برند‌‎‌گان افتخاري عكاس سال حيات وحش؛ زيبايي‌ها و زشتي‌هاي طبيعت

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 17 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برندگان افتخاري مسابقه‌ي «عكاس سال حيات وحش» ۲۰۱۹، زيبايي‌ها و زشتي‌هاي حيات وحش را نشان مي‌دهند.
تبليغات

عكاس سال حيات وحش (Wildlife Photographer of the Year) مسابقه‌اي است كه توسط موزه تاريخ طبيعي لندن آغاز شده و هرساله ميزبان تصاوير بسياري از سراسر جهان است. مدتي پيش مجموعه‌اي از ۱۵ تصوير «برندگان افتخاري» مسابقات سال ۲۰۱۹ منتشر شد. اين تصاوير نشان مي‌دادند عكاس‌هايي كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند بسيار توانمند هستند و رقابت با آن‌ها واقعا دشوار است.

براساس گزارش Petapixel، اين مسابقه كه پنجاه و پنجمين سال خود را سپري مي‌كند، حدود ۵۰ هزار اثر از عكاس‌هاي ۱۰۰ كشور مختلف دريافت كرده است. هرساله نمايشگاه تصاوير برندگان در موزه مذكور افتتاح مي‌شود. در ادامه ۱۵ تصوير جذاب ارسال‌شده براي اين مسابقه را مشاهده مي‌كنيد كه مدعيان رقابت براي عكاس سال حيات وحش هستند. در پايين هر تصوير، توضيحاتي درباره‌ي آن ارائه شده است.

برنده‌ي افتخاري عكاس جوان حيات وحش: ۱۱ الي ۱۴ ساله

اثر كارلوس پرز ناول

مرجع متخصصين ايران

هنگامي كه خانواده‌ي كارلوس سفر به پارك ملي Soberanía پاناما را برنامه‌ريزي كردند، ديدن خرس‌هاي تنبل (sloths) در دستور كار اصلي آن‌ها قرار گرفت. آن‌ها براي پيدا كردن و مشاهده اين حيوان بامزه نااميد نشدند. به مدت چندين روز، كارلوس مي‌توانست از مكاني كه در برج سايبان پارك مذكور براي مشاهده جنگل ساخته شده است، نه‌تنها از پرندگان بلكه از اين تنبل سه‌انگشتي گلوقهوه‌اي عكسبرداري كند. خز نارنجي و نوار تيره پشت اين حيوان نشاني است كه آن را به‌عنوان يك نر بالغ مشخص مي‌كند. اين خرس تنبل از درخت سكروپيا آويزان و در حال استراحت بود؛ اما گاهي اوقات به‌آرامي در امتداد شاخه‌ حركت مي‌كرد تا به برگ‌هاي جديد برسد.

صبح آن روز درحالي‌كه جنگل مملو از مه بود، كارلوس خرس تنبل در حال حركتي را مشاهده كرد و تصميم به ثبت اين لحظه با يك تركيب جديد گرفت. او خود را از سطح معمول پايين‌تر آورد تا بتواند از زاويه‌ي جديدي از اين حيوان عكس بگيرد؛‌ البته كارلوس به اين مسئله نيز توجه كرد كه ويژگي‌هاي اصلي اين خرس تنبل كه شامل دست‌هاي قلاب‌مانند، خز بلند و حلقه دور چشم مي‌شوند، قابل مشاهده باشند. اين عكاس جوان با قرار دادن عمدي خرس تنبل در گوشه‌ي فريم ، توانست با موفقيت اتمسفر جنگل را نيز ثبت كند.

برنده‌ي افتخاري بخش رفتار: پستانداران

اثر آدريان هيرسكي

مرجع متخصصين ايران عكاس سال حيات وحش

يك اسب آبي تازه متولد‌شده كه تنها چند روز سن داشت در قسمت كم‌عمق درياچه كاريباي زيمبابوه نزديك مادرش بود كه ناگهان نر بزرگي به آن‌ها حمله‌ور شد. اين موجود مادر را دنبال كرد، سپس حيوان تازه متولد‌شده را در دهان عظيم خود گرفت به‌طوري‌كه كاملا مشخص بود قصد كشتن آن را دارد. پس از سعي در غرق كردن اين حيوان كوچك، تلاش كرد آن را در دهان خود له كند. در تمام اين مدت، مادر با نگراني در حال نگاه كردن به اين صحنه بود.

آدريان موفق شد با واكنش سريع‌ خود، درام تكان‌دهنده‌اي را ثبت كند. كودك‌كشي در بين اسب‌هاي آبي نادر است؛ اما شايد ناشي از استرس ازدحام بيش از حد هنگام خشك شدن استراحتگاه‌هاي روزانه‌ي آن‌ها باشد. يك نر ممكن است با كشتن جواناني كه متعلق به او نيستند، شانس توليد مثل خود را افزايش بدهد و باعث تحريك ماده‌ها به جفت‌گيري با خود شود. اسب‌هاي آبي موجوداتي هستند كه بسيار از منطقه‌ي زندگي خود محافظت مي‌كنند و در اين زمينه خشن هستند؛ در نتيجه بين آن‌ها نبردهاي خونين مسئله‌ي غير عادي به‌حساب نمي‌آيد. اگر آن‌ها با ديدن موجودي احساس خطر كنند، حمله مي‌كنند. اسب‌هاي آبي به انسان‌ها نيز حمله مي‌كنند و آن‌ها را مي‌كشند.

برنده‌ي افتخاري بخش سياه و سفيد

اثر الكس موستارد

مرجع متخصصين ايران

در آب زلال درياي سرخ، دسته‌اي از ماهي‌ها به طرز خارق‌العاده‌اي ۲۵ متر پايين‌تر از لبه‌ي يك صخره به‌صورت دايره‌اي شنا مي‌كنند. نام اين محل كه در واقع يك پارك ملي در انتهاي شبه جزيره سيناي مصر براي تجمع تخم‌ريزي ماهي‌هاي صخره‌اي است، راس محمد (Ras Mohammad) بوده و طي ۲۰ سال گذشته الكس بارها به اينجا سفر كرده است. او مي‌گويد:

من هميشه چيزهاي جديدي در اين مكان مي‌بينم. اين بار نوبت به ديدن تعداد زياد ماهي bigeye رسيده بود.

رفتار حلقه‌اي آن‌ها يك تمرين دوست‌يابي قبل از جفت‌گيري است. البته اين رفتار مي‌تواند مانع كشته شدن توسط شكارچيان ‌بشود. عموما گردهمايي اينگونه ماهي‌ها به‌راحتي طعمه ماهيگيران مي‌شوند. اما در اين مكان قرار نيست چنين اتفاقي رخ دهد؛ زيرا پارك ملي مذكور منطقه‌اي است كه ماهيگيري در آن وجود ندارد. الكس موفق شد با استفاده از لنزي با زاويه ديد ۱۳۰ درجه، حلقه‌ي اين ماهي‌ها كه نور خورشيد و استروب‌هاي او را منعكس مي‌كردند، دربرابر آب عميق آبي‌رنگ ثبت كند.

برنده‌ي افتخاري بخش رفتار: پرندگان

اثر ديانا ربمن

مرجع متخصصين ايران

يك صبح بسيار سرد در جزيره هوكايدو ژاپن، ديانا با صحنه‌اي زيبا و لذت‌بخش روبه‌رو شد. دسته‌اي از تيت‌هاي دم‌بلند و تيت‌هاي مردابي دور يك قنديل كه از شاخه‌اي آويزان بود گرد هم آمده بودند و نوبتي به آن نوك مي‌زدند. در اين تصوير، يك تيت دم‌بلند هوكايدو براي ثانيه‌اي در هوا معلق مي‌ماند تا به نوبت خود براي نوك زدن به قنديل برسد. اگر خورشيد بيرون بيايد و يك قطره آب از اين قنديل تشكيل شود، پرنده‌ي بعدي كه در صف قرار دارد، به‌جاي نوك زدن آن را مي‌نوشد. به گفته‌ي عكاس، انجام اين فعاليت و چرخش به قدري سريع انجام مي‌شد كه تقريبا به انديشه متخصصين مي‌رسيد كل فرايند توسط كسي طراحي شده باشد.

دو روز بعد، ديانا بازگشت و دريافت كه با دماي هوا منفي ۲۰ درجه سانتي‌گراد قنديل مذكور هنوز باقي مانده است و تيت‌ها همچنان از آن مي‌نوشند. اما هنگامي كه خورشيد بيرون آمد و يخ‌ها شروع به ذوب شدن كردند، يك تيت دم‌بلند ترجيح داد به‌جاي اينكه دور قنديل پرواز كند، به آن بچسبد. اين كار باعث شد كه با ‌سرعت تمام اين فرايند به پايان برسد؛ زيرا قنديل ترك خورد به زمين سقوط كرد.

برنده‌ي افتخاري بخش رفتار: پستانداران

اثر ادواردو دل آلامو

مرجع متخصصين ايران

يك پنگوئن جنتو كه در ميان ديگر گونه‌ها سريع‌ترين شناگر زير آب محسوب مي‌شود، در حال فرار از دست فك پلنگي است كه از آب بيرون آمده و او را دنبال مي‌كند. ادواردو انتظار چنين اتفاقي را داشت. او اين پنگوئن را هنگامي كه در حال استرحت روي يك تكه يخ بود، مشاهده كرد و براي مدتي زير انديشه متخصصين داشت. اما وي همچنين يك فك پلنگي را ديده بود كه در سواحل شبه جزيره قطب جنوب، نزديك به محل زندگي جنتو در جزيره كوورويل در حال گشت‌زني است. درحالي‌كه ادواردو به سمت پنگوئن مي‌رفت، فك مذكور مستقيم از زير قايق او عبور كرد و لحظاتي بعد، با دهان باز از آب بيرون زد. پنگوئن توانست از آب بيرون بيايد؛ اما به انديشه متخصصين مي‌رسيد كه اين فك، شكار كردن آن را به يك بازي تبديل كرده است.

فك‌هاي پلنگي شكارچيان قهار و وحشتناكي هستند. طول ماده‌ها مي‌تواند به ۳٫۵ متر برسد و وزن آن‌ها بيش از ۵۰۰ كيلوگرم باشد؛ البته نرها كمي كوچك‌تر هستند. بدن باريك آن‌ها براي سرعت خلق شده است. آرواره‌هاي پهن اين موجوات دندان‌هاي نيش بلند و آسياب‌ تيز را در خود جاي داده است كه مي‌تواند بدن هر طعمه‌اي را بدرد. آن‌ها تقريبا هر چيزي را شكار مي‌كنند؛ از ماهي گرفته تا كودكان ديگر گونه‌هاي فك مي‌توانند منوي غذاي متنوع اين موجود را تشكيل بدهند. اين موجودات با شكار خود بازي مي‌كنند، براي مثال، همين فك پلنگي پنگوئن را بيش از ۱۵ دقيقه دنبال كرد تا در نهايت آن را به دندان بكشد.

 برنده‌ي افتخاري بخش زير آب

اثر فابين ميشنت

مرجع متخصصين ايران

جك‌فيشي نوجوان از داخل يك عروس دريايي كوچك، در كنار تاهيتي در پلينزي فرانسه به بيرون نگاه مي‌كند. درحالي‌كه جايي براي پنهان شدن در اقيانوس باز وجود ندارد، اين موجود عروس دريايي را به‌عنوان يك پناهگاه مسافرتي يك‌شبه در انديشه متخصصين گرفته است. اين جك‌فيش داخل عروس دريايي رفته تا شاخك‌هاي گزنده‌ي عروس دريايي آن را از آسيب شكارچيان در امان بگذارد.

فابين مي‌گويد:

در صدها غواصي شبانه‌ي خود، هرگز يكي از اين دو موجود را بدون ديگري نديده‌ام.

هنوز مشخص نيست كه آيا اين عروس دريايي فايده‌اي دارد يا چرا با اسيدي شدن آب، رابطه‌ي اين دو از بين مي‌رود. غواصي در آب‌هاي عميق و تاريك تخصص فابين است؛ براي مثال همين عكس در عمق ۲۰ متري ثبت شده است. زئوپلانكتون‌ها از اعماق آب‌هاي تاريكي به سمت بالا مهاجرت مي‌كنند تا از فيتوپلانكتون‌هاي ساكن سطح (كه به نور خورشيد نياز دارند) تغذيه كنند و سپس شكارچيان ديگر به سراغ آن‌ها مي‌آيند. فابين در تصوير خود المان‌هاي جذابي را در لحظه‌ي درست با يكديگر تركيب كرده و اين اثر هنري ثبت شده است.

 برنده‌ي افتخاري بخش گياهان و قارچ‌ها

اثر فرانك دشاندول

مرجع متخصصين ايران

در سفري شبانه در جنگل باراني آمازون پرو، فرانك متوجه شد كه اين شپشك با ظاهري عجيب و غريب به ساقه‌ي يك سرخس چسبيده است. چشمان براق آن نشان مي‌داد كه مرده است و سه قارچ مانند آنتن از قفسه سينه آن رشد كرده بودند كه اصطلاحا به آن‌ها «قارچ زامبي» مي‌گويند. اين نوع قارچ انگلي درحالي‌كه شپشك زنده بوده، درون آن رشد كرده‌ و پس از مدتي كنترل عضلات را به دست گرفته است. اين قارچ شپشك را مجبور كرده تا بالاي اين گياه بيايد. زماني‌كه موجود به ارتفاع مناسبي براي رشد قارچ رسيده، شپشك به گياه محكم چسبيده است.

در اين مرحله قارچ انگلي براي رشد از اجزاي داخلي شپشك تغذيه و كپسول‌هايي مملو از هاگ‌هاي كوچك بسياري براي آلوده كردن طعمه‌هاي جديد ايجاد مي‌كند كه مي‌تواند به وسيله‌ي آن نسل خود را ادامه بدهد. «قارچ‌هاي زامبي» به زندگي انگلي درون بدن حشرات شهرت دارند.

فرانك براي نشان دادن پوزه كشيده اين شپشك و كپسول‌هاي مملو از هاگ قارچ زامبي، سوژه را با يك پس‌زمينه محو همراه كرده است. به گفته‌ي اين عكاس روز بعد، هاگ‌ها آزاد، قارچ خشك و مأموريت انجام شده بود.

 برنده‌ي افتخاري بخش حيات وحش شهري

اثر جيسون بانتل

مرجع متخصصين ايران

در اين تصوير يك راكون كه هميشه سعي در سازگار كردن خود با محيط دارد، سرش را از داخل يك فورد پينتو ۱۹۷۰ در يك مزرعه متروك در ساسكاچوان كانادا بيرون آورده است. در صندلي عقب، پنج توله‌ي بازيگوش آن با هيجان بازي مي‌كنند. اين احساسي بود كه توسط جيسون منتشر شد. وي كه هنگام ثبت اين تصوير در منطقه‌اي بدون هيچ صدايي مخفي شده، چندين سال براي گرفتن چنين تصويري صبر كرده بود. تنها راه ورود به اين خودرو، سوراخ كوچك روي شيشه جلوي آن است. اين شكاف به قدري كوچك است كه هيچ كايوتي نمي‌تواند وارد خودرو شود؛ كايوت‌ها شكارچيان اصلي راكون‌هاي منطقه هستند. همين دليل كافي بود كه اين راكون مادر، فورد قديمي را مكاني ايده‌آل براي داشتن چند فرزند بداند.

در عصري كه اين تصوير ثبت شد، راكون سر خود را از سوراخ بيرون آورده بود تا محيط اطراف را مطالعه كند. همين حركت اين موجود براي گرفته شدن چنين عكسي توسط جيسون كافي بود. پس از ثبت اين عكس، راكون از مخفيگاه خود بيرون آمد تا شب را به شكار كردن بگذراند. از ميوه‌، آجيل و تخم پرندگان گرفته تا بي‌مهرگان و مهره‌داران كوچك غذاي اين حيوان را تشكيل مي‌دهند.

 برنده‌ي افتخاري عكاسي خبري از حيات وحش

اثر جو آن مك آرتور

مرجع متخصصين ايران

پوست‌هاي مار زنگي به ديوار سنجاق شده‌اند و اطراف آن‌ها اثراتي از دست‌هاي خونين ديده مي‌شود. آن‌ها نشانه‌‌هاي پيروزمندانه‌ي افرادي هستند كه در گردهمايي سالانه مارزنگي در sweetwater تگزاس شركت مي‌كنند.

سالانه ده‌ها هزار مار زنگي براي اين جشنواره چهارروزه به دام مي‌افتند. در بهار، براي بيرون آوردن مارها از گودال‌هاي زمستاني آن‌ها، از بنزين استفاده مي‌شود. اكنون در بسياري از ايالت‌هاي آمريكا اين جشنواره ممنوع است.

 قبل از اينكه مارهاي زنگي را به اين جشنواره بياورند، در شرايط بد نگه‌داري مي‌شوند. سپس آن‌ها را براي سرگرمي شركت‌كنندگاني كه براي پوست كندن آن‌ها پول پرداخت مي‌كنند، مي‌كشند.

طرفداران اين حركت دسته‌جمعي ادعا مي‌كنند كه انجام چنين كاري به منظور كنترل جمعيت مارهاي سمي براي اطمينان از ايمني مردم، حيوانات خانگي و دام‌ها است. اما مخالفان اين عمل را نفي مي‌كنند و آن را آسيب‌رسان به محيط زيست و غير انساني مي‌دانند. به گفته‌ي جو آن، ناراحت‌كننده‌ترين مسئله در اين تصوير اين بود كه بسياري از آثار دست خون‌آلودي كه روي پوست‌هاي قرار داشتند متعلق به كودكان بود.

برنده‌ي افتخاري بخش گياهان و قارچ‌ها

اثر ميشل روگو

مرجع متخصصين ايران

ساقه‌هاي باريك هزار برگ آبزي اوراسيايي، كه برگ‌هاي نرم زيبايي دارد،‌ از بستر درياچه نوشاتل سوئيس به آسمان مي‌رسند. ميشل از مناطق آب شيرين در سراسر جهان عكس گرفته است؛ اما اين اولين باري بود كه در درياچه نزديك به خانه خود غواصي مي‌كرد. او در حال شنا در نزديكي سطح بود كه مجذوب زيبايي گياهان و گل‌هاي كوچك مايل به قرمز شد. پس از مدتي او متوجه ناپديد شدن توده‌اي از گياهان در زير آب شد. ميشل خيلي آرام به عمق بيشتري از آب فرو رفت. وقتي به مكان نسبتا عميقي رسيد، خود را در جنگل زيرآبي يافت كه مانديشه متخصصينه‌ي محصوركننده‌اي داشت.

 هزاربرگ آبزي بومي اروپا، آسيا و شمال آفريقا است؛ اما در سراسر جهان يافت مي‌شود. اين گياه مي‌تواند حتي از قطعات كوچك خود رشد كند و به‌راحتي قابل انتقال است. گياه مذكور به‌سرعت در درياچه‌ها، بركه‌ها و آب‌هاي آرام تكثير مي‌شود و حتي مي‌تواند با رشد متراكم، از گونه‌هاي بومي پيشي بگيرد. هنگامي كه ميشل ساقه‌ها را مطالعه كرد متوجه شد كه بعضي از آن‌ها از دسته‌هاي زيادي از صدف‌هاي سياه گورخري همراهي مي‌كنند. اين نرم‌تنان كوچك كه از روسيه و اوكراين منشأ گرفته‌اند، توسط قايق‌ها در آب‌هاي مختلف پخش مي‌شوند. مي‌توان بيشتر آن‌ها را در اروپاي غربي و آمريكاي شمالي يافت. تغذيه اين موجودات به‌طور قابل توجهي تراكم پلانكتون را كاهش و وضوح آب را افزايش مي‌دهد.

ميشل اين اثر را هنگامي كه با دقت تمام در اين جنگل زيرآب در حال غواصي بود، خلق كرد. به منظور انتقال احساس خيره شدن از كف جنگل آبي آن هم از ميان درختان بسيار زياد، او اين عكس را به‌صورت وايد-انگل ثبت كرده است.

 برنده‌ي افتخاري بخش رفتار: بي‌مهرگان

اثر مينگوي يوان

مرجع متخصصين ايران

عكاس اين اثر هنري هنگام ثبت آن روي پيله قابل ‌توجه يك شفيره پروانه سينا (Cyna) متمركز شده است. يك مكان معمولي براي اين موجود، جايي شبيه به يك تنه درخت يا سنگ است؛ مانند جنگل‌هاي باراني شيشوانگ بانا واقع در جنوب غرب چين، جايي كه مينگوي مشغول عكسبرداري بود. اما اين كرم ابريشم براي پيله كردن يك ديوار را انتخاب كرده بود. اين موجود براي خود قفس ظريف پيله‌اي ساخته بود كه تنها ۴ سانتي‌متر طول داشت.

اين پيله بايد بتواند از شفيره دربرابر بعضي شكارچيان محافظت كند؛ اما احتمالاً دربرابر زنبورهاي انگل مقاوم نيست. هنگامي كه كرم ابريشم در حال ساخت پيله است،‌ از دهانش ابريشم بيرون مي‌آورد تا براي خود رشته‌هاي تقريبا نامرئي توليد كند كه با استفاده از آن‌ها معلق شود.

 برنده‌ي افتخاري بخش رفتار: پستانداران

اثر پيتر هايگارت

مرجع متخصصين ايران عكاس سال حيات وحش

در يك برخورد نادر، يوزپلنگ نر تنها توسط يك گله سگ وحشي آفريقايي احاطه شده است. هر دو گونه از بيشتر محدوده‌هاي قبلي خود ناپديد شده‌اند و كمتر از ۷ هزار عدد از آن‌ها باقي مانده كه عمدتا به دليل از بين رفتن زيستگاه آن‌ها است. تراكم زيستي هر دو گونه نسبت به قبل كاهش چشم‌گيري داشته است.

پيتر هنگام ثبت اين تصوير در حال دنبال كردن اين سگ‌ها در منطقه‌ي حفاظت‌شده‌ي زيمانگا كوازولو-ناتال واقع در آفريقاي جنوبي بود. زماني‌كه سگ‌هاي وحشي با اين گربه‌ي بزرگ روبه‌رو شدند يك قلاده گراز از گله خود فرار كرده بود. در ابتدا سگ‌ها محتاط بودند ؛ اما با رسيدن بقيه اعضاي گروه ۱۲ نفره، اعتماد به نفس آن‌ها بيشتر شد و شروع به محاصره يوزپلنگ كردند. آن‌ها در هنگام انجام اين كار از هيجان زوزه مي‌كشيدند. يوزپلنگ سالخورده كه گوش چپش پاره شده بود، براي ترساندن سگ‌ها از خود صداهايي درمي‌آورد. پيتر اين تصوير را با فوكوس كردن روي چهره‌ي اين گربه‌ي بزرگ، هنگامي كه سگ‌هاي وحشي گرد و خاك به پا كرده بودند، ثبت كرد. در عرض چند دقيقه اين مجادله با فرار يوزپلنگ به پايان رسيد.

 برنده‌ي افتخاري بخش سياه و سفيد

اثر رالف اشنايدر

مرجع متخصصين ايران

گويا فك ودل در اين تصوير چيزي در محكم در بغل گرفته و به خواب عميقي رفته است. اين حيوان كه روي يك يخ متصل به خشكي واقع در بندر لارسن جورجيا جنوبي، دراز كشيده، نسبتا دربرابر شكارچيان ايمن است و مي‌تواند با خيال راحت استراحت و غذا را هضم كند. فك پلنگي و وال‌هاي قاتل شكارچيان اين حيوان هستند.

فك‌هاي ودل پستانداراني هستند كه در زيستگاه‌هاي ساحلي اطراف قاره قطب جنوب زندگي مي‌كنند. طول آن‌ها تا ۳٫۵ متر مي‌رسد و ماده‌هاي اين گونه تا حدي بزرگ‌تر از نرها هستند. بدن بزرگ آن‌ها در يك لايه ضخيم چربي پوشانده شده است تا اين حيوان در بالا و زير آب‌هاي يخي اقيانوس جنوبي گرم نگه داشته شود. اين گونه‌ي فك كه از ماهي‌‌هاي بزرگ تغذيه مي‌كنند غواصان ماهري هستند و مي‌توانند با داشتن ذخاير زيادي از پروتئين ميوگلوبين اتصال‌دهنده اكسيژن در عضلات خود تا عمق ۵۰۰ متري شنا كنند.

رالف هنگام ثبت اين تصوير از فك خواب‌آلود روي قايق بادي خود، ‌از پس‌زمينه سفيد يخ و نور ملايم آسمان استفاده كرد تا افكت عكس‌هاي پرتره استوديويي را تقليد كند. پس از اينكه او عكس ثبت‌شده را به نمونه‌ي سياه و سفيد تبديل كرد، تناژ و بافت خز خالدار اين فك بيشتر از قبل نمايان شد.

برنده‌ي افتخاري عكاسي خبري از حيات وحش

اثر متيو وار

مرجع متخصصين ايران

از دور، ساحل واقع در پناهگاه ملي حيات وحش Bon Secour در آلاباما جذاب به انديشه متخصصين مي‌رسيد؛ آسمان آبي، ماسه نرم و لاك‌پشت دريايي كه كناري استراحت مي‌كرد. اما هرچه ميتو و تيم گشت‌زني همراه او به اين لاك‌پشت نزديك‌تر مي‌شدند، جزئيات بيشتري از شرايط اين حيوان نمايان مي‌شد. آن‌ها پس از مدتي فهميدند كه گردن اين موجود درون يك حلقه كشنده متصل به يك صندلي ساحلي،‌ گير كرده است.

اين گونه با داشتن اندازه حدود ۶۵ سانتي‌متري نه‌تنها يكي از كوچك‌ترين لاك‌ پشت‌هاي دريايي است، بلكه نسل اين موجود بيشتر از ديگران در خطر انقراض قرار دارد. طي ۵۰ سال گذشته، فعاليت‌هاي انساني از مصرف تخم و گوشت گرفته تا صيد تصادفي در تورهاي ماهيگيري، تعداد آن‌ها را بسيار كاهش داده است. امروزه، با وجود وجود منطقه‌ي حفاظت‌شده در امتداد ساحل غربي خليج مكزيك و الزام رعايت تمام نكات مهم براي حفظ آن‌ها، هنوز هم نسل اين گونه‌ي لاك‌پشت تهديد مي‌شود.

اما همان‌طور كه ميتو مشاهده كرد، خطر ديگري كه اين موجودات را تهديد مي‌كند حجم زياد وسايل و تجهيزات ماهيگيري دور انداخته‌شده و زباله‌ها است كه در نهايت به اقيانوس‌ها مي‌رسند و باعث آسيب يا مرگ حيوانات دريايي مي‌شوند.

برنده‌ي افتخاري عكاسي خبري از حيات وحش

اثر توماس پي پسك

مرجع متخصصين ايران

در اين تصوير يك نهنگ خاكستري جوان كنجكاو ديده مي‌شود كه در حال نزديك شدن به دستان فردي است كه از يك قايق توريستي به درون آب وارد شده. در تالاب سن ايگناسيو واقع در ساحل باخاي كاليفرنياي مكزيك، نهنگ‌هاي خاكستري نوزاد و مادران آن‌ها به سمت دست‌هاي انسان‌ مي‌آيند؛ آن‌ها به‌راحتي اجازه مي‌دهند كه سر يا كمر آن‌ها را لمس كنيد. اين تالاب يكي از سه مكان مشخص براي زايمان و پناهگاه نهنگ‌هاي خاكستري است. محل مذكور براي توليد مثل نهنگ‌هاي خاكستري شرقي شمال اقيانوس آرام كه در معرض انقراض قرار دارند، مكاني كليدي است. شكار نهنگ جمعيت غربي اين موجودات را در معرض نابودي قرار داده و آن‌هايي كه روزي در مناطق آتلانتيك شمالي زندگي مي‌كردند به‌طور كلي نابود كرده است. اين حملات حتي مي‌تواند باعث رفتار تهاجمي نهنگ‌ها نسبت به قايق‌ها شود. ماهيگيران در سان ايگناسيو مدت‌زمان زيادي به دليل اين اتفاق براي ماهيگيري هراس داشتند.

اما در دهه ۱۹۷۰، يك نهنگ جوان به ماهيگيري كه جرأت دست دراز كردن و لمس آن را داشت نزديك شد. از آن زمان اعتماد بين نهنگ‌ها و انسان‌ها افزايش يافته است و امروزه بسياري از ماده‌ها به‌طور فعال نهنگ‌هاي تازه متولدشده‌ را به تعامل با مردم ترغيب مي‌كنند. اكنون ماهي‌گيران نيز در زمستان با آمدن افراد زياد براي تماشاي نهنگ‌ها و لمس آن‌ها درآمد خوبي كسب مي‌كنند.

در تالاب سن ايگناسيو كه يك ميراث جهاني است، تماشاي نهنگ به دقت مديريت مي‌شود. قايق‌ها محدود هستند، در فصل زمستان ماهيگيري انجام نمي‌شود و تعامل فقط در زمان صورت مي‌گيرد كه نهنگ‌ها فرد را انتخاب كنند. چند سال پيش، افرادي كه در حال مديريت اين بخش هستند با حمايت بين‌المللي، پس از نبرد طولاني موفق شدند يكي از كارخانه‌هايي كه ممكن بود به اين زيست‌بوم آسيب برساند متوقف كنند.

توماس پي پسك، عكاس و زيست‌شناس باسابقه، اعتراف مي‌كند كه براي اولين ‌بار نهنگي را ديده است كه خواستار نوازش بوده و در فاصله‌اي قرار داشته كه بتوان بهترين فوكوس را براي تصويربرداري اين لحظه انجام داد.

انديشه متخصصين شما همراهان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي تصاوير برندگان افتخاري اين مسابقه چيست؟ كدام تصوير را بيشتر از ديگر موارد دوست داشتيد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات