاي دريايي سبز كه از جلبك‌هاي خط ساحلي صخره‌اي در ساحل شمالي اواهو تغذيه مي‌كردند، محاصره شده بوديم. برگشتم و ديدم كه اين لاك‌پشت مستقيماً در حال شنا كردن به سمت من است. اين يك رفتار واقعاً قابل‌ توجه بود كه قبلا هرگز آن را تجربه نكرده بودم. هنگامي كه تصميم گرفتم از اين لحظه‌ي خاص تصويربرداري كنم، لاك‌پشت كنجكاو بازتاب تصوير خود را در لنز ديد و باز هم نزديك‌تر شد تا اينكه تقريبا به دوربين برخورد كرد.

برنده‌ي افتخاري بخش ليسه‌ي دريايي

«گوسفند دريايي در عكس/ Sheep On The Shot » اثر چون هو تم

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

استاد غواصي من اين ليسه‌ي دريايي بامزه را هنگام شنا در لمبه اندونزي نشانم داد. صورت سرخ آن توجه من را به خود جلب كرد، براي همين تصميم گرفتم با ايجاد افكت اسپات‌لايت تصويري از آن ثبت كنم.

جايگاه پنجم بخش وايد-انگل

«كسوف/ Eclipse» اثر ادوار هرنو

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

از آگوست تا نوامبر، تعداد زيادي سفره‌ماهي طلايي به آب‌هاي كاستاريكا و اقيانوس آرام مهاجرت مي‌كنند. هيچ‌كس دليل دقيق آن را نمي‌داند؛ اما ممكن است اين كار براي محافظت در برابر شكارچيان يا يك رفتار اجتماعي براي جفت‌گيري باشد. من سال‌ها به ‌دنبال اين تصوير بودم و پس از چندين هفته جست‌وجو و كار با زيست‌شناس متخصص سفره‌ماهي‌، با استفاده از پهپاد خود مكان خوبي را مشاهده كردم. چندين غواصي مختلف در اين منطقه انجام دادم و با صبر و حوصله منتظر ماندم، وقتي آن‌ها بالاي سر من آمدند، شوكه شدم و فراموش كردم كه يك دوربين در دستانم است. اين يك لحظه‌ي جادويي براي من بود.

جايگاه سوم بخش وايد-انگل

«دو دست كنجكاو/ Two Inquisitive Friends » اثر سليا كوجالا

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

شير دريايي استراليايي در معرض خطر انقراض و يكي از مكان‌هاي يافتن آن‌، Essex Rocks در پارك دريايي Jurien Bay است. زماني‌كه دو توله شير دريايي استراليايي به سمت من در حال شنا كردن بودند، در آب كم‌‌عمق بودم. آن‌ها در حال بازي كردن با يكديگر بودند. احتمالا توجه آن‌ها را هنگامي كه در حال شنا و بازي بودند، جلب كرده بودم؛ زيرا اين دو موجود بازيگوش به دو دوست كنجكاو تبديل شدند و مستقيم به سمت من شنا كردند تا ببينند من در حال انجام چه كاري هستم. موفق شدم اين عكس را درست زماني ثبت كنم كه آن‌ها با چشم‌هاي كنجكاوشان به من خيره شده بودند. من عاشق مشاهده زندگي در زير آب هستم؛ اما لحظاتي كه فرد با حيات ‌وحش ارتباط برقرار مي‌كند بسيار خارق‌العاده‌تر است. اميدوارم بتوانم حس جادويي كه خود در آن لحظه حس كردم با مردم به اشتراك بگذارم.

جايگاه اول بخش اقيانوس، ماكرو

«آنتي سيكروس/ Ancistrocheirus» اثر جف ميليسن

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

يكي از نكات مثبت راهنماي غواصي در آب سياه بودن، فرصت انتقال اطلاعات و علاقه به شش فرد مشتاق ديگر است. اما حتي راهنماها بايد زمان آزاد داشته باشند. هنگامي كه صندلي‌هاي خالي قايق ديده مي‌شوند ما مهارت‌هاي خود را محك مي‌زنيم. در شب ثبت اين عكس، قصد داشتم براي تفريح شنا كنم كه اين ماهي مركب گوش‌تيز را درست زير سطح آب پيدا كردم. بيشتر ماهي‌هاي مركب كوچك هستند بنابراين ثبت تصوير از آن‌ها كار دشواري است.

با به بلوغ رسيدن اين موجودات، تغييراتي در آن‌ها ايجاد مي‌شود. همه جزئيات در بازوها، اندام‌ها و كروماتوفورها به رنگ درخشان درمي‌آيند. همين اتفاق براي اين گوهر زيبا رخ داده بود. اين موجود با داشتن ۳ اينچ طول، بزرگ‌ترين و زيبا‌ترين ماهي مركب گوش‌تيزي بود كه تاكنون مشاهده كردم. راهنماي حاضر را متوجه اين حيوان كردم و اجازه دادم آن را به افراد حاضر نشان دهد. اما خيلي زود اين موجود فرار كرد و به جايي گريخت و من تنها به ‌دنبال آن رفتم. همان‌طور كه در حال مشاهده، مطالعه و تصويربرداري از اين موجود بودم، با هم به عمق چهل، پنجاه و شصت فوت رفتيم. هر جاي ديگر اين عمق زياد به انديشه متخصصين نمي‌رسد؛ اما در وسط اقيانوس آن‌هم در شب يك مكان تنها محسوب مي‌شود. همان‌طور پايين‌تر رفتيم و اين موجود با حركات زيباي خود مرا سرگرم كرد؛ اما عمق نود فوت جايي بود كه بايد دوست كوچكم را ترك مي‌كردم.

برنده‌ي افتخاري بخش پرتره

«نمو/ Nemo» اثر متئو ويسكونتي

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

رابطه‌‌ي اين دلقك‌ماهي و محل زندگي آن ميان شاخك‌هاي شقايق دريايي، نمونه‌ي جالبي از همزيستي است. اين موجود از شقايق دريايي در مقابل ماهي‌هايي كه مي‌توانند به آن آسيب برسانند محافظت‌ مي‌كند، در عوض شاخك‌هاي گزنده شقايق دريايي از دلقك‌ماهي در برابر شكارچيان محافظت مي‌كند.

برنده‌ي افتخاري بخش ماكرو بدون آينه

«رو در رو/ Face To Face» اثر رافي عمار

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

زماني‌كه در حال ثبت اين تصوير بودم، كوسه‌هاي زيادي در حال شنا كردن در اطراف من بودند و دوست من متوجه نمي‌شد چرا در حال غواصي با لنز ماكرو هستم. اما من بايد از اين ماهي خجالتي عكس مي‌گرفتم. براي بيشتر از يك ساعت منتظر ثبت آن بودم؛ اما در نهايت توانستم آن را ثبت كنم.

جايگاه سوم بخش رفتار موجودات دريايي

«عشق پدري/ Love From A Father» اثر فرانسوا بلن

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

هنگامي كه نوبت به دلقك‌ماهي‌ها مي‌رسد، ما مي‌توانيم با اطمينان بگوييم كه پدر همه‌ي كارها را براي ايمن بودن نسل بعدي خود انجام مي‌دهد. اين موجود از طريق نگه‌داري تخم‌ها با پره‌هاي خود از آن‌ها مراقبت مي‌كند. او گرد و غبار، خرده‌هاي اضافي و تخم‌هاي مرده را از لانه خارج مي‌كند.  فرايند عكسبرداري تصويري كه ثبت كردم واقعا دشوار بود. عمق ميدان لنز ماكرو به قدري كم بود كه مجبور شدم به‌صورت دستي فوكوس كنم. مسئله‌ي شگفت‌آور، ثبت تصوير زيبايي از اين رفتار دلقك‌ماهي و ديده شدن چشمان فرزندان آن در فوكوس فوق‌العاده است.

جايگاه دوم بخش DSLR مبتدي

«لبخند يك دوست/ Smile Of A Friends» اثر آنتونيو پاسترانا

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

من هميشه در رؤياهاي تصويري خود، يك تمساح وحشي را تصور مي‌كردم. اما با اينكه تعداد زيادي از آن‌ها را در طبيعت ديده‌ام، هرگز نتوانسته بودم با يكي از آن‌ها در آب قرار بگيرم. آن روز صبح اين تمساح را كه El Niño نام دارد ديدم. به من گفتند او به من اجازه نزديك شدن مي‌دهد. او مدت مديدي ما را زير انديشه متخصصين داشت. وقتي تصميم گرفتيم وارد آب شويم، استرس داشتم اما هم‌زمان هيجان‌زده شده بودم. وقتي شروع به حركت به سمت من كرد، نزديك ۱۰ فوت به آن نزديك شده بودم و همين مسئله استرس مرا بيشتر كرد. اما وقتي ديدم او به‌آرامي حركت مي‌كند متوجه شدم كه عصباني نيست. اين تمساح به سمت من آمد اما زير محلي كه حضور داشتم شنا مي‌كرد؛ بنابراين برگشتم تا از نزديك او را دنبال كنم. وقتي او برگشت تا رو به من قرار بگيرد، فرصتي پيدا كردم كه با لبخندي بزرگ اين عكس را بگيرم.

پس از ثبت عكس اكسپوژر، كانترست و وضوح آن را در نرم‌افزار لايت‌روم ويرايش كردم. همچنين براي تمركز بيشتر روي سوژه و تعادل بيشتر در تصوير، سمت راست پايين عكس را كراپ كردم.

جايگاه دوم بخش وايد-انگل

«غروب پاروزنان/ Paddle Boarders Sunset» اثر گرانت توماس

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

پاروزنان هنگام غروب آفتاب در حال گردش ميان آب‌هاي كم‌عمق مرجاني بودند. من مي‌خواستم پيوند ذاتي انسان با اقيانوس را نشان دهم، خواه درون آن باشيم يا روي سطحش شناور شويم. رابطه ذاتي ما با اقيانوس ابدي است و بايد به شكلي از آن مراقبت كنيم كه در آينده نيز وجود داشته باشد.

جايگاه اول بخش آب سرد

«صورت فوك خاكستري/ Grey Seal Face » اثر گرگ لكور

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

توضيحي درباره‌ي اين اثر از سوي هنرمند ارائه نشده است.

جايگاه دوم بخش هنر زير آب

«دو دنيا با هم برخورد مي‌كنند/ Two Worlds Collide» اثر جردن رابينز

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

اين اثر، تصويري ثبت‌شده از طلوع خورشيد در ساحل هيامز خليج جرويس است. در بالاي آب، ابرهايي مشاهده مي‌شوند كه توسط نور خورشيد در حال طلوع جان گرفته‌اند. در زير آب، مجموعه‌اي از خطوط موازي شن و ماسه وجود دارد كه در اثر جزر و مد مداوم اقيانوس تشكيل شده‌اند. براي ثبت اين تصوير حدود شش ماه زمان گذاشته شده و بارها با شكست مواجه شده است. من مي‌خواستم تصوير رنگ‌هاي زنده آسمان را در تضاد با آب بسيار شفاف و حالت‌گيري خاص شن‌وماسه زير آن ثبت كنم. در اين صبح خاص، با طلوعي بي‌نظير و آب آرام شفافي روبه‌رو شدم كه مانند هديه براي من بود. از دو فلش استروب inon-z240 براي نوردهي زيرآب و متعادل كردن اكسپوژر آن قسمت با آسمان استفاده كردم. در حين فرايند ويرايش كمي رنگ آبي به آب اضافه شد تا تضاد پويايي با سرخي آتشين آسمان ايجاد شود.

برنده‌ي افتخاري بخش هنر زير آب

«پرتوي نور/ Light Beam» اثر الكساندر سنت ژان

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

سنوت‌ها مكان‌هاي مقدس ماياها هستند. آن‌ها در واقع درهاي وردي جهان زيرين مايان (Xibalbá) شناخته مي‌شوند. در يك سفر اكتشافي در شبه جزيره يوكاتان، غواص حرفه‌اي كارلوس كوست و من به همراه دوست و راهنماي محلي‌مان، پدرو كاستيلو، به يك سنوت بسيار زيبا رسيديم. در آنجا، ما بايد يك مكان زيبا، تميز و خالي از سكنه روبه‌رو شديم. همان‌طور كه در حال آماده‌سازي وسايل خود بوديم يك پرتوي نور از بالا در آب ظاهر شد. هر روز براي چند ساعت خورشيد از حفره سنوت عبور و نور را شبيه به يك لوله وارد آب مي‌كند.

ما براي ثبت زيبايي عرفاني اين نور، از تك‌تك ثانيه‌هاي شگفت‌انگيزي كه آنجا بوديم استفاده كرديم. عظمت و آرامشي كه درون سنوت احساس مي‌شد واقعا جذاب است. مطمئنا در صورت حضور در اين مكان مي‌توانيد انرژي Xibalbá را احساس كنيد.

برنده‌ي افتخاري بخش پرتره

«غرش/ Roar» اثر جينگ گونگ ژانگ

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

 گونه chaenopsid blenny در صخره‌هاي سنگي اطراف ژاپن، در شمال غربي اقيانوس آرام يافت مي‌شود. اين موجود بالاي سر خود چيزي شبيه به مدل موي قديمي موهيكان دارد كه به رنگ‌هاي زرد، قرمز و مشكي ديده مي‌شود. اين تصوير در كاناگاواكن ژاپن گرفته شده است.

جايگاه چهارم بخش پرتره

«چشم در چشم/ Eye To Eye»  اثر شين كينا

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

يك بچه نهنگ كوهان‌دار كنجكاو و كاملا بازيگوش براي چند ثانيه شگفت‌انگيز نزديك من شد. اين بچه نهنگ درحالي‌كه مادرش خوابيده بود دور خود مي‌چرخيد و سپس به سمت من شنا كرد. حركات و سرعت آن به اندازه كافي آهسته بود و به قدري طول كشيد كه بتوانيم با يكديگر ارتباط چشمي برقرار كنيم.

جايگاه پنجم بخش رفتار موجودات دريايي

«زندگي جديد/ New Life» اثر فلاويو وايالي

مرجع متخصصين ايران

من معمولا در كاپو نولي ايتاليا غواصي مي‌كنم. يك روز صبح در ماه جولاي، نمونه زيبايي از يك هشت پا ديدم كه در حال مراقبت كردن از تخم‌هاي خود بود.

جايگاه اول بخش رفتار موجودات دريايي

بهترين نمايش، اثر دانكن مورل

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

دو سفره‌ماهي نر در حال اغوا كردن يك سفره‌ماهي ماده هستند. تاكنون تصويري از اين فرايند ثبت نشده بود.

جايگاه دوم بخش ماكروي كامپكت

«قرمز روي سبز/ Red On Green» اثر كيت تينسون

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

سولاوسي شمالي مكان فوق‌العاده‌اي براي غواصي در تعطيلات است. اين عكس در روز اول سفر ما در جزيره بوناكن در ژوئن ۲۰۱۸ پس از رسيدن در ساعت ۱ بامداد همان روز گرفته شد. رنگ زيباي مرجان‌ها در كنار الگوي‌هاي متقارن آن‌ها هميشه زيبا است. من به اندازه كافي خوش‌شانس بودم كه بتوانم چنين تصويري از يك موجود كوچك كه مانند يك حرفه‌اي ژست مي‌گرفت و باعث شد اين رنگ‌هاي مكمل شگفت‌انگيز ايجاد شوند، ثبت كنم.

جايگاه دوم بخش پرتره

«كروكديلي در مه/ Croc In The Mist» اثر كريستينا بارينگر

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

«كروكديلي در مه» يك شات سريع بود. به محض اينكه اين كروكديل جوان ظاهر شد، به سمت دوست غواص من شنا كرد. او بدون داشتن دوربين كه بتواند از آن به‌عنوان مانع استفاده كند، آسيب‌پذير بود. همان‌طور كه اين موجود شن‌ و ماسه را بلند مي‌كرد، ديد ما ضعيف شده بود. بنابرين سريع خود را جلوي دوستم رساندم و از دوربين بزرگم به‌عنوان يك مانع استفاده كردم. اما ابتدا مجبور بودم اين اين تصوير را ثبت كنم!

جايگاه اول بخش ‌ليسه‌ي‌ دريايي

«درون تخم‌ها/ Inside The Eggs » اثر فلاويو وايلاتي

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

طي غواصي در آنيلائوي فيليپين، اين ‌ليسه‌ي‌ دريايي (خرگوش دريايي) را پيدا كردم و منتظر بهترين زمان براي خلق چنين تصويري ماندم.

جايگاه دوم بخش آب سرد

«انفجار/ Burst» اثر تايلر شيفمن

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

من در حال غوصي در خليج مونتري بودم. در اين مدت از انفجار نورهايي كه از ميان سايبان فوقاني در درون آب ايجاد مي‌شدند عكسبرداري مي‌كردم. اين عكس را زماني‌كه منتظر حضور يك شير دريايي در قاب تصوير بودم، ثبت كردم. پس از پنج دقيقه، يكي از آن‌ها آمد و براي چند ثانيه مكث كرد. سه عكس از اين صحنه نادر ثبت كردم. اين لحظه مانند چشم‌بر‌هم زدني گذشت.

جايگاه اول بخش DSLR  مبتدي

«رويارويي خاص/ Special Encounter» اثر الوين چونگ

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

«ابتدا به پس‌زمينه توجه كنيد»؛ اين نكته مهمي بود كه توسط عكاس برجسته زير آب، مارك استريكلند هنگام كارگاه عكاسي زير آب در سفري به سوكورو در سال ۲۰۱۷، بيان شد.

در نتيجه هنگام غواصي در ال بويلر معروف، زماني‌كه يك سفره‌ماهي غول پيكر اقيانوسي در آب ظاهر شد، متوجه شدم به دليل حضور غواصان زياد در اطراف و وجود فاصله احتمال ثبت يك تصوير جذاب كم است. همان لحظه بود كه آن نكته‌ي مهم را به خاطر آوردم.

سپس سريع به اطراف نگاه كردم و فهميدم كه يك غواص ديگر به نام ماريسا با فاصله چند متري از من در حال شنا كردن است و پشت سر او قله برجسته ال بويلر قرار دارد. مانديشه متخصصينه كاملا واضح بود. فكر كردم ماريسا همراه ‌با ساختار قله، ممكن است پس‌زمينه جالبي ايجاد كند كه علاوه بر نشان دادن محل غواصي، عظمت مانتاي غول پيكر را نشان مي‌دهد. من از گروه جدا شدم و به سمت ماريسا شنا كردم، به اين اميد كه سفره‌ماهي نيز اين كار را انجام دهد. خوشبختانه اين اتفاق افتاد و تصويري كه مشاهده مي‌كنيد ثبت شد.

من بايد از مارك و ماريسا تشكر كنم، زيرا بدون آن‌ها ثبت اين تصوير هيچوقت موفق‌آميز نبود.

جايگاه چهارم بخش اقيانوس ماكرو

«رقص عشق/ Dance Of Love» اثر جينگ گونگ ژانگ

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

اسب‌هاي دريايي معمولاً قبل از جفت‌گيري رقص طولاني براي جلب توجه جنس مخالف دارند. آن‌ها به‌طور همگام به دور يكديگر شنا مي‌كنند. پس از مدتي، ماده تخم‌ها را داخل كيسه نر قرار مي‌دهد تا لقاح كامل شود. برخلاف بيشتر گونه‌ها، تولد اسب‌هاي دريايي توسط نرها اين عكس جفت‌گيري در ميناماتاشي، كوماموتوكن در ژاپن گرفته شده است. اين گونه اسب دريايي به‌طور رسمي در ۲۰۱۷ شناخته شد. اين موجودات معمولاً صبح هنگام زمان طلوع آفتاب جفت‌گيري را انجام مي‌دهند و پس از آن اسب‌هاي دريايي براي پنهان شدن از دشمنان، سريعا به مخفيگاه خود باز مي‌گردند.

جايگاه دوم بخش ليسه‌ي دريايي

«ژست Polycera Quadrilineata » اثر فردريك ارنستروم

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

اين تصوير در اوايل بهار ۲۰۱۲ و در عمق ۱۰ متري كمربند جلبكي اطراف اسكله قديمي كشتي برمسنس در نروژ گرفته شده است. بهار زمان حضور ليسه‌ي دريايي در امتداد سواحل اسكانديناوي است. تعداد زيادي ليسه‌ي دريايي بزرگسال با سن حدودا يك سال و اندازه‌ ۲ الي ۴ سانتي‌متري، روي برگ گياهان ديده مي‌شوند. بعضي از ‌آن‌ها بدن خود را در جست‌وجوي چيزي بالا مي‌آوردند، شايد به ‌دنبال يك خرگوش دريايي ديگري براي جفتگيري هستند. همين رفتار آن‌ها باعث شد كه بتوانم اين تصوير را ثبت كنم.

جايگاه چهارم‌ بخش وايد-انگل

«گل‌هاي ساحل غربي/ West Coast Flowers » اثر ژئو كلوته

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

هر ساله در اوايل بهار، مناظر طبيعي ساحل غربي آفريقاي جنوبي كه عموما خشك و بي‌ثمر به انديشه متخصصين مي‌رسد، با شكوفايي ميليون‌ها گل وحشي دستخوش تحول و شكوه مي‌شود.

زماني‌كه در حال تماشاي خط ساحلي غربي بودم به اين مانديشه متخصصينه مملو از شقايق‌هاي شني (Aulactinia reynaudi) برخورد كردم. اين مسئله بلافاصله مرا به ياد فصل سالانه رويش گل در اين منطقه انداخت. فقط در اين بازه‌ زماني از سال است كه طبيعت چنين زيبايي از خود نشان مي‌دهد و ما را با عجايب ساحل غربي آشنا مي‌كند. به منظور افزايش هرچه بيشتر ميدان ديد، به لنز چشم‌ماهي (Fisheye) خودم اعتماد كردم.

جايگاه دوم بخش ماكروي بدون آينه

«زندگي حبابي/ Bubble Life» اثر اوون ين

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

زماني‌كه اين موجود كوچك را در سايفونوكلادالز ديدم، به انديشه متخصصينم آمد كه به هالك شباهت دارد اما بامزه‌تر است. اين حيوان كلروفيل گياه را خورده و اكنون براي خود يك زندگي حبابي ايجاد كرده بود.

جايگاه اول بخش وايد-انگل بدون آينه

«دلفين‌ خالدار/ Spotted Dolphin» اثر يوجين كيتسيوس

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

هرگز قبل از اينكه با چند دلفين وارد آب شويد، نمي‌دانيد چه اتفاقاتي قرار است رخ دهد. بعضي اوقات ممكن است يك برخورد عالي داشته باشيد، جايي كه دلفين‌ها با كنجكاوي در اطراف شما شنا مي‌كنند يا نوعي رفتار بازيگوشانه در حضورتان نشان مي‌دهند. در مواقع ديگر ممكن است شما را بدون علاقه ترك كنند. بهترين راه براي تعامل با دلفين‌ها اين است كه به آن‌ها اجازه دهيد خودشان تصميم بگيرند. زماني‌كه توسط دسته‌اي از آن‌ها پذيرفته مي‌شويد يك تجربه‌ي جادويي خواهيد داشت. اين موجودات باهوش رفتارهاي بسيار جالبي از خود نشان مي‌دهند و در تصوير مذكور در حال شنا كردن كنار من هستند.

جايگاه دوم بخش رفتار موجودات دريايي

«مبارزه/ The Fight» اثر آندرس نيبرگ

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

من و راهنماي غواصي به ‌دنبال پايپ‌فيش شبحي و ساير موجودات كوچك بوديم، بنابراين من Nikon D500 خود را با لنز ماكرو ۱۰۵ ميلي‌متري آماده كرده بودم. در حال شنا كردن و گشتن به ‌دنبال موجوات كوچك بوديم كه به اين دو موجود جذاب برخورد كرديم. اين دو ماهي كه آنتياس نام دارند در حال مبارزه كردن با يكديگر بودند. من آگاه بودم كه تجهيزات دوربينم براي ثبت تصويري از جدال آن‌ها مناسب نيست؛ اما بايد سعي خودم را مي‌كردم. دشوارترين بخش اين بود كه به دليل لنز ماكروي دستگاهم مجبور بودم از آنتياس‌ها فاصله بگيرم، بنابراين نور فلش‌هاي استروب من كم بودند. با وجود چالش‌ها، توانستم با استفاده از تكنيك لانگ اكسپوژر از صحنه مبارزه اين دو موجود عكس بگيرم. نورپردازي انجام شده به آن يك درخشش و انرژي خاصي منتقل كرده است. هيچكدام از ما تا آن لحظه چنين صحنه فوق‌العاده‌اي را نديده بوديم؛ اين يك تجربه‌ي بي‌نظير بود. در فرايند ويراش چند ويژگي مختلف تصوير مانند كنتراست و وايت بالانس را تغيير دادم.

جايگاه سوم بخش ليسه‌ي دريايي

«مرواريد مات/Frosted Pearl » اثر بتينا بالنيس

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

در كنار عروس‌هاي دريايي غول‌پيكر، اختاپوس‌ها و ستاره‌هاي دريايي همه سوژه‌ها بزرگ‌تر از لنز ماكرو من هستند. من روزي ناگهان ديدم كه اين موجود زيبا درحال خزيدن روي يك كلپ دريايي است. خارق‌العاده بود. تا پايان زمان غواصي آن را تماشا كردم و ديگر هرگز چنين ليسه‌ي دريايي زيبايي را نديدم.

جايگاه اول بخش وايد-انگل كامپكت

«عروس‌ دريايي رقصان/ Dancing Jellyfish» اثر ملودي چوانگ

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

اين اولين ‌بار بود كه من در هنگام غواصي سواحل شمال شرقي تايوان، يك عروس ‌دريايي را ديدم. هنگامي كه در تابستان ۲۰۱۸ به غواصي شبانه رفته بود، اين عروس ‌دريايي زيبا را ديدم كه داشت در تاريكي مي‌رقصيد! من اين موجود را در تاريكي دنبال كردم و عكس‌هاي زيادي از آن گرفتم. ناگهان رفيق غواصي من كه همسر من نيز است، كار بسيار خلاقانه‌اي كرد و با استفاده از مشعل خود نور پس‌زمينه اين عروس ‌دريايي بي‌نظير را ايجاد كرد. براي اينكه عكس‌هاي خوبي بگيريم بيش از ۱ مايل و خلاف جريان آب آن را دنبال كرديم. وقتي غواصي تمام شد، ساعت ۵:۳۰ صبح و هنگام طلوع آفتاب بود. مهم اين است كه در نهايت ما اين عكس را ثبت كرديم. ما توانستيم با كمك يك نور خاص، ژست بي‌نظيري از اين عروس ‌دريايي ثبت كنيم.

جايگاه سوم بخش وايد-انگل بدون آينه

«نه نه!/ No No!» اثر پير مانه

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

هنگام غواصي در گالاپاگوس با يك شير دريايي بازيگوش روبه‌رو شديم. اين موجود سر خود را به طرفين تكان مي‌داد، گويي مي‌خواست مخالفت خود را با عكسبرداري اعلام كند. اما او در يك نقطه خاص براي مدتي ايستاده بود. چيزي كه توجه من را جلب كرد، سيبيل زيباي آن بود. آب تاريك، محدوديت نور طبيعي و حركات سريع اين شير دريايي از چالش‌هاي ثبت اين تصوير بودند.

جايگاه اول بخش هنر زير آب

«Disco Nudi» اثر برونو ون

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

من سعي داشتم با استفاده از پس‌زمينه‌هاي خاص ساخته شده توسط خودم، اين تصوير را خلق كنم. اما در نهايت، فيلتر Swirl فتوشاپ بود كه كمك زيادي به من كرد تا به اين عكس خلاقانه دست پيدا كنم.

جايگاه سوم بخش اقيانوس ماكرو

«سپيداج سريع/ Speedy Cuttlefish» اثر فابيو اياردينو

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

طي يك غواصي شبانه، با اين سپيداج آشنا شدم. من كه شيفته روش حركت او شده بودم، تكنيك فلش همگام‌سازي آهسته را امتحان كردم تا تصويري از او خلق كنم.

جايگاه اول بخش رفتار بدون آينه

«بچه‌هاي من/ My Babies» اثر فابريس دودنهوفر

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

من به اندازه‌اي خوش‌شانس بودم كه راهنماي ژاپنيم، چند دلقك‌ماهي به همراه تخم‌هاي آن‌ها را به من نشان داد. من پيش‌تر اصلا از چنين صحنه‌اي عكسبرداري نكرده بدم، در نتيجه چالش بزرگي به انديشه متخصصين مي‌رسيد. بزرگسالان به منظور اكسيژن دادن به تخم‌ها، بي‌وقفه در اطراف آن‌ها شنا مي‌كنند. به دليل حركات بي‌پايان آن‌ها، دستيابي به لحظه مناسب براي ثبت عكس دشوار بود. براي رسيدن به يك شات عالي، به صبر و شكيبايي نياز داشتم. من و راهنما بيش از نيم‌ساعت در همان لوكيشن بوديم و در مجموع بيشتر از ۵۰ عكس ثبت شد. مي‌خواستم نشان دهم كه چگونه برخي از ماهيان از نوزادان خود مراقبت مي‌كنند.

جايگاه ششم بخش رفتار موجودات دريايي

«تميز كردن/ Cleaning» اثر ليانگ فو

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

يك ميگوي تميزكننده نوار سفيد به داخل دهان هامور رفته تا مقداري غذاي براي خوردن داشته باشد. در همان زمان كه اين موجود در حال پر كردن شكم خود از باقي مانده‌هاي غذا است، دهان هامور توسط ميگو تميز مي‌شود. اين رفتار به شيوه‌اي انجام مي‌شود كه هر دوي آن‌ها از اين رابطه همزيستي بهره‌مند شوند. من مجذوب اين رفتار بين هامور و ميگو شدم. براي گرفتن اين لحظه، سعي كردم از تكنيك خاصي استفاده كنم تا دهان ماهور روشن‌تر از بقيه صحنه شود. هنگامي كه ميگو به جلوي دهان ماهي پريد، با خوش‌شانسي موفق به ثبت اين تصوير شدم.

جايگاه چهارم بخش وايد-انگل كامپكت

«رئيس كيه؟/ Who’s The Boss» اثر آندرياس اشميد

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

ايگواناي دريايي فقط در جزاير گالاپاگوس يافت مي‌شود و تنها گونه اين موجود در سراسر جهان است كه در اقيانوس تغذيه مي‌كند. سعي كردم بفهمم كه اين حيوانات بسيار كمياب و خاص با مشاهده غواصان در آب چگونه رفتار مي‌كنند و چه واكنشي نسبت به آن‌ها نشان مي‌دهند. طي انجام ۳ غواصي مختلف متوجه اين مسئله را متوجه شدم.

من فهميدم كه چگونه بايد بدون مزاحمت هنگام غذا خوردن اين موجودات به آن‌ها نزديك شد تا بتوان چند تصوير زيباي وايد-انگل ثبت كرد. شرايط محيط تغذيه اين ايگواناي دريايي در منطقه‌ي كم عمق، كنترل دوربين و محل قرارگيري استروب‌ها را با چالش زيادي روبه‌رو كرد. اما خوشبختانه من با ايگوانايي كه در تصوير مشاهد مي‌كنيد آشنا شدم كه اصلا اذيت نشد و اجازه داد از او عكسبرداري كنم.

جايگاه دوم بخش اقيانوس ماكرو

«نگاه كن/  Look» اثر چون ژو

مرجع متخصصين ايران

توضيحي درباره‌ي اين اثر از سوي هنرمند ارائه نشده است.

جايگاه سوم بخش رفتار كامپكت

«لا سيستا/ La Siesta» اثر جين وو لي

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

من آنقدر خوش‌شانس بودم كه براي تعطيلات كريسمس خود به بهترين سايت غواصي كوسه مكزيك يعني مجمع‌الجزاير Revillagigedo سفر كردم. زماني‌كه در اقيانوس آرام بودم، هوا و ديد مناسبي براي غواصي وجود داشت. خورشيد درخشان و آب كاملا شفاف و آرام بود. كاپيتان گفت كه من و ساير غواصان آنقدر خوش‌شانس بوديم كه مي‌توانستيم از Roca Partida بازديد كنيم و در آنجا بمانيم. غواصي فوق‌العاده بود و من براي اولين ‌بار گياهان دريايي، كوسه‌ها و نهنگ‌ها را ديدم.  

در ميان آن همه زيبايي، كوسه‌هاي صخره‌اي نوك سفيد را ديدم كه در كنار هم قرار گرفته بودند. اين يك فرصت بزرگ براي گرفتن عكس‌هاي جذاب به شمار مي‌آمد. اما فرايند عكسبرداري آنطور كه فكر مي‌كردم آسان نبود. نزديك شدن به آن‌ها يك اشكال بزرگ بود. براي اينكار مجبور شدم نفس خود را كنترل كنم تا حبابي ايجاد نشود. اين چندان اشكال نبود؛ اما جريان عمودي قوي بدن من را به پايين هل داد و همين مسئله باعث شد كه كوسه‌ها بترسند. فلش من نيز آن‌ها را بيدار كرده بود. من بارها تلاش كردم و سرانجام يك تصوير عالي از كوسه‌هايي كه روي بالكن دراز كشيده بودند، ثبت كردم. اين چهار كوسه به‌گونه‌اي كنار هم قرار گرفته بودند كه انگار يك خانواده هستند.

جايگاه چهارم بخش ليسه‌ي ‌دريايي

«جانولوس كريستاتوس/ Janolus Cristatus» اثر جاكومو جيووانيني

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

من خيلي به اين تصوير وابسته هستم، زيرا در يك مكان فراموش‌شده آن را ثبت كرده‌ام. به انديشه متخصصينم اين مكان بهترين سايت غواصي ماكرو در ايتاليا است. در آنجا ‌مي‌توانيد چيزهاي غيرقابل تصوري مانند قرارگيري ليسه‌هاي دريايي روي كلاولينا يا حتي خرچنگ‌ها مشاهده كنيد.

برنده‌ي افتخاري بخش اقيانوس ماكرو

«خفاش‌ماهي نوجوان/ Juvenile Batfish» اثر دنيس كورپوز

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

هنگامي كه از اين حيوان عكس گرفتم، در عمق ۱۵ متري آب سياه آنيلائو در خليج جانائو بودم.

جايگاه هفتم بخش رفتار موجودات دريايي

«لي هاوايي/ Hawaiian Lei» اثر با هينگ سين

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

بعد از اينكه ايستگاه ايمني را در كف ماسه‌اي ۵ متري زير آب به پايان رساندم، يك لكه كوچك و قرمز مشاهده كردم. فهميدم كه ‌آن‌ها تخم قرمز ميگوي كوچك مانتيس هستند. بلافاصله ديوپتر خود را فعال كردم و متوجه شدم ميگوي مانتيس سر خود را ميان تخم‌ها گذاشته است. قبلا هرگز اين لحظه شگفت‌انگيز را نديده بودم. البته نمي‌دانم تخم‌ها متعلق به آن هستند يا موجود ديگري، تاكنون نيز بارها از مردم پرسيده‌ام اما هنوز به جواب كاملي دست پيدا نكرده‌ام.

جايگاه سوم بخش ماكروي كامپكت

«گابي‌هاي زرد در يك بطري/ Yellow Gobies In A Bottle» اثر متئو پيگي

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

من و همسرم اين عكس را در پايان آخرين غواصي در آنيلائو ثبت كرديم. ما در مكاني با عمق حدود ۱۲ متر قرار داشتيم كه پناهگاه براي موجوداتي كه در آنجا زندگي مي‌كنند بسيار كم است. اين خانواده كوچك گابي‌هاي زرد، توانسته‌ بودند در يك بطري خالي نوشيدني براي خود يك خانه‌ي ايده‌آل ايجاد كنند.

جايگاه سوم بخش وايد-انگل كامپكت

« Budego» اثر الساندرو رهو

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

ديدن لوفيوس بودگاسا (Budego) يك امر نادر است زيرا اين موجود اكثر مواقع در عمق بسيار زياد آب‌ها زندگي مي‌كند. براي من پيدا كردن اين ماهي يك اتفاق واقعا هيجان‌انگيز بود. پيش‌تر تنها يك بار در نولي آن را ديده بودم. آن روز در حال غواصي در عمق ۲۰ متري بودم و ديد نسبتا كمي داشتم. در مسير خود به هيچ چيز جالبي برخورد نكرده بودم تا اينكه پس از رفتن به ۱۰ متر پايين‌تر با اين موجود با شكوه رو‌به‌رو شدم.

جايگاه سوم بخش پرتره

«چشمان باز/ Open Eyes» اثر دوريس ويركوتر

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

اين ميگوي رقصنده (Rhynchocinetes uritai) تقريبا در همه جاي اندونزي يافت مي‌شود. بنابراين مكان ويژه‌اي را پيدا كردم كه در آن يكي از آن‌ها روي يك اسفنج تقريبا سفيد مي‌رقصيد. مي‌خواستم چشم‌هاي فوق‌العاده سبز آن را شكار كنم ولي به‌دست آوردن موقعيت و فرم‌هاي مناسب براي اينكار بسيار سخت بود.

جايگاه پنجم بخش پرتره

«چهره در چهره» اثر ميركو زني

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

رودخانه آدامز يكي از بزرگ‌ترين مكان‌ها براي يافتن ماهي قزل‌آلا در آمريكاي شمالي است. ماهي‌هاي بسياري از اواخر سپتامبر تا اواخر اكتبر در اين مكان ديده‌ مي‌شوند.

برنده‌ي افتخاري بخش وايد-انگل

«معلق در لرو/ Hanging In Leru» اثر استيو كوپ

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

هنگامي كه در حال تحقيق درباره سفر به جزاير سليمان بودم، لرو كات مكاني بود كه در تصورات عكاسي من جا خوش كرد و هميشه به اين فكر مي‌كردم عكاسي در آنجا چگونه خواهد بود و بهترين تصويري كه مي‌توان در اين منطقه ثبت كرد چگونه است؟ هرروز از دهانه‌ي باريكي كه در بالاي اين مكان وجود دارد، براي مدت كوتاهي باريكه‌هاي نور ساطع مي‌شود. در ابتداي سفر به اين مكان رفتيم اما به علت ابري بودن هوا نور كافي تابيده نمي‌شد. هنگام برگشت بار ديگر به لرو كات رفتيم و اين زماني بود كه جادوي نهايي رخ داد.

درحالي‌كه نسيم به درختان مي‌وزد، شاخه‌هاي نور از بالا به داخل سوسو مي‌زنند و در اطراف ديوارها مي‌رقصد. اين المان‌ها كنار هم صحنه‌ي بي‌نظيري پديد مي‌آورد. گرفتن تصوير از يك زاويه به سمت بالا باعث برجسته شدن جلوه‌ي اشعه خورشيد و باريكه‌هاي جذاب نور شد.

برنده‌ي افتخاري بخش رفتار موجودات دريايي

«زندگي در يك ژله/ Living In A Jelly» اثر دوريس ويركوتر

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

طي يك غواصي بسيار جالب در آب‌هاي سياه، اين ماهي‌ژله‌اي ناگهان از تاريكي ظاهر شد. دوست من سعي داشت از زير به اين سوژه نوردهي كند. ما بايد براي قرارگيري آن‌ها در موقعيت درست صبر مي‌كرديم زيرا عروس ‌دريايي خيلي سريع‌ حركت مي‌كرد.

برنده‌ي افتخاري بخش آب سرد

«حمله‌ي خرچنگ عنكبوتي/ Spider Crab Attack» اثر هنلي اسپيرز

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

هنگامي كه اطراف سايت محلي موردعلاقه‌ي خودم در حال غواصي بودم، از حمله‌اي يك خرچنگ عنكبوتي ترسيدم. در حال عبور از كنار آن بودم كه ناگهان به سمت من پريد. اما هنگامي كه پتانسيل بالاي سوژه را در اين لوكيشن تصور كردم، متوجه شدم كه مي‌توان يك عكس بسيار زيبا از آن ثبت كرد. به همين دليل تنظيمات لازم را روي دوربين خود اعمال كردم و به سمت همان خرچنگ رفتم. به محض اينكه به آن نزديك شدم، رفتار قبلي خود را دوباره تكرار كرد؛ روي پاهاي عقب خود ايستاد و چنگال‌هاي بزرگش را به حالت حمله تكان داد. اين گونه از خرچنگ‌ها در تابستان به وفور در خليج جمع مي‌شوند. هنگامي كه تصوير مورد انديشه متخصصين خود را ثبت كردم، از او دور شدم تا در آرامش باشد و احتمالا براي غافلگيري غواص بعدي آماده شود!

جايگاه اول بخش پرتره

«چيمرا/ Chimaera» اثر كلوديو زوري

مرجع متخصصين ايران برندگان مسابقه عكسبرداري زير آب

موش‌ماهي خالدار، ساكن قسمت شمال شرقي اقيانوس آرام، معمولاً بين عمق ۵۰ تا ۴۰۰ متري زندگي مي‌كند و درجه حرارت بالاتر از ۹ درجه را دوست ندارد. بااين‌حال، اين موجودات در فصل بهار و پاييز تمايل به رفتن به عمق‌ كمتر دارد. اين عكس در غواصي شبانه مقابل تفرجگاه غواصي God's Pocket گرفته شده است.

انديشه متخصصين شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي تصاوير برنده‌ي اين مسابقه چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات